Tyhmä ja loppuukukunuaihe mutta silti. 98 vs. 95 SAAB 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Tyhmä ja loppuukukunuaihe mutta silti. 98 vs. 95 SAAB 900

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Joo tästä aiheest on jo kirjoteltukin tänne jonkun veraan (melkosen paljon) aina välillä asa ponnahtaa otsikoihin vähä niinku Bodom järven tapahtumat.

Niin on öljy nykyisin ylen kallista ja sen jalostetummat muodot vieläkin kalliimpia.

Siitä tuli mieleeni, että olisiko vuoden 1988 mallisella SAAB 900, johon on jälkiasennettu tuplakaasuttimet, mahdollista ajella tolla ei niin huippulaatuisella 95 bensiinillä (ei oo kun toiseksi parasta koko maailmassa).

Niin mitä muutoksia tämä vaatisi autoon??

Tarviiko ja kannattaako sytystystä säätää vakiosäädöstä hivenen myöhäisemmälle? Ettei nakuttais (tälläkin on kyllä vaikutuksensa kulutukseen ja tehoon).

Onko seoksen säätö tarpeen?? Kannattaako säätää ja mihin suuntaan??

Aattelin vaan kun kylmällä ilmallahan ei kone niin helpolla nakuta, toisin kuin kesähelteellä. Eikä ainakaan pieni tehon lasku haittaa jos kukutus tippuu. Senhän vaan lisää koneen käyttöikää ja ei sitä tehoo talvella nii tavii kun on niin liukastakin, että ei sitä tehoo voi käyttää hyödyksi. Keväällä vasta sitten virisäädöt.

Aattelin koettaa......
SAAB
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mulla on ajossa juuri saman vuosimallin 900 C johon tuli laitettua tuplat loppukesästä. Bensiininä olen käyttänyt pelkästään 95:sta. 95 ei vaadi mitään muutoksia itse koneeseen, luultavasti pieni sytkän säätö saattaa olla paikallaan, mutta voi olla, että selviät ilmankin. Oktaaniarvo kertoo vain nakutuskestävyyden, seokset saa varmaan olla entisellään.

Kannattaa vaikka kokeilla ensin ihan suoraan seuraavalla tankillisella niin ,että vedät ensin tankin melkein tyhjäksi ja 95:sta sisään, mutta vain sen verran(esim 10l), että voit kokeilla miten koneen käytös muuttuu. Jos tulee ongelmia, niin sitten lisäät 98:a tankin täyteen, niin tulee hieman parempi sekoitus.

Varmaan joku osaa antaa tarkemmat ohjeet tuosta sytkän säädöstä eri bensalaatujen kesken. Täytyy itsekin kokeilla tuota hakua aiheesta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin