2,3T kone jumissa? Joopa joo. Kiertokanki lohkosta läpi...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kempakko
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 13, 2008 14:29

2,3T kone jumissa? Joopa joo. Kiertokanki lohkosta läpi...

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Tervehdys!

Tuoss Saapas teki temput. Autolla oli ajettu eellisenä päivänä ja kävi vielä tyhjäkäyntiä pihassa jonniinaikaa. Sitte sammutettiin normaalisti. Akkuongelmaa on ollu pitkin talvea ja seuraavana aamuna ei ollu virtoja käynnistää => uusi akku pellin alle ja tulille. Välittömästi alko kuulumaan outo kirskuva ääni, ei niinkuin laakerivaurion naputus. Sammutin ja sitten ei startti jaksanutkaan pyöritellä konetta kuin vaivaisesti. Eppäilin jotta olis startti jääny pyörimään mukana koneen käydessä kun pakkasta kuiten oli aika reilusti. Nyt siten lauhtu että pääsin riipaisemaan startin kartanolle ja sehän kyllä pyöri ainakin kuormittamatta, piti kyllä melekosta rahinaa.
Ei muuta ku venttiilikoppaa auki ja siellä kaikki näytti olevan ok. Nokka-akselin pulttiin kiintoavain kiinni ja vääntöjä, niin ei hievahda ei. Mistä alkas hakemaan vikaa joka tulee yön aikana seistessä. Ihmetyttää... Huoltokirjan mukaan tasapainoakseleiden ketju on poistettu tarpeettomana jo ajat sitten, ettei sekkään kai missään välissä voi olla.

Onko automaagissa turbiinilukko ja voiko se jotenki jäähä jumiin niin että narske kuuluu. Huomenna ajattelin nostaa renkaat ilimaan ja kokeilla pyöritäänkö sitä sitten hä? Ajattelin vaan jotta jos laatikossa olis jotenki "veto päällä" niin ei sitä nokka-akselista jaksa avvaaimella koko kioskia liikutella...

Kiitän jo etukäteen asiantuntevista vastauksista.

T:Kohtako halvalla h**vetin hyvin varusteltu varaosasaappi myynnissä :saab:
Viimeksi muokannut Kempakko, Su Helmi 06, 2011 21:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kävi aikoinaan samantyylinen haaveri meikäläisellekin, ja kun syvemmin tutkiskelimme, en minä vaan asentaja, poika jo alunperin uumoili, että olisiko öljypumpun toinen hammaspyöristä haljennut, kun ei pyörinyt mihinkään suuntaan.
Aukaisuhan tän todeksi osoitti, uudet rinkulat ja taas mentiin.

Tää haaveri tuli mitään ilmoittamatta sulkiessani koneen hetkeksi käydäkseni kaupassa, ja kun yritin sen jälkeen startata ni ähäkutti eipä edes pyörinyt.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Kempakko
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 13, 2008 14:29

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Kiitokset vinkistä! Onnistunneeko ihan noin niinku piharemppana pukkien nokassa?
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja core2 »

En uskalla tuohon vastata myönteisesti enkä kielteisesti, kun me teimme sen saabin verstaalla kakspilarisella autonosturilla ilta myöhällä, hommaan meni noin 2,5 tuntia, kun ei meinattu varastosta löytää oikeita tiivisteitä.

Sen verran kovin se lukkiutuu ettei edes vetämällä pyörähdä kone.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Kempakko
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 13, 2008 14:29

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Joo ei tuokaa nytkähdä suuntaan eikä toiseen. Sikäli olis vaikea kuvitella edes kiinni leikkaamista tai että laakeriliuskat olis pyörähtänneet.
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kun en tuosta päässy selville oliko jo kokeiltu, niin ennen suurempia remontteja kannattaa löysätä moniurahihna (jos siinä semmoinen on) ja kokeilla ettei mikään apulaite jumita. Mulla laukes laturin laakeri taannoin ja laturi jumissa ei startti jaksanut konetta pyörittää kun hihna piti niin tiukasti kiinni.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Kempakko
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 13, 2008 14:29

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Jep, tuo on vielä kokkeiltava ennen suurempaa purkamista, mutta tuntus että ku vvaimella nokan pultista (aika lujaa) väänätt niin edes pikkusen liikahtas... Kiitoksia, jos lisäideoita tulee jollaki mieleen niin ei muuta kuin kiitollisena otan vastaan. Kerron tilanteen kehittymisestä, ja jos v**tutukselta kuvia san otettua niin syyllisen paljastan koko maailmalle. Kyllä tällähetkellä niin ohimosuoni pullottaa! 8O :saab:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Koitappa ihan ennen mitään isompaa purkuoperaatiota suosiolla toisella startilla tai remppaa se vanha. Kuulostaa siltä että se startti on tullut tiensä päähän.. Etenkin kun rahinalla pyörii kuormittamattomana. Hyvin tavallista että se jaksaa irtaallaan pyöriä hyvin mutta sitten paikalleen kasattuna moottoria pyörittäessä hyytyy. Johtuu sen päätypuslan väljistymisestä jolloin sen vääntyessä hampaiden ottaessa starttikehälle startti menee jumiin eikä jaksa pyöriä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kempakko kirjoitti: tuntus että ku vvaimella nokan pultista (aika lujaa) väänätt niin edes pikkusen liikahtas...
Tosta en osaa sanoa kun en ole ikinä nokasta koittanut vääntää, välitys siinä kumminkin on "väärinpäin" kampuraan nähden vääntämistä ajatellen, kampiakselin pultista pitäisi kyllä jaksaa konetta pyöritellä suht helposti jos ei jokin jumita.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, ei se moottori kovin helposti pyöri nokasta vääntämällä eikä se ole edes suotavaa. Välityssuhde on epäedullinen eikä nokkia rattaineen ole suunniteltu pyörittämään alakertaa, väkisin vääntämällä voi pahimmassa tapauksessa rikkoa jakoketjun kiristimen hammastuksen, tai pyörityssuunnasta riippuen jommankumman laahaimen yläpään.

Kannattaa aloittaa helpoimmasta päästä kuten edellä neuvottu, eli kun se starttimoottori on jo irti niin kokeilla toisella startilla. Kova rahina voi kieliä siitä että siellä starttimoottorin sisällä ovat alennusvaihteen rattaat sökönä, ehjissäkin on yleensä vaihteen ulompi muovinen ratas vähintään murtunut muutamaan osaan vaikka starttimoottori vielä toimisikin.

Öljypumpun rattaiden tarkistus ei sinänsä ole paha homma, paitsi että näissä vanhoissa peleissä on siinä samalla riskinsä moniurahihnan kiristimen hajottamisessa jos ei sen koossapitämiseen käytä oikeanlaista työkalua.

Vuosimallista riippuen homma menee suurinpiirtein näin; Apukuljettajan puoleinen sisälokari irti, kiristin kasaan ja hihna löysälle ja pois tieltä, kampiakselin hihnapyörä irti (voi vaatia pulttipyssyn, momentti on todella tiukka ja automaatissa moottoria on hankala lukita, siis jos se kuitenkin pyörii, ellei valmista starttikehän hampaisiin sopivaa lukitsinta)

Kun hihna on irti niin luonnollisesti kokeillaan apulaitteiden pyöriminen.

Öljypumpun kansi irtoaa vanhemmissa muutamalla 13mm kantaisella pultilla, uudemmissa n-94 eteenpäin pelkällä isolla C-lukkorenkaalla. Samalla vaivalla kannattaa vaihtaa kampiakselin tiiviste ja öljypumpun kannen O-rengas uusiin orggiksiin, siis mikäli purkutuomiota ei jo tullut.
Kempakko
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 13, 2008 14:29

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Piru kun kiristy tyuo pakkanen 15 nurkille niin meinaa olla liian kylymä remonttiin tuossa pihamaalla. Startti purettiin eilen ja näytti kyllä että kaikki olis ollu kohillaan, myös alennusvaihteen rattaat. iten muuten se alennivaihehässäkkä lähtee kokonaisuutena irti että pystyy tarkistelemaan kunnolla? Puran sen vielä uuelleen kun senhomman kuiten pystyy sisiätilloisa tekemään.

Luulis tosin että jos jokin apulaite olis niin jumissa, hihna olis savunnu jo melekolailla käynissä ollessa?

Onko normaalia kun apulaitteiden hihna painuu aika helposti sentin pari kun sitä käsin painaa? Lähtis varmaan jopa irti ihan pyöräyttämällä? Onko siellä jokin iskari/jousisysteemi joka pitää hihnan kireällä?
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Janza »

Kempakko kirjoitti:Luulis tosin että jos jokin apulaite olis niin jumissa, hihna olis savunnu jo melekolailla käynissä ollessa?
Juu, ei se mulla edes pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä kun laturi hirtti kiinni, meni vauhdissa valtatiellä ja siinä vaiheessa kun turbiini lakkasi syöttämästä voimaa koneelle päin niin kone sammui,,, ja kyllähän se hihna kerkesi savumerkkejäkin näyttää.
9-5 2.3tA -00 527tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
Kempakko
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 13, 2008 14:29

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Juu ei ollu startissa vikkaavikkaa. Alennusvaihekin oli oikeastaan vois sanoa että virheetön. Pitänee oottaa että ilima lauhtuu vähän ja alakaa kattelee tuo öljypumppuvaihtoehto. Jos ei siitä löydy niin myyntipalstalla tavataan...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Melko paskamainen vikamahdollisuus automaatin kyseessäollen voi olla myös starttikehä/vetolevy.
Kempakko
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Syys 13, 2008 14:29

Re: 2,3T kone jumissa?

Viesti Kirjoittaja Kempakko »

Millä moisen selewittäs? Jos se siinä on niin sitte olis myynnisä -91 2,3ta 338tkm melekeen täyelä huoltokirjalla ja kaksilla hyvillä renkailla. Varusteista ei käsittääkseni puutu ku alkuperäinen häläri ja luistonesto... :cry:
Vastaa Viestiin