Moro!
Olen herätellyt vm.-88 turboautomaattia liikenteeseen, eka saabi kun on, tekniikka on uutta. Siispä kysymys ahtopaineiden säädöstä. Jos kaikki on kunnossa tuntuuko ahtopaineiden säätö ajossa? Miten "hienostunesti" järjestelmä kunnossa ollessaan toimii. Peruspaineet ovat nyt 0,3 ja 0,6 - 0,7 paikkeilla säätö tuntuu tasaisena "nykimisenä". Homma on kuitenkin hallitun tuntuista ja säännöllistä, että oletan sen olevan juurikin paineiden säätöä, onko vikaa vai ominaisuutta?
Toinen kysymys ilmamassamittarista. Sain neuvon mitata vastus liittimen napojen 3 ja 6 välillä, mutten hyväksyttävää arvoa ko. mittaukselle. Puhdistetun tulos 58 ohmia, liekö kunnossa?
Mexin
Ahtopaineista ym.
Re: Ahtopaineista ym.
Ahtopaineen säätö ei pitäisi tuntua ajossa, ei varsinkaan nykimisenä muttei muutenkaan perstuntumalla havaittavana. Vakiokuntoisessa ehjässä autossa ahtojen pitäisi kiihdytyksessä nousta 0,7 - 0,8 bar ja pysyä siellä, kunnes kierrosten noustessa hiukan laskee kohti 0,6 tms. Perusahtopaineen pitäisi olla 0,4 bar, kolme kierrosta hukkaportin tangon päätä lyhyemmäksi kiertämällä saattaisi peruspaine nousta 0,3:sta 0,4:ään.
Onko 88-autosi mallia CD, jossa on jo DI+APC vai onko vielä virranjakajalla ja tulpanjohdoilla, jolloin APC on erillinen boksi ja sytytys on simppeli kärjetön?
Ilmamassamittari voi olla ihan OK. Napojen väliltä mittaamalla ja johonkin tiettyyn vastusarvoon säätämällä voi saada tyhjäkäyntiseoksen jotenkuten oikealle hehtaarille, mutta kun seokseen vaikuttaa bensanpaine ja muut, ei yleispätevää ohjetta voi antaa. Pakokaasuanalysaattorilla tai laajakaistalambdalla sen seoksen näkee.
Onko 88-autosi mallia CD, jossa on jo DI+APC vai onko vielä virranjakajalla ja tulpanjohdoilla, jolloin APC on erillinen boksi ja sytytys on simppeli kärjetön?
Ilmamassamittari voi olla ihan OK. Napojen väliltä mittaamalla ja johonkin tiettyyn vastusarvoon säätämällä voi saada tyhjäkäyntiseoksen jotenkuten oikealle hehtaarille, mutta kun seokseen vaikuttaa bensanpaine ja muut, ei yleispätevää ohjetta voi antaa. Pakokaasuanalysaattorilla tai laajakaistalambdalla sen seoksen näkee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ahtopaineista ym.
Juu auto on suorasytkällä eli cd. Nythän mä hokasin, immussa taitaa olla säätöruuvi, "tyhjäkäyntiseokselle"? Hain juuri leiman mutten päässyt näkemään co arvoa, ei ainakaan leimaan liian korkea... Kiitos vastauksesta, mielenkiintoinen auto muuten "pösö miehelle"
mexin
mexin