9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
autsvaara
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 23:12
Paikkakunta: Jyväskylä

9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja autsvaara »

No niin sitä tuli sit taasen siirryttyä Saabin ihmeelliseen maailmaan ja hankittua "tonninen".Aikaisemmin kokemusta jonkin verran 900:sesta noin 3 kolmen auton verran.

Muutama kysymys tänne(kiitos muuten mukavasta palstasta).

Ilmastointi: Puhaltaa haaleaa,lämmöt ei säädy hi---lo mut moottori pelaa.Ei puhalla jalkoihin eikä myöskään ikkunoihin vaan koko ajan naamalle :D ,valot kyllä kyseisten nappuloiden kohdalla syttyy.Mitä vois olla vikana?Miten voi kokeilla nollausta? Muuten ei nosta lämpöjäkään kuin vähän alle puolen välin...ilmeisesti termostaatin vaihto edessä.

Moottori: Turbo heräilee vasta aika myöhäisessä vaiheessa ---> ilmeisesti vuotaa? Onko perusvika? mikä turbo tilalle jos pitää vaihtaa?Ratkaisu? Muuten toimii kuin unelma

Tyhjäkäynti ei ole tasaista?Vikoja?tk moottori?mistä löytyy?

Edit: tk moottori paikallistettu

Kattoluukku: Millainen homma on toi kattoluukku mekanismin vaihtaminen? Kannattaako?
Pihassa kohta samalainen"tonninen" mut 89 mallia mut siinä luukku toimii...

Vaihteisto: 5 vaihde pomppaa aina silloin tällöin päältä?,muut vaihteet ihan ok...

Kepin keskittäminen? ainakin joku oli täällä siitä kirjoitellut...Miten tapahtuu?

Miten käykä 89:stä(aut.) osat suoraan 87(man) malliin? kyseessä samanlaiset?
Penkit...koneen osat? vaihteisto käykö suoraan?

Kiitokset etukäteen
Ettäkö Saab :)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

autsvaara kirjoitti:Moottori: Turbo heräilee vasta aika myöhäisessä vaiheessa ---> ilmeisesti vuotaa? Onko perusvika? mikä turbo tilalle jos pitää vaihtaa?Ratkaisu? Muuten toimii kuin unelma
Meneekö ahtomittari moottorijarrutuksessa vasemmalle lähes vihreän puoliväliin? Jos ei, niin kannattaa tarkistaa bypass-venttiili sekä siltä lähtevä imusarjaan ja mittaristoon menevät kumiletkut.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

autsvaara kirjoitti: Moottori: Turbo heräilee vasta aika myöhäisessä vaiheessa ---> ilmeisesti vuotaa? Onko perusvika? mikä turbo tilalle jos pitää vaihtaa?Ratkaisu? Muuten toimii kuin unelma

Tyhjäkäynti ei ole tasaista?Vikoja?tk moottori?mistä löytyy?

Edit: tk moottori paikallistettu
Jos paikallaan on alkuperäinen turbo, niin todennäköisest aika kulunut olisi jo, jollei ole jo ehditty koota uusilla osilla.

Suosittelisin vaihtamaan imusarjan ja bypassin äärestä yli- ja alipaineletkut. Tasaantuisi joutokäynti ja mahdollisesti ahtais paremmin. Kun vaihdoin omasta -89 vuotisest kyseiset letkut, niin huomasin jo heti suuren eron.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

autsvaara kirjoitti: Vaihteisto: 5 vaihde pomppaa aina silloin tällöin päältä?,muut vaihteet ihan ok...

Kepin keskittäminen? ainakin joku oli täällä siitä kirjoitellut...Miten tapahtuu?
Vaihteensiirtotangon säätö; Vaihde pakille (-94 eteenpäin nelonen) ja vaihteistosta kumitulpan alta keskitysreikä esiin, jossakin siinä tyyppikilven lähellä vaihteiston päällä, siihen 4mm tappi tai tuurna, jokatapauksessa ehdottomasti sellainen jossa on kahva tai muu levennys niin ettei se tappi putoa vaihteiston sisään.

Vaihdekepin juuresta keskikonsolista suojapussi ja muu tarvittava pois, tällöin vaihdekepin juuresta löytyvään kohdistusreikään pitäisi mennä myös 4mm tappi.

Kannattaa muistaa ettei kohdistuksen aikana pidä autoa ylä- tai alamäessä vaihde päällä, vaikuttaa kohdistukseen moottorin/vaihteiston tuennan myötäessä.

Jos ei kohdistu, silloin säätö vaihteiston ja rintapellin välistä löytyvästä "rättinivelestä", muistaakseni 10mm pultti akselilla.

Jos tämä ei auta, on vika itse vaihteistossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja jus »

autsvaara kirjoitti:Millainen homma on toi kattoluukku mekanismin vaihtaminen? Kannattaako? Pihassa kohta samalainen"tonninen" mut 89 mallia mut siinä luukku toimii
Mekanismin vaihtaminen on melko helppoa ruuvausta, ei sen kummempaa. Lopuksi pitää vähän tähtäillä ja säätää jotta moottorin stoppikohdat kohdistuu oikein ja luukku asettuu oikeaan korkeuteen.

Ei kannata vaihtaa mekanismia jos vika ei ole mekanismissa (harvoin on). Millä tavalla se luukku ei toimi? Ei hievahda mihinkään? Takareuna nousee ylös mutta luukku ei suostu liukumaan taakse katon sisään? Syynä voi olilla ruosteen aiheuttama turvotus luukun aukon reunapelleissä. Luukku irti, vasaralla ruostepaiseet pois ja matalaksi, repaleiden viimeistely sileäksi jottei revi luukun reunan tiivistettä vaan liukuu sujuvasti.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=19495
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/kattoluukku/
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruoste3/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
autsvaara
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 05, 2011 23:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja autsvaara »

Pekka Valtanen kirjoitti:
autsvaara kirjoitti:Moottori: Turbo heräilee vasta aika myöhäisessä vaiheessa ---> ilmeisesti vuotaa? Onko perusvika? mikä turbo tilalle jos pitää vaihtaa?Ratkaisu? Muuten toimii kuin unelma
Meneekö ahtomittari moottorijarrutuksessa vasemmalle lähes vihreän puoliväliin? Jos ei, niin kannattaa tarkistaa bypass-venttiili sekä siltä lähtevä imusarjaan ja mittaristoon menevät kumiletkut.
Morjensta vaan,joo ei se liikahda mihinkää mut noin vajaa viikko ja alkaa saabin pukaminen ja 89 osien vaihtaminen paikoilleen niin eiköhän jotain ainakin saa aikaiseksi
Ettäkö Saab :)
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja ketku »

Nostetaas tämä kun omasta löytyy samanlaista vikaa vaihteistosta kuin ketjun aloittajalla.

Eli mulla 4 vaihde pomppaa pois päältä kun moottorijarrutuksen jälkeen painaa kaasua. 3 vaihde taas nykäisee keppiä taaksepäin kun siirtyy moottorijarrulta vedolle, keppi oikein "kolahtaa" mutta pysyy päällä.
Minuteman kirjoitti: Vaihteensiirtotangon säätö; Vaihde pakille (-94 eteenpäin nelonen) ja vaihteistosta kumitulpan alta keskitysreikä esiin, jossakin siinä tyyppikilven lähellä vaihteiston päällä, siihen 4mm tappi tai tuurna, jokatapauksessa ehdottomasti sellainen jossa on kahva tai muu levennys niin ettei se tappi putoa vaihteiston sisään.

Vaihdekepin juuresta keskikonsolista suojapussi ja muu tarvittava pois, tällöin vaihdekepin juuresta löytyvään kohdistusreikään pitäisi mennä myös 4mm tappi.
Onko tuo vaihteiston puolen keskitysreikä siis myös vm-94 vanhemmissa laatikoissa? Tältä näyttää oma kepin juuri kun laitan pakin päälle ilman luota laation puolen keskitysreiän lukitusta: kohdistusreikä

Onko se kohdistusreikä tuo mikä on kiinni vaihdekepissä ja toinen reikä tuossa valkoisessa osassa?
# 5930
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä siellä laatikon puolellakin pitäisi olla keskitysreikä.

Jos siinä nivelasetelman etupuolella alhaalla siitä keskikonsolin ja keppiasetelman välistä kurkittuna ei ole reikää niin on tuo. Oikein kovat kolahtelut voivat johtua myös moottorin hydraulitukikumien rajoitinraudoista joihin korvakkeet osuvat tukikumien revettyä.
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja ketku »

Kolahdus on ehkä väärä sana, se on enemmänkin napsahdus joka kuuluu mielestäni siitä asetelmasta kun vaidekeppi siirtyy ihan edestä taaksepäin, 3 vaihteen ollessa päällä. Toki on myös mahdollista että moottorin tai vaihteiston tuenta on huonossa kunnossa, pitää tutkia.
# 5930
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itsellä heräsi (ilmeisesti) myös tuossa tontussa myöhäisessä vaiheessa, eli yli 2500rpm jälkeen ahdin mukaan, eikä tyhjäkäynti ollut kovin kaunista.

Tätä aihetta selatessa sain sitten inspiraation tutkia noita letkuja. T-haara välissä bypass-imusarja-ahtopainemittari vuoti korvin kuultavasti, kun hieman hiplasin.

Pätkät pois letkuista ja uusintakiinnitys. Nyt käy kauniisti ja mittarikin elää jo paikallaan kaasutellessa, ennen ei liikkunut keltaisen alusta mihinkään ennenkuin ajaessa.

Mitenkäs tuo venttiilikopasta imusarjaan (kaasuläpälle vai mikälie) menevä pieni alipaineletku, jossa välissä jonkinlainen venttiili? Oli tulpattu molemmista päistä ja venttiili pois pelistä. Vaihdoin uuden venttiilin ja kiinnitin oikeaoppisesti. Mihin tämä mahtaa sitten vaikuttaa?

Aina pitää pikku näpräystä olla, varsinainen tiivistysten jälkeinen koeajo jää huomiseen, lähtö kello 05:30, nyt näkemään unia vielä pirteämmästä menosta. :)
:saab:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 -87 2.0 turbo 16...Muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja wesku »

autsvaara kirjoitti: Miten käykä 89:stä(aut.) osat suoraan 87(man) malliin? kyseessä samanlaiset?
Penkit...koneen osat? vaihteisto käykö suoraan?
Aika suoraviivainen homma pitäisi olla automatisointi jos sulla kaikki osat siinä automaatissa tallella.

Koneen osissa ainakin sähköpuolen suhteen vaikuttaa onko suorasytytys vai jakajalla.
Vastaa Viestiin