Oon jo hetken aikaa ihmetellyt että kestää aika pitkään kunnes auto lämpenee ja alkaa puhaltamaan lämpöistä kabiinin puolellekin. No, asiasta kun on täällä ollut muutenkin keskustelua ja osa porukasta valittelee että Saabbi lämpenee hitaasti, olen todennut että kait se on sitten normaalia.
No, eilen sitten ajelin -25 asteen pakkasella 20 kilometrin matkan, josta kolme kilometriä puolivälissä moottoritietä n. 110 km/h nopeudella. Olin sitä ennen ajellut autolla töistä kotiin (6 km taajama-ajoa) pari tuntia aikaisemmin. Välissä ei lämmityksessä. Tuon 20 km matkan päätteeksi lämpötilamittari oli lounaassa, ja OBD2-väylästä tuli tieto että jäähdytysnesteen lämpötila on n. 70 astetta. Normaalilämpöhän on noin 90 astetta. Pari tuntia auton oltua parkissa (ei lämmityksessä) ajelin saman 20 kilometrin matkan takaisin, ja yhä edelleen lämmöt kävi maksimissaan 70 asteessa. Lämpö lähti lopussa jopa laskemaan (OBD-tieto) kun tarkoituksella yritin kuormittaa moottoria mahdollisimman vähän ajossa.
Tämä ei voi olla enää normaalia. Voisiko kyseessä olla vika termostaatissa, eli se on esim. jatkuvasti auki tjsp? Onko termarin vaihto kova homma (nimim. peukalo keskellä kämmentä), vai oisko fiksua vaihdattaa liikkeessä? Onko muita vikaehdotuksia? Viime viikonloppuna ajelin n. 800 kilometriä, ulkolämpötila oli jossain nollan ja -10 asteen välillä, ja tuolloin lämpömittari kyllä osoitteli koko matkan suoraan länteen, eli 90 asteen lämpötilaa.
Termostaatti rikki?
Re: Termostaatti rikki?
Itse vaihdoin termarin heti ensitalvena, kun auto oli minulla. Juuri tuon hitaan lämpenemisen takia. Eihän siinä termostaatissa mitään vikaa ollut. Tuntuu olevan enemmänkin ominaisuus juuri tuo, että viisari ei tahdo nousta kovin nopeasti ilman kunnon maantieajoa siitä "lounaasta" normaaliin "länteen".
Itse olen huomannut, että juuri tuossa "lounaan" kohdalla ACC (AUTO-asennossa) alkaa kiihdyttää voimakkaasti sisätilojen lämpiämistä. Se hidastaa koneen jäähdytysnesteen lämpenemistä. Laittamalla ACC manuaaliasentoon ja käyttämällä pienempää puhallusnopeutta tällä on merkittävä vaikutus lämpöjen nousuun koneessa. Itsellä on ACC-valikosta valittuna keskiasento puhallukselle, kun se toimii automaatilla. Tästä huolimatta käy niinkuin käy. En ole kokeillut low-asentoa. Tarvittaessa käytän vähän aikaa manuaalipuolella, mutta harvemmin,
Sisätilat lämpiävät näin nopeasti, mutta kääntöpuolena on tuo moottorin lämpöjen nousun hidastuminen. Itsekin olen tutkinut testerillä, että mikä on moottorin lämpö tuossa tietyssä vaiheessa ja samaan n. 70 asteen tulokseen olen päässyt minäkin. Muistaakseni normaali lämpö on 82 astetta, joten ei siis merkittävästi alilämpöisenä kone kuitenkaan käy. Tuo lämpömittari on vain mielestäni kalibroitu näyttämään hivenen oudosti, sanoisinko että tilanne näyttää pahemmalta kuin se onkaan.
Mielestäni tämä ilmiö on yksi auton ominaisuuksista. En tietenkään nyt pysty tästä tapauksesta varmasti sanomaan onko se normaalia vai onko kyseessä esim. termostaattivika. Minulta saat sen vanhan "toimivan" termostaatin, jos vain haluat tulla hakemaan. Itse en sitä mihinkään enää käytä, on vain tapana kerätä osia hyllyyn ns. pahan päivän varalle. Vaihto-operaatio ei ole paha. Totutusti vähän ahtaassa paikassa, mutta kyllä se sieltä.... Magneettihylsy tms apuväline on hyvä, että termarikopan kiinnitysruuvit eivät tipu minne sattuu niitä irroitettaessa ja takaisin laittaessa.
Itse olen huomannut, että juuri tuossa "lounaan" kohdalla ACC (AUTO-asennossa) alkaa kiihdyttää voimakkaasti sisätilojen lämpiämistä. Se hidastaa koneen jäähdytysnesteen lämpenemistä. Laittamalla ACC manuaaliasentoon ja käyttämällä pienempää puhallusnopeutta tällä on merkittävä vaikutus lämpöjen nousuun koneessa. Itsellä on ACC-valikosta valittuna keskiasento puhallukselle, kun se toimii automaatilla. Tästä huolimatta käy niinkuin käy. En ole kokeillut low-asentoa. Tarvittaessa käytän vähän aikaa manuaalipuolella, mutta harvemmin,
Sisätilat lämpiävät näin nopeasti, mutta kääntöpuolena on tuo moottorin lämpöjen nousun hidastuminen. Itsekin olen tutkinut testerillä, että mikä on moottorin lämpö tuossa tietyssä vaiheessa ja samaan n. 70 asteen tulokseen olen päässyt minäkin. Muistaakseni normaali lämpö on 82 astetta, joten ei siis merkittävästi alilämpöisenä kone kuitenkaan käy. Tuo lämpömittari on vain mielestäni kalibroitu näyttämään hivenen oudosti, sanoisinko että tilanne näyttää pahemmalta kuin se onkaan.
Mielestäni tämä ilmiö on yksi auton ominaisuuksista. En tietenkään nyt pysty tästä tapauksesta varmasti sanomaan onko se normaalia vai onko kyseessä esim. termostaattivika. Minulta saat sen vanhan "toimivan" termostaatin, jos vain haluat tulla hakemaan. Itse en sitä mihinkään enää käytä, on vain tapana kerätä osia hyllyyn ns. pahan päivän varalle. Vaihto-operaatio ei ole paha. Totutusti vähän ahtaassa paikassa, mutta kyllä se sieltä.... Magneettihylsy tms apuväline on hyvä, että termarikopan kiinnitysruuvit eivät tipu minne sattuu niitä irroitettaessa ja takaisin laittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Termostaatti rikki?
Ei ole normaalia. Tod. näk. termostaatti mennyt. Kyllä 20 km matkalla lämpenee normaaliksi ja mittari vaaka-asennossa.
Kokeile n. 3 km ajon jälkeen onko jäähdyttimelle menevä letku lämmin. Jos on, niin termostaatti on sökö. Tottakai lämmityslaitteen asetuksilla on vaikutusta moottorin lämpenemisnopeuteen. Saabissa on erittäin tehokas puhallin ja lämmönvaihdin lämmityslaitteessa. Näiden kumpaisenkin hyvä suorituskyky hidastaa lämpenemistä.
Itsellä termostaatti toimi niin, että kylmässä päässä falskasi, mutta kuumassa päässä toimi normaalisti ja lämpömittari oli vaaka-asennossa. Auton kesti pirun kauan lämmetä. Termostaatin säätöelimen välissä oli termostaatin tiivistekumin pala, eikä se päässyt sulkeutumaan. Termostaatin vaihdolla tuli kuntoon.
Kokeile n. 3 km ajon jälkeen onko jäähdyttimelle menevä letku lämmin. Jos on, niin termostaatti on sökö. Tottakai lämmityslaitteen asetuksilla on vaikutusta moottorin lämpenemisnopeuteen. Saabissa on erittäin tehokas puhallin ja lämmönvaihdin lämmityslaitteessa. Näiden kumpaisenkin hyvä suorituskyky hidastaa lämpenemistä.
Itsellä termostaatti toimi niin, että kylmässä päässä falskasi, mutta kuumassa päässä toimi normaalisti ja lämpömittari oli vaaka-asennossa. Auton kesti pirun kauan lämmetä. Termostaatin säätöelimen välissä oli termostaatin tiivistekumin pala, eikä se päässyt sulkeutumaan. Termostaatin vaihdolla tuli kuntoon.
Viimeksi muokannut jhir, Pe Helmi 11, 2011 11:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 1.8t SS, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 2.8 Aero XWD Hirsch,
MB B170 NGT, Suzuki GSX750F, Fordson Power Major
www.tinyurl.com/saabcave
MB B170 NGT, Suzuki GSX750F, Fordson Power Major
www.tinyurl.com/saabcave
Re: Termostaatti rikki?
Korjaan sen verran edellistä viestiäni, että se lämpömittarin "lounas" on tarkemmin ottaen "lounas-länsi". Eli toisin sanoen asteikon mukaan 1/4-osa.
Tänään lähdin autolla lämpimästä tallista kotoa, jossa lämpötila n.15 astetta, 25 asteen pakkaseen. Matkaa oli yhteensä n. 10 km, josta aluksi 2,5 km 60 km/h, sitten 6 km moottoritietä 100 km/h ja lopuksi taas 1,5 km 60 km/h. Perille päästyäni oli lämpömittari nipin napin noussut tuon 1/4-osaviivan yläpuolelle.
Mitään raketteja lämpiämään nämä autot eivät ole. Uusi termostaatti ei ole kallis, joten vaihtamalla saa siltä osin mielenrauhan. Erittäin kovassa pakkasessa eli silloin, kun lukemat alkavat olla liki 30 ja sen yli, koneen lämpeneminen sen "toisen neljänneksen" lopulta saavuttaen normaalin, kestää yllättävän pitkään. Tänään oli Oulussa sellainen päivä. Pakkasen lauhduttua alle 20 tilanne muuttuu olennaisesti paremmaksi (moottorin lämpenemisen suhteen). Jos ei aina välillä ota tyyppejä autosta kovassa pakkasessa, niin eihän sitä oikein meinaa muistaakaan tätä lämpenemisasiaa.
ps. ei liity autoiluun mitenkään, mutta on se jännää pyöräillä liki 30 pakkasessa tuollaiset vajaa kymppi tosta noin vaan. Siinä kaikesta huolimatta nousee lämmöt "ihmiskoneessa". Aluksi meinaa naama jäätyä, mutta parin kilometrin jälkeen siihen tottuu.
Tänään lähdin autolla lämpimästä tallista kotoa, jossa lämpötila n.15 astetta, 25 asteen pakkaseen. Matkaa oli yhteensä n. 10 km, josta aluksi 2,5 km 60 km/h, sitten 6 km moottoritietä 100 km/h ja lopuksi taas 1,5 km 60 km/h. Perille päästyäni oli lämpömittari nipin napin noussut tuon 1/4-osaviivan yläpuolelle.
Mitään raketteja lämpiämään nämä autot eivät ole. Uusi termostaatti ei ole kallis, joten vaihtamalla saa siltä osin mielenrauhan. Erittäin kovassa pakkasessa eli silloin, kun lukemat alkavat olla liki 30 ja sen yli, koneen lämpeneminen sen "toisen neljänneksen" lopulta saavuttaen normaalin, kestää yllättävän pitkään. Tänään oli Oulussa sellainen päivä. Pakkasen lauhduttua alle 20 tilanne muuttuu olennaisesti paremmaksi (moottorin lämpenemisen suhteen). Jos ei aina välillä ota tyyppejä autosta kovassa pakkasessa, niin eihän sitä oikein meinaa muistaakaan tätä lämpenemisasiaa.
ps. ei liity autoiluun mitenkään, mutta on se jännää pyöräillä liki 30 pakkasessa tuollaiset vajaa kymppi tosta noin vaan. Siinä kaikesta huolimatta nousee lämmöt "ihmiskoneessa". Aluksi meinaa naama jäätyä, mutta parin kilometrin jälkeen siihen tottuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)