Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Oiskos kellään? Pitäis saada tontun ketju niitattua...
V-M
045-1281946
V-M
045-1281946
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Vanhaa aihetta sivuten... kellään lainata vastaavaa työkalua Kokkolassa/lähialueilla? Ja älkää aloittako ohjeistamista vasaralla niittauksesta, en aio edes yrittää. IKH:lla tuntuisi olevan jonkinlainen työkalu n 53€ hintaan, onko tuosta mihinkään? Vinkit voi heittää yv:llä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
--------------------------G-mies kirjoitti:Vanhaa aihetta sivuten... kellään lainata vastaavaa työkalua Kokkolassa/lähialueilla? Ja älkää aloittako ohjeistamista vasaralla niittauksesta, en aio edes yrittää. IKH:lla tuntuisi olevan jonkinlainen työkalu n 53€ hintaan, onko tuosta mihinkään? Vinkit voi heittää yv:llä.
Matti
kannattaa varmasti tehdä kokeita vanhalla ketjulla miten onnistuu. ulostyöntö on yllättävän helppoa sopivalla fillarin kettingin tapin ulospuristimellakin, eli paljoa sitä pullistusta tapin päässä ei ole. kandee sekin mitata, ettei yritä liikaa pullistaa, koska mitään varsinaista sivuttaisvoimaa ei ole. Kun kerran yritin kokeeksi irtoketjun tappia tyssätä siihen tapin koloon pistepuikolla lyömällä, niin eipä paljoa tarvinnut kun tapin reuna lohkesi, on kovaa kamaa. Liikaa jos kiristyy, niin se silmukka tulee normaalia jäykemmäksi ja voipi edesauttaa ohjurien nopeaa kulumista jne ??.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Yks ketju olis tuossa joutilaana harjoittelua varten, mutta se varsinainen apu, eli työkalu uupuu. Pitää vielä kysellä, josko löytyisi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
mahtaisiko toimia? Biltema KETJUNKATKAISIN hinta 4,49 €?
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Tuo on fillarin ketjuun sopiva, mutta nokkaketju on vähän liian järeetä. Joku moottoripyörän ketjutyökalu saattaisi toimia. Aika lailla samoihin hintoihin asettuu sekä moottoripyörätyökalut, että tuo aiemmin linkittämäni työkalu.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Kyllä mulla tuo Bilteman työkalu toimi ihan riittävän hyvin, kun oli vanha ketjun pätkä millä vähän harjoitella. Ei ole täysin ongelmaton, mutta onnistuu. Eikä ne tapit niin kovia ole, etteikö tapin pään tyssäys onnistuisi ihan papukaijatongeillakin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
ajatuksena vain heitin...
... Kiva että toimi, tuli hyvä mieli
... Kiva että toimi, tuli hyvä mieli

Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Jaahas, no jos fillarin ketjunkatkaisija riittää, niin onhan mulla sellanen parempaa laatua oleva. Täytynee hakea työkalupakista ja kokeilla yhteen ketjuun. Sitä säätyvää takavastetta ei kyllä ole mun työkalussa ja nuo urat ei ehkä ihan sovi, mutta kokeillaan. Olis mulla vähän järeemmät pihditkin, mutta ne taitaa olla Kajaanissa jossain hyvässä tallessa. Voishan sitä vielä kysäistä tutusta fillariliikkeestä, jossa korvaavat mopojakin. Kiitos ajatuksesta!
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
Rälläkällä on hyvä katkaista ketjuja... Myös autossa kiinni olevia. Vetelee vaan siitä katkaistavasta nivelestä molemmat saman puolen niitin päät katki, niin voilá se nivel tulee melkein itekseen pois lenkeistänsä.
Uusi sitten niitataan esim. papukaijoilla, kuten joku jo aikaisemmin mainitsi.
Muutamaan pirssiin tehty näin ja useita kymmeniä tuhansia kilsoja oli omassa ajossa ja sen jälkeen uusilla omistajilla
.
Uusi sitten niitataan esim. papukaijoilla, kuten joku jo aikaisemmin mainitsi.
Muutamaan pirssiin tehty näin ja useita kymmeniä tuhansia kilsoja oli omassa ajossa ja sen jälkeen uusilla omistajilla

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Nokkaketjun niittaus työkalua Oulussa?
---------------G-mies kirjoitti:Jaahas, no jos fillarin ketjunkatkaisija riittää, niin onhan mulla sellanen parempaa laatua oleva. Täytynee hakea työkalupakista ja kokeilla yhteen ketjuun. Sitä säätyvää takavastetta ei kyllä ole mun työkalussa ja nuo urat ei ehkä ihan sovi, mutta kokeillaan. Olis mulla vähän järeemmät pihditkin, mutta ne taitaa olla Kajaanissa jossain hyvässä tallessa. Voishan sitä vielä kysäistä tutusta fillariliikkeestä, jossa korvaavat mopojakin. Kiitos ajatuksesta!
Matti
tuolla oli juttua aiheesta.........
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... in&start=0
NOKKAKETJUN KATKAISIN eli jos pelkkää ketjua aikoo vaihtaa
Virittelin tossa valmiutta nokkaketjun vaihdolle koneessa , eli vanha poikki ja uusi tilalle . jos esim dremelillä ottaa pois ne niitatut osuudet vanhasta ketjussa, niin fillarinketjun tapin ulostyöntäjällä ( mulla oli joku vanha, sitä ei tarvinnut edes modata) sitten työntää sen tapin siististi pois. se tappi on 3.2 mm. (saattaa kyllä mennä ilman niittauksien poistoakin, jos saa pysymään keskeisesti, mutta työkalu voipi lauetakin) ( nyt testattu, ei tarvitse tapin päätä edes hioa, menee puristimella).
Tein tossa sopivia ulostyöntötappeja siten, jotta akkukoneeseen vaan katkaistu poranpätkän tyvipää,( kovaa rautaa)( ohjaus oli 4 mm työkalussa) ja sitten pyörittäen akkukoneella smirgelissä hioin ko osan tapin päästä 3.2 mm: een, tuli tarkka ja siisti. ( tää on tätä Kuubalaista kotisorvausta). jos ketjun tapin päässä on koloa, niin ulostyöntitappiin voi terävöittää kärkeä, jolloin ei lipsu sivulle.
Uuden ketjun lukolla vaan vanhaan kiinni niin saa hallitusti vedettyä sen uuden ketjun paikoilleen vanhan avulla, toivottavasti. ( väliaikainen ketjun läpisujuttamiseen käytettävä ketjulukko ei taida kuulua esim.motonetin ketjupakettiin, mutta sen voi tilata saabilta hintaan 12 €, saabin numero 9321837 vm 93 asti)
Ketjun tapin pään tyssäys on vaikea juttu ilman merkkityökalua. tappi on niin kovaa kamaa, jotta lohkeaa, jos käyttää meisseliä tms.( oon kokeillu)
Toisaalta ei saa vasaroida liikaa, ettei ko. nivel tule jäykäksi ( eli vasaroidessa pitää olla digitaalinen mauseri- mitta, jotta näkee pienetkin muutokset (tarkoitan siis, jotta kun tapin pää pikkasen tyssääntyy niin siellä pysyy, ei sitä mikään voima aksiaalisesti vedä). Jos ei ole orkkistyökalua, jossa on pieni V- railo ( huom siis railo ei harjanne), , jolloin reunat tyssäävät tapin reunat ohjeen mukaan 3.4---3.6 mm leveäksi, niin ei lie muita konsteja kuin vasarointi. Vasaroidessa tietty pitää olla ketju tukevasti jossain vastimessa, että voi tarkasti kohdistaa iskun tapin reunaan, jolloin ketjun lenkki ei niin hevin jäykisty ! tyssäämiseen ei ulospuristimen lujuus taida riittää, vaikka siihen jotain lisävirityksiä yrittäisi tehdäkin. voimakkaiden pihtien leukoihin voisi ajatella viilata kyseisen railon, mutta aikamoista tarkkuushommaa alkaa olemaan.....
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00