T5 etanolikonversio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Otetaanpa pykälän verran hehkutusta takaisinpäin. Vuorossa rakentavaa palautetta. :D
Kylmänä käynnistyy vähän huonosti hieman nollakelin molemmin puolin. Parannusta on tapahtunut huikeasti, mutta viime aikoina on vähän hörähtänyt ykkösellä mutta sammunut saman tien. Toisella onkin jo jäänyt suoraan käyntiin.
Samoin kulutus on noussut jonnekin aivan ihme sfääreihin; edellisellä tankilla (ja softaversiolla) mentiin alle 12 kulutuksella ja tällä hetkellä puolestaan ollaan tukevasti päälle 15:n. Sidin mukaan 16,3 mutta sitähän nyt ei kukaan usko. Toki on ollut pykälää enemmän kaupunkiaoa ja ripaus lisää kylmästartteja, mutta isoltahan tuo ero tuntuu.
Palautteen negatiivisesta sävystä huolimatta olen todella tyytyväinen softan toimintaan, etenkin kun oma knowhow ei riitä tekemään mitään fiksuja muutoksia. :D
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Meni mullakin yks tankillinen päälle 15 kulutuksella, keskikulutus on elokuun puolelta lähtien 13,3. Tossa ei oo ollu varsinaista matka-ajoa ollenkaan ja aika paljon testiä/kikkailua. 11 litraa on ollu pienimmillään syönti.
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Sidin lukemia tosiaan ei voi uskoa näillä syötöillä, Tahkon reissulta tullessa näytti ~12,5 keskikulutukseksi, ja tankattuani täyteen laskin kilsat ja nesteet yhteen ja sain koko reissun keskikulutukseksi 10,8l/100km.
Tankattiin lähtiessä täyteen lentoasemalla, reissun aikana tankattiin 35l etanolia kannuista ja paluumatkalla tehtiin vielä E85/E10 coctail kun navissa oli matkaa lentoasemalle 350km ja D.T.E. näytti 300km. Lisättiin 10l E10 bensaa ja jatkettiin matkaa. Miten niin T5 ei ole flexifuel :)
Tankattiin loppujenlopuksi Petikossa, D.T.E. näytti 108km, opiskelijavalo ei kerennyt syttymään.

Tuo kylmäkäynnistys on vielä vähän rikkaalla tässä 4.22 versiossa, pitäis hieman pienemmälle kääntää.
Laitan päivitetyn version jakoon kunhan saan sellaisen tehtyä :) Nykyisellä tulee mielestäni kumminkin hyvin toimeen, lähtee ekalla tai tokalla, eikä tule sellaisia täysin kuivia startteja.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Maltilliset 15,6l/100km oli kulutus viime tankillisella. Ei paljon naurattanut ei. Mutta toisaalta, tankatessa vähän hymyilytti. :D
Toki tähän tankilliseen mahtuu paljon kylmäkäynnistyksiä ja aika paljon kylmiä olosuhteita muutenkin. Perstuntuman mukaan myös enemmän puhdasta kaupunkipyörittelyä (sikäli kun Vantaata voi kukaan tosissaan kaupungiksi väittää), joten muutamalla litralla kasvanut kulutus voi johtua ihan näistäkin.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Näihin lukemiin verrattuna tuntuu oudolta että joillakin on muka E10:n myötä kasvanut kulutus litratolkulla..
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Vähän on haettu käynnistyksien osalta seoksia, parhaimillaan ei lähtenyt enää käyntiin ~20min seisomisen jälkeen, sen verran ohueksi olin vetänyt :lol:

Tänä aamuna seosmittari näytti (Bensasetupissa edelleen) AFR 8,7 kun WB oli lämmennyt joten päätin ruveta talkoisiin taas ja tein taas uudet kylmäkäynnistyskäppyrät, katsotaan kuinka tässä käy...
8,7 olis ihan jees jos mittari näyttäis etanolilukemia, mutta ehkä ripauksen paksua bensalukemaksi :lol:

Mitään muutoksia softaversioiden välillä en ole tehnyt muuhun kun käynnistykseen, joten noussut kulutus tulee ehkä osaltaan erillaisesta kylmäkäynnistyksestä ja toisaalta ajotavasta. Tuo kulutus on kyllä ihan kartalla jos tankilliseen on osunut pääasiassa lyhyttä ajoa ja paljon startteja, ja mitä tuohon kaupunkiajoon tulee niin ei kait kukaan tosissaan kuvittelis täällä lähiöissä pyörimisen maantieajoksi :wink:

Tänään pitäis pakosti tankata, mutta ei paljon hymyilytä tuolla ulkona oleminen :evil:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Pitäisköhän huomenna koitella kylmästarttia, nyt on kyllä niin syväjäässä ettei salettiin lähde :D
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kylmäkäynnistys on mielenkiintoista puuhaa.

Oma lähtee näillä pakkasilla jos viitsii pitää starttia pyörimässä ensimmäisten kuplimisten yli, ja useimmiten jääkin käyntiin ekalla. Pitäsi kaivaa ne vanhat versiot mitkä aina lähti ekalla mutta sammu heti perään, ja yhdistää tähän nykyiseen.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nyt on muutaman kerran tehny sitä että piuhan päästä startatessa pamauttaa putkessa ihan kuuluvasti. Oisko nyt vähän turhan reilusti soppaa startissa..tosin kone on lämmin joten ei pitäs niin paljoa rikastaa. Mielenkiintoista :)
M97CSB234EFM57001 RE85
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja karg »

Tuleeks toi viinabensailu halvemmaks jollain tavalla vai onko kyseessä vaan viherpiiperrys? :roll:
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eihän se halvemmaksi tule, ei mitenkään. Tuntuu kuitenkin aika paljon kivemmalta tankata tankki täyteen kuudellakympillä kuin satasella. Vaikka sen joutuisi tekemään useammin...
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja karg »

Joopa.. välil on kans kiva tankata nuukuuksissaan esim. vaan neljälläkympillä, mut sitte myöhemmin havaitsee että eipä sillä rahalla tankattu bensa riittänytkään kauheen pitkälle.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Toisaalta kun säästöä ei tule suuntaan eikä toiseen, niin ainakin minua kiinnostaa aiheen "vihreä" puoli.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Joo eipä tällä juuri säästöä synny, lähinnä mielenkiinnosta ja testimielessä kikkailen. Onhan se toisaalta kotimaista ainetta ja fiksulla tavalla valmistettua. Vähän samalla kestävyystestiä osille :)
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tänä talvena ~5000km takana yhtäjaksoisesti viinalla, harvoin lähtee ekalla käyntiin aamulla, ja tankilla saa käydä jatkuvasti...
"paras" kulutus yhdellä tankillisella 18,1l/100km jolloin tankillisella ei kovin kauan ajele.

Ei sen kummemmin vihreä puoli kun mahdollinen säästökään minua tuossa kiinnosta, vaan harrastus tuon softan kanssa, pitää mielen virkeänä ja saabiharrastuksen hengissä :lol:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin