Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Akku totaalisesti tyhjä. Uusi akku, virrat tuli autoon, mutta tuli myös teksti avaimen kun laittaa virtalukkoon: Steering lock malfung make safe stop service! Rattilukko pysyy lukittuna ja avain ei käänny käynnistysasentoon. Auto kotona, eli taisi mennä lavettihommiksi??? Olisiko kellään kokemusta vastaavasta? Auto SS 1.8t vm 2003, ajettu 120000km.
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Samoin kävi minulle toissa kesänä. Kylmälaukku unohtui päiväksi päälle ja akku tyhjeni.
Samalla tuli tuo rattilukko-ongelma. Ei muuta kuin lavetilla T:reen MetroAutoon ja vikakoodin poisto rattilukosta. Ja niin matka jatkui.
Ilmeisesti tämä oli alkusoittoa rattilukon hajoamiselle, koska se rikoutui lopullisesti vuosi sitten. Eihän normaalisti akun loppuminen saa olla syynä tällaiseen. Joku vikahan siinä pitää olla.
Nyt ensihätään vain lavetilla korjaamolle, jossa on asian(saabin)mukaiset testerit. Varminta kuskata merkkiliikkeeseen. Jos siitä toipuu vain vikaoodin poistolla, niin jatkossa voi myös mahdollisesti tulla ongelmia uudelleen.
ps. J:kylässä taitaa olla merkkitesteri ProCarServicellä.
Samalla tuli tuo rattilukko-ongelma. Ei muuta kuin lavetilla T:reen MetroAutoon ja vikakoodin poisto rattilukosta. Ja niin matka jatkui.
Ilmeisesti tämä oli alkusoittoa rattilukon hajoamiselle, koska se rikoutui lopullisesti vuosi sitten. Eihän normaalisti akun loppuminen saa olla syynä tällaiseen. Joku vikahan siinä pitää olla.
Nyt ensihätään vain lavetilla korjaamolle, jossa on asian(saabin)mukaiset testerit. Varminta kuskata merkkiliikkeeseen. Jos siitä toipuu vain vikaoodin poistolla, niin jatkossa voi myös mahdollisesti tulla ongelmia uudelleen.
ps. J:kylässä taitaa olla merkkitesteri ProCarServicellä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Mitä olen lueskellut tässä vuosien varrella niin melko yleinen vika alkupään malleille, tosin vian syy ei ole aina sama, merkkihuollon heiniä.Olisiko kellään kokemusta vastaavasta?
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Mikäs osa sieltä menee rikki, ja paljonko maksaa vian korjaus? Meinaan 113tkm täyttyy kohta omassa... Voiko tähän ohjauslukkovikaan vaikuttaa avaimen käytöllä, vai voiko asiaan vaikuttaa mitenkään?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 4iri%C3%B6
Tuolta löytyy vähän juttua oman auton rattilukko ongelmista. Toivottavasti sul ei tartteis tehdä mitään isompaa remppaa.
Tuolta löytyy vähän juttua oman auton rattilukko ongelmista. Toivottavasti sul ei tartteis tehdä mitään isompaa remppaa.
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Minun käsitys on se, että tuosta rattilukkoyksiköstä saattaa hajota se asentotunnistinosa. Minullakin tappi oli sisässä ja siten rattiakseli vapautuneena, mutta ilmeisesti lukon ohjausyksikkö ei saanut tietoa "lukitus pois-asennosta". Toinen mahdollinen vika on ns. varmistustappiosassa, jolla estetään lukituksen laukeaminen ajon aikana. Mutta joka tapauksessa, rattilukkoyksikön sisäinen vika. Lukkoyksikkö oli muutoin käsitykseni mukaan täysin "hengissä".
No, näitä samanlaisia sähköisien rattilukkojen vikoja on myös muissa autoissa mm. Passat 3C. Ei ole siis mitenkään ainutlaatuista nämä 9-3:n ongelmat.
No, näitä samanlaisia sähköisien rattilukkojen vikoja on myös muissa autoissa mm. Passat 3C. Ei ole siis mitenkään ainutlaatuista nämä 9-3:n ongelmat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Auto viety lavetilla merkkikorjaamoon. Testerillä ei asia korjaantunut, joten taitaa tulla osien vaihtoja. Epäilyksen alla ohjainyksikkövika? Mahdollisesti vaihtoon menevät osat tilattava Ruotsista. Tutkiminen jatkuu huomenissa.
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Viallinen ohjainyksikkö(CIM) vaihdettu, ohjelmoitu avaimet järjestelmään, johdotukset ja toiminnot tarkastettu, ok, vikakoodit poistettu. Auto taas iskussa! Merkkikorjaamon toiminta vian etsimisessä ja korjaamisessa kiitettävää. Ennakkoaavisteluista poiketen tarvittavat osat löytyi varastosta, eikä tarvinnut odotella osien tilausta Ruotsista.
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Paljonko osalla oli hintaa.. Paljonko työtunteja ihan mielenkiinnosta kysyn.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Runsaat 650 Euroa veroineen, työtunteja 4,1h. Lavetilla kuljetus korjaamolle meni vakuutuksen piikkiin.
Re: Rattilukko ei avaudu uudella akulla
Ohjainyksikön hinta 195 + 45 euroa.