VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18
VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Tervehdys veljet. Otsikon mukainen tilanne. Auto 9-3 TiD -99 (115 hv), ajettu yli 400t.
Kovemman pakkasyön jälkeen auto kulki muutaman sata metriä ja kuoli varoittamatta. Ensimmäinen arvaus huonoa ainetta pikku asemalta edellisenä päivänä ja PA-puoli tukossa. Suodatin vaihdettu, kävi hinatessa (asteita silloin enää nollan kieppeillä) mutta ei vastannut kaasuun eikä käynyt omin voimin. Sammuu heti kun koskee kytkimeen. Startti pyörii ok.
Ei ole vielä käynyt merkkiliikkeessä, mutta Check engine valosta tai vikakoodeista ei tietoakaan (amatööri OBD:lla katsottuna). Sulakkeet ehjät, releet kytkeytyy. Olen lukenut että vain Bosch korjaamolla pystyvät näkemään pumpun koodeja. Onko perää?
Mitäs viisaat mieltä?
Kovemman pakkasyön jälkeen auto kulki muutaman sata metriä ja kuoli varoittamatta. Ensimmäinen arvaus huonoa ainetta pikku asemalta edellisenä päivänä ja PA-puoli tukossa. Suodatin vaihdettu, kävi hinatessa (asteita silloin enää nollan kieppeillä) mutta ei vastannut kaasuun eikä käynyt omin voimin. Sammuu heti kun koskee kytkimeen. Startti pyörii ok.
Ei ole vielä käynyt merkkiliikkeessä, mutta Check engine valosta tai vikakoodeista ei tietoakaan (amatööri OBD:lla katsottuna). Sulakkeet ehjät, releet kytkeytyy. Olen lukenut että vain Bosch korjaamolla pystyvät näkemään pumpun koodeja. Onko perää?
Mitäs viisaat mieltä?
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
moi, omalla -00 tidillä ajettu 310tkm, ja edellinen omistaja oli korjauttanut pumpun, taisi hajota 200-250 tkm välillä. Joku on tainnut kirjoittaa, että hajoilee noi pumput 200-300 tkm välissä. Tiedä sitten kauan korjattu pumppu kestää. Voisko tota löpön saantia tutkia ottamalla suuttimet irti katsomalla aineen tulon määrää? Parempaan analyysiin en pysty.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Ymmärsinkö oikein, että auto lähtee käyntiin, mutta ei oikein pysy käynnissä? Omassa tidissä aikoinaan kyseinen ohjausyksikkö kun antautui ei auto lähtenyt käyntiin, vaikka kuinka yritti sahata starttia.
Suurimmassa osassa taitaa porsia pumpun ohjaus alta 300 tuhannen, mutta onhan liikenteessä niitäkin, joihin ei ole kyseistä kampetta vaihdettu tai korjattu vielä 600 tuhannenkaan kohdalla.
Omani ei sytyttänyt CE-valoa; käsittääkseni toimivuutta ei TECH:llä myöskään pysty toteamaan vaan ainoastaan Bosch-huollossa, ellei muita keinoja ole.
Suurimmassa osassa taitaa porsia pumpun ohjaus alta 300 tuhannen, mutta onhan liikenteessä niitäkin, joihin ei ole kyseistä kampetta vaihdettu tai korjattu vielä 600 tuhannenkaan kohdalla.
Omani ei sytyttänyt CE-valoa; käsittääkseni toimivuutta ei TECH:llä myöskään pysty toteamaan vaan ainoastaan Bosch-huollossa, ellei muita keinoja ole.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Nimenomaan niin että startti pyörii hienosti mutta ei lupaa. Auto on tähän saakka ollut luotettavuuden perikuva ja minkäänlaista sahaamista ei ole koskaan tarvittu. Hinatessa käynnistyy ts. pumpun mekaniikka toimii, mutta omatoimisesti ei pysy hengissä sekuntiakaan.
Mielenkiintoista jos mikään auton piireistä ei tosiaan anna virhettä tauluun silloin kun koneen sydän pettää? Onkohan NG TiD tässä suhteessa yhtään viisampi?
Eihän vaan mikään alipainevika pysty tappamaan autoa näin tehokkaasti?
Mielenkiintoista jos mikään auton piireistä ei tosiaan anna virhettä tauluun silloin kun koneen sydän pettää? Onkohan NG TiD tässä suhteessa yhtään viisampi?
Eihän vaan mikään alipainevika pysty tappamaan autoa näin tehokkaasti?
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
selvä aivovamma tuo on, ainakin itsellä meni kerran noin, pitkällä hinaamisella saattoi joskus saada käyntiin, joskus ei, mutta kävi kuitenkin vain tyhjäkäynntiä ja kaasulla ei ollut mitään reagointia.
ei muutakun aivolohko korjaukseen!
ei muutakun aivolohko korjaukseen!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Mullakin hyyty varoittamatta, silloin lukemat 362tkm.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
niin ja vielä piti siis sanomani myös tuo että vikavaloa ei aluksi polttanut, mutta kyllä sekin jossain välissä sitten syttyi..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Mitäs olette mieltä kannattaako uhrata paria tonnia (vielä) koko pumpun huoltamiseen samalla kun aivoja ropataan? Tarkoitus on kuitenkin pitää vanha toimintakuntoisena kunnes lahoaa joskus ensi vuosikymmenellä
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Mielestäni ei kannata. Ne pumpun mekaaniset osat on kaiketi aika ikuisia. Ainakaan en ole kuullut yhtään tapausta, missä pummu olisi lauennut mekaaniseen vikaan. Ainoastaan elektroniikka on ollut se ongelma
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Mulle tarjos Reijon Diesel uutta pumppua 2300e + työt, eli noin 3000e pakettia. Korjautin kuitenkin vain ohjausyksikön, niin sille tuli hintaa töineen 300e.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
ei kannata uhrata moisia summia pumpun korjaukseen jos se ennen aivovammaa on hyvin toiminut niin toimii myös sen jälkeen.
ovat kestäviä nuo pumput, eivät kulu väljiksi läheskään niin äkkiä kuin edeltäjänsä..
ovat kestäviä nuo pumput, eivät kulu väljiksi läheskään niin äkkiä kuin edeltäjänsä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Seleviskö vika ja miten korjasit?Matalapaine kirjoitti:Tervehdys veljet. Otsikon mukainen tilanne. Auto 9-3 TiD -99 (115 hv), ajettu yli 400t.
Kovemman pakkasyön jälkeen auto kulki muutaman sata metriä ja kuoli varoittamatta. Ensimmäinen arvaus huonoa ainetta pikku asemalta edellisenä päivänä ja PA-puoli tukossa. Suodatin vaihdettu, kävi hinatessa (asteita silloin enää nollan kieppeillä) mutta ei vastannut kaasuun eikä käynyt omin voimin. Sammuu heti kun koskee kytkimeen. Startti pyörii ok.
Ei ole vielä käynyt merkkiliikkeessä, mutta Check engine valosta tai vikakoodeista ei tietoakaan (amatööri OBD:lla katsottuna). Sulakkeet ehjät, releet kytkeytyy. Olen lukenut että vain Bosch korjaamolla pystyvät näkemään pumpun koodeja. Onko perää?
Mitäs viisaat mieltä?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Kyllä vaan.
Pumpun elektroniikka oli syypää hyytymiseen. Uusien aivojen hinta olisi ollut reilut 500,- + työ. Lisäksi olisi kannattanut vaihtaa joitakin kuluvia osia kun kerran pöydällä.
Pienen miettimisen jälkeen päätin vaihdattaa kokonaan uuden pumpun koska korjaus ja testaus ei jäänyt kauaksi pakasta vedetyn hinnasta.
Uudessa VP:ssä on sentään parin vuoden takuu ja uuden luotettavuus, joita näillä ajokilometreillä tarvitaan. Auto oli alunperinkin tarkoitus pitää suvussa vielä pitkään.
Pumpun elektroniikka oli syypää hyytymiseen. Uusien aivojen hinta olisi ollut reilut 500,- + työ. Lisäksi olisi kannattanut vaihtaa joitakin kuluvia osia kun kerran pöydällä.
Pienen miettimisen jälkeen päätin vaihdattaa kokonaan uuden pumpun koska korjaus ja testaus ei jäänyt kauaksi pakasta vedetyn hinnasta.
Uudessa VP:ssä on sentään parin vuoden takuu ja uuden luotettavuus, joita näillä ajokilometreillä tarvitaan. Auto oli alunperinkin tarkoitus pitää suvussa vielä pitkään.
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
aivan uusia aivoja tuohon pumppuun juu ei ole järkeä hammata kun ne joudutaan parittamaan uudestaan pumppuun ja ajamaan pumppu penkissä jne, eli repimään siis pumppu irti.
kaikista järkevin ratkaisu on tuo aivojen korjaus jolle tulee hintaa 200 paikkeilla, ja niinkuin minä ja muutkin tuolla edellä ovat sanoneet niin ei ole ainakaan minulla tullut vastaan tuon pumpun hajoamisia, ennen loppuu auto, jos siis vaan on suodatinta vaihdettu eikä ole bensalla ajettu jne...
kaikista järkevin ratkaisu on tuo aivojen korjaus jolle tulee hintaa 200 paikkeilla, ja niinkuin minä ja muutkin tuolla edellä ovat sanoneet niin ei ole ainakaan minulla tullut vastaan tuon pumpun hajoamisia, ennen loppuu auto, jos siis vaan on suodatinta vaihdettu eikä ole bensalla ajettu jne...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Kaasari"
- Viestit: 23
- Liittynyt: To Loka 22, 2009 13:18
Re: VP44:n ohjauselektroniikka poissa pelistä? Ei vikavaloa.
Ehkä näin jos on paikka jossa voi itse ropata. Jos joutuu kuitenkin maksamaan aivojen poistosta, korjaamisesta, takaisin asentamisesta eikä tälle ole sitten minkäänlaista takuuta, voi pumpun vaihtokin olla yllättävän järkevä vaihtoehto. Varsinkin jos saman murikan joutuu syystä tai toisesta parin vuoden sisällä ottamaan uudestaan työn alle.mikkoimp kirjoitti:aivan uusia aivoja tuohon pumppuun juu ei ole järkeä hammata kun ne joudutaan parittamaan uudestaan pumppuun ja ajamaan pumppu penkissä jne, eli repimään siis pumppu irti.
kaikista järkevin ratkaisu on tuo aivojen korjaus jolle tulee hintaa 200 paikkeilla, ja niinkuin minä ja muutkin tuolla edellä ovat sanoneet niin ei ole ainakaan minulla tullut vastaan tuon pumpun hajoamisia, ennen loppuu auto, jos siis vaan on suodatinta vaihdettu eikä ole bensalla ajettu jne...
Olen muuten huomannut kulutuksen pudonneen noin puolella litralla vanhaan verrattuna joten tarpeeksi kun köröttelee maksaahan tämä jo itsensä takaisin
Päivitystä: Puolen vuoden ajelun jälkeen kulutus on nyt ensimmäistä kertaa OG:n historiassa talvellakin 6 litran pinnassa kun se aikaisemmin on kiivennyt seitsemään.
Asiaa voidaan dieselin hintakehitys huomioon ottaen pitää positiivisena.
99 -83 (tuplakaasari) jne. jne.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.
Seuraavan piti olla: 9-5sc TTiD, XWD.