Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Hei, olen harkinnut tuollaista 2003-2005 tomaatti bensa 9-3:sta ja kysymys kuuluukin kuinka paljon nettiauton pyynneistä voi/joutuu tulemaan alas jotta kauppa käy?
Vaihtoehtoina on ulkomailta tuonti tai Suomesta osto, Suomessa on vaan helvetin paljon ajettuja tarjolla ja vähän ajetut suht kalliita.
Kun on ostamassa käytettyä 100-120K ajettua 9-3:sta niin mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota? Onko automaattilootissa ollut ongelmia?
Saako pk-seudulla "edullista" (=jotain muuta kuin merkkihuoltoa) Saabille, myös ns. Saabi-ongelmille (jarrupalat yms. vaihtaa missä tahansa)?
Onko 150hp ja 209hp versioiden välillä suuria eroja tekniikassa moottorin ja tomaatin suhteen, jostain syystä tuo kovempitehoinen jostain syystä kuluttaa vähemmän, parempi ECU-koodaus tjsp?
Kiitos etukäteen vastauksista ja pahoittelut jos tuli väärälle alueelle tai missasin jonkun FAQin.
Vaihtoehtoina on ulkomailta tuonti tai Suomesta osto, Suomessa on vaan helvetin paljon ajettuja tarjolla ja vähän ajetut suht kalliita.
Kun on ostamassa käytettyä 100-120K ajettua 9-3:sta niin mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota? Onko automaattilootissa ollut ongelmia?
Saako pk-seudulla "edullista" (=jotain muuta kuin merkkihuoltoa) Saabille, myös ns. Saabi-ongelmille (jarrupalat yms. vaihtaa missä tahansa)?
Onko 150hp ja 209hp versioiden välillä suuria eroja tekniikassa moottorin ja tomaatin suhteen, jostain syystä tuo kovempitehoinen jostain syystä kuluttaa vähemmän, parempi ECU-koodaus tjsp?
Kiitos etukäteen vastauksista ja pahoittelut jos tuli väärälle alueelle tai missasin jonkun FAQin.
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Ota ehdottomasti se 210 hv versio!
Itse en ollut perehtynyt asiohin riittävästi kun tein osto päätöksen.
Saahan noihin pienempi tehoisiin kohtuu hinalla lisää potkua, mutta jos alunperin on enepi tehoa voi sitä saada myös vielä lisää.
Vikoja on esim kääntölaakerit uudemissa esp virheet.
Manuaaleissa ei kovin vahva kytkin.
Peileistä lähtee maali hilseilee yms.
Lueskele 9-3 ss/sc aluetta kyllä siellä kerotaan ongelmista.
Tällä foorumilla ei pimitetä ongelma kohtia.
Itse en ollut perehtynyt asiohin riittävästi kun tein osto päätöksen.
Saahan noihin pienempi tehoisiin kohtuu hinalla lisää potkua, mutta jos alunperin on enepi tehoa voi sitä saada myös vielä lisää.
Vikoja on esim kääntölaakerit uudemissa esp virheet.
Manuaaleissa ei kovin vahva kytkin.
Peileistä lähtee maali hilseilee yms.
Lueskele 9-3 ss/sc aluetta kyllä siellä kerotaan ongelmista.
Tällä foorumilla ei pimitetä ongelma kohtia.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Kyllä Maptunin mukaan manuaalin kytkin kestää 400nm, eli en sanoisi sen olevan kovin heikkokaan.
ilmastointilaite saattaa lakkoilla, kuuntele kuuluuko kylmäkäynnistyksen yhteydessä mitään ylimääräistä. Tarkasta ilmastointi/lämmityslaitteen toimivuus. Kiinnitä huomiota jos -03 mallia ostamassa olet, että onko lohkolämmitintä ja selaa foorumia lohkolämmittimen käytöstä/ongelmista, alustanumeroväli ja ko.topic
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342
Tarkasta että automaattilaatikon öljyt on vaihdettu ajallaan, ja suositeltavaa on myös että ylimääräisiä öljynvaihtoja on tehty. Myös muut huollot ajallaan. Noista 1,8t ja 2,0t saa myös sen 210hv kohtuu hintaan klubilaiselle, ja kaupanpäälle 30nm enemmän kuin vakio aerossa(ainakin maptunin versiossa). Bumerangit, eli takatukivarret kannattaa katsella, todennäköisesti nekin on kertaalleen jo vaihdettu 120tkm ajettuun. Jarrut saattavat puoltaa, ainakin itsellä piti jarrut herkistellä ja putsailla 90tkm kohdalla kun rupes pahasti puoltamaan.
Foorumia selaamalla löytää paljon käyttökokemuksia.
ilmastointilaite saattaa lakkoilla, kuuntele kuuluuko kylmäkäynnistyksen yhteydessä mitään ylimääräistä. Tarkasta ilmastointi/lämmityslaitteen toimivuus. Kiinnitä huomiota jos -03 mallia ostamassa olet, että onko lohkolämmitintä ja selaa foorumia lohkolämmittimen käytöstä/ongelmista, alustanumeroväli ja ko.topic
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=32342
Tarkasta että automaattilaatikon öljyt on vaihdettu ajallaan, ja suositeltavaa on myös että ylimääräisiä öljynvaihtoja on tehty. Myös muut huollot ajallaan. Noista 1,8t ja 2,0t saa myös sen 210hv kohtuu hintaan klubilaiselle, ja kaupanpäälle 30nm enemmän kuin vakio aerossa(ainakin maptunin versiossa). Bumerangit, eli takatukivarret kannattaa katsella, todennäköisesti nekin on kertaalleen jo vaihdettu 120tkm ajettuun. Jarrut saattavat puoltaa, ainakin itsellä piti jarrut herkistellä ja putsailla 90tkm kohdalla kun rupes pahasti puoltamaan.
Foorumia selaamalla löytää paljon käyttökokemuksia.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
2.0 Aero automaatissa käytetään vakiona ilmeisesti paremmin alavääntöä hyväksi ja sitten vielä on 2.5 ja 3.5 vaihteet lisänä, siitä plussaa.
En tiedä onko noina alkuvuosina tullut mitään muutoksia automaattiin, mutta ainakin -07 versiosta -08:iin, eli kun vaihtuu viirusilmään, tuo 5-vaihteinen laatikko muuttuu jossain määrin. Esim. sportti toiminto tulee mukaan jne. ja vaatii erillaisia työkaluja esim. öljynvaihdossa.
Noista kolinoista ja natinoista kannattaa lukea haku-toiminnon kanssa.
Nyt on hyvät Saapin osto kelit, kun on pakkasta ja iskarien hajoaminen antaa itsestään ensin merkkiä kovemmilla pakkasilla naputtelemalla.
Noilla kilometreillä tuo alusta puoli on tosiaan se kriittisin. Tuo bumerangi juttu on nopea selvittää kun auto maassa ja kiskoo renkaan yläreunasta, jos kolahtaa, niin selvä peli. Vaikuttaa paljon ajettavuuteen. Jos ostaa vaikka 100tkm ajetun tomaatin, niin heti laatikon öljynvaihtoon jos ei ole todistetusti tehty.
En tiedä onko noina alkuvuosina tullut mitään muutoksia automaattiin, mutta ainakin -07 versiosta -08:iin, eli kun vaihtuu viirusilmään, tuo 5-vaihteinen laatikko muuttuu jossain määrin. Esim. sportti toiminto tulee mukaan jne. ja vaatii erillaisia työkaluja esim. öljynvaihdossa.
Noista kolinoista ja natinoista kannattaa lukea haku-toiminnon kanssa.
Nyt on hyvät Saapin osto kelit, kun on pakkasta ja iskarien hajoaminen antaa itsestään ensin merkkiä kovemmilla pakkasilla naputtelemalla.
Noilla kilometreillä tuo alusta puoli on tosiaan se kriittisin. Tuo bumerangi juttu on nopea selvittää kun auto maassa ja kiskoo renkaan yläreunasta, jos kolahtaa, niin selvä peli. Vaikuttaa paljon ajettavuuteen. Jos ostaa vaikka 100tkm ajetun tomaatin, niin heti laatikon öljynvaihtoon jos ei ole todistetusti tehty.
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Kustannusarvioita tomaatin öljynvaihdolle? Ilmeisesti merkkihuollon asioita?
Onko kellään kokemuksia paljonko pyynneistä tullaan alas esim. nettiautossa? Tiedän, hyvin yksilökohtaista mutta puhun näistä 12-14k pyynneistä mitä löytyy (bensa tomaatti 03-05)
Onko kellään kokemuksia paljonko pyynneistä tullaan alas esim. nettiautossa? Tiedän, hyvin yksilökohtaista mutta puhun näistä 12-14k pyynneistä mitä löytyy (bensa tomaatti 03-05)
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Eioo merkkihuollon juttuja.. Tuskin sen tomaatinöljyn vaihtokaan mitään ydinfysiikkaa ole, öljyt ulos ja öljyt sisään. Manuaaliaskin öljynvaihto oli 50euroa öljyt+työt Tampereella. Riippuu miten hyvä tinkaaja oot, mutta suoralla kaupalla ilman vaihdokkia 1000-1500e varmaan tippuu..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Ei välttämättä jos homma tehdään oikein huuhtelemalla ja oikeilla öljyillä.DasZaab kirjoitti:Kustannusarvioita tomaatin öljynvaihdolle? Ilmeisesti merkkihuollon asioita?
Pari sataa meni mulla pelkkään öljynvaihtoon öljyineen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=108923
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Mitenkä öljynvaihto tomaattilaatikkoon voi olla noin kallis? Tampereen seudulta Hepo autosta Hervannasta kannattaa kysellä. Ite oon saanu todellä hyvää palvelua ja huollot ovat olleet edullisia.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Tulee vähän myöhässa, mutta onko sulla pitempiaikainen kokemus kytkimen kestosta?Pakari kirjoitti:Kyllä Maptunin mukaan manuaalin kytkin kestää 400nm, eli en sanoisi sen olevan kovin heikkokaan.
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1406
- Liittynyt: To Kesä 25, 2009 00:37
- Paikkakunta: Hellsinki
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
220e-250e Itsellä juuri ajankohtainen operaatio.
9-3 Ss - 07 Post apocalypse. og900 - 91 Steamsprocket
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
"parempi kumin haju risteyksessä,kuin ruumiin haju"
thorhammer.sc@gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Öljy maksaa toistakymppiä litra.Pakari kirjoitti:Mitenkä öljynvaihto tomaattilaatikkoon voi olla noin kallis? Tampereen seudulta Hepo autosta Hervannasta kannattaa kysellä. Ite oon saanu todellä hyvää palvelua ja huollot ovat olleet edullisia.
Vaihtotyöhön menee reilu tunti.
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
No varsinaisesti ei. Toistaiseksi 30tkm ajanu stage1 virityksellä vajaan vuoden aikana. Toisaalta, ei mulla ole mitään syytä epäillä maptunin asiantuntemusta/kokemusta asiasta koska vasta viripaketissa joka ylittää 400nm vaihdetaan kytkin paketti käsittääkseni.kalle37 kirjoitti:Tulee vähän myöhässa, mutta onko sulla pitempiaikainen kokemus kytkimen kestosta?Pakari kirjoitti:Kyllä Maptunin mukaan manuaalin kytkin kestää 400nm, eli en sanoisi sen olevan kovin heikkokaan.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Pakarille tiedoksi: Automaattilaatikon öljyn tilavuus on 7,2 l. Kun vaihto tehdään kierrättämällä, koko öljymäärä vaihtuu. Tähän päälle öljyn hinta ja n. tunnin työ. Tarvitseeko enään ihmetellä huollon hintaa. Automaattilaatikon huoltoa ei voi verratakaan manuaalilaatikon vastaavaan. Tai ainahan sitä voi, mutta eivät ole mitenkään lähtökohtaisesti samalla viivalla.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Pitäisiköhän viestisi ottaa missä mielessä? Hieman provosävyyn kirjoitettu. Ilmeisesti foorumi ei ole kyselyitä varten vaan kaikki pitää tietää etukäteen. Ei tarvitse hintaa enää ihmetellä.
Ainiin, ja jälleen erittäin hyvä syy olla ostamatta automaattia. Lukuisten muiden syiden lisäksi. Manuaali 5 - automaatti 0
Ainiin, ja jälleen erittäin hyvä syy olla ostamatta automaattia. Lukuisten muiden syiden lisäksi. Manuaali 5 - automaatti 0
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Pyyntihinta vs. myyntihinta? Saabia ostamassa, tyyppiviat?
Älä nyt ihmeessä sitä provona ota, ei se sitä varmaankan ole.Pakari kirjoitti:Pitäisiköhän viestisi ottaa missä mielessä? Hieman provosävyyn kirjoitettu. Ilmeisesti foorumi ei ole kyselyitä varten vaan kaikki pitää tietää etukäteen. Ei tarvitse hintaa enää ihmetellä.
Ainiin, ja jälleen erittäin hyvä syy olla ostamatta automaattia. Lukuisten muiden syiden lisäksi. Manuaali 5 - automaatti 0

Ja tuohon 5-0 kyllä nykyinen automaattiloota toimii oikein hyvin, ja eihän siihen niitä öljyjä tarvitse vaihtaa kuin 60000km välein. Ohjekirjan mukaan vasta 120000km välein.
Joten esimerkiksi 2009 9-5 Aero automaatilla on makoista ajelua. Ja vikkelyyskin riittää muttei tietysti kaikille.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.