kylmäkäynnistyvyys
kylmäkäynnistyvyys
Eilen kun yön jälkeen starttasi ja SIDin näytössä komeili -18 astetta, tuntui startin pyöritys olevan todella nihkeää, eikä lähtenyt ekalla 4-5 sekunnin yrityksellä käyntiin. Toisella yrityksellä parin sekunnin jälkeen lähti tulille. Auto on siis täysin vakio '02 9-3 2.0t automaatilla, mittarissa 214 tkm.
Tuli siinä vain mieleen, että jos tuollaisella pikkupakkasella on noin vaikeaa, niin miten mahtaa käydä kun mittarissa on -25 astetta. Se on kuitenkin ihan normi helmikuun lämpötila jopa täällä etelässä. Normaalisti näitä kylmäkäynnistyksiä mulle ei tule, kun auto on kotona lämpimässä tallissa ja töissäkin tolpassa kiinni. Mutta ei olisi eilenkään huvittanut jäädä 230 km päähän kotoa koska ei käynnisty. Siinä sitten rellu- ja fiatkuskien kanssa olisi heiluttu konepelti pystyssä.
Mitä keinoja tuon talvikäynnistyvyyden parantamiseksi on käytettävissä, silloin kun ei ole tolppaa käytössä? Perusasiat autossa on kunnossa, eli jäähdytysneste kestää pakkasta ja akku on alle 2 vuotta sitten vaihdettu merkkihuollossa, ja merkiltään (eli Exide, eikös?). Öljyt on GM:n 5W-30 longlifet.
Selvästi tuntui siis siltä, että startti ei pyöritä kovin ahkerasti, joten käynnistysvirta/koneen pyöritettävyyspuolelle sitä parannusta kaipaisi.
Tuli siinä vain mieleen, että jos tuollaisella pikkupakkasella on noin vaikeaa, niin miten mahtaa käydä kun mittarissa on -25 astetta. Se on kuitenkin ihan normi helmikuun lämpötila jopa täällä etelässä. Normaalisti näitä kylmäkäynnistyksiä mulle ei tule, kun auto on kotona lämpimässä tallissa ja töissäkin tolpassa kiinni. Mutta ei olisi eilenkään huvittanut jäädä 230 km päähän kotoa koska ei käynnisty. Siinä sitten rellu- ja fiatkuskien kanssa olisi heiluttu konepelti pystyssä.
Mitä keinoja tuon talvikäynnistyvyyden parantamiseksi on käytettävissä, silloin kun ei ole tolppaa käytössä? Perusasiat autossa on kunnossa, eli jäähdytysneste kestää pakkasta ja akku on alle 2 vuotta sitten vaihdettu merkkihuollossa, ja merkiltään (eli Exide, eikös?). Öljyt on GM:n 5W-30 longlifet.
Selvästi tuntui siis siltä, että startti ei pyöritä kovin ahkerasti, joten käynnistysvirta/koneen pyöritettävyyspuolelle sitä parannusta kaipaisi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: kylmäkäynnistyvyys
Ensimmäisenä mieleen tietysti tulee akku.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: kylmäkäynnistyvyys
Virtapuolestahan se ensimmäisenä uupuu..
Kova pakkanen ku kuluttaa akun kapasiteettiakin nopeammin ku lämpimällä.
Kunnon syväpurkaus akku kehiin niin riittää poweria hetkeksi pidempään starttailla. Samalla ite uusisin akun maadotuskaapelin joka on vakiona tuollasta kaiutinjohdon paksusta.
Jos akkuun panostaa parisataa niin ei mielestäni ole paha vs. siihen että kyykit apuvirtaa pakkasessa jossain tienvarressa.
..tosin, itelläki jo vissiin ainaki 2v vanha akku (tarkkaa tietoa ei ole ku auto vasta 4kk ollu itellä). Mutta koko talvena en oo lämmityksessä autoa pitänyt, taivasalla, ja hienosti on startannu -30pakkasessakin seisottuaan esim 12h paikoillaan. Vähän vaikertaa pari sek, mut potkasee kyllä nopeesti koneen pyöriin silti
Ps. Tiedän, ei tee hyvää autolle starttailla ilman lämmityksiä, mutta tästä väliaikaisesta tilanteesta johtuen ei valitettavasti pääse vielä kyykistyyn niin että sais vedettyä lohkolämppärin kiinni.
Kova pakkanen ku kuluttaa akun kapasiteettiakin nopeammin ku lämpimällä.
Kunnon syväpurkaus akku kehiin niin riittää poweria hetkeksi pidempään starttailla. Samalla ite uusisin akun maadotuskaapelin joka on vakiona tuollasta kaiutinjohdon paksusta.
Jos akkuun panostaa parisataa niin ei mielestäni ole paha vs. siihen että kyykit apuvirtaa pakkasessa jossain tienvarressa.
..tosin, itelläki jo vissiin ainaki 2v vanha akku (tarkkaa tietoa ei ole ku auto vasta 4kk ollu itellä). Mutta koko talvena en oo lämmityksessä autoa pitänyt, taivasalla, ja hienosti on startannu -30pakkasessakin seisottuaan esim 12h paikoillaan. Vähän vaikertaa pari sek, mut potkasee kyllä nopeesti koneen pyöriin silti
Ps. Tiedän, ei tee hyvää autolle starttailla ilman lämmityksiä, mutta tästä väliaikaisesta tilanteesta johtuen ei valitettavasti pääse vielä kyykistyyn niin että sais vedettyä lohkolämppärin kiinni.
Re: kylmäkäynnistyvyys
jeippo kirjoitti:Jos akkuun panostaa parisataa niin ei mielestäni ole paha vs. siihen että kyykit apuvirtaa pakkasessa jossain tienvarressa.
itse koitin ostaa kunnon akun ja kirjan mukaan piti sopia mutta paskat...Eihän se mahtunu paikallalles ko sielä on sitä tavaraa niin paljon. Kesällä olis tarkotus koittaa "Laajentaa" tota akku tilaa ja nostaa sitä telinettä 5cm ylöspäin että sen saa tarpeeksi sivulle, että siihen mahtuu isompihin akku. Nyt sitten ostin syksyllä boschin akun joka on nyt jo alkanut kiukuttelemaan... Täytyy varmaan ens syksyvä ostaa kunnon akku jos sais ranetettua sen akku telineen.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: kylmäkäynnistyvyys
Nojoo se kyllä muuten tulee vastaan, että sovittelunkaa saa vähän vääntää jos koko muuttuu akulla fyysisesti.
Viimeks veljen autoon asennettaessa uutta akkua, ylimääräset muovinpalat lenteli olan yli ja loppuen lopuks akku istu ihan nätisti paikalleen vaihto oli siis jostain exiden akusta optiman yellowtoppiin.
Mut juu, pientä nikkarointia ja kaikki onnistuu.
Viimeks veljen autoon asennettaessa uutta akkua, ylimääräset muovinpalat lenteli olan yli ja loppuen lopuks akku istu ihan nätisti paikalleen vaihto oli siis jostain exiden akusta optiman yellowtoppiin.
Mut juu, pientä nikkarointia ja kaikki onnistuu.
Re: kylmäkäynnistyvyys
Kiitoksia kommenteista. Akkua itsekin ekana olisin vaihtamassa, mutta toimivaa Exideä ei haluaisi heivata vain "varmuuden vuoksi". Aikanaan Optiman red topilla starttailin kuplaa -30 asteessa ilman ongelmia, tosin konekin kai sen verran väljä, että pyörii vaikka absoluuttisessa nollassa.
Tuo akun maakaapelin ohuus oli hyvä vinkki, jotain tällaisia suunnittelun kukkasia hainkin takaa. Sellaisia, joilla pienellä laitolla puoli-ilmaiseksi voi saada 10 astetta lisää pakkasvaraa.
Tuo akun maakaapelin ohuus oli hyvä vinkki, jotain tällaisia suunnittelun kukkasia hainkin takaa. Sellaisia, joilla pienellä laitolla puoli-ilmaiseksi voi saada 10 astetta lisää pakkasvaraa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: kylmäkäynnistyvyys
voit tietysti koitta laittaa sen vaikka sisälle laturin nokkaan, Sisälle siksi että olisi lämpimässä ja ottaisi paremmin virtaa vastaan, Jos ei ole ihan tyhjäksi päässyt niin varmaankin vielä voi ihan kapistus siitäkin tulla, kannattaa kokeilla ainakin.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: kylmäkäynnistyvyys
En usko että tuossa akussa on varsinaisesti mitään vikaa. Ottaa siis latausta ihan hyvin vastaan ja kestää myös kuormitusta. Tietenkin vaikea sanoa onko akussa vikaa vai onko se ollut tehtaalta huono, jos auto ei akun vuoksi jaksa startata kunnon pakkasilla. Paremmista akuista saa kylmällä sitten enemmän virtaa, mutta onko tämä -akku nyt ominaisuuksiltaankin niin huono että siitä jäisi pakkasstarttaus kiinni?
Haussa oli siis enemmänkin vinkkejä siitä, mitä modauksia kunnon akun lisäksi voisi tehdä, jotta satunnaisesti kovissa pakkasissa ilman tolppaa tai lämpimiä sisätiloja saisi pelin varmimmin tulille. Esimerkiksi viikko etelänlomalla tammikuussa, ja paluun jälkeen pitäisi saada auto lentokentän parkista 30 asteen pakkasella käyntiin. Siihen ei voi oikein varautua muuta kuin pitämällä auton sellaisessa kuosissa, että akusta saa mahdollisimman paljon virtaa, ja se virta johtuu mahdollisimman tehokkaasti startille, jonka lisäksi moottorin sisäiset vastukset on mahdollisimman pienet (esim. ei liian jäykkiä öljyjä).
Haussa oli siis enemmänkin vinkkejä siitä, mitä modauksia kunnon akun lisäksi voisi tehdä, jotta satunnaisesti kovissa pakkasissa ilman tolppaa tai lämpimiä sisätiloja saisi pelin varmimmin tulille. Esimerkiksi viikko etelänlomalla tammikuussa, ja paluun jälkeen pitäisi saada auto lentokentän parkista 30 asteen pakkasella käyntiin. Siihen ei voi oikein varautua muuta kuin pitämällä auton sellaisessa kuosissa, että akusta saa mahdollisimman paljon virtaa, ja se virta johtuu mahdollisimman tehokkaasti startille, jonka lisäksi moottorin sisäiset vastukset on mahdollisimman pienet (esim. ei liian jäykkiä öljyjä).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: kylmäkäynnistyvyys
Akkulämmittimiä on saatavilla, hinta tosin voi yllättää.
Joskushan oli sellainen vinkki, että kuormittaa akkua vähän aikaa sisävalolla tms. jotta akku edes vähän lämpenisi sisältä, sen sisäisen resistanssin kuormittamana. Mutta ei tämä kyllä auta yhtään mitään, mielestäni.
Taitaa vaan olla kohta onneksi nämä kovat pakkaset ohi, mutta jos ei silloinkaan jaksa pyörittää niin sitten akku on kypsä.
Tossa oli just yksi exide jonka heitin kierrätykseen. Vihreä merkkivalo loimotti, muttei ottanu eikä antanu virtaa riittävästi.
Flygiksellä on starttausapu-palvelu
Joskushan oli sellainen vinkki, että kuormittaa akkua vähän aikaa sisävalolla tms. jotta akku edes vähän lämpenisi sisältä, sen sisäisen resistanssin kuormittamana. Mutta ei tämä kyllä auta yhtään mitään, mielestäni.
Taitaa vaan olla kohta onneksi nämä kovat pakkaset ohi, mutta jos ei silloinkaan jaksa pyörittää niin sitten akku on kypsä.
Tossa oli just yksi exide jonka heitin kierrätykseen. Vihreä merkkivalo loimotti, muttei ottanu eikä antanu virtaa riittävästi.
Flygiksellä on starttausapu-palvelu
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: kylmäkäynnistyvyys
pa-käyttöinen lämmitin...
semmosella mää vallan tota nokivasaraa pakkasessa käynnistelen.
Tosin lähti viime talvena orkkisakulla vielä -32 2pv seisoneena käyntiin ko avaimeen hipas, ei ollut kaunista kuunneltavaa mutta liikkeelle päästtiin
semmosella mää vallan tota nokivasaraa pakkasessa käynnistelen.
Tosin lähti viime talvena orkkisakulla vielä -32 2pv seisoneena käyntiin ko avaimeen hipas, ei ollut kaunista kuunneltavaa mutta liikkeelle päästtiin
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: kylmäkäynnistyvyys
Siittä eeperistä ei sitten oo muuten tippaakaan iloa vaan päinvastoin harmia, jos sähkö on vähissä - imasee nimittäin akun melko helpolla finaaliin. Muutenkin ketjun spekulointi akun kunnosta on lähinnä huvittavaa, kun alkuperäinen kirjoittaja ei ole sanallakaan kertonut ajoprofiilistansa, josta voisi edes veikkailla paljonko akku ehtii ajossa latautua ts. mikä on akun varaustila.
Eli lisänä aikaisempiin teksteihin: pa-lämppärin ja uuden akun ilot jäävät lyhyeksi, ellei akulle tarjota tarpeeksi sähköä. Pakkasella akun virranvastaanottokyky on heikompi, joten etenkin pätkäajossa varauksen katoaminen vähitellen on helposti ihan oikea ongelma. Ellei ajaminen riitä, niin erillistä laturia kehiin parkkiaikana, kun sähköä on saatavilla - joko kiinteästi lohkolämppärin johtosarjaan lisättävä laturi (löytyy sekä Defan että Calixin mallistoista) tai vaikka mutunetistä muutamalla kympillä C-tek aina erikseen liitettäväksi.
Eli lisänä aikaisempiin teksteihin: pa-lämppärin ja uuden akun ilot jäävät lyhyeksi, ellei akulle tarjota tarpeeksi sähköä. Pakkasella akun virranvastaanottokyky on heikompi, joten etenkin pätkäajossa varauksen katoaminen vähitellen on helposti ihan oikea ongelma. Ellei ajaminen riitä, niin erillistä laturia kehiin parkkiaikana, kun sähköä on saatavilla - joko kiinteästi lohkolämppärin johtosarjaan lisättävä laturi (löytyy sekä Defan että Calixin mallistoista) tai vaikka mutunetistä muutamalla kympillä C-tek aina erikseen liitettäväksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: kylmäkäynnistyvyys
joo totta turiset. Tosin alkuperäinen kirjoittaja vihjasi, ettei huvita jäädä 230 km päähän kotoa...ajamalla vai junalla siirretty auto?
Akku vissiin vaatii -15 C asteessa ainakin 10-15 minuuttia ennenkuin ottaa yhtään virtaa vastaan.
Itse ostin CTEK:n ja mukana tuli akkuun liitettävä liikenevalo, joka samalla toimii kätevänä latausliittimenä.
ton etu on se, että näyttää koko akun jännitteen,ne akkujen omat statussilmät vissiin mittaa yhden kennon tilaa.
CTEK:n (tai muunmerkkisen vastaavan) voi liittää akkuun ilman sen irroitusta latauksen ajaksi.
Mahtaako kysyjän auto purkaa akkua jonkin viallisen virtapiirin kautta?
Tämän mittaamiseen löytyy haulla apuja.
Akku vissiin vaatii -15 C asteessa ainakin 10-15 minuuttia ennenkuin ottaa yhtään virtaa vastaan.
Itse ostin CTEK:n ja mukana tuli akkuun liitettävä liikenevalo, joka samalla toimii kätevänä latausliittimenä.
ton etu on se, että näyttää koko akun jännitteen,ne akkujen omat statussilmät vissiin mittaa yhden kennon tilaa.
CTEK:n (tai muunmerkkisen vastaavan) voi liittää akkuun ilman sen irroitusta latauksen ajaksi.
Mahtaako kysyjän auto purkaa akkua jonkin viallisen virtapiirin kautta?
Tämän mittaamiseen löytyy haulla apuja.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: kylmäkäynnistyvyys
Tottakyllä, puolisokeilin kotietäisyyden suhteen. Mutta joo, kiinnittäisin ite edelleen huomiota (myös) siihen latauspuoleen, toki riittämätön lataus syö akun elinikääkin nopeammin kuin on tarkoitettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: kylmäkäynnistyvyys
Jos ittellä olis käytössä eeberi tai webasto niin harkitsisin kyllä c-tekkiä (tms) konehuoneeseen.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: kylmäkäynnistyvyys
Joo tosiaan silloin viikonloppuna oli ajettu auto sinne 230 km päähän edellisenä päivänä. Akku oli aika varmasti täyteen latautunut. Normaalisti ajelen tuollaista 5 km työmatkaa ja välillä vähän pidempiä pätkiä. Aamuisin lähden lämpimästä tallista, joten uskoisin akun ottavan silloin sähköä vastaan matkan aikana, töistä kotiin päin tullessa kovemmalla pakkasella ei välttämättä paljoa lataa. Koskaan ei ole kuitenkaan ollut varsinaisesti akun varaustilan kanssa ongelmia.
Eikä pitäisi myöskään itsestään purkaa. Kesällä kun ajelee kesäautoilla, voi Saabi seistä välillä pitkäänkin. Viime syksynä varmaan kolme viikkoa seisoi koskematta, ja jaksoi vielä pyörittää sen jälkeen. Tosin huomasi startatessa, että akku ei enää ollut ihan täynnä, mutta kolmessa viikossa kai radio ja kello syö jo sen verran akkua, että kuuluukin huomata.
Autossa ei ole eberiä eikä edellä mainittujen lisäksi muitakaan sähköä seistessä syöviä himmeleitä. Ja tosiaan ajattelin lähinnä vinkkejä siihen, miten kylmäkäynnistystä voi vielä parantaa, jos tietää että akku on kunnossa ja täynnä, ja muutenkin kaikki ehjää, mutta kaikki autossa vakiotavaraa (kaapeloinnit jne).
Eikä pitäisi myöskään itsestään purkaa. Kesällä kun ajelee kesäautoilla, voi Saabi seistä välillä pitkäänkin. Viime syksynä varmaan kolme viikkoa seisoi koskematta, ja jaksoi vielä pyörittää sen jälkeen. Tosin huomasi startatessa, että akku ei enää ollut ihan täynnä, mutta kolmessa viikossa kai radio ja kello syö jo sen verran akkua, että kuuluukin huomata.
Autossa ei ole eberiä eikä edellä mainittujen lisäksi muitakaan sähköä seistessä syöviä himmeleitä. Ja tosiaan ajattelin lähinnä vinkkejä siihen, miten kylmäkäynnistystä voi vielä parantaa, jos tietää että akku on kunnossa ja täynnä, ja muutenkin kaikki ehjää, mutta kaikki autossa vakiotavaraa (kaapeloinnit jne).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K