Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Kyseessä on siis viimeisen vuosimallin OG 900, johon pitäisi hitsata paikka kuskin etutukivarren yläpuolelle siihen vetaritunnelin alapintaan. Paikka on sen verran vaikea, että tukivarsi pitää todennäköisesti irrottaa, mielellään kokonaan.

1. Nyt kysymys kuuluukin, että mitä kaikkea pitää avata/irroittaa, että tuon tukivarren saa otettua pois tai edes laskettua sitä reilusti? Turhaa työtä ei tee mieli tehdä, enkä ole pahemmin pelannut näiden Saabien kanssa.

2. Toinen ongelma on kuoreensa ruostunut apukuskin puolen käsijarruvaijeri. Jarrun pystyy vetämään, mutta se jää pohjaan ja laahaa. Itse palautusjouset yms. toimivat satulassa kuten pitääkin.

Miten tuo vaijerin vaihto käytännössä menee? Yksi ilta tutkittiin hieman tuota systeemiä, mutta ihan täysin en ehtinyt vielä perehtyä siihen, eikä varaosaa ole vielä ostettu, niin en tiedä edes mitä kaikkea siinä tulee mukana?

Jos näihin pariin kysymykseen saisi vastauksen tai pientä opastusta, niin huomenissa olisi tarkoitus taas elvyttää yksi Saab maamme teille.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

1. rengas pois , iskari alapäästä irti , pitkällä hylsyllä ne alatukivarren 6 mutteria auki ja kääntää sen sivuun. se riittää... toki oikein pro irroittaa vielä sen alapallosta ,mutta en tiedä kuinka hyvin meinaat homman tehdä-

2.
käsijarru ottaa takapyöriin. eli perse ylös ,takarenkaat pois , takapenkki ylös ja keskikonsoli pois. tuo riittänee... homma helpottuu jos irroittaa vänkärin etupenkin ja ja lattia mattoa raottaa että näkee missä kaapelit kulkoo.. vaihda molemmat samalla.. vaijerit kannattaa voidella... ja vinkkinä laittaa kaapeliin vaikka kasteluletkusta pätkä vaijerin päälle siihen kohtaan josta ne tulee takapenkin luota auton alle.. näin eivät hakkaudu kivisateesta puhki.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Moro!

Tuohon alatukivarren irroitukseen en ota kantaa, mutta käsijarruvaijerit tuli juuri omaan satkuun vaihdettua. Lukaiseppa tämä ketju läpi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %E4sijarru

Minä en irrottanut penkkejä. Kyllä sen keskikonsolin saa helposti irti.

Muista sitten myös säätää oikein. Siihenkin löytyy ohjeet, jos ei tuossa ketjussa ollut... :roll:
Saabiton mies since 7/2022
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

Olli_ kirjoitti:Kyseessä on siis viimeisen vuosimallin OG 900, 2. Toinen ongelma on kuoreensa ruostunut apukuskin puolen käsijarruvaijeri. Jarrun pystyy vetämään, mutta se jää pohjaan ja laahaa. Itse palautusjouset yms. toimivat satulassa kuten pitääkin.

Miten tuo vaijerin vaihto käytännössä menee? Yksi ilta tutkittiin hieman tuota systeemiä, mutta ihan täysin en ehtinyt vielä perehtyä siihen, eikä varaosaa ole vielä ostettu, niin en tiedä edes mitä kaikkea siinä tulee mukana?

[2.
käsijarru ottaa takapyöriin. eli perse ylös ,takarenkaat pois , takapenkki ylös ja keskikonsoli pois. tuo riittänee... homma helpottuu jos irroittaa vänkärin etupenkin ja ja lattia mattoa raottaa että näkee missä kaapelit kulkoo.. vaihda molemmat samalla.. vaijerit kannattaa voidella... ja vinkkinä laittaa kaapeliin vaikka kasteluletkusta pätkä vaijerin päälle siihen kohtaan josta ne tulee takapenkin luota auton alle.. näin eivät hakkaudu kivisateesta puhki.
[IMG=http://img715.imageshack.us/img715/6383 ... tto.th.jpg][/IMG]





Takapenkin istuinosan voi ottaa pois kokonaan, on vain semmoisella poikittaistapeilla, muoviholkilla ja lukitusprikalla paikallaan. Kannattaa myös se takajalkatilan matto ottaa pois, tulee tilaa enemmän ja siinä vaijerien kahvapäässä on myös semmoinen eristematto näkyvyyden esteenä (kynnyslista ja turvavyön alapultti siis vänkärin puoli pois), samoin etupenkki pois 4kpl torxeja penkin kulmissa. Konsolin etupäässä on haitariosa, joka on painamalla kiinni, keskikonsoli on kiinni 4kpl eri mittaisilla torx ruuveilla, hieman on vaihdekeppi esteenä, mutta varovasti kääntäen/vääntäen konsoli lähtee, siinähän on sitten liitin ja virtalukon valo kiinni, joten ne myös irti. Ota vanhat vaijeri tai ainakin tarkkamitta, kun hankit uusia, itse sain Motonetistä 1cm liian pitkän vaijerin ja oli talkoot saada siitä toimiva. Käsijarrun säätöön on täällä myös ohjeita, taisivat olla tonnariin, kun on sama satula, ainakin tietyissä vuosimalleissa. Itse säädin jotenkin näin: vaijerit löysälle kahvapäästä, (satulat on tietysti ensin säädetty oikeaan tiukkuuteen, 14mm kantaisen pultin alla on säätö 4mm kuusiokoloavaimella, pyörä pyörii nihkeästi, niin ok) testaa vielä käsijarrun toimivuuden satulassa olevasta vivusta, jos pyörä lukkiutuu, niin ok. Nyt kahvapäästä muttereita kiristämään ja kahvaa välillä kiskomaan, kun ei saa käsivoimin pyörää liikkumaan, niin pitäisi olla pitävä käsijarru. Tässä nyt ainakin alkuun pienen pakinan verran omasta käsijarrupainista viime
Marraskuulta hankikorjaamosta muistikuvia, viimeisen vuosimaliin og:sta...
Viimeksi muokannut fd9401, Ti Helmi 22, 2011 14:08. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja jus »

Ylätukivarren alle on hyvä laittaa kalikka ennen kuin nostaa keulan, helpottaa iskarin irrotusta. Voi myös ottaa jarrusatulan irti navasta ja ottaa napa vetoakseleineen pois tieltä.

Kuskin puolella vetaritunnelin yläosassa kulkee muoviset bensaputket, ne kannattaa suojata kipinöiltä.

Yleensä vetaritunnelin pohjan ja lokasuojan sivuseinämän mätävikojen lisäksi ongelmaa on vetaritunnelin sisällä olevien pystyseinämien alaosissa. Sivuseinämä reilusti auki ja pystyseinämienkin uudelleen rakentaminen suositeltavaa, muuten se pyöräntuenta vaan nitkuu ajan kanssa entisestään huonommaksi. Valitettavasti leiman saa ihan vaan laittamalla pisteillä pienet paikat puolen millin pellistä siihen kuprujen päälle, mutta rakenteen lujuuden kannalta tuollaisella ei liene juuri mitään merkitystä.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

http://www.lamminen.fi/Saab900Aero2/album/
http://www.lamminen.fi/Saab900Aero/

Voi se rempan tehdä kunnollakin................... :lol:
Tuolta näkee rakenteen tasan tarkkaan, näkkileipää jne.
Ei pitäis laputtaa parilla hitsisillä, olen samaa mieltä jus:sin kanssa.
Olemme tehneet suurinpiirtein aina perusteellisesti tuon homman.
Kunnolla saa tehtyä vaikka kone on paikoillaankin. Teimme vaan tuon Aeron
perusteellisesti.
Viimeksi muokannut tUrpoEinari, To Syys 26, 2019 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja jus »

Ihan noiden tUrpoEinarin kuvien mukaisesti perusteellisesti ei ole aina mahdollista tehdä. Liekö tämäntyylinen korjaaminen luokiteltavissa sinne päinkään kunnolla tekemiseksi:
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Tässä juurikin vaihdettu kyläsepän tekemät vianpiilotuspaikat hieman paremmiksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Onhan, jus, tuo ihan toista kuin jos olis laput parilla pisteellä ruosteessa kiinni!
Pystyseinät paremmassa mallissa kuin tuon Aeron oli. (Ehkä tuo homma olisi tehty hieman "kelvemmin" jos kyseessä ei olisi ollut SAAB 900 Aero T16/85)

Ihan "perusteellistahan" tuo ei ole mutta asiallista ja asiansa hyvin ajavaa korjausta noissa kuvissa, jus. :D
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja mestari »

sehän se on kun autokorjaamolla joudutaan hitsaamaan asiaakkaan autoon halvalla ja nopeasti paikka niin se on juuri 0,75mm pellistä ruuvarilla nojattu ja tir tir pam pam tättärätrt trtit perkele, tir tir trät trät paikkaa, parhaiten palaa siis asentajan munat.
noin niinkuin omakohtaisesti kuunneltuna autonosturin läheisyydessä.
kestää juuri sen kats. seuraava omistaja leimalle viedessään niittää sadon eli lippu kouraan.
sen jälkeen kun alkaa repimään niitä vanhoja paikkoja pois, niin olis jo sillä välin tehnyt kunnolla ne millin pellistä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Saab 900 tukivarsi ja käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja mart96 »

kysymys tUrpoEinarille: Mitä te ruiskutitte sinne päälle? Näyttää sinkkiä sisältävältä maalilta. Mullakin menossa yhden 900 T8 rakentaminen. Onneksi mun autossa ne vetaritunnelit ovat kunnossa. :D Takakontin pohja taas mätä :(
Vastaa Viestiin