Takaisin 98-oktaaniin
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Takaisin 98-oktaaniin
Taidanpa palata ysikasiin. Jos en ihan väärin laskenut, maksaa se vuodessa ajamillani 20.000 kilometrillä noin 50 € enemmän. Mitä mieltä asiasta. (Tosin siitä on jo ehditty olla monta kertaa mieltä, mutta kysynpä kuitenkin vielä).
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Voiko olla olemassa joku erityisen järkevä syy olla käyttämättä 98:a
Oman uskomukseni 98:n paremmuuden vuoksi käytän kaikissa kulkineissa lähes poikkeuksetta aina sitä.

# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Itsellä ainakin OpenSidin jälkeen siirryin 98:n käyttäjäksi. Nakulaskuri rauhoittui, kun menoveden oktaaniluku nousi. Todellisia nakuja (tuskin) vai vasta tulossa, jotka softa tunnistaa, yhtä kaikki meno rauhoittui.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Se, että 98:n hinta nostetaan pilviin jos 95E10:n menekki ei pysy budjetoidussa. Uutisissa oli jo juttua siitä ettei päästötavoitteisiin päästä kun jengi ajaa 'turhaan' 98:lla. Arvaahan sen miten kulutusta tullaan kohta ohjaamaan 'oikeille uomille'.JugiBoy kirjoitti:Voiko olla olemassa joku erityisen järkevä syy olla käyttämättä 98:a![]()

Ahtamattomassa ajan siksi 95E10:llä, ahdettu kaipaa korkeampaa oktaanilukua.
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Mutsin '07 Corolla meni aivan sekaisin E10:llä. Kulutus nousi parissa tankillisessa yli 30%, tulpat aivan tukossa ja vedot poissa. Uudet tulpat, E5 tankkiin ja aivan kuin olisi uuden auton saanut alle. En tiedä missä vika, bensassa vai moottorinohjauksessa, kun auto on kuitenkin huollettu asiallisesti ja kenkääkin annetaan ajoittain.oju kirjoitti:Ahtamattomassa ajan siksi 95E10:llä, ahdettu kaipaa korkeampaa oktaanilukua.
-Sami
ps. femmaa en rupea edes yrittämään tuollaisella vajaalla bensalla. :)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Koska kokeileminen on hauskaa ja noin wanhalla masiinalla voi kokeilla hyvällä omallatunnolla, niin minä olen ajellut noin E20:llä ilman mitään havaittavia ongelma (siis sekoittanut E85:a sekaan).
Masiina toiminut ihan normaalisti - myös näissä viime aikojen pakkasissa. Kulutuksessakaan ei oikeastaan mittaustarkkuuden rajoissa havaittavaa.
E
Masiina toiminut ihan normaalisti - myös näissä viime aikojen pakkasissa. Kulutuksessakaan ei oikeastaan mittaustarkkuuden rajoissa havaittavaa.
E
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Pikku-t:lle on ihan sama mitä tankkiin laittaa mutta täysipaineiseen ei kannata tankata kuin minimissään 98:a.
Oli muuten päästöarvot kohillaan femmassa 28%:lla etanoliseoksella kun käytin leimalla
E85:sta ei paljoa kannata pakkasilla käytää kun viimeviikolla kävin Helsingissä mutkan. Menomatkalla Oulussa -31 ja Helsingissä -16 ja keskikulutus 8,4l/100km keskinopeus 92km/h. Takaisin E85:lla 10.9l/100km, keskinopeus 93km/h ja pakkasta Lahden jälkeen -25 - -35 astetta. Pakkanen nosti kulutusta ihan selkeästi mutta eipä tarvinnut palella autossa toisinkuin joidenkin saksalaisvalmisteisten dieselautojen omistajien 
Oli muuten päästöarvot kohillaan femmassa 28%:lla etanoliseoksella kun käytin leimalla


9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Mitenkäs muuten tuon uuden 95 bensan kanssa käy kulutuslukemien? Onkos kenelläkään tuntumaa aiheeseen? Jos bioetolilla ajettaessa auto kuluttaa tuntuvasti enemmän polttoainetta, niin teoriassahan 10% seoskin pitäisi nostaa keskikulutusta jonkin verran...kö?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Teoreettisesti etanolipitoisuuden kasvaessa pitäisi nousta kulutus (tietysti) energiasisältöjen suhteessa, jos/kun ruisku antaa hiukan enemmän polttoainetta.
Itse en ole kyllä saanut esiin kirjanpidossa tilastollisesti merkittäviä eroja tankillisille, vaikka tullut ajeltua nyt erilaisilla E5, E10, ~E20 -seoksilla erilaisissa olosuhteissa.
E
Itse en ole kyllä saanut esiin kirjanpidossa tilastollisesti merkittäviä eroja tankillisille, vaikka tullut ajeltua nyt erilaisilla E5, E10, ~E20 -seoksilla erilaisissa olosuhteissa.
E
-
- "Turbo"
- Viestit: 220
- Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
- Paikkakunta: Oulu
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Oon kyllä ihan surutta näin talvella tankannut tuota 95E10 kaupunkipyöritykseen. Kulutuksesta vaikea sanoa mitään kun kaikki näkyy kuluvan ja lisäksi paljon taukolämmittimen käyttöä.
Sellaisen huomion tein tankatessani tuota E10, että tuoksahti kummasti sinolille tms.
Kulkupuoli tuntuu olevan perstuntumalla kunnossa talvikelillä tuolla E10:llä.
Kunhan kelit taas lämpenee niin sitten tankkais 98:a.
Sellaisen huomion tein tankatessani tuota E10, että tuoksahti kummasti sinolille tms.
Kulkupuoli tuntuu olevan perstuntumalla kunnossa talvikelillä tuolla E10:llä.
Kunhan kelit taas lämpenee niin sitten tankkais 98:a.
XC70 D5 -11
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Muutamissa keskusteluissa olen törmännyt kommentteihin ettei Aeroon pitäisi mennä tunkemaan tätä uutta E10 litkua tai oikeastaan olisi pitänyt käyttää edes vanhaa 95:sta.
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin..
Eli mitä haittaa tuosta E10 käytöstä sitten on?
Pitääkö mahdolliset uhkakuvat konerikoista paikkansa?
Ohjekirjahan tosiaan suosittelee 98 käyttöä 2,3T malleille (tämän luin sen jälkeen kun olin jo käynyt tankkaamassa E10.iä puolen tankin verran).
Ennenkuin henkisesti pieksettä "pikku rimpulan" niin huomiokaa se, että mulla on nyt Aero -04 ollut alla reilun 2 viikkoa.
Lähinnä mietin sitä, että miten edellisen omistajan mahdolliset virheet vie loputkin kilisevät mun lompakosta..
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin..
Eli mitä haittaa tuosta E10 käytöstä sitten on?
Pitääkö mahdolliset uhkakuvat konerikoista paikkansa?
Ohjekirjahan tosiaan suosittelee 98 käyttöä 2,3T malleille (tämän luin sen jälkeen kun olin jo käynyt tankkaamassa E10.iä puolen tankin verran).
Ennenkuin henkisesti pieksettä "pikku rimpulan" niin huomiokaa se, että mulla on nyt Aero -04 ollut alla reilun 2 viikkoa.
Lähinnä mietin sitä, että miten edellisen omistajan mahdolliset virheet vie loputkin kilisevät mun lompakosta..
Saab 9-5 Aero
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Kyllä jos joku tulee kyselemään/tekemään haastattelua että mitä bensiiniä tankkaat, niin ei pidä vastata että "varmuuden vuoksi" vaan oikea vastaus kuuluu, että auton oktaanivaatimus on 98, ja sillä siisti.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Onko joku huomannut eroa 5% ja 10% etanoliseoksisella 95:llä ajaessaan, esim uudemman Saabin opensidin nakulaskurissa? Mietin vaan että kumpaakohan tästedes tankkaisi tonttuun, tähän saakka on tankissa ollut 95:ttä (ja tankissa on edelleenkin "vanhan liiton" sellaista, kun auto on ollut telakalla jo toven).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Takaisin 98-oktaaniin
Varsinkin huonoilla virisoftilla uhkakuva on todellinen. Ja lämpimämmillä keleillä ei Aero mene ns. minnekään tuolla e10:llä. Nakutusta ja sitä myötä tehojen hiipumista selkeästi havaittavissa. Ei se ohjekirjan 98E ole suotta suositeltu.rimpula kirjoitti:Eli mitä haittaa tuosta E10 käytöstä sitten on?
Pitääkö mahdolliset uhkakuvat konerikoista paikkansa?
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83