Ketjun helinää?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 17
- Liittynyt: La Loka 31, 2009 11:25
Ketjun helinää?
Tuli pakkorako käynnistää kylmiltään tollasessa -20 asteen pakkasessa. No lähti ekalla käyntiin ja 30km matka taittu hyvin. Perille päästyäni rupesin kuuntelemaan, että joku helisevä ääni kuuluu. Ääni kuuluu sekä sisältä, että ulkoa pelkääjänpaikan puolelta ilmeisesti konepellin alta. Ääni muistuttaa sellasta kuin löysä ketju menisi rattaassa.
Eka tollanen ketju mikä tuli mieleen on jakopäänketju. En nyt ruvennu kattomaan, että kummalla puolen se on.
Kyseinen ääni alko vasta äsken.
Mitä veikkaatte/tiedätte?
Auto Saab 900 -96.
Eka tollanen ketju mikä tuli mieleen on jakopäänketju. En nyt ruvennu kattomaan, että kummalla puolen se on.
Kyseinen ääni alko vasta äsken.
Mitä veikkaatte/tiedätte?
Auto Saab 900 -96.
Re: Ketjun helinää?
Toinen vaihtoehto voisi olla myös tasapainoakselin ketju.
Voi myös olla kyse jonkun apulaitteen laakerista. Tämän saat suljettua helpoimmin pois irrottamalla moniurahihnan ja käynnistämällä tämän jälkeen auton: jos ääni on hävinnyt on vika jossain apulaitteessa kuten esim. vesipumpussa tai laturissa. Jos ääni jatkuu, lienee vika tasapainoakselissa tai jakopäässä. Ja tässä vaiheessa lienee parempi, että enemmän osaavat astuvat kehiin.
Voi myös olla kyse jonkun apulaitteen laakerista. Tämän saat suljettua helpoimmin pois irrottamalla moniurahihnan ja käynnistämällä tämän jälkeen auton: jos ääni on hävinnyt on vika jossain apulaitteessa kuten esim. vesipumpussa tai laturissa. Jos ääni jatkuu, lienee vika tasapainoakselissa tai jakopäässä. Ja tässä vaiheessa lienee parempi, että enemmän osaavat astuvat kehiin.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 17
- Liittynyt: La Loka 31, 2009 11:25
Re: Ketjun helinää?
Joo vinkkejä vaan. Tuli mieleen, että voiko tollanen kylmänä käynnistäminen aiheuttaa jotain vahinkoa heti ekasta kerrasta? Meinaan eka kerta ainakin mun uralla ton auton kanssa.
Re: Ketjun helinää?
Eihän se käynti kauniilta kuulosta näillä pakkasilla kylmänä käynnistettynä, mutta jos konehuoneessa voitelu pelaa ja hommat on muutenkin reilassa, ei vielä näillä pakkasilla pitäisi tapahtua mitään fataalia.
Kokeile kuitenkin aluksi irrottaa se hihna, se selvittää todella paljon.
Kokeile kuitenkin aluksi irrottaa se hihna, se selvittää todella paljon.
Re: Ketjun helinää?
Suabisti89 kirjoitti:Eka tollanen ketju mikä tuli mieleen on jakopäänketju. En nyt ruvennu kattomaan, että kummalla puolen se on.
Kyseinen ääni alko vasta äsken.
Mitä veikkaatte/tiedätte?
Auto Saab 900 -96.
Jakopään ketju ei yleensä ole moksiskaan kylmäkäynnistyksistä vaikka olisi kuinkakin raaka keli, sen kiristimellä on lukitus, mutta tasapainoakseliston ketjunkiristimellä ei ole vaan se toimii pelkällä öljynpaineella joten kylmäkäynnistys ja huonot öljynpaineet/jäykkä öljy voi kuluneelle käyttökoneistolle olla juuri se viimeinen niitti jolloin hampaiden yli hyppiminen alkaa.
Jakopään ketjun voi vaihtaa yläkautta pelkkä venttiilikoppa ja kiristin irrottamalla, tasapainoakseliston ketjua ja rattaita ei voi vaihtaa jakopäätä purkamatta eli vähintään jakopään koppaa, ja vaihtoehtoisesti kantta tai öljypohjaa joiden väliin jakopään koppa asettuu ja tiivistyy, kunnolla tehdessä molempia.
Tasapainoakseliston pelkän käyttöketjun kuohinta onnistuu alakautta öljypohja irrottamalla, mutta irti saamiseksi täytyy auton apurunko pudottaa pois.
Vaivalloisia töitä, mutta ei sitä helinääkään kannata pitkään kuunnella sillä koko ajan on riskinä se että epäkuntoinen koneisto jauhaa diskohilettä öljynkiertoon.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 17
- Liittynyt: La Loka 31, 2009 11:25
Re: Ketjun helinää?
Jees sen verran saanut selvitettyä asiaa, että mielestäni se on moniurahihna joka sitä ääntä pitää. Mielenkiintoista tässä on se, että kun auton käynnistää niin ääntä ei kuulu, mutta kun ajaa vaikka 50km ja pysähtyy niin alkaa taas kuulumaan. Ääntä ei siis kuulu kun auto on liikkeellä. En snaijaa.
Eikö ton tasapainoakseliston ketjun "kolina" pitäisi kuulua silloin kun auto on liikkeellä?
Eikö ton tasapainoakseliston ketjun "kolina" pitäisi kuulua silloin kun auto on liikkeellä?
Re: Ketjun helinää?
Kokeile myös paikoillaan eri kierroksilla, kuten sanottu niin TP-koneiston kiristin toimii öljynpaineella ja saattaa kierrätettäessä jotenkuten kiristää ja näin meteli hiljentyä.
Mutta kyllä kuivana pyörivä kuulalaakerikin, i.e. hihnapyörän rullan sellainen, osaa melkoista meteliä pitää.
Moniurahihnan kokonaan irrottaminen kenttäolosuhteissa on hieman hankalaa, siinä täytyy irrottaa oikea etupyörä ja sisälokarin osa että pääsee hihnan ottamaan pois kampiakselin hihnapyörältä ja myös että pääsee takaisinlaitettaessa varmistamaan hihnan olevan oikein kaikilla urillaan.
Hihna rullineen kannattaa kuitenkin toki kokeilla, hihnankiristimessä näkyy ylhäältä katsottaessa 1/2" hahlo johon sopii hylsysatsin jatkovarren urospää, siitä kääntämällä puskuria kohti ja laittamalla 5-6mm tappi, kuusiokoloavain tai vastaava kiristimessä näkyviin korvakkeisiin saa kiristimen lukittua auki ja hihnan löysälle ja pääsee kokeilemaan käsin rullien pyörimistä. Vääntäessä kannattaa olla varovainen sillä kiristimen rungon alumiini on etenkin näillä keleillä melko haurasta. (ai mistäkö tiedän...)
Mutta kyllä kuivana pyörivä kuulalaakerikin, i.e. hihnapyörän rullan sellainen, osaa melkoista meteliä pitää.
Moniurahihnan kokonaan irrottaminen kenttäolosuhteissa on hieman hankalaa, siinä täytyy irrottaa oikea etupyörä ja sisälokarin osa että pääsee hihnan ottamaan pois kampiakselin hihnapyörältä ja myös että pääsee takaisinlaitettaessa varmistamaan hihnan olevan oikein kaikilla urillaan.
Hihna rullineen kannattaa kuitenkin toki kokeilla, hihnankiristimessä näkyy ylhäältä katsottaessa 1/2" hahlo johon sopii hylsysatsin jatkovarren urospää, siitä kääntämällä puskuria kohti ja laittamalla 5-6mm tappi, kuusiokoloavain tai vastaava kiristimessä näkyviin korvakkeisiin saa kiristimen lukittua auki ja hihnan löysälle ja pääsee kokeilemaan käsin rullien pyörimistä. Vääntäessä kannattaa olla varovainen sillä kiristimen rungon alumiini on etenkin näillä keleillä melko haurasta. (ai mistäkö tiedän...)
Re: Ketjun helinää?
Kaksi kertaa olen omassa autossani kyseisenkaltaista ääntä ihmetellyt, ja kyllähän voi rullasta kuulua paha ääni. Ensimmäisellä kerralla ääntä piti vesipumppu ja jälkimmäisellä laturi.Minuteman kirjoitti:
Mutta kyllä kuivana pyörivä kuulalaakerikin, i.e. hihnapyörän rullan sellainen, osaa melkoista meteliä pitää.