Läppäkotelon potentiometri
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Läppäkotelon potentiometri
Onko kenelläkään kokemusta TCS version läppäkotelon läppämoottorin potentiometrin/liittimen puoleisen päädyn purkamisesta että pääsisi näkemään ko. potikan?? Jos taas läppäkotelon liittimen ottaa irti puhdistusta varten niin tarvitseeko ko.laitteisto viedä kalibroitavaksi tai jos vaihtaa läppäkotelon toiseen, tai voiko ajaa yhtään ko. toimenpiteiden jälkeen ilman kalibrointia?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Läppäkotelon potentiometri
Purettu, kuvat tulee varmaan myöhemmin, eipä paljoa tehtävissä itse potikan suhteen, ei tunnistetietoja eikä paljoa muutakaan potikan kyljessä mistä voisi alkaa etsimään korvaavaa osaa tilalle..
Re: Läppäkotelon potentiometri
Tuolla on aiempaa läppäkotelo & potikkapohdintaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=23127
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Läppäkotelon potentiometri
Mites noiden kalibrointien kanssa, tehtävä aina??jus kirjoitti:Tuolla on aiempaa läppäkotelo & potikkapohdintaa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=23127
Kuvat kotelon purusta:
http://www.flickr.com/photos/41992536@N04/
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Läppäkotelon potentiometri
Onko kukaan selvittänyt miten tuon kaasuläppäkotelon ja imusarjan välissä oleva magneettiventtiilin tulee toimia, eli missä tilanteessa venttiili laskee alipaineen läppäkotelolle ja missä tilanteessa sulkee sen?? Limb Home-tilassa ajeltiin yhtenä päivänä eikä kuittaantunut vaikkka monta kertaa käytin virtoja poissa.
Joka kerta kun autoon on tullut LH-tila, auto on käynnistetty ajon jälkeen lämpimänä, eikä sitä ole ainakaan vielä tullut ajon aikana. Eli esim. menty kauppaan, alussa auto toiminut ok, mutta kaupan jälkeen LH-tila. Soitin sitten Pro Car Servicelle ja sieltä neuvoivat tarkastamaan ko. venttiilin ennen läppäkotelon vaihtoa. Tänään sitten kauppareissulla otin konepellin auki, ja nyppäsin läppäkotelolle menevän letkun irti venttiilistä hetkeksi jolloin kuului selkeä vakuumin purkaantumisääni. Tämän jälkeen auto käyntiin normaalisti. Tämän jälkeen tuli vain mieleen voiko esim. ko. mankkuventtiilin jumittuminen estää alipaineen pääsyn läppäkotelolle, tai pitäisikö alipaineen päästä purkautumaan pois kun kone ei käy ja nämä mahdolliset viat sitten aiheuttaisi LH-tilan??
Joka kerta kun autoon on tullut LH-tila, auto on käynnistetty ajon jälkeen lämpimänä, eikä sitä ole ainakaan vielä tullut ajon aikana. Eli esim. menty kauppaan, alussa auto toiminut ok, mutta kaupan jälkeen LH-tila. Soitin sitten Pro Car Servicelle ja sieltä neuvoivat tarkastamaan ko. venttiilin ennen läppäkotelon vaihtoa. Tänään sitten kauppareissulla otin konepellin auki, ja nyppäsin läppäkotelolle menevän letkun irti venttiilistä hetkeksi jolloin kuului selkeä vakuumin purkaantumisääni. Tämän jälkeen auto käyntiin normaalisti. Tämän jälkeen tuli vain mieleen voiko esim. ko. mankkuventtiilin jumittuminen estää alipaineen pääsyn läppäkotelolle, tai pitäisikö alipaineen päästä purkautumaan pois kun kone ei käy ja nämä mahdolliset viat sitten aiheuttaisi LH-tilan??
Re: Läppäkotelon potentiometri
Jotta auto menisi LH-tilaan tulee läppäkotelolle tulla ilmanpaine imusarjan paineen sijaan.
Letkussa oleva takaiskuventtiili estää ahtopaineen pääsyn läppäkotelolle.
Vaihda vasemmassa lokasuojassa oleva venttiili läppäkotelonventtiilin kanssa päittäin ja katso poistuuko vika. Lokasuojassa oleva venttiili rajoittaa ahtoja cruise tilassa, joten sen toiminta ei merkittävästi vaikuta mihinkään. Venttiilit ovat identtisiä pl. kiinnitys.
Letkussa oleva takaiskuventtiili estää ahtopaineen pääsyn läppäkotelolle.
Vaihda vasemmassa lokasuojassa oleva venttiili läppäkotelonventtiilin kanssa päittäin ja katso poistuuko vika. Lokasuojassa oleva venttiili rajoittaa ahtoja cruise tilassa, joten sen toiminta ei merkittävästi vaikuta mihinkään. Venttiilit ovat identtisiä pl. kiinnitys.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Tammi 08, 2011 15:48
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
Re: Läppäkotelon potentiometri
Tällaita vastausta tuli Jenkeistä, kun kyselin peruskunnostettua läppäkoteloa ja vinkkasin moisesta sähköventtiili epäilystä:
In order for the ETS system to run normally, this valve MUST vent the throttle body
vacuum (through it's open nipple pointing to the right fender) as soon as the engine shuts off. If it does not vent the throttle body vacuum immediately after the engine shuts off, the ETS system will fail the "Key off self test", set E/D7590 and will be in permanent limp home until this fault clears again.
Most faults will let you cycle the key and continue normally until the next detection
however, this fault plus any power interruption to ETS fault will not let the system revert to normal until they cleared. Typically, after you clear the faults, you can drive the car without any problem until, you shut the engine off. This is when (during "key off self test") the system detects that the throttle plate was not returning to closed throttle position so it set E/D7590.
Eli läppäkotelo ei mene uusiksi ainakaan tässä vaiheessa!
Mutta oliko kenelläkään kokemusta jos läppäkotelon vaihtaa ja yrittää ajaa/käynnistää autoa ennen kalibrointia, mitä voisi olla odotettavissa.
In order for the ETS system to run normally, this valve MUST vent the throttle body
vacuum (through it's open nipple pointing to the right fender) as soon as the engine shuts off. If it does not vent the throttle body vacuum immediately after the engine shuts off, the ETS system will fail the "Key off self test", set E/D7590 and will be in permanent limp home until this fault clears again.
Most faults will let you cycle the key and continue normally until the next detection
however, this fault plus any power interruption to ETS fault will not let the system revert to normal until they cleared. Typically, after you clear the faults, you can drive the car without any problem until, you shut the engine off. This is when (during "key off self test") the system detects that the throttle plate was not returning to closed throttle position so it set E/D7590.
Eli läppäkotelo ei mene uusiksi ainakaan tässä vaiheessa!
Mutta oliko kenelläkään kokemusta jos läppäkotelon vaihtaa ja yrittää ajaa/käynnistää autoa ennen kalibrointia, mitä voisi olla odotettavissa.
Re: Läppäkotelon potentiometri
Olen mm. em. kysymyksestä palstalle kirjoitellut...
Ohessa linkki, joka lienee tuovan valaistusta TCS:ään
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
Ohessa linkki, joka lienee tuovan valaistusta TCS:ään
http://foorumi.saabclub.fi/search.php?k ... ubmit=Etsi
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB