biopower kuskeille kysymys
biopower kuskeille kysymys
muistan joskus lukeneeni Saabin omasta biopower mallien esitteestä, että biopower-bensalla (etanolilla/E85 oletettavasti?) lähtee Saabin biopower koneesta ENEMMÄN tehoa kuin normaalilla bensalla - että kuluttaa 30% vähemmän, tai antaa 30% enemmän tehoa. Pointtina siis että vähemmän menee ainetta saman tehon antamiseen kuin normibensalla. Tästä voisi ainakin olettaa vahvasti, että kulutus siis on PIENEMPI kuin normi-bensalla.
Se kysymys, ONKO NÄIN? Onko kokemuksia?
Siis kokemuksia alkuperäisillä biopower-saabeilla haetaan ensisijaisesti. Toki myös se kiinnostaa paljon, onko muunto-softalla ajamisessa eroa alkuperäiseen - pitävätkö nämä Saabin väittämät paikkaansa a) alkuperäisellä biopowerilla ajettaessa b) T7 jälkiasennussoftalla ajettaessa
samanlaista juttua vrt. Saabin oma mainostaminen, myös tuolla
http://domesticfuel.com/2006/05/
Saab BioPower
Comment on this post Posted by Cindy Zimmerman – May 30th, 2006
Saab Biopower Ethanol can be even more efficient than gasoline with the right engine, and Saab has the engine. According to Mobile Magazine, the 9-5 2.3t BioPower engine runs better on E85 than it does on regular gasoline – 210 bhp compared to 185 bhp. Earlier stories about the BioPower engine, such as this one in Popular Science, say it’s 184 horsepower on ethanol and 148 with gasoline.
Se kysymys, ONKO NÄIN? Onko kokemuksia?
Siis kokemuksia alkuperäisillä biopower-saabeilla haetaan ensisijaisesti. Toki myös se kiinnostaa paljon, onko muunto-softalla ajamisessa eroa alkuperäiseen - pitävätkö nämä Saabin väittämät paikkaansa a) alkuperäisellä biopowerilla ajettaessa b) T7 jälkiasennussoftalla ajettaessa
samanlaista juttua vrt. Saabin oma mainostaminen, myös tuolla
http://domesticfuel.com/2006/05/
Saab BioPower
Comment on this post Posted by Cindy Zimmerman – May 30th, 2006
Saab Biopower Ethanol can be even more efficient than gasoline with the right engine, and Saab has the engine. According to Mobile Magazine, the 9-5 2.3t BioPower engine runs better on E85 than it does on regular gasoline – 210 bhp compared to 185 bhp. Earlier stories about the BioPower engine, such as this one in Popular Science, say it’s 184 horsepower on ethanol and 148 with gasoline.
Re: biopower kuskeille kysymys
Ei ole kokemusta oikeista biopowereista, mutta ne mahdolliset tehoerot ovat täysin softalla tehtyjä. BP-malleissa on samat suuttimet kuin bensamalleissakin, ja koska etanolilla ajettaessa tarvitaan suurempia ruiskutusmääriä, loppuu suuttimien kapasiteetti aikaisemmin kuin bensalla.
Eli siis biopoweria bensalla ajettaessa on käytössä kartat, joissa on jätetty tahallisesti eroa BP:n hyväksi. Vähempää se ei voi mitenkään kuluttaa.
Eli siis biopoweria bensalla ajettaessa on käytössä kartat, joissa on jätetty tahallisesti eroa BP:n hyväksi. Vähempää se ei voi mitenkään kuluttaa.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: biopower kuskeille kysymys
mutta näin kuitenkin saabin omassa esitteessä väitetään. jälleenmyyjältä ko. esitteen sain (tosin, niitä etsittiin ensin hetken aikaa, ei ollut myyjillä käytännössä mitään tietoa / käsitystä biopower vehkeistä)ysikoo kirjoitti:Vähempää se ei voi mitenkään kuluttaa.
Re: biopower kuskeille kysymys
2009 mallisen Aero BioPowerin omistajana voin sanoa näin: tehoa löytyy bensiinillä 260hp ja E85:lla 280hp, ei ole kuitenkaan mitattu omaa pirssiä, mutta luotan entiseen duunikaveriini joka työskentelee mesuna Södertäljen moottori labissa, ja he ovat tämän testin tehneet itsensä Per Gillbrand'tin ohjastamana.a9000 kirjoitti:muistan joskus lukeneeni Saabin omasta biopower mallien esitteestä, että biopower-bensalla (etanolilla/E85 oletettavasti?) lähtee Saabin biopower koneesta ENEMMÄN tehoa kuin normaalilla bensalla - että kuluttaa 30% vähemmän, tai antaa 30% enemmän tehoa. Pointtina siis että vähemmän menee ainetta saman tehon antamiseen kuin normibensalla. Tästä voisi ainakin olettaa vahvasti, että kulutus siis on PIENEMPI kuin normi-bensalla.
Se kysymys, ONKO NÄIN? Onko kokemuksia?
"että kuluttaa 30% vähemmän" se on valetta, koska kulutus on paljon enemmän Etanolilla kuin bensiinillä! Suurinpiirtein noin 15-20 prosenttiin enemmän!
EDIT:lisäys: Lisäsin tähan alle myös lainauksen Wikin tiedoista.
Wiki kirjoitti:Ottomoottorissa on mahdollista käyttää polttoaineena etanolia. Etanolin oktaaniluku ja sitä myötä puristuskestävyys on huomattavasti bensiiniä parempi (väkiviinalla 110, E85:llä 106), mikä mahdollistaa puristussuhteen nostamisen kertoimeen 12. Korkea puristussuhde parantaa moottorin hyötysuhdetta. Lisäksi polttoaineen sisältämän hapen ansiosta moottorin tehon tuotto kasvaa bensiiniin verrattuna.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: biopower kuskeille kysymys
Onko BP-koneissa nostettu puristussuhdetta bensaversiosta?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: biopower kuskeille kysymys
Eihän sitä mainosteta että kuluttaa vähemmän. Ei kai missään sanota että samalla määrällä ainetta tulee enemmän tehoa.
Etanolia menee enemmän, huipputeho on korkeampi. Eli soppa menee enemmän kun teho on 260hp molemmilla ja vielä vähän enemmän etanolilla kun huipputeho käytössä.
Etanolia menee enemmän, huipputeho on korkeampi. Eli soppa menee enemmän kun teho on 260hp molemmilla ja vielä vähän enemmän etanolilla kun huipputeho käytössä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: biopower kuskeille kysymys
Ei ole, asia on itseasiassa toisinpäin. E85 etanolibensiinissä on siis maksimissaan 85% etanolia ja vähintään 15% bensaa. Siitä seuraa se, että E85:ssa noin 67% 100%:n bensiinin lämpöarvosta, teoriassa samaan tehoon vaaditaan siis E85:sta 50% enemmän kuin bensiiniä. Eli jos bensaa menee 5L/100km, menee E85:sta 7,5L, bensiiniä 6L/100km, E85:sta 9L/100km jne.a9000 kirjoitti:muistan joskus lukeneeni Saabin omasta biopower mallien esitteestä, että biopower-bensalla (etanolilla/E85 oletettavasti?) lähtee Saabin biopower koneesta ENEMMÄN tehoa kuin normaalilla bensalla - että kuluttaa 30% vähemmän, tai antaa 30% enemmän tehoa. Pointtina siis että vähemmän menee ainetta saman tehon antamiseen kuin normibensalla. Tästä voisi ainakin olettaa vahvasti, että kulutus siis on PIENEMPI kuin normi-bensalla.
Se kysymys, ONKO NÄIN? Onko kokemuksia?
Tällä hetkellä eroa tasoittaa hieman se, että myytävässä bensiinissä osa on matala lämpöarvoista etanolia. Suunta on kuitenkin selvä, E85-polttoainetta kuluu enemmän kuin bensiiniä tuotettaessa sama teho.
Re: biopower kuskeille kysymys
Biopowerin tehoero on pelkästään softaperustainen ja tehty siksi että omistaja tuntisi E85:sta olevan muutakin hyötyä kuin marginaalinen hintahyöty. Tuulilasi joskus testasi biopowerin ja 0-100km/h kiihdytyksessä ero oli sekunnin verran E85:n hyväksi vrt bensiini.
Vakiokokoonpanolla saa samanverran tehoa bensalla ja E85:lla eli n. 230hv mutta E85:lla ajessa keskialueella on paljon enemmän vääntöä kun sytkäennakot on optimaallisemmat. 230hv on se raja johon vakiosuuttimet riittää E85:lla, bensalla riittävät n. 280hv.
E85:sta kuluu kesällä n. 15-20% enemmän ja talvella n. 30% omien kokemusten perusteella. Teme100 selittikin syyn.
Vakiokokoonpanolla saa samanverran tehoa bensalla ja E85:lla eli n. 230hv mutta E85:lla ajessa keskialueella on paljon enemmän vääntöä kun sytkäennakot on optimaallisemmat. 230hv on se raja johon vakiosuuttimet riittää E85:lla, bensalla riittävät n. 280hv.
E85:sta kuluu kesällä n. 15-20% enemmän ja talvella n. 30% omien kokemusten perusteella. Teme100 selittikin syyn.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: biopower kuskeille kysymys
yritän etsiä sitä esitettä. sillä välin TM-tsetaa artikkeli
http://www.iltasanomat.fi/autot/IS%20ko ... 21828.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/IS%20ko ... 21828.html
Re: biopower kuskeille kysymys
neitstä löysin nyt 9-3 esitteen jossa myös biopower asiaa.
siinä sanotaan näin: Kehittynyt turbotekniikkamme
hyödyntää myös E85-bioetanolin hyvän puristuskestävyyden (oktaaniluvun),
joten kaksi BioPower-moottoreistamme tuottaa 25 lisähevosvoimaa.
E85-bioetanoli.
Me kehitimme Saab BioPower
-flexfueltekniikan, joka hyödyntää
bioetanolin korkeamman
puristuskestävyyden.
- eli en vielä ainakaan löytänyt sitä mitä etsin... ehkei sitä sitten ollutkaan. mutta se esite, mitä muistelin, oli tosiaan erillinen biopower esite jossa ei ollut muuta kun biopower juttua
siinä sanotaan näin: Kehittynyt turbotekniikkamme
hyödyntää myös E85-bioetanolin hyvän puristuskestävyyden (oktaaniluvun),
joten kaksi BioPower-moottoreistamme tuottaa 25 lisähevosvoimaa.
E85-bioetanoli.
Me kehitimme Saab BioPower
-flexfueltekniikan, joka hyödyntää
bioetanolin korkeamman
puristuskestävyyden.
- eli en vielä ainakaan löytänyt sitä mitä etsin... ehkei sitä sitten ollutkaan. mutta se esite, mitä muistelin, oli tosiaan erillinen biopower esite jossa ei ollut muuta kun biopower juttua
Re: biopower kuskeille kysymys
ja tuota etanolin tehoetua Saab ei ole mainostanut enää vm 2010 eteenpäin. Esim. 210 hv 2.0 l Turbo on ilmoitettu vain yhdellä teholukemalla, vaikka kuinka syö molempia aineita. Ohjelmaa muutettu?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Re: biopower kuskeille kysymys
Miten sitten tuossa saabin softassa, kuormitetaanko etanolilla enemmän esim. Turboa eli otetaanko isompia ahtoja? Valmistajaa varmaan kiinnostaa, että kun ajetaan softan sallimien rajojen sisällä, niin osat kestävät takuuaikana. Jos uuden auton pitäisi ostaa, niin kyllä minä mieluummin ostan samalla rahalla auton jossa on maksimi teho 220hv kuin auton jossa on 185hv, ja johon saa viri-softalla 220hv, mutta mahdollisesti takuu raukeaisi silloin.
Miten käy normaali ajossa kulutuksen jos etanolin maksimi teho olisikin sama kuin besalla?
Miten käy normaali ajossa kulutuksen jos etanolin maksimi teho olisikin sama kuin besalla?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: biopower kuskeille kysymys
Etanoli vastaisi 106-107 oktaanista bensiiniä puristuskestävyydeltään eli vähän on biopower-softassa otettu iloa irti em. asiasta.
Noissa pikku-t biopowereissa suurempi teho tulee samoilla ahopaineilla kuin bensalla eli max. paineet pyörii kelistä riippuen 0.4-0.6bar. Steg1 softissa mitä itsellä ollut max. paineet 98 bensalla on ollut 1.1 ja etanolilla korkeintaan 0.9bar.
Edellä jo kerroin paljonko kulutuslisä on jos teho bensalla ja etanolilla on sama eli keleistä riippuen kuluu 15-30% enemmän johtuen etanolin pienemmästä energiasisällöstä.
Noissa pikku-t biopowereissa suurempi teho tulee samoilla ahopaineilla kuin bensalla eli max. paineet pyörii kelistä riippuen 0.4-0.6bar. Steg1 softissa mitä itsellä ollut max. paineet 98 bensalla on ollut 1.1 ja etanolilla korkeintaan 0.9bar.
Edellä jo kerroin paljonko kulutuslisä on jos teho bensalla ja etanolilla on sama eli keleistä riippuen kuluu 15-30% enemmän johtuen etanolin pienemmästä energiasisällöstä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: biopower kuskeille kysymys
sitä minäkin että enemmän ois/vois/sois ahtoa antaa. ja miksei sitä ole vielä osattu tehdä että samat tehot kuin bensamallissa mutta se 20% pienemmällä kulutuksella.Maikki kirjoitti:Etanoli vastaisi 106-107 oktaanista bensiiniä puristuskestävyydeltään eli vähän on biopower-softassa otettu iloa irti em. asiasta.
Noissa pikku-t biopowereissa suurempi teho tulee samoilla ahopaineilla kuin bensalla eli max. paineet pyörii kelistä riippuen 0.4-0.6bar. Steg1 softissa mitä itsellä ollut max. paineet 98 bensalla on ollut 1.1 ja etanolilla korkeintaan 0.9bar.
Edellä jo kerroin paljonko kulutuslisä on jos teho bensalla ja etanolilla on sama eli keleistä riippuen kuluu 15-30% enemmän johtuen etanolin pienemmästä energiasisällöstä.
Re: biopower kuskeille kysymys
Yksinkertaisinta oli tehdä se, että lopetti sen mainonnan ja alkoi käyttämään EU:n hyväksymää mittausta eli 1999/100EC. Muuten olis saattanut joutua korvauksiin siis tuo muutos oli EU:n vaatima teko.MtSound kirjoitti:ja tuota etanolin tehoetua Saab ei ole mainostanut enää vm 2010 eteenpäin. Esim. 210 hv 2.0 l Turbo on ilmoitettu vain yhdellä teholukemalla, vaikka kuinka syö molempia aineita. Ohjelmaa muutettu?
(Niin tehot ja kaikki muutkin ilmoitetaan nyt sillä EU normilla esim. mun 95:n BioPowerin CO2 E85:sella oli viimeisessä välihuollon mittauksessa muistaakseni vain jotain 60g/km.)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.