Lambdan kunto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Kertooko kuva mitään lambdan kunnosta?
Onko hyötyä putsata millään tms?
Anturin pää siis ei ole valottunut (ehkä vähän sitäkin kyllä), mutta on "nokeentunut" tuollaseks valkoseks. Normaalia varmaankin noissa lämpötiloissa kun kyse lambdasta joka heti turbon jälkeen.

Kuva

Lukemat kyllä näyttää ihan Ok:ta, mutta tulipahan tämmönen nyt mieleen ku tuon irti nappasin db:n sommittelun yhteydessä.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

En ole itse tuollaista havainnut, taitaa tuo valkoinen olla tuhkaa? Palaako koneessa muita nesteitä kun polttoainetta?
M97CSB234EFM57001 RE85
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

No nyt kun kysyit, niin jääh.nestettä kuluu aika tolkuttoman paljon..

Noin kuukausi sitten lisäsin, ja nyt on pinta laskenut säiliössä n. 2cm.. eli varmaan parin-3viikon päästä saa taas lisätä.

Missään ei näy vuotoja, ei öljyä eikä mitään muutakaan. Koneen / konehuoneen oon pessyt 2 kertaa, eikä siltikään kertaakaan ole ilmestynyt näkyviin mitään vuotoja. Silti tuota jääh.nestettä kuluu..
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Minkä tyyppistä nestettä käytät? Pikaisen googletuksen tuloksena että silikoni/silikaatti aiheuttais tollasta jäämää palaessaan.
M97CSB234EFM57001 RE85
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

jeippo kirjoitti:No nyt kun kysyit, niin jääh.nestettä kuluu aika tolkuttoman paljon..

Noin kuukausi sitten lisäsin, ja nyt on pinta laskenut säiliössä n. 2cm.. eli varmaan parin-3viikon päästä saa taas lisätä.

Missään ei näy vuotoja, ei öljyä eikä mitään muutakaan. Koneen / konehuoneen oon pessyt 2 kertaa, eikä siltikään kertaakaan ole ilmestynyt näkyviin mitään vuotoja. Silti tuota jääh.nestettä kuluu..
Kannen jälkikiristys tehty?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Täytyypä tarkistaa jäähneste purkin kyljestä tiedot ku se tuolla auton perällä on..tosin auto ei ole nyt mulla tässä. Ja kannen jälkikiristyksestä ei hajuakaan.. 8O pitääpä ottaa seki asiaks ku auton saa takasi halliin. Dp:n kanssa kun tulee jumpattua, niin samallahan tuon kannen kiristyksen kattoo. Kiitoksia jannut vaivannäöstä :)

Ps. Aiemmin kun en ole lambdan päätä nähnyt, niin voiko sitten olla kuiteski vaan kyse ihan normaali palamisprosessista ja sen aiheuttamista karstoista? Kait joku muukin on lambdoja irroitellut :?
JRAK
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 24, 2007 20:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja JRAK »

Ei ole mulla ainakaan ole tuhkan värinen ollu lambda kun olen sen joutunut vaihtamaan.. Kyllä siellä varmaan sitä nestettä palaa?
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

No hyvin mahdollista. Jos lambda jo tuon näkönen, niin mitähän muualta koneesta löytyy.. :o

Joku tiiiste jostain sit varmaan falskaa, koneen sisälle, sillä niinku sanoin, n. Puolentoista kk välein saa jäähnestettä lisätä, mutta ulospäin ei vuotoja näy.
Huoh.. Mistähän tuollasta tihkumista nyt sit lähtis mehtästään..
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ja nyt kun otin toisesta samanlaisesta sabasta, lähes samat kilometrit, tuon lambdan irti niin ihan tumma kyllä oli "enempi sellasen nokeentuneen näkönen ku mitä tuhkan". Tosin pieni läntti siinäkin oli tätä vaaleaa.. Mutta omassani sitä oli n.70%enemmän. Eli ei normaalia todellakaan..tosin tuskin ajoon vaikuttaa..tai ei ainakaan vielä, ja en tiedä kauanko tuota nestettä on kulunut tuohon tahtiin ku auto on itellä ollut vaata 4kk.
Mutta jokatapauksessa ei tuo normaalia ole..ehkä. Ja mukava se ois silti että jäähnestettä tarvis lisätä vain "normaalein" aikavälein.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Pahimmillaan se ajan kanssa tukkii sen anturin. Vuoto kuntoon ja uus lambda peliin?
M97CSB234EFM57001 RE85
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1735
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja suopitar »

Ei höpönetin lambadaa sitten kehiin. Saahan sillä hetken avun rikkinäiselle, mutta kohta saa olla vaihtamassa uutta kehiin jälleen.
Ei ole ollut Saab kyseessä, mutta omistaja ajatellut säästää ja hakenut lambdan sieltä. Alle vuosi ja auto tuli takaisin saman vian takia. Uusi lambda haettu jostain aivan muualta kuin höpönetistä.
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Juu ei kaaduta halpamalleihin. Vaikka tuon toisen threadin teksteistä voikin päätellä jotain aivan muuta :D Mutta onko edes tarpeellista uusia tuota lambdaa ku toimii kuiteski ja päästöt meni läpi kirkkaasti. Sidistäkin katottuna arvot heittelee pääsääntösesti -200 ja +200 välillä. Toki välillä käy myös -450 ja +450 puolellakin. Mutta eikös tuo ihab toiniva ole..
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1735
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja suopitar »

Jos autossa ei ole käyntihäiriöitä ja toimii muutenkin ihan jees, en koskisi lambadaan.
Eihän neste katoa öljytilaan?
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Noup, kaikki pelaa hienosti :)
Ja kaikki nesteet pysyy kyllä omilla puolillaan sekoittumatta. Myös kuskilla.
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Lambdan kunto

Viesti Kirjoittaja testing1 »

En malttanut olla antamatta omaa arvausta.

1. Kannentiiviste vuotaa liekkirenkaan ohi nestettä jostain kohti vain sen verran, että käynti ei häiriinny, mutta nestettä kuluu.

2. Kannessa hiushalkeama ja lievä vuoto pakosarjaan.

Noita hiushalkeamia alukansissa oli taannoin joillain automerkeillä aina silloin tällöin, varsinkin kultaisella 80/90 luvulla.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Vastaa Viestiin