V**von-lämppäriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vanha Volvolandia on poistanut tunnukseni, eli sieltä ei pysty apua etsimään hakutoiminnolla. Uudesta en löytänyt apua. Josko jollain olisi vielä toimiva tunnus tuonne vanhaan.

Siis: kaverin 2002 mallinen automaatti-ilmastoitu V40 ei suostu sammuttamaan lämmityspuhallinta lainkaan edes säätimen 0-asennossa. Säätimen asennot ovat: Auto ja 0 -5. Voisi olettaa, että tuo nolla ohittaisi automatiikan. Käyttöohjeenkaan lukeminen ei auttanut.

Mahtaako kyseessä olla vika vai ominaisuus, eli ohjaanko kaverin pajalle vikakoodeja luettamaan? Sen verran selvisi tuolta Volvon tukiryhmästä, että ilmastoinnin ohjainlaitteissa on ollut huonoja juotoksia.

Pitäähän nyt Saabistin auttaa jokaista kärsivää ja säälittävää tapausta merkkiin katsomatta, kun Volvon kabiinissa on kuulemma hieman viileää näin aamupakkasilla. :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Pari vikavaihtoehtoa.

- puhaltimen transistorisäädin rikki (oikosulussa), jolloin puhallin pauhaa koko ajan.
- puhaltimen suurimman nopeuden ohjausrele rikki (koskettimet kiinni).

Nämä molemmat sijaitsevat vänkärin puolella kojelaudassa puhaltimen moottorin vieressä.

Ottamalla rele tai säädin irti voi todeta onko siinä vikaa. Kumpainenkin sekä rele, että transistorisäädin saavat ohjauksen lämmitys-ilmastointilaitteen keskusyksikötä. Se sijaitsee kojelaudan keskiosassa. Sen mahdollinen sekoaminen tai rikkoutuminen voi pitää ohjausta päällä. Käyttämällä sähköt pois tuon voi yrittää resetoida.

Epäilisin kuitenkin ensiksi noita kahta ensiksi mainittua (säädin tai rele).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tami »

^ Voisikohan jompikumpi noista aiheutta puhaltimen erikoista aaltoilua?
Muijan '01 V40 lämppäri puhaltaa ihan miten sattuu... Välillä pienen pätkän hiljempaa ja sitten hetken ihan täysillä. Melko ärsyttävää ja puhaltimen nopeudensäätimen asennolla ei ole tuohon puhallusnopeuteen mitään vaikutusta, aaltoilee vaan.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Rele ei voi olla tuohon tami:n ongelmaan syypää. Eikä itse moottorikaan, jos menee "täysille", vaikka kojelaudan nopeudensäädin on "pienellä".

Aaltoilu ja kojelaudan nopeudensäätimen asennon tottelemattomuus johtuunee puhaltimen moottorin säätimen viasta tai keskuohjausboksin sekoilusta. Moottorin säätimen sisällä oleva tehotrasistori (tai tehofet) johtaa itsekseen miten sattuu tai sitten se on kunnossa, mutta keskusyksikön ohjausjännite heittelee miten sattuu. Asianhan voi varmistaa mittaamalla moottorin säätimen ohjausjännitettä ja tarkkailemalla sitä, kun samalla seuraa puhaltimen moottorin käyttäytymistä. Jos ohjausjännite on vakio, mutta puhallin pyörii miten sattuu, vika on moottorin säätimessä. Vastaavasti ohjausjännitteen heiluessa edestakaisin, vaikka kojelaudan nopeussäätimeen ei kosketa, vika on keskusboksin päässä (tai kojelaudan nopeussäätimessä).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tami »

Kiitoksia ! :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kiitokset täältäkin. Tuossa Volvossa nopeus kuulemma hieman muuttuu moottorin ja kabiinin lämmetessä mutta pois ei puhallinta saa millään.

Pitääkin katsoa, josko jostain löytyisi Volvon sähkökuvia.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Multa löytyy.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ja vika löytyi. Puhaltimen säätimen transistorit oikosulussa.
Iso kiitos avusta Petrisa:lle avusta. :D :saab:

Seuraavaksi pitää tutkia, josko siihen säätimeen löytyisi uudet transistorit.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: V**von-lämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä kestä.

Laita mulle ne transistorien tyypit, niin voin katsoa ECA-vertailukirjoista vastaavat tyypit (jos tarvetta). Aina ei alkuperäisenä löydy elektroniikkaliikkeistä, mutta vastaavia malleja löytyy. Partco on hyvä liike, josta kannattaa hankkia. Seuraavana päivänä postissa, jos tilaa ennen klo 15. Voi käydä paikanpäälläkin, jos asuu pääkaupunkiseudulla tai käyntiä siellä. Tosi vaikea sinne on löytää, näin ainakin kehä III:n ulkopuolisen henkilön. Viime kesänä siellä suunnalla oli jotain rakennushommia käynnissä, niin meni minun "stadilaisopaskin" vipuun tukittujen teiden vuoksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin