Mikä ennätys on kyseessä??

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
TK
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 01, 2004 22:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TK »

En pääse lukemaan itse juttua Saabeista tuolla sivustolla, mutta jo ingressissä on asiavirhe - 900:silla ajettiin vuonna 1996, ei 1993 :D
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Muistaakseni Subaru pisti piakkoin ihan oikeasti Saabia paremmin??
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

vuorpe kirjoitti:Tuulilasin nettisivuilta.
Miksi tämä tarina? Talledega liittyy Saabin historiaan. Varsinainen syy on kuitenkin se, että saimme postia nettipalveluumme. Saab-fani oli tuohtunut siitä, että kerroimme Mazdan MX 8-ennätyksistä. Hän epäili, että hyvä muistimme oli auttamattoman lyhyt. Mazdan ennätystulokset olivat huomion arvoisia, mutta eivät mitään verrattuna saabin jo lähes 20 vuotta sitten ajamiin verrattuna.

Mazdan ja Saabin ennätystestin välillä on luultavasti ollut eroja. Mazdan testissä Saksan moottoriurheiluliiton edustaja valvoi, että FIA:n sääntöjä noudatetaan. Saabin ennätyskokeesta emme ole löytäneet samanlaista mainintaa. Molempien merkkien ennätyskokeessa sen sijaan oli paikalla ja niihin osallistui kuljettajina myös lehdistön edustajia.
Kuinka moni minun lisäkseni antoi aiheesta palautetta :?: :D
Ei mennyt harakoille...
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

190 E 2.3-16 mallin nopeusennätysajelut Nardon kilparadalla; 50.000 kilometriä keskinopeudella 248 km/h...
Auto motor und sportin juttu vuodelta 1983 tai 1985


Eli Saab ja M-B pesevät Mazdan "ennätyksen" :lol:
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

SledgeHammer kirjoitti:190 E 2.3-16 mallin nopeusennätysajelut Nardon kilparadalla; 50.000 kilometriä keskinopeudella 248 km/h...
Auto motor und sportin juttu vuodelta 1983 tai 1985


Eli Saab ja M-B pesevät Mazdan "ennätyksen" :lol:
Muistaakseni Mersulla oli joku ennätystehtailu päällä suunnilleen samoihin aikoihin kuin Saabilla, mutta jättivät leikin kesken huonon maineen välttämiseksi kun liikaa autoja laukesi. :roll: Jostakin tällaistakin kuullut...
BMW 320dA Coupe LCI
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

AC kirjoitti:
SledgeHammer kirjoitti:190 E 2.3-16 mallin nopeusennätysajelut Nardon kilparadalla; 50.000 kilometriä keskinopeudella 248 km/h...
Auto motor und sportin juttu vuodelta 1983 tai 1985


Eli Saab ja M-B pesevät Mazdan "ennätyksen" :lol:
Muistaakseni Mersulla oli joku ennätystehtailu päällä suunnilleen samoihin aikoihin kuin Saabilla, mutta jättivät leikin kesken huonon maineen välttämiseksi kun liikaa autoja laukesi. :roll: Jostakin tällaistakin kuullut...
Ok, mutta minkä takia mazdan ennätys on niin kova juttu, jos eurooppalaiset ovat tehneet ennätyksiään jo 20v. sitten
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

SledgeHammer kirjoitti:Ok, mutta minkä takia mazdan ennätys on niin kova juttu, jos eurooppalaiset ovat tehneet ennätyksiään jo 20v. sitten
Jos se on kova noteeraus kun kori on kestänyt no kilometrit ilman reikiä :lol:
Mutta vaikee tohon on sanoa, ehkäpä juuri tuo FIA:n edustajan läsnäolo tekee siitä arvokkaan. Mutta voishan joku viitteliäs tuonne Tuulilasille lähettää viestiä Saabin tekosista.
BMW 320dA Coupe LCI
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

AC kirjoitti:
SledgeHammer kirjoitti:Ok, mutta minkä takia mazdan ennätys on niin kova juttu, jos eurooppalaiset ovat tehneet ennätyksiään jo 20v. sitten
Jos se on kova noteeraus kun kori on kestänyt no kilometrit ilman reikiä :lol:
Mutta vaikee tohon on sanoa, ehkäpä juuri tuo FIA:n edustajan läsnäolo tekee siitä arvokkaan. Mutta voishan joku viitteliäs tuonne Tuulilasille lähettää viestiä Saabin tekosista.
Lue AC 3. viesti ylhäältä...
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

rälläkkä: hyvä homma, en huomannutkaan tuota. Luulin että tarkoitit keskustelua täällä foorumilla.
BMW 320dA Coupe LCI
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Liittyisköhän jotenkin siihen Wankel-moottoriin?

Tyyliin: Uusi ennätys tällä moottorityypillä :!:
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

tämän aamun Kalevan "autoliittessäkin" oli pieni jutunpätkä jossa hehkutettin Maksan ennätystehtailua... 8O

Pöh sanon minä.
#2029 Kari Kutuniva
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Sääliksi käy Mahuunin testaajia...istua nyt 5000 kilometrin matka Japanilaisen auton jakkaroilla :lol: :lol: :lol:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Saab teki -96 ennätyksiä luokissa 2,0 vapari, 2,0turbo ja 2,5vapari.
Toi maksdan ennätys on kai sit luokassa 1,3turbo vai paljo siinä wankelissa niitä kuutioita onkaan.

Kuitenkin Mazdan 231hevosella toi 212km/h (5000km) on aika heikko verrattuna Saabin 185hv ja 228km/h (10000km)
9-3Tid kirjoitti:Muistaakseni Subaru pisti piakkoin ihan oikeasti Saabia paremmin??
Subaru paransi 1986 vuoden tonnarien tulosta, mutta autot eivät olleet vakioita Saabien lailla.

Mulla on jossain se Tekniikan Maailma vuodelta -96 jossa oli kuuden sivun juttu Saabien Talladegan ajosta. Siinä mainitaa mm. toi Subaru juttu.
Tekniikan maailma siksikin luotettavampi tietolähde aiheesta, koska lehden toimittaja (muistaakseni Jarmo Sukava) osallistui ennätysajoihin.

Muutenkin huulilasilla vähä tiedot hakusessa tohon FIA:n edustajiin vedoten. Nimen omaan FIA:n edustaja määräsi myrskystä selvinneen Saabin parin tunnin tauolle, jotta hurrikaani oli turvallisen etäällä rata-alueelta.

Molemmat Saabin ennätysajot tehtiin FIA:n sääntöjen mukaan ja sattuman varaisesti linjalta poimituilta autoilla, jotka rahdattiin sinetöidyissä konteissa Talladegaan.

Vuonna 1986 tonnarien piti jopa kuljettaa takaluukuissaan mahdollisesti tarvittavat vaihto-osat. NG-satkujen aikaan -96 säännöt olivat jo muuttuneet ja romut sai säilyttää varikolla.

Metsästäkää käsiinne se TM:n numero. On meinaan mielenkiintoista luettavaa, joka pohjautuu paikanpäällä olleen toimittajan tietoihin.
Mä kerron sen lehden numeron kun löydän sen kätköistäni (luulisin että oli 10/96). Valitettavasti en omista skanneria :?
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

SledgeHammer kirjoitti:190 E 2.3-16 mallin nopeusennätysajelut Nardon kilparadalla; 50.000 kilometriä keskinopeudella 248 km/h...
Auto motor und sportin juttu vuodelta 1983 tai 1985


Eli Saab ja M-B pesevät Mazdan "ennätyksen" :lol:
jossakin saab9000 kirjassa oli tuosta mersuajelusta, että koneet olivat rimmattuja ja osa niistä todellakin hajosi. mutta kaikki 9000 tulivat ehyenä maaliin.

löytyykös mistään juttua tuosta 9000:lla tehdyistä nopeusennätyksistä silloin 80-luvulla..
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

öljysormi kirjoitti:
jossakin saab9000 kirjassa oli tuosta mersuajelusta, että koneet olivat rimmattuja ja osa niistä todellakin hajosi. mutta kaikki 9000 tulivat ehyenä maaliin.

löytyykös mistään juttua tuosta 9000:lla tehdyistä nopeusennätyksistä silloin 80-luvulla..
Kaikki tonnarit eivät suinkaan kestäneet rääkkiä hajoamatta, vaan yhteen vaihdettiin pakoventtiili ja kahteen koko kansi pakoventtiilivian vuoksi.

Syyksi venttiilivauriolle arveltiin olevan liian harvat tankkaukset, mutkissa keskipakovoima painoi polttoaineen tankin reunalle ja moottori yski bensapulassaan, eli laiha seos lienee polttanut venttiilit.

Sivu 1
Sivu 2
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin