lorinaa ja vinkkejä muutamiin asioihin (900i)
lorinaa ja vinkkejä muutamiin asioihin (900i)
Potilas siis -91 mallinen 900i. Kun kerran aletaan kirjoittelemaan niin laitetaan sitten useampi juttu kerralla
1) Kummallisuuksia kojelaudan takaa. Kahteen kertaan tänä syksynä on jostain kojelaudan syövereistä kuulunut iloista veden solinaa. Koska puntti on säilynyt kuivana luulen ettei vika tällä kertaa ole ratin ja penkin välissä. Kummallakin kerralla ääni on tullut saman kaavan seurauksena:
-Auto tolpassa kiinni
-Käynnistän auton
-Menen irroittamaan johdon
-Palaan kabiiniin ja käännän hanan vajaalta täysille
-Lotina alkaa ja kestää 10-20s (koko ajan tyhjäkäynnillä)
Mikä helskutti on vikana - muutoin ei lotinaa ole ilmaantunut. Viime talvena termarin vaihdon yhteydessä nesteet vaihdettiin ja ilmaus vaikutti onnistuneelta. Alkuperäinen vesipumppu saattaa olla akseliltaan väljistymään päin.
2) Mitä jarrupaloja foorumi suosittelee (muita kuin Motonetin vakioita). Ei tarvitsisi kestää yhtä kauan kuin nykyiset ferodot (110000km) mutta kulumisen tasaisuus ym. pitäisi olla alkuperäisen veroista, kitkaa voisi olla enemmänkin (=pehmeämmät).
3) Motonetin vakiotkin jarrulevyt lienevät OK vai olisiko joitain edullisia mutta laadukkaita?
4) Ratti on raidetangon pään vaihdon jäljiltä aavistuksen vinossa - noin 1cm ratin kehälle siirrettynä. Olisikohan kellään näppituntumaa siitä paljonko tankoa pitäisi ottaa ulos - 1/4 kierros, 1/2 kierrosta...?
5) Vilkku oikealle on vähän herkässä palautumaan - kumpi puoli kuluu todennäköisemmin - vilkkukatkaisijan liipasin vai rattiakselin vastinkappalemötikkä (mikä lienee nimeltään...). Meneekö koko viiksi vaihtoon (sis. kruise joka ei toimi ilmeiseti jarrupolkimen katkaisijan takia).
6) Ja tokkiinsa vielä pakkasten tultua keskuslukko reistailee - lieneekö siihen löydetty helpommin tarkistettavia vikakohteita kuin ne "kylmäliitokset" ohjausboksissa. (Ei kukaan olisi sattunut ohjeistamaan nettiin ohjausboksin korjausta "for dummies"-tyyliin?)
Kiitoksia vaan vastailusta.
1) Kummallisuuksia kojelaudan takaa. Kahteen kertaan tänä syksynä on jostain kojelaudan syövereistä kuulunut iloista veden solinaa. Koska puntti on säilynyt kuivana luulen ettei vika tällä kertaa ole ratin ja penkin välissä. Kummallakin kerralla ääni on tullut saman kaavan seurauksena:
-Auto tolpassa kiinni
-Käynnistän auton
-Menen irroittamaan johdon
-Palaan kabiiniin ja käännän hanan vajaalta täysille
-Lotina alkaa ja kestää 10-20s (koko ajan tyhjäkäynnillä)
Mikä helskutti on vikana - muutoin ei lotinaa ole ilmaantunut. Viime talvena termarin vaihdon yhteydessä nesteet vaihdettiin ja ilmaus vaikutti onnistuneelta. Alkuperäinen vesipumppu saattaa olla akseliltaan väljistymään päin.
2) Mitä jarrupaloja foorumi suosittelee (muita kuin Motonetin vakioita). Ei tarvitsisi kestää yhtä kauan kuin nykyiset ferodot (110000km) mutta kulumisen tasaisuus ym. pitäisi olla alkuperäisen veroista, kitkaa voisi olla enemmänkin (=pehmeämmät).
3) Motonetin vakiotkin jarrulevyt lienevät OK vai olisiko joitain edullisia mutta laadukkaita?
4) Ratti on raidetangon pään vaihdon jäljiltä aavistuksen vinossa - noin 1cm ratin kehälle siirrettynä. Olisikohan kellään näppituntumaa siitä paljonko tankoa pitäisi ottaa ulos - 1/4 kierros, 1/2 kierrosta...?
5) Vilkku oikealle on vähän herkässä palautumaan - kumpi puoli kuluu todennäköisemmin - vilkkukatkaisijan liipasin vai rattiakselin vastinkappalemötikkä (mikä lienee nimeltään...). Meneekö koko viiksi vaihtoon (sis. kruise joka ei toimi ilmeiseti jarrupolkimen katkaisijan takia).
6) Ja tokkiinsa vielä pakkasten tultua keskuslukko reistailee - lieneekö siihen löydetty helpommin tarkistettavia vikakohteita kuin ne "kylmäliitokset" ohjausboksissa. (Ei kukaan olisi sattunut ohjeistamaan nettiin ohjausboksin korjausta "for dummies"-tyyliin?)
Kiitoksia vaan vastailusta.
Ei kai vaan sinulla tuo lohkolämmitin keitä vesiä, josko se lämmittää vähän liikaa(?) ja sinne kertyy ilma- tai höyrykuplia, niin ne saattavat aiheuttaa ääntä. Mikäli jäähdytinneste ei vähene, vika ei ole silloin j.järjestelmässä. Nämä pitkät lämmityslaitteen putket ja letkut kirtelevät pitkin konehuonetta ja niihin kertynyt ilma tulee pois vasta, kun neste lähtee käynnistyksen jälkeen kiertämään ja termostaatti aukeaa. Ajastinkello lämmittimeen 2-3h. riittää käynnistykseen. Ilmalukko saattaa aiheuttaa vaurioita lähinnä kansitiivisteeseen. Seuraaviin vastauksiin saan varmaan kitkerää palautetta, mutta....
2. Kun kerran kysytään, niin vastaan (Girling etujarrut) Lucasin palat toimivat ihan hyvin välillä vinkuu. Syytä etsiskellään.
3. Motonetin vakiot toimivat aivan hyvin, kaikista halvinta ei kannata laittaa.
4. Raidetangon päät pitää vaihtaa molemmat, kun se toinenkaan ei kai ole uusi ja sen jälkeen pitää tiäteski säätää aurauskulmat MOLEMPIA PÄITÄ säätämällä (ne saattavat olla eri mittaiset ja hammastanko ei ole enää keskellä ja ratti ajautuu vinoon). Ajoon se ei vaikuta.
5. Vilkun palautus saatta johtua em haitasta, että ratti ei ole suorassa rattia ei saa tai kannata irroittaa se on tehtaalla laitettu. -63_ssa Minissä on hanttimi...henkilön puolella lattiassa reikä, josta lukitaan hammastanko keskiasentoon aurauskulmien säätöä varten.
2. Kun kerran kysytään, niin vastaan (Girling etujarrut) Lucasin palat toimivat ihan hyvin välillä vinkuu. Syytä etsiskellään.
3. Motonetin vakiot toimivat aivan hyvin, kaikista halvinta ei kannata laittaa.
4. Raidetangon päät pitää vaihtaa molemmat, kun se toinenkaan ei kai ole uusi ja sen jälkeen pitää tiäteski säätää aurauskulmat MOLEMPIA PÄITÄ säätämällä (ne saattavat olla eri mittaiset ja hammastanko ei ole enää keskellä ja ratti ajautuu vinoon). Ajoon se ei vaikuta.
5. Vilkun palautus saatta johtua em haitasta, että ratti ei ole suorassa rattia ei saa tai kannata irroittaa se on tehtaalla laitettu. -63_ssa Minissä on hanttimi...henkilön puolella lattiassa reikä, josta lukitaan hammastanko keskiasentoon aurauskulmien säätöä varten.
1. Ilmeisesti kennossa kiertää ilmakuplaa, eli sitä voisi yrittää ilmata irroittamalla yläletkua ja laskemalla siitä vettä pois. (jos autossa on sellainen musta nelihaarainen venttiili lämppärin letkuissa, se on voinut alkaa vuotamaan ilmaa/vettä ja sen voisi nakata lepikkoon.)
2. Meikulla on ollu monenmoisia tarvikepaloja eri autoissa, enkä ole vielä huonoja löytänyt. Mielestäni ihan yksi lysti, mitä sinne ostaa, kun näyttävät kestävän meikäläisen ajotyylillä yli satatonnia per sarja.
3. Takana on motonetin jotku levyt ja edessä AD-varaosaketjusta ostetut "mikälie"-levyt. Harvemmin taitaa levyissä olla vikaa, kunhan ne vaan ajetaan hyvin sisään. Alkuvarovaisuuden jälkeen on syytä tehdä kymmenkunta rivakkaa jarrutusta, mutta ei mitään lukkojarrutuksia tai pysähdyksiin asti ja tämän jälkeen antaa jarrujen jäähtyä ihan jatkamalla ajamista.
4. Raidetangon päiden vaihdon yhteydessä auraus on tarkastettava ja samalla ratin saa suoraan. Jos tätä ei tehdä, menee etenkin kesärenkaat äkkiä pilalle, ja ajettavuus voi olla yllättävänkin huono väärän aurauskulman takia (ihan omakohtaista kokemusta, eikä mitään mutuilua).
5. Vilkkukatkaisijassahan se vika on, jos vipu ei pysy ylhäällä. Palautus toki tulee väärään kohtaan, jos ratti on paljon vinossa. Ihan lähiaikoina on juuri tästäkin asiasta väännetty juttua, eli niitä useimmiten vaihdetaan helpon asennuksen takia ei ole edes paha homma. Sen voi myös korjata itse, poraamalla kotelon niittaukset auki, viilaamalla koneistoa, lopuksi kokoamalla esim. poraamalla reiät niittien kohtiin ja käyttämällä pieniä ruuveja niittausten tilalla.
2. Meikulla on ollu monenmoisia tarvikepaloja eri autoissa, enkä ole vielä huonoja löytänyt. Mielestäni ihan yksi lysti, mitä sinne ostaa, kun näyttävät kestävän meikäläisen ajotyylillä yli satatonnia per sarja.
3. Takana on motonetin jotku levyt ja edessä AD-varaosaketjusta ostetut "mikälie"-levyt. Harvemmin taitaa levyissä olla vikaa, kunhan ne vaan ajetaan hyvin sisään. Alkuvarovaisuuden jälkeen on syytä tehdä kymmenkunta rivakkaa jarrutusta, mutta ei mitään lukkojarrutuksia tai pysähdyksiin asti ja tämän jälkeen antaa jarrujen jäähtyä ihan jatkamalla ajamista.
4. Raidetangon päiden vaihdon yhteydessä auraus on tarkastettava ja samalla ratin saa suoraan. Jos tätä ei tehdä, menee etenkin kesärenkaat äkkiä pilalle, ja ajettavuus voi olla yllättävänkin huono väärän aurauskulman takia (ihan omakohtaista kokemusta, eikä mitään mutuilua).
5. Vilkkukatkaisijassahan se vika on, jos vipu ei pysy ylhäällä. Palautus toki tulee väärään kohtaan, jos ratti on paljon vinossa. Ihan lähiaikoina on juuri tästäkin asiasta väännetty juttua, eli niitä useimmiten vaihdetaan helpon asennuksen takia ei ole edes paha homma. Sen voi myös korjata itse, poraamalla kotelon niittaukset auki, viilaamalla koneistoa, lopuksi kokoamalla esim. poraamalla reiät niittien kohtiin ja käyttämällä pieniä ruuveja niittausten tilalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lorinaa
Niin ainakin minulla lämmityslaite sihisee ja ääntelää sen takia että siellä on ilmaa taikka muuta kaasua.
Kaasua tulee moottorista ja sen varmaankin ajaessa kiertää siellä sellaisina pieninä kuplina.
Moottorissa on varmaan kannessa jotain pientä tiiviysongelmaa.
Kaasua tulee moottorista ja sen varmaankin ajaessa kiertää siellä sellaisina pieninä kuplina.
Moottorissa on varmaan kannessa jotain pientä tiiviysongelmaa.
SAAB
Lorinaäänet jäähdytysvesipuolella kertoo selkeästi ilman oleskelusta putkissa. kannattaa yrittää ilmata sitä lämmityslaitteen puolta täyttämällä säiliö täyteen nestettä, lämppärin hana auki ja laskee ilmaa/vettä pois lämmityslaitteen letkun klemmaria löysäämällä konehuoneesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mielenkiintoista... Palotiloihin vuotava glykoli nimittäin pesee tulpat yleensä kiitettävän tehokkaasti. Toisaalta kaikki muut oireet voivat hyvinkin viitata kansivikaan eikä sekään ole kovin todennäköistä, että samaan aikaan glykolia alkaisi kadota jonnekin mystiseen kohteeseen ja käynti alkaisi pätkimään ihan muuten vaan
.
Käynnistyykö auto kylmänä/lämpimänä ongelmitta, käykö tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillä?

Käynnistyykö auto kylmänä/lämpimänä ongelmitta, käykö tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillä?
#1970
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 53
- Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:37
- Paikkakunta: Lappeenranta