Ongelma ilmeni tuossa kuukausi sitten kun matka-ajoon lähtiessä hokasin ettei vakkari kytkeydykään päälle. Viiksestä cruidea kytkiessä mittaristoon syttyy valo "cruise" mutta viiksen päästä painettaessa vakionopeudensäädin ei jää "päälle"
Mahtaako viiksi olla hajalla vai vika jossain suuremmassa ??
Sama vika itellä. Tai ite en tuota kerinny huomata, mutta veli ilmotti asiasta. Enkä viittiny vielä kysellä kun ei ite oo päässy tutkiin asiaa. Mutta nyt ku ketju tehtiin jo, niin antakaas lisää vinkkejä mistä etsiä. ECU:n stg1 ohjelmointihan ei tähän voi vaikuttaa mitenkään? Techillä kävin sisuksissa, mutta mitään muuttamatta (toivonmukaan).
Sama vika siis että cruise valo syttyy, mutta päälle se nopeus ei kytkeydy.
Onko siis mitään muita "helppoja" konsteja millä selvittää vikaa kuin nuo polkimen liittimet?
Auto piuhan nokkaan ja reaaliaikaisten tietojen (livedata) seurannasta näkee polkimien kytkimien kulloisenkin tilan. Kytkin vikaa epäilen vahvasti minäkin.
Yleensä itse kytkin on ehjä, mutta se on murtunut kiinnikkeistään eikä enää paina oikeassa asennossa, jos lainkaan, polkimen vartta vasten. Näet tilanteen helposti, kun otat sen suojamuovin edestä pois.
Omassani tuo oli jo kertaalleen korjattu rautalangalla, mutta huolimattomasti. Paikkasin tilanteen vetämällä järjettömän määrän lisää rautalankaa ja kiristin kytkimet paikoilleen. Uudet tuskin maksavat kovin montaa euroa, mutta tällä patentilla on nyt päästelty kolmisen vuotta ja x määrä kilometrejä.
Huomaa, että kytkimiä on kaksi: jarru- ja kytkinpolkimen yhteydessä.
Ilmeisesti tuo samainen kytkin aiheuttaa nyttemmin myös sen että takana palaa jarruvalot kokoajan =) ja ilmoitus jarruvalon viasta kollottaa sidin näytöllä. Onneksi sentään lisäjarruvalo toimii jarrun painalluksesta kuten pitääkin.
En jaksanu itse alkaa purkamaan sen kummemmin vaan odotin huoltoon saakka vian kanssa. Vika todellakin oli siinä jarrupolkimen alla olevassa kytkimessä, mutta se ei ollut rikki vaan virheellisessä asennossa. case closed..