JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Eli nyt kun saikulla ollaan, niin aattelin puolikuntosena, puoliks invaliidina (kyynärsauvat) ja heikko hermosena alkaa tekeen downpipeä. Hiton hitaasti projekti etenee kepeillä kinkaten ja yhden käden voimin, mutta tästä se lähtee! Onneks tämä tila on vain tilapäinen.

Eli mahd halvan version ajattelin elämäni ensimmäisestä itsetehdystä putkesta tehdä. Katiton 3" haponkestävä putki downpipeltä loppuun saakka kolmella läpivirtaavalla (vai mitä lie ne suoraan virtaavat) vaimentimella (tuplaulostulo).

Tarvikkeiks hain näin alkuun että saa dp:n valmiiks, niin +2m salon 3" hapokasta, 90*kulman ja sit tuollanen 10cm pitkä supiste oliko nyt 2,5"-> 2".
EDIT: Unohtu mainita se about 30cm joustoputki joka oliki kallein putken pätkä 8O

Suotuisaa olis ollut ottaa ainakin pari 90*kulmaa lisää, ehkä joku 45asteen ja joku 60asteen. En tiedä montako kpl mitäki ku en ottanut. Helpompi olis joo, mutta tää nyt menee tälleen "perse edellä puuhun" tyylillä ja toinen putki tehdäänki sit jo vähän pienemmällä työllä & vaivalla.

Kun en nuita kulmia ottanut tuon enempää, niin tämähän tietää pirusti, kertaa 10 potenssiin 10 enemmän hitsaamista, saumaa, rälläköintiä, työtunteja, rumuutta jne jne. Mutta älkää ihmiset siihen takertuko! Kiire mulla ei ole(tyhmäkin olen), saumat kestävät varmasti, putken sisältä kulmat hiotaan tasasiks ja loppu tulos on (toivottavasti) toimiva putki, jolla ei kuiteskaan kauneskilpailuja voiteta!

Eli tässä ekat picturet:
KuvaKuva
Karkea luonnos laipasta (kyllä, näitäkin olisi saanut valmiina kaupasta) ja siittä 2"->2,5" adapterista.

90*kulma muokattu ja hitsattu..muistaakseni enemmän ku yks tai kaks "saumaa". Ja liitetty tuohon "laippa-adapteriin"..mikä lie oikea nimi? Mutta tilaa on ainakin ruuvata muttereita ja avaimet mahtuu hyvin putken ja mutterin väliin..vahingossa onnistuin tätäkin hetken miettimään ennen heppimistä.
KuvaKuva

Vähän taitettu taas oikeeseen suuntaan..
Kuva

Ja siinä muutaman illan tuskailut. Kannattavaako..ei, mutta aikaa saa kuluun, kyllä!
Tätäkään ei ole vielä hitsattu loppuun, ainoastaan katkottu ja hepitty asennon hakemiseks.
Kuva

Kuvien laatu on By silmäpuhelin, ja tärisevien käsien ansiota (3kk sitte tupakki lopetettu).
Aikaa kun on nyt lomalla, niin ennemmin teen sen minkä puolikuntosena pystyn ja säästän, ku että maksan jollekki firmalle jolla on putkessa nätimmät saumat.
Huomenna jatkuu ja tarkotus olis saada valmiiks.. kattoo nyt kuinka paikat antaa myöten liikkua, mutta toivotaan että +8tunnin unet taas vähän aukois paikkoja (plus se gramma panadolia ja 4mg lihasrelaxanttia =)

Ps. JL otsikossa = omat nimikirjaimet.
Viimeksi muokannut jeippo, Ma Maalis 14, 2011 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mites saat tuohon turbo-dp liitoksen putken päähän tehtyä sopivan kartion, että ei vuoda?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Tuosta "adapterista". Siittä mistä se levenee tai kapenee, kumminpäin haluaakaan aatella, niin poikki vaan, niinku kuvasta näkyy. Tuo levennys kohta on lähes saman mallinen ku vakio dpn liitos turbolle. Ja voin sanoa että istuu ku peukku pyllyyn, tiukasti ja tiiviisti. Henkilökohtaista kokemusta ei tästä vertauksesta kuitenkaan ole, mutta uskoisin sen kuvaavan liitosta hyvin. Nyt ois kohta tuon joustoputken sovittelu edessä :) homma etenee ja röökiä tekis mieli vanhasta tottumuksesta aina kun värkkää jotain!

EDIT: Tosiaan noissa kuvissahan se näkyy missä on sovitus turboon. Tuo holkki uppoaa jo tuossa n.3mm turbossa olevaan sovitukseen ja kun mutterit kiristää, niin myötäilee vielä paremmin.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Hyvin keksitty tuon kartion tekeminen tuohon dp:n alkuun :).
Onko tuo laippa ihan lattarautaa, vai mahdollisesti useampi kerros peltiä päällekäin, kun tuolla "päädyissä" näyttäisi kulkevan hitsisauma?

Tsemppia putken tekoon!
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Heh.. Tyhmälläkin järki juoksee..joskus!

Oikein katoit :D laiskuus iski, enkä jaksanut lähteä etsimään mitään 10-20mm lattaa kun käteen sattui sopivasti 2kpl 5mm lattoja.
Tämän päivän urakka onki ollu jo paljo helpompi. Pikku nättejä kulmia vaan ja taiteilua, mutta ihan helv.paljon saumaa! Niistäessä sieraimista vaan sellasta mustaa kiinteetä jojoa! :o ..keuhkot tykkää! Enkä oo jaksanu siistiä vielä nuita saumoja. Tiiä onko mitään järkeäkään nähdä usean tunnin työtä sen takia jos kerran-pari vuodessa joku kurkkaa auton alle.
Toki jos joskus myy tuon putken halvalla eteen päin, niin oishan se "vähän" mukavempi myydä siisteillä saumoilla..näät omat hitsitaidot on vähän mitä on..

No mutta eipä taas aleta hifisteleen. Nyt vielä jostain ku kekskin sopivan mutterin tms.lambdalle hitsattavaks tohon putkeen, ja supistuksen että saadaan tuo väliaikasesti sopiin vakio catpackiin, niin pääsen testikierrokselle. Kuvia laittelen taas myöhemmin illalla :)
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Puolen yön jälkeen on ajettu ekat 6km uudella dpllä..hallilta kotia. Joten vähän aikataulusta ollaan jäljessä ku alunperin piti nyt sunnuntaina saada valmiiks. Mutta nyt ähertään viimiset liitokset ja kuvat otan, jotka sit kotia päästyä tänne lisäilen.

Moni näköjään kironnut tuota downpipen eestaas irrottamista. Ite tehny sen nyt 5krt ja ihan hyvillä mielin. Nätti ottaa 5pulttia irti ja pari löysätä. Tosin toisesta lambdasta MEINAS mennä kierteet ku hätäpäissäni varmaab puoltoista kierrosta vedin väkisin kunnes maltoin ottaa uusiks ehkä 10krt kunnes lähti onneks vielä oikeilla jengoilla meneen. Eli maltti on taas valttia näissäki hommissa vaikka metallista kyse. Tähän mennessä ei oo kertaakaan tullut vielä takapakkia (koputus puuhun), kulmat ja muutki istunu kerrasta paikoilleen.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Noniin ja DP valmis!! *hiphip hurraa*

Tai itseasias vähän pidemmällekki ku tein siihen toiselle vaimentimelle asti, ku sinne asti riitti materiaali ja se matka katilta siihen oli periaatteessa suoraa vetoa. Vaikka kattia tässä mun mallissa ei olekkaan.

Tunnelmat oli ihan mukavat ku ei tehnyt millään kiireellä.. päivän aikana meni varmaan 12kuppia kahvia ja selvittiin ihan muutamalla pienellä haavalla. Niin ja huppari sytty vaan kerran palaan. Nyt tuntuu siltä että aivot on ihan täynnä tuota käryä / savua / nokea / kaikkea muuta mitä nyt "jälkituotteena" syntyy ku hitsailee. Ompa kumma, tuuletuksesta muistettiin huolehtia..ainaki silloin aina ku ilma rupes sakeneen ja pelko riipi persettä että alkaa sprinklerit pyöriin savun määrästä.

Mutta kuvat tähän väliin:
Joustoputki saatu kiinni ja suht oikeeseen suuntaan.
KuvaKuva

Tuo tukirauta / laippa alkupään kiinnitykselle sekä nuot ekat kannakkeet.
KuvaKuva

Taitto tuonne väliputken paikalle ja loppuun / sommittelu:
KuvaKuva

Sommittelun jälkeen "saumat" ympäri asti.. ja putki paikalleen.
KuvaKuva
Kuva
Räikällekki jäi hyvin tilaa. Ja alemman mutterin sai sellasella iha normi lenkkiräikällä.
Kuva
Ja siinä vielä loppuun tuo lambdan uus paikka. Kakkos lambda disabloitiin ja asetettiin toteutumattomat arvot..Kiitos ohjelmoinnista sen tehneelle hlölle.
Kuva

Noniin, siinä siis koko komeus. Muutama ilta siinä meni tehdessä ja nyt se on siinä. "Saumat" ainakin pitää :lol: Savu ja ääni tulee sieltä mistä pitääkin. Viimeistelyä en nuille saumoille jaksanu tehdä. Eipä niitä kukaan sieltä auton alta näe. Viimeisen sovitteen että sai sopiin tuonne vakioputkeen, niin tein tuosta väliputken palloliitoksesta. Jonku 15cm matkalta poikki, lovet rälläkällä, levitys 3"asti ja hitsaus. Saa nyt luvan kelvata siihen asti että jaksan hommata sen läpivirtaavan pöntön ja joko toisen aeron loppupöntön tai sitte pitää ostaa kaks uutta vaimenninta loppuun.. jotenki tykkään tuosta aeron mallista ja pitäis sit äänetki varmaan ihan maltillisina.

Niin ja äänistä.. Joku sanoi jossain että katiton on "amis virityksiä" tms. tai että mökä on niin kauhea vrt katilliseen. Haistakoot kukkaset jotka näin väittävät. Äänet on tyhjäkäynnillä LÄHES samat.. ehkä hieman, ihan inasen, siis pikkuriikkisen matalemmat. Ja samoin ajossa ja pedaalia pohjaan polkiessa ihan inasen matalemmat. Jos alkuperäisen äänet oli asteikolla 1-10, niin vaikka 5, niin 3" dp katittomana nosti melun ehkä 5,5. Meni siis silleen mukavasti matalemman suuntaan mutta todella vähän. Ainut suurin ero, on että nyt huomaa ku ottaa kierrokset tappiin ja päästää kaasun, niin vähän röpöttelee putkessa enemmän. Tosin sitäkin tapahtu ihan vakio dpllä. Mutta nyt se korostu ihan pikkasen.
Muutos ääniin tulee varmasti siinä, kun vaihtaa loppupäänki siihen 3" ja ne läpivirtaavat putket.

Mittareita katsoessa, niin lambda pyörii edelleen hienosti -500 ja +500välillä, tosin nyt piikkinä tuolla 6km matkalla pari-kolme kertaa jopa - tai + 1000. Mistä moinen muutos? Vaikuttaako 3cm kauempana oleva lambdan paikka? Vakio dp:llä ei koskaan menty yli -+600. Ja toinen huomio, että ennen Mreq ja Mair kulkivat lähes käsikädessä noin 1-5tarkkuudella, niin nyt on Mair noin 50-90 jäljessä. Mistä tämä? Vaatiiko softaan muutoksia jotta saadaan taas seuraamaan paremmin toisiaan?

Pitkästä stoorista huolimatta ja siittä että kello on 03:00, niin lopputulokseen olen tyytyväinen. Ja perhana, se mitä haettiinki, niin kuiteista kun katson mitä meni tarvikkeisiin, niin säästö oli aikamoinen :D ...ja loppuen lopuks en tuolla omalla näe eroa kuin saumoissa ja ehkä muutaman asteen jyrkemmissä kulmissa kaupallisiin versioihin.. Tämäkin asia saadaan korjattua seuraavaan putkeen. Putken kestosta ei voi vielä sanoa mitään..toivotaan että haponkestävä 2mm putki kestää.

Joka tehdään rosterista, valmiilla kulmilla joita ite tarttee muokata mahd.vähän, ja valmiilla putken liitoslaipoilla. Eli siinä kustannukset nousee, mutta kyse kuiteski vain 2numerosesta luvusta max, niin eipä sen väliä. Säästö on silti älytön ja sen jälkeen lopputuloskin valovuoden päässä tästä elämäni ensimmäisestä omateikoisesta putkesta 8) :!:

Seuraavaks otetaanki sit ikkunoiden tummennus työnalle.

ps. ihan heti ei tee mieli tarttua hitsiin tai rälläkkään tämän urakan jälkeen.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Päivitetäämpä tilannetta josko sais apua.. Mreq ja Mair arvot normaalit tänään, mutta lamb arvo näyttää sidistä katottuna 1200tyhjäkäynnillä?? Ja nyt sytty 30km ajomatkalla moottorivika valo. Mutta johtuisko tuo valo siittä, ku kakkos lambda otettiin softasta pois käytöstä, mutta unohdin ottaa sen eilen johdosta irti..eli se nyt jäi tuonne jonnekki koloon minne sen eilen lykäsin pois edestä..

EDIT: t7 kuulemma adaptoi / hakee nuita arvoja hetken aikaa... Annetaan siis hetki totutella avarampaan putkistoon. Vikakoodi oli juurikin tuon kakkoslambdan mikä roikkuu vielä johdon päässä. Nollaus, ja toisella startilla *bling* se paloi taas. Seuraavaks lähetään ettiin sitä toimettomana olevan lambdan piuhan paikkaa :)

Editedit: Lambdan johdon liitin otettu irti, eikä vikakoodit räpsy enää.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ja taas ollaan saatu autoa entistä ehommaks! Tällä kertaa etupään äänentoisto oli työnalla (ja on tulevaisuudessakin mm. äänieristys + bassot oviin)

Elementit:

Rainbow SLX 365.20 Deluxe
6.5" + 4" + 1" ... 3-tie ... 100W/rms ... 199 €
6.5" midbasson upotussyvyys 63mm
4" keskiäänen upotussyvyys 51mm

Muut ostokset
-Virtapiuha sarja 8neliöisenä.
-5m sen lisäks 2,5nel johtoa

Uutta läpivientiä oviin, kun en jaksanut alkaa tukkimaan vanhasta läpiviennistä (katoin ja näytti niin tiukalta että unohdin sen kautta viemisen heti)
Kuva Kuva

Kaapelin veto, sikaa rei'istä niin että pursus kunnolla kaapelin ympärille (tms vastaavaa elastista liimaa/silikonia), läpivientikumet reikiin vielä kaapelin suojaks ettei pääse hankautuun ja tuollasta about 3mm seinämävahvuista kumiletkua johdon ympärille suojaks. Lopuks vielä "sinetöinti" sialla molemmista päistä.
Kuva

Kerranki laitoin jopa liittimet johtoin, tinaukset, sekä kutistesukat. (kummasti nopeampaa liittää karvaperseenä)
Kuva Kuva Kuva

Korotus:
Kuva

Tulipeltiin en jaksanu vielä alkaa poraileen reikiä ku kyseessä vain 8neliöisen virtapiuhan veto ja löytyhän se valmis reikäkin sieltä. (harjoteltu pimeessä) Hansikaslokero alas ja sieltä se paikka löytyi
Kuva

Maa meni tuossa kuvassa oikealla näkyvien muiden maadotusten seuraan. Siinä oli 2 muuta maadotuspistettä ja kolmas pultti oli vapaana.
Tämän piti olla muutaman tunnin projekti...kun aikaa kului ehkä 2vrk (laiska kun on=)
Remelli sai pyöriä aika vinhaan tuolla koelaudalla jotta nuot 4"keskarit mahtu, mutta mahtupa kuiteski. Ritilän siittä päältä puukotin auki kokonaan, jättäen reunaa kiertään n.5mm reunuksen jotka sit päällystin lopuks kaiutinkankaalla. Hyvät tuli (kuvat lopputuloksesta tulee).

Powerijohto sen takia niin ohutta, kun kyseessä parisataa wattia per kanava tarjoileva vaffari erkoille. Joten ei mitään hirveitä virtoja tarvihte. Tässä tapauksessa ei siis tullut kyseeseen ylimitoitettu kaapeli, jotta ei tarttis tuskailla vientienkaa turhaan.
Vahvistimen sijoitin vänkärin jalkatilaan ja suotimet molemmin puolin jalkatiloja. Näin mikään ei ole edessä, ei tullut pitkiä kaapeli vetoja (laiska) ja vahvistin on säädettävissä kun haluaa, kumarruksen vaivalla.

Vahvistimen ostan vielä uuden, kun laitan oviin vielä joko kuuspuolikkaat tai kasituumaset bassot, joten pitää saada yks kanavapari lisää, sekä muutenki pienempi fyysiseltä kooltaan oleva vahvistin sillä tuo pilkottaa vähän liikaa tuolta vänkärin jalkatilasta. EI häiritsevästi, mutta silti näkyy.
Ovia en ole vielä äänieristänyt, mutta sen teen vielä tuossa loppu keväästä samalla kun eristän koko auton. En jaksa kahteen kertaan hakea tarvikkeita.

Sointi muuttu aika uskomattoman paljon (ylläri ku edessä oli aiemmin vain vakio keskiäänet eikä muuta). Rainbown kuuspuolikkaat tarjoilee yllättävän hienosti bassoa. Suosittelen lämpimästi tätä sarjaa, ainakin tällä muutaman tunnin kuuntelulla. Ja jos tarvetta ei oo asennella enempiä "bassoja", niin tuo halpa sarja ruokkii kyllä varmasti mieltäsi :) Niin ja diskantit sijoitin pilariin aikalailla sille korkeudelle missä peilin korkeuden säädön yläreuna on, ja suuntasin kuskin korviin. Ihan passeli sovitukselta tuntuu. Vielä kun saa aikaviiveet säädettyä.

Lisää päivityksiä on siis tulossa hetken päästä. Vielä pitäis jatkaa keskeneränen 3"putkisto loppuun asti kolmituumaisena ja saattaa näätki poppiasennukset loppuun (valmiithan ne ei ole koskaan ku aina keksii uutta).
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ja taas projekti etenee..Tällä kertaa saatiin sävyt laseihin..
Tarvikkeet:
Valo, kumilasta, kovempi lasta, metallilasta suorien leikkaamiseen, mattopuukko, karhunkieli, fairia ja kuumailmapuhallin (jota kuvassa ei näy) ja tietenki kalvoa. Tässä tapauksessa Sun Guardin 20:stä.
Kuva

Reunoilta muovit pois jotta saa tilaa (ei pakollinen)
Kuva

Takalasin tein kahdesta palasesta ku ei ollu varastossa tarpeeks leveetä kalvoa, eikä jaksanu oottaa että sitä tulee. Kalvo leikattu lasille ja toisessa "sormet" kutistettu (ne nousevat kuplat/soirot):
Kuva Kuva

Molemmat palat leikattu ja kutistettu muotoonsa. Palat about kesiväliin molemmat ja n.5mm menivät toistensa päälle:
Kuva Kuva

Paikalleen laittamisesta ei oikeen pystynyt ottaa kuvia ku kädet loppu kesken, mutta siinäpä ei mitn. ihmeellistä tapahdu. Lasin pesu-> lasin & kalvon kastelu-> alempi kalvo lasiin ekaks (siis alempi ku luukku on nostettu ylös)-> isoimmat kuplat pois ja enimmät vedet veke-> ylempi kalvon palanen paikoilleen-> vedet ja kuplat pois kevyesti-> sauman leikkaus lämmitysvastusta pitkin ja soikareet pois kalvon / lasin välistä-> kunnon lastaus kovalla lastalla jotta saadaan kaikki mahdollinen vesi pois ja kalvot tarttuun-> lopuks kevyt lämmitys lasin ulkopuolelta ja samalla skraappaus toiselta puolelta. Thäts it :!:

Ja lopputulos:
Kuva Kuva
Kuva Kuva

Kuskin ja vänkärin lasit vedän vielä jollain 50:llä kalvolla jotta ei tuo ero olis ihan niin jyrkkä etu ja takalasien välillä. Laittomat joo, mutta 50-75 on niin vaalea jo ettei huomaa. Ja jos huomataan, niin mitäs sitten? No, kalvo irti 10sekunnissa ja uus tilalle taas ku jaksaa.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Kalvottamisesta vielä muutama kuva ku tänään tein tuon viimisenki vänkärin takamatkustajan lasin loppuun:

Kalvo leikattu muotoonsa, ja ikkunan pesu
Kuva Kuva
Kuva

Ikkunaan kiinni ja enimmät kuplat / vedet pois pehmeällä lastalla
Kuva Kuva

Kovalla lastalla loput vedet pois ja lopuks lämmitys ulkopuolelta. Ei tarpeellinen, mutta näin pakkasilla vielä ihan mielellään sen tekee. Ja saa samall nuot sormet mitä nousee niin nätisti pois.
Kuva Kuva

Ja taas silmä lepää :)
Kuva
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Kiitoksia kalvoprojektin kuvauksesta. Saa itsekkin kesää varten motivaatiota tehdä itse ja säästää satasia :D
#3929
Saab 9-3 ss -05
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Lähinnä sillä just kuvasinki tuon "tee-se-itse" kavereille :)

Monesti ihmetellään että "kuin helkutti tuossakin autossa on nuin päin P***TTÄ kalvot.. vastaus: Säästin ja tein itse! :D
No ei, kärsivällisyyttä vaan ku on niin onnistuu kyl helposti. Ja välttää niitä 10e kalvoja..Sillä ne ei kutistu mihinkään.

Muistaa vaan että pinnan pitää olla puhdas. Eli pese se, pese se, pese, pese ja vielä kerran pese.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit / tehtävät jatkuu

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

jeippo kirjoitti:Ja taas ollaan saatu autoa entistä ehommaks! Tällä kertaa etupään äänentoisto oli työnalla (ja on tulevaisuudessakin mm. äänieristys + bassot oviin)

Elementit:

Rainbow SLX 365.20 Deluxe
6.5" + 4" + 1" ... 3-tie ... 100W/rms ... 199 €
6.5" midbasson upotussyvyys 63mm
4" keskiäänen upotussyvyys 51mm

Muut ostokset
-Virtapiuha sarja 8neliöisenä.
-5m sen lisäks 2,5nel johtoa

Uutta läpivientiä oviin, kun en jaksanut alkaa tukkimaan vanhasta läpiviennistä (katoin ja näytti niin tiukalta että unohdin sen kautta viemisen heti)


Kaapelin veto, sikaa rei'istä niin että pursus kunnolla kaapelin ympärille (tms vastaavaa elastista liimaa/silikonia), läpivientikumet reikiin vielä kaapelin suojaks ettei pääse hankautuun ja tuollasta about 3mm seinämävahvuista kumiletkua johdon ympärille suojaks. Lopuks vielä "sinetöinti" sialla molemmista päistä.


Kerranki laitoin jopa liittimet johtoin, tinaukset, sekä kutistesukat. (kummasti nopeampaa liittää karvaperseenä)
---

Korotus:
---

Tulipeltiin en jaksanu vielä alkaa poraileen reikiä ku kyseessä vain 8neliöisen virtapiuhan veto ja löytyhän se valmis reikäkin sieltä. (harjoteltu pimeessä) Hansikaslokero alas ja sieltä se paikka löytyi
---

Maa meni tuossa kuvassa oikealla näkyvien muiden maadotusten seuraan. Siinä oli 2 muuta maadotuspistettä ja kolmas pultti oli vapaana.
Tämän piti olla muutaman tunnin projekti...kun aikaa kului ehkä 2vrk (laiska kun on=)
Remelli sai pyöriä aika vinhaan tuolla koelaudalla jotta nuot 4"keskarit mahtu, mutta mahtupa kuiteski. Ritilän siittä päältä puukotin auki kokonaan, jättäen reunaa kiertään n.5mm reunuksen jotka sit päällystin lopuks kaiutinkankaalla. Hyvät tuli (kuvat lopputuloksesta tulee).

Powerijohto sen takia niin ohutta, kun kyseessä parisataa wattia per kanava tarjoileva vaffari erkoille. Joten ei mitään hirveitä virtoja tarvihte. Tässä tapauksessa ei siis tullut kyseeseen ylimitoitettu kaapeli, jotta ei tarttis tuskailla vientienkaa turhaan.
Vahvistimen sijoitin vänkärin jalkatilaan ja suotimet molemmin puolin jalkatiloja. Näin mikään ei ole edessä, ei tullut pitkiä kaapeli vetoja (laiska) ja vahvistin on säädettävissä kun haluaa, kumarruksen vaivalla.

Vahvistimen ostan vielä uuden, kun laitan oviin vielä joko kuuspuolikkaat tai kasituumaset bassot, joten pitää saada yks kanavapari lisää, sekä muutenki pienempi fyysiseltä kooltaan oleva vahvistin sillä tuo pilkottaa vähän liikaa tuolta vänkärin jalkatilasta. EI häiritsevästi, mutta silti näkyy.
Ovia en ole vielä äänieristänyt, mutta sen teen vielä tuossa loppu keväästä samalla kun eristän koko auton. En jaksa kahteen kertaan hakea tarvikkeita.

Sointi muuttu aika uskomattoman paljon (ylläri ku edessä oli aiemmin vain vakio keskiäänet eikä muuta). Rainbown kuuspuolikkaat tarjoilee yllättävän hienosti bassoa. Suosittelen lämpimästi tätä sarjaa, ainakin tällä muutaman tunnin kuuntelulla. Ja jos tarvetta ei oo asennella enempiä "bassoja", niin tuo halpa sarja ruokkii kyllä varmasti mieltäsi :) Niin ja diskantit sijoitin pilariin aikalailla sille korkeudelle missä peilin korkeuden säädön yläreuna on, ja suuntasin kuskin korviin. Ihan passeli sovitukselta tuntuu. Vielä kun saa aikaviiveet säädettyä.

Lisää päivityksiä on siis tulossa hetken päästä. Vielä pitäis jatkaa keskeneränen 3"putkisto loppuun asti kolmituumaisena ja saattaa näätki poppiasennukset loppuun (valmiithan ne ei ole koskaan ku aina keksii uutta).
ei tulipeltiin tarvi porailla mitään reikiä,vaikka laittaisit 50mm2
virtakaapelin vahvarille :D .
Viimeksi muokannut suopitar, Pe Kesä 17, 2011 08:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: turhien kuvalainauksien poisto
#2285
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: JL 3" DP + 9-3 muut projektit

Viesti Kirjoittaja jeippo »

NO mikä lie sitte onkaan pellin nimi mistä yleensä esim. lämppäri vedetään. Joka tapauksessa sieltä jostain.

EDIT: Ettei tuu turhaa postia tuostaki, niin siis lämppärin piuha.
Viimeksi muokannut jeippo, Su Joulu 11, 2011 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin