Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Katsastuspoika käski vaihtamaan molemmat takakallistuksenvakaajan runkopuslat. Piirsi kuvankin ja sanoi, että kiinnitysraudan irroituksella saa vaihdettua puslat.

Ohjekirjassa myöskin käsketään irrottaa 2 kiinnityruuvia/pulttia. Mutterit takaa irtosivat ihan normaalisti, mutta pultit ovat pyöreäkantaisia ja reikä keskellä. Kuusiokoloavain ei ainankaan sopinut ja vaikka putsasin ja suurennuslasilla katsoin niin minulle ei selvinnyt mikä avain siihen kuuluu. Torx avain?

Kiitokset taasen etukäteen neuvoista.

Kuva
Kuva
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ostamalla torx avaimen, missä on keskellä tuo reikä.

Samanlainen pultti on myös virranjakajan paikalle tulevan tulpan pukin kiinnityksessä.

Joskus avasin ko. pultit sopivan kokokoisella piippuavaimella päälle lyömällä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Onko moinen kanta tehtaan jäljiltä?
Itsellä on ihan kuuskanta-pulteilla.
Saabiton saabisti
#1470
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Se vakaajan tanko tuppaa kulumaan kumin ja hiekan hinkkauksessa, eikä uusi osa välttämättä auta.
Kun olet saanut uudet kumit, vuole hieman siitä kumien halkioiden pinnasta kumia pois, jotta pääsee puristumaan tiukempaan.
Leikkaa polkupyörän sisurista (tai muusta vastaavasta) sopivat suikaleet fylleiksi ja liimaa TipTopilla kumien ulkopintaan. 2 kpl suikaleita päällisin oli mulla sopiva määrä
Sen jälkeen kun asennat takaisin, niin johan on topakka. Itseasiassa operaation voisi tehdä yhtä hyvin vanhoille kumeille, turhaa niitä uusia hankkimaan.

Mulla leimakirves myös käski kumit vaihtamaan, vaikka ei edes kolissut.
Vaatimus sikäli outo, koska väljyydellä ei ole mitään turvallisuuden kanssa.
Tämän totesi myös vuotta myöhemmin toinen katsastaja kun pisti merkille uudet kumit.
CS 2,0t -97 225 000 km
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Kiitokset nopeista vastauksista ja hyvistä ohjeista. Löytyi tuo aikanaan hankittu ja vähän käytetty PROXXON laatikko kaikenkokoisilla HX-avaimilla (kuusiokolo) ja niilläpä kokeilen kunhan hiukan lämpiää... Tuuli puhaltaa sormille auton allakin.

Vähän haetulta tuo 3:s vika autossa, jotta saadaan hylky, tuntui, mutta hyvä, että näin halpa (eur 8,00).... Takana ovat ne ajat kun miehet käsivoimin välykset totesivat ja silmämääräisesti päättivät että pitääkö edes ajaa montulle vai ei. Eihän silloin vaihdettu talvirenkaitakaan, kesärenkailla ajettiin jäälläkin....

Mutta hyvää tekee tarkistaa autoansa ihan "suurennuslasilla". Totesin, että kesällä täytyy ruostetta poistaa ja suojata tuota takaosaa, muutoin ruostuu läpi. Onnistuisikohan spraymaalaus ruostesuojauksen päälle ihan osat paikallaan ? Saako roiskua jarruihin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuossa on alunperin kai ihan normaalit kuusiokantaiset pultit ja linkkivivussa kiinteät mutterit. Pultit saattaa aikaa myöten jämähtää niin tiukkaan että kylmiltään avatessa napsahtavat poikki. Niin on tuossakin varmaan käynyt, edellinen puslanvaihtaja on katkaissut ja porannut alkuperäiset pultit pois ja samalla pilannut alkuperäiset kiinteät mutterit. Sen takia irtomutterit ja erikoiset ylipitkät pultit. Samasta syystä nuo nykyiset pultit ei välttämättä ole juuri ollenkaan tiukassa.

Muutenhan Torx-kantaiset pultit ja ruuvit on tosi yleisiä näissä autoissa.

Uuden kumipuslan kaveriksi tosiaan pitää laittaa pannan alle jotain lisuketta, voi hyvin laittaa pannan levyisen pelti- tai muovisuikaleen, ei sen tarvitse olla kumia.

Kun poistat ruosteet pohjasta, toivottavasti jää ehjää kirkasta peltiä eikä reikiä. Pohjamassan päälle ei ole järkevää maalata, puhtaalle ruosteettomalle pellille on järkevää maalata, ja siihen pohjamassaa päälle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Tulipahan sitten toinen puoli vaihdettua, valitettavasti oli sivu päivällä jumissa, jotenka muistin vain kumisuikaleen laiton, en että sisään vai päällekö. Laitoin sisään ja pusla jäi saumastaan saman verran auki kuin se aiempikin, eli olisi kait pitänyt laittaa puslan ja kiinnitysraudan väliin???
Pultit olivat alkuperäiset kuusiokolo HX9 , olipahan vain niin ruosteessa, ettei heti oikea avain uponnut reikään.

Ohessa kuvat pois otetusta ja toisesta uudesta paikalleen laittamttomasta, en näe mitään eroa tai kulumaa ??? Eipä taida sitten vaihtamisella vika, mikä lieneekään ollut, poistua.

Kuva
Kuva



Autoa ei ole massattu, jotenka teräsharjalla saa puhtaan raudan näkyviin. Naapuri käsittelee aina autonsa perän öljyllä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kuten edellä on kerrottu niin se vakaajatanko itsessään kuluu kumin kohdalta alkuperäistä ohuemmaksi jolloin pelkkä uusi kumi ei auta. Kokeile ilman sitä kiristyspantaa kumia paikoilleen ja purista katkoskohta kiinni, arvioi paljonko katkoskohdasta tulee vuolla kumia pois jotta puslasta tulee tiukka vakaajatankoa vasten, vuole tarvittava määrä kumia katkoskohdasta pois ja lisää vastaavasti kumisuikaleita ulkokehälle pannan alle tai puslan tasaisen osan alle tai peräti molempiin.
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Kiitokset taas vastauksista ja neuvoista. Nyt on toinenkin pusla paikallaan, oli se vaikeata saada viimeinen pultti auki, kunnes huomasin, että pingoituksessahan se on ja tunkilla avitin, niin eikös auennut ihan helposti.
Huomasin kyllä kuluman vakaajatangossa ja laitoin nyt toiseen kumiliuskan sekä sisä- että ulkopuolelle, en uskaltanut veistää mistään mitään pois, kun ei tuo naisen logiikka oikein antanut myöntävää selvitystä siihen, että jos on ohuempi putki, niin miten vielä puslasta jotain pois veistämällä tiiviimpi tulisi. Laitoin piruuttani pari uutta mutteria, jotta näkyy että käsitelty on ja otan vanhat puslat mukaan jälkitarkastukseen..... Puslathan minun käskettiin uusia...

Sen jälkeen kun pesin auton alustan ja moottorin luiottimia ja vettä käyttäen ennen katsastusta niin perä narisee viimeisillä senteillä kun laskee tunkilla alas. Mihinkähän pitäis laittaa rasvaa???

Haluamatta mainostaa, ostin Lidlistä tämän viikon tarjouksesta ruosteenpoistospraytä ja samalla kun ruiskailin muttereihin, ruiskin jarrusatuloihin, takavakaajaan, akseliin jne. Nyt parin päivän päästä näytti ruoste hilseilleen pois ja jarrusatulakin näytti olevan musta. Täytyy hakea lisää tuota ihmeainetta, jos ei sitten teräsharjaa tarvitsisikaan.
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Siis vielä noista puslista. Sinällään tuntuivat menevän tiiviisti, mutta kun kiristi pultit paikalleen niin saumat aukesivat ja repsottivat ulkoreunasta. Täytyy vielä puristella ja kiristellä putkitongeilla, uudestaan en aukaise....

Mitä virkaa noilla puslilla ylipäätään on? Kolinaa ei ole koskaan kuulunut...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mummeli kirjoitti:en uskaltanut veistää mistään mitään pois, kun ei tuo naisen logiikka oikein antanut myöntävää selvitystä siihen, että jos on ohuempi putki, niin miten vielä puslasta jotain pois veistämällä tiiviimpi tulisi.
No jos ajatellaan asiaa näin että se kulunut vakaajatanko olisi ikäänkuin laihduttanut, niin nyt sitä puslaa täytyy kiristää niinkuin vyötä yhtä reikää kireämmälle. Se katkoskohdasta poisleikattu osuushan korvataan ulkokehälle laitettavilla liuskoilla. Liuskojen laitto vakaajatangon ja puslan väliin on vähän niinkuin tunkisi collegepaidan helman housuihin, helpottaa kyllä hetkeksi mutta ei kovemmassa menossa pysy pitkäänkään paikoillaan.
Mummeli
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 17:23

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Mummeli »

Asiasisältö meni perille... Eli siis sitä reikää olisi pitänyt pienentää veistämällä/viistoamalla reiän kohdasta saumasta kumia pois, niin olis ehkä ulkoreunakin sitten mennyt kiinni. No ensi vuonna tai kesällä sitten...

Auto on ollut automekaanikon auto, joka ei sairastumisensa vuoksi ole sillä yli vuoteen ajanut, eli edellisen katsastuksen jälkeen se on vain seissyt, siksi se onkin muuten niin hyvässä kunnossa, ettei sitä varaosiksi raaskinut purkaa.
Fruit
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Pe Heinä 09, 2004 20:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Fruit »

Syyllistyn nyt taas perussyntiin eli vanhojen kaiveluun..
Noista puslista vaan lisäkyssäri, eli tuolla saabistisivulla :
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... irollr.php kun neuvotaan tuo vaihto ja "mainostetaan" asennuksen yhteydessä noita uretaanipuslia. Ja kuvastahan näkyy että siinä missä alkup. on välystä samat mitä omassa pirssissä, on tuo uretaanipusla selvästi jämptimmän oloinen.
Eli ei tarvinne ruveta vuoluhommiin sen kummemmin ja kestänee selvästi kauemmin?
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

pakko vähan asian sivusta todeta, että itse hoidin viime katsastuksella sanomalla, että eipäs ole uudet puslat sitten yhtään tiviimmät... Ja herra katsastussetä nyt varmaan kertoo, millätavalla tuo 2 millin välys vaikuttaa auton käytökseen... ei osannut kertoa mitään vaikutusta, laittoi leiman paperiin. osaako täälä joku kertoa?
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mitenkäs tämä sitten aukaistaan

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Periaatteessa takapää pääsee nuljuamaan enemmän ja auto on aliohjaavampi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin