96 Super vm-79 kunnostus
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
Lohko ja männät siis samat....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Täältä vanhoja juttuja lueskellut ja mulla on se tieto että 1.5L on hieman korkeammat männät,(kiertokanget ovat samat). varastosta löytyy myös yksi 1.7l koneesta peräisin oleva mäntä ja tuo on ainakin hieman matalampi mitä 1.5l.Saab.96 kirjoitti:1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=mahle
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Tuo on uutta minulle. Ei ole omakohtaista kokemusta 1.7 koneesta ollenkaan...Frostgrey kirjoitti:Täältä vanhoja juttuja lueskellut ja mulla on se tieto että 1.5L on hieman korkeammat männät,(kiertokanget ovat samat). varastosta löytyy myös yksi 1.7l koneesta peräisin oleva mäntä ja tuo on ainakin hieman matalampi mitä 1.5l.Saab.96 kirjoitti:1.5 ja 1.7 koneissa on samat männät, vain kampiakseli on eri.
Lohko ja männät siis samat....
esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=mahle
No eikös sitte kannata laittaa siihen ahdin kun puristukset tippuu hieman matalamman männän ansiosta
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Kyllä se ahtimen lisäyskin on mielessä käynyt, mutta haluan vaan hieman kireämmän vaparin tuolla ruiskulla ohjattuna..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Mä myös siinä käsityksessä että 1,5 ja 1,7 on samoilla männillä, vain kampura erottaa nuo toisistaan. Kampuraan on lyöty leima jossa lukee 1,7 siitä erottaa noiden koneiden eroavaisuudet.
mahlen männät joka tapauksessa matalemmat kuin orkkikset... jospa sitä itsekkin rusetin jossain vaiheessa laittais
mahlen männät joka tapauksessa matalemmat kuin orkkikset... jospa sitä itsekkin rusetin jossain vaiheessa laittais
#4275
9-3 2.0T
96 -76
9-3 2.0T
96 -76
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Kyllä 1.5 ja 1.7 on taatusti eri männillä, lohko ja veivit on samat. Ja kampi eri. Koska iskun pituus on 1.7:ssa pidempi, kurkkaisi 1.5:sen mäntä 1.7:n kammella yläkuolokohdassa sylinteristä ulos. Sen takia männäntapin ja männän laen välinen etäisyys (eli männän lakikorkeus) on 1.7:ssa pienempi. Muuten tarvis sylinterin elikkä lohkon olla pidempi.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Juuri noin kun :orava: sanoo. 1.5 tulee männät tasan dekille, jos olis samat männät, tulis ne iskunpituuden eron verran yli.
Hioututa/hitsauta toi nykyinen akseli vastaamaan 1.7 akselia, maksanee vähemmän kun "kultaakin arvokkaammat" alkup. 1,7 akselit.
Turbon lykkääminen tohon olis järjetöntä, noi männät jää niin alas 1.5 koneessa, että joko tulee romua, taikka ei tuu voemoo.
Hioututa/hitsauta toi nykyinen akseli vastaamaan 1.7 akselia, maksanee vähemmän kun "kultaakin arvokkaammat" alkup. 1,7 akselit.
Turbon lykkääminen tohon olis järjetöntä, noi männät jää niin alas 1.5 koneessa, että joko tulee romua, taikka ei tuu voemoo.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Kyllä saabistit on vaan hyvää porukkaa.. Kaveri keneltä tuon koneen ostin 3-4 vuotta sitten luuli hän itsekkin että siellä olisi ne 1.7l kalut sisällä, asian korjatakseen hän lupasi lähettää minulle ehjän 1.7l kampiakselin ilman kustannuksia...
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Viilataanpas vielä Tarkalleen ottaen 1.5 männät taitaa tulla 1.7 kammella iskunpituuseron puolikkaan verran yli (eli palttia rallaa 3 mm) , männäntappi kun käy myös alakuolossa kauempana. 1.7 HC-männät (9.0 puristukset) jää vähän dekin tasosta alas, muistaakseni luokkaa millin, LC:t vielä enempi (8.0 puristukset). Tämä sen vuoksi, että myös puristustilavuus on on oltava samassa suhteessa suurempi kuin iskutilavuus, jotta puristussuhde säilyisi samana.Suppari kirjoitti:Juuri noin kun :orava: sanoo. 1.5 tulee männät tasan dekille, jos olis samat männät, tulis ne iskunpituuden eron verran yli.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Nyt olisi sitten oikea 1.7l kampiakseli tallissa, kaulat tuosta täytyy kyllä kiillotuttaa ja samalla koneistamo saa tarkastaa/tasapainottaa tuon. Sen verran tli koitettua että nyt nuo kuplan mahlet istuvat koneeseen nätisti, hieman jaa lohkon ylätason alapuolelle. Joten kansista otetaan niin paljon pois kun uskaltaa..
Sitten tuli hommattua noihin Mahlen mäntiin noita holkkeja millä ne saa noihin kuupan kiertokankiin, aika jämptit tuntuu olevan joten kaippa koneistamo saa nuokin painaa paikalleen..
Sitten tuli hommattua noihin Mahlen mäntiin noita holkkeja millä ne saa noihin kuupan kiertokankiin, aika jämptit tuntuu olevan joten kaippa koneistamo saa nuokin painaa paikalleen..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Ota mielummin lohkosta sen verran että tulee karvan yli, ja paljerako tulee sopivaksi. olikohan 0,1mm per 1000rpm.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
"vink" "vink" Tästä männänvalinta ja vaihto operaatiosta voisi koota tonne 96-palstalla olevaan FAQ osioon yhden viestin lisää.
VArmasti asia jonka kanssa moni painii niin sieltä löytyisi vastaus helposti tulevaisuudessa.....
VArmasti asia jonka kanssa moni painii niin sieltä löytyisi vastaus helposti tulevaisuudessa.....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Koitan muistaa lisätä sitten kun on männät paikallaan ja saanut varmistuksen että varmasti sopivat paikalleen, koitan saada kuvia samalla..
Saab 9-3 TTID Vector 2008
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4071
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Hyvä, hyvä! Mullakin nimittäin jossain vaiheessa tulee tuo sama homma eteen...Frostgrey kirjoitti:Koitan muistaa lisätä sitten kun on männät paikallaan ja saanut varmistuksen että varmasti sopivat paikalleen, koitan saada kuvia samalla..
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: 96 Super vm-79 kunnostus
Nyt ois kansien kanavia kairailtu lisää, MUTTA osu sitten vahingossa vinku yhteen seetipintaan ja teki aika pahat kolot.... Onneksi tähänkin löyty jo ratkaisu, eli tiedossa olisi kohtuu hintaan yhdestä historic kilpurista puretut isoventtiilikannet (42-38)valmiiksi kairattuna ja jäykillä jousilla....
Saab 9-3 TTID Vector 2008