Ohjaustehostimen outo toiminta
Ohjaustehostimen outo toiminta
Ajattelinpa laittaa tästä topikin alulle. Aiheena kummallisesti toiminut ohjaustehostin tuossa satkussa.
Hommahan lähti "käyntiin" tuossa ilmojen viilennettyä, kun ohjaus meni melkoisen raskaaksi. Epäilin nesteiden olevan ominaisuuksiltaan lopuillaan vaikka määrällisesti sitä kyllä riitti. Veinpä siis auton huoltoon jossa vaihdettiin nesteet (ja alapallonivel).
Uusien nesteiden myötä (ainakin sisällä hallissa) tehostimen pumppu alkoi pitämään melko kovaa ääntä käänsi sitten renkaita tai ei. Vaikka uudet nesteet vaihdettiin niin ohjaus oli vielä raskas, ei kuitenkaan niin raskas kuin vanhoilla liemillä. Ja ohjauksen "normalisoitumiseen" meni huomattavasti vähemmän aikaa. Jonkin aikaa huollosta pumpun ääni alkoi hiljalleen katoamaan tai sitten siihen tottui.
Yllättävin tapahtui viime maanantaiaamuna, kun ohjaus oli normaali jo kylmänä ja on ollut niin jo pari päivää. Lysti on ollut pyöritellä Saabilla, kun ohjaus tuntuu yhtä kevyeltä johon olen ohjaustehostetuissa tottunut. Pumpusta en kuule enään ohjaamoon mitään ylimääräisiä ääniä eikä kylmänä ollutta tyhjäkäynnin tippumista rattia kiertäessä ole ollut.
Yhtenä "vikana" uskoisin olleen jonkin venttiilin jumiutuminen tai vastaavaa ja nyt on sitten uudet nesteet pesseet paikat. Kylmillä nesteillä paskat pitää toleranssit tiukilla, ja nesteiden lämmitessä komponentit laajenee ja toimivat paremmin. Melko ufo päätelmä, täytyy itsekin se myöntää, mutta muuta ei tule päähän.
Hommahan lähti "käyntiin" tuossa ilmojen viilennettyä, kun ohjaus meni melkoisen raskaaksi. Epäilin nesteiden olevan ominaisuuksiltaan lopuillaan vaikka määrällisesti sitä kyllä riitti. Veinpä siis auton huoltoon jossa vaihdettiin nesteet (ja alapallonivel).
Uusien nesteiden myötä (ainakin sisällä hallissa) tehostimen pumppu alkoi pitämään melko kovaa ääntä käänsi sitten renkaita tai ei. Vaikka uudet nesteet vaihdettiin niin ohjaus oli vielä raskas, ei kuitenkaan niin raskas kuin vanhoilla liemillä. Ja ohjauksen "normalisoitumiseen" meni huomattavasti vähemmän aikaa. Jonkin aikaa huollosta pumpun ääni alkoi hiljalleen katoamaan tai sitten siihen tottui.
Yllättävin tapahtui viime maanantaiaamuna, kun ohjaus oli normaali jo kylmänä ja on ollut niin jo pari päivää. Lysti on ollut pyöritellä Saabilla, kun ohjaus tuntuu yhtä kevyeltä johon olen ohjaustehostetuissa tottunut. Pumpusta en kuule enään ohjaamoon mitään ylimääräisiä ääniä eikä kylmänä ollutta tyhjäkäynnin tippumista rattia kiertäessä ole ollut.
Yhtenä "vikana" uskoisin olleen jonkin venttiilin jumiutuminen tai vastaavaa ja nyt on sitten uudet nesteet pesseet paikat. Kylmillä nesteillä paskat pitää toleranssit tiukilla, ja nesteiden lämmitessä komponentit laajenee ja toimivat paremmin. Melko ufo päätelmä, täytyy itsekin se myöntää, mutta muuta ei tule päähän.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
kuulostaa hyvin tutulta, omassa saabissa samankaltainen ongelma. ohjaus on jäykkä kun mikä, vaikka koneessa on uudet nesteet..(?)
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
tarkastakaa onko ohjauspylvään alempi ristinivel ruosteessa.
aiheutta ohjauksen menemisen todella jäykäksi.
sitä saa liuoteltua ruosteenirroittimella tai sitten ihan normi öljyllä notkeammaksi.
aiheutta ohjauksen menemisen todella jäykäksi.
sitä saa liuoteltua ruosteenirroittimella tai sitten ihan normi öljyllä notkeammaksi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Täälläkin samaa havaittavissa. Eli pakkasten tulon myötä tehostin ruvennut ääntelemään. Mulla syypäänä voi olla tuo pumpulta hammastankoon menevä letku mikä vähän vuotaa. Onkohan miten paha vaihtaa uutta tuota letkua?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Pannaampa hieman updatea eli parin päivän ajan ollut ohjauksen toiminta normaalia eli aluksi on pikkaisen raskaampi jonka jälkeen melko sukkelaan kevenee. Tuossa tosiaan aiemmin oli jopa oudon kevyttä toimintaa mutta nyt on normaalimpaa eikä pumppukaan pidä ääntä. Hyvä näin, varsinkin ku ei edes vuoda mitään ulos. Toisaalta sen verran mystinen Saab mulla ettei vuoda mitään, ainakaan maahan asti 

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Mulla on oman auton ohjaustehostin ulissut jo vuoden päivät, eli aina kun kääntää rattia, niin ulvoo. Saabin tiskiltä hain saabin ohjaustehostin nestettä ja joskus täytin, mutta mun mielestä viimeiksi kun katsoin niin ei ollut pinta vajonnut. Ja aina samanlainen tuntuma ratissa, ulinasta huolimatta. Varmaan jostain falskaa vähän, mutta kun on toiminut niin ei niin väliä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
täällä herättä oudoksuntaa satkun tehostimen vajaavainen
toiminta myös. tuntuu välillä tosi jäykältä ja välillä taas ei. mistäs tuon edellä mainitun alemman ohjausnivelen paljastan näkyviin rasvausta varten? auto on nimittäin seissyt ulkotallissa tässä talvella... semmonen olo että välillä tehostus toimii ja välillä ei, ja ainakin ohjaus on paljon jäykempi kuin verrokkisatkussa joka ollut talven ajossa.

900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2078
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
se nivel löytyy laturin alapuolelta moottoritilasta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Tuon mainitun nivelen ei tarvitse paljoa jumittaa että tekee ohjauksen raskaaksi, lisäksi saattaa käydä ohjaus "nykimään" ikävästi rattia käännellessä. Myös kulahtaneet pallonivelet voi tehdä ihmeitä...

Eipä itsellänikään maahan tiputa (parkkipaikalle, ajaessa todennäköisesti tippuu) vaikka vuotaa varmaan jokaisesta mahdollisesta paikasta (prkl ohj.teh. öljypurkkikin kusee kontin pohjalle, surkeaa laatua tuo saabin 1l purkki). Ohjaustehostimen öljy tippuu kaiketi dp:n päälle aiheuttaen mielenkiintoista "tuoksua", vaihdelaatikko ruiluaa lohkon välistä sekä sen pyöreän päätyläpän välistä, koneesta vuotaa öljyt useastakin kohdasta pl. kannen/venakopan välistä ja virranjakajan akselista johon vaihdoin o-renkaan (jakajan sisälle toki vuotaa vielä). Vaan eipähän "merkkaa reviiriä" paikallaan ollessaan, joten nou-hätä!dimebak kirjoitti:Toisaalta sen verran mystinen Saab mulla ettei vuoda mitään, ainakaan maahan asti


# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Minkälaista ääntä teidän pumppu on sitten pitänyt? onko se sellasta sutkutusta joka kylmällä koneella voimistuu pikkuhiljaa ja ajaessa melkein lähtee kokonaan?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Monesti järjestelmässä oleva ilma pitää sellaisen vonkuvan äänen ja jossain tapauksessa kylmänä tehostinöljy ei kierrä tarpeeksi ja ilmaa pääsee sekoittumaan. Meillä renöö pitää julmettua mekkalaa kylmänä ja saabikin jonkulaista mutta sysler ei mitään.
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Terve!
Meidän 900sen tehostin taas on kylmänä täysin eloton, mutta alkaa toimimaan hetken ajon jälkeen. Tosin ei täysin... keskialueella ei tahosta lämpimänäkään ja alkaa yhtäkkiä tehostaan ohjauspyörää käännettäessä. Tämä tuntuu tosi ärsyttävälle ja jopa vaaralliselle kun ohjaus "nykäisee" ja käännökset menee helposti jyrkemmäksi kuin haluaisi.
Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa? Tarkoitus on kokeilla vaihtaa öljyt jos auttaisi. Tuntuu kuin vika olisi jossain venttiileissä, tai systeemissä joka ohjaa tehostusta käännettäessä.
Meidän 900sen tehostin taas on kylmänä täysin eloton, mutta alkaa toimimaan hetken ajon jälkeen. Tosin ei täysin... keskialueella ei tahosta lämpimänäkään ja alkaa yhtäkkiä tehostaan ohjauspyörää käännettäessä. Tämä tuntuu tosi ärsyttävälle ja jopa vaaralliselle kun ohjaus "nykäisee" ja käännökset menee helposti jyrkemmäksi kuin haluaisi.
Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa? Tarkoitus on kokeilla vaihtaa öljyt jos auttaisi. Tuntuu kuin vika olisi jossain venttiileissä, tai systeemissä joka ohjaa tehostusta käännettäessä.
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Mikähän mättää? Mulla oli kone ym irti kun siivosin konetilaa. Nyt sain moottorin käymään (900 T16 -84) ja kone kävi tyhjäkäynnillä jonkun aikaa. Ihmettelin kun alkoi nousta savua ohjaustehostimen säiliön kohdalta. Säiliö siis lokasuojan kupeessa. Sammutin moottorin ja huomasin että tehostimen öljy poreilee/"kiehuu". Säiliö oli todella kuuma ja samoin säiliöstä lähtevät letkut.
Tehostimen liemet on uudet ja ne on Saabin tehostinöljyä. Olin täyttänyt säiliön ja käännellyt ohjausta ääriasennosta toiseen muutaman kerran jotta öljy menisi jokapaikkaan. Tehostettu hammastanko on uudemmasta Saabista (oisko -87-89). Tangon ostin viime kesänä käytettynä. Pumppu on alkuperäinen. Nesteet näyttivät samealta poreilun jälkeen.
Mikähän hajosi? Ja miksi?
Tehostimen liemet on uudet ja ne on Saabin tehostinöljyä. Olin täyttänyt säiliön ja käännellyt ohjausta ääriasennosta toiseen muutaman kerran jotta öljy menisi jokapaikkaan. Tehostettu hammastanko on uudemmasta Saabista (oisko -87-89). Tangon ostin viime kesänä käytettynä. Pumppu on alkuperäinen. Nesteet näyttivät samealta poreilun jälkeen.
Mikähän hajosi? Ja miksi?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Ettei vaan olis pumpun laakerit menneet niin loppuun, että alkaa lämmetä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ohjaustehostimen outo toiminta
Saattaab olla että laakeri tuli tiensä päähän. Irrotin pumpun ja ihmettelin samalla että mikähän mahtaa olla helpoin tapa saada pumppu pois. Noh, enivei, kun pumppua pyörittää käsin niin se kyllä pyörii normaalisti. Kun pyöräyttää kunnolla niin jotain epäsäännöllistä kihinää pumpusta kuuluu. Ja hiukan täryttää. Vähän haiskahtaisi kyllä laakerivialta. Akseli tuntuu kuitenkin jämäkältä. Mulla on hyllyssä toinen pumppu joka tuntuu erilaiselta, siis normaalilta. Ei ole mitään outojä ääniä eikä tärinöitä.Ettei vaan olis pumpun laakerit menneet niin loppuun, että alkaa lämmetä?
Mites tuo ilmaus? Jos sitä ei tee tai tekee huonosti niin voiko se aiheuttaa tuollaista kuumenemista? Vai mitä ongelmia ilmauksen puute aiheuttaa? Kuuluukohan tehostinöljyn kuumentua?
Ja öljy jota laitoin tehostimeen on tätä:
http://www.saabphotos.com/gallery/album704/139_3953_1
http://www.saabphotos.com/gallery/album704/139_3954_2
Puran "laakerivikaisen" osiin ja katson onko vika laakerissa.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi