Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Viesti Kirjoittaja aero »

Hoplaa.

Liekö kellään foorumilaisella valojen suuntaukseen (tai oikeastaan suuntauksen tarkistukseen) tarvittavaa välineistöä Hämeenlinna-Riihimäki -akselilla? Vaihtoehtoisesti kelpaa myös tieto jostain edullista pajaa, jolla onnistuisi ilta-aikana hommat (riittää myös, että löytyy tuo suuntauksen tarkistuspönttö, tasainen tila sekä halua vuokrata ko. pönttö siihen tilalle hetkeksi - ihan mielelläni kyllä ruuvailisin valot itse kohdilleen).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eihän siihen tarvitse, kuin tasaisen lattian ja suoran seinän vaikkapa parkkihallissa. Lisäksi tarvitaan rullamitta.

Jostain ajovalon läheltä löytyy yleensä prosenttiluku, joka on oikea suuntaus. Esim. 1,2% tarkoittaa, että valokiilan pitää laskea 12 cm 10 metrin matkalla.

Aja auto 5 metrin päähän seinästä. Mittaa ajovalon keskipisteen korkeus, sekä seinältä valokuvion vaakasuoran osan korkeus maasta. Valorajan pitää tässä tapauksessa olla 5 metrin päässä 6 cm ajovalon keskipistettä alempana. Sivusuuntaus on kohdallaan, kun valokuvion vasemman ja oikean valon taittopisteiden etäisyys seinällä on sama kun ajovalojen keskipisteiden väli ja taittopiste on suoraan ajovalon edessä.

Sumuvalojen suuntaus on yleensä 2,0 - 2,5%. Puskurin alla pienempi, ylemmäksi sijoitetuilla valoilla isompi lukema.

Valaisimissa se kiikaritähtäimen ristikon näköinen merkki on keskipiste. (= optinen akseli)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Svc kirjoitti:Eihän siihen tarvitse, kuin tasaisen lattian ja suoran seinän vaikkapa parkkihallissa. Lisäksi tarvitaan rullamitta.

Jostain ajovalon läheltä löytyy yleensä prosenttiluku, joka on oikea suuntaus. Esim. 1,2% tarkoittaa, että valokiilan pitää laskea 12 cm 10 metrin matkalla.

Aja auto 5 metrin päähän seinästä. Mittaa ajovalon keskipisteen korkeus, sekä seinältä valokuvion vaakasuoran osan korkeus maasta. Valorajan pitää tässä tapauksessa olla 5 metrin päässä 6 cm ajovalon keskipistettä alempana. Sivusuuntaus on kohdallaan, kun valokuvion vasemman ja oikean valon taittopisteiden etäisyys seinällä on sama kun ajovalojen keskipisteiden väli ja taittopiste on suoraan ajovalon edessä.

Sumuvalojen suuntaus on yleensä 2,0 - 2,5%. Puskurin alla pienempi, ylemmäksi sijoitetuilla valoilla isompi lukema.

Valaisimissa se kiikaritähtäimen ristikon näköinen merkki on keskipiste. (= optinen akseli)

Kiitos tästä pitää itsekkin tarkistaa saabista suuntaus, ja suunnata nissanin lyhdyt kun vasen näyttää oikeaa korkeutta ja oikea näyttää yhtä pitkälle kuin sumuvalo :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Viesti Kirjoittaja aero »

Svc kirjoitti:Aja auto 5 metrin päähän seinästä. Mittaa ajovalon keskipisteen korkeus, sekä seinältä valokuvion vaakasuoran osan korkeus maasta. Valorajan pitää tässä tapauksessa olla 5 metrin päässä 6 cm ajovalon keskipistettä alempana. Sivusuuntaus on kohdallaan, kun valokuvion vasemman ja oikean valon taittopisteiden etäisyys seinällä on sama kun ajovalojen keskipisteiden väli ja taittopiste on suoraan ajovalon edessä.
Korkeussuuntauksen puolesta tuontyyppistä menetelmää mietinkin, sivusuuntauksen speksit olikin täysin hakusassa (umpiot on vaihdettu, niin molemmat pitää ruuvailla kohdilleen). Pitänee etsiä jostain vaan se tasainen lattia...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Viesti Kirjoittaja Svc »

Isojen parkkihallien laittioissa on yleensä liikuntasaumoja, joiden avulla auton saa kohtisuoraan seinään nähden. Sitä saumaa voi myös käyttää sivusuuntauksen vertailulinjana.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Hmmmm. Mä olen kyllä onnistunut suuntaamaan valot ihan pimeällä pikkutiellä. Sivusuuntauksenkin saa ihan kohdilleen. Pieni ajolenkki päälle jonka aikana tarkistaa suuntauksen toimivuuden ja sillä siisti. Ei ole koskaan ollut katsastuksessakaan valittamista.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Valojen suuntausta HML/RMK -seudulla

Viesti Kirjoittaja Svc »

Toki se onnistuu tielläkin. Niitä pimeitä pikkuteitä ei kuitenkaan enää montaa viikkoa taida löytyä ainakaan järjellisiin kellonaikoihin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin