core2 kirjoitti:Alkuperäisen saabin 4 sylinterisen koneen kannenpultit kiristetään näillä normeilla eli kolmessa vaiheessa:
Vaihe 1 40Nm (30lbf ft)
Vaihe 2 60Nm (44lbf ft)
Vaihe 3 90°
Niin minunkin mielestä ohjeessa sanotaan. Ei mitään jälki kiristämisestä lämpimäksi käytön jälkeen.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
80-luvun alussa tehtiin vielä jälkikiristys. Sittemmin kannentiivistettä muutettiin ja jälkikiristyksestä luovuttiin. Samalla tuli viimeiseksi vaiheeksi tuo 90 asteen kulmakiristys.
Enivei, 250 tkm ajetussa moottorissa pultit ovat venyneet sen verran, että niiden kireys kannattaa tarkistaa.
Mulla tämä saabi ollut vielä niin vähän aikaa ettei ole mitään tarvetta miettiä kannenpultteja vaan totesin mikä on yleinen käytäntö nykyään kun kansia kiristellään En tiedä onko enään nykyautoja joiden kannet kiristetään puhtaasti momenttiin? Jos joku ei tiedä mikä venymäpultti on, niin sen ajatus on että varmistetaan kannen/kansien riittävä ja tasainen kiristys..on tunteeton esim.epäpuhtauksille kierteissä..ruoste tai muu vastaava! Yleensä kansi esikiristetään esim 10Nm ja sen jälkeen useassa otteessa astekiristys jolloin pultti venytetään myötörajalle ja siksi pultit on aina vaihdettava kansiremontin tai vastaavan yhteydessä..kerran venytetyt on ei veny uudelleen vaan saavutetaan murtoraja..jos nyt näin hienosti puhutaan Onko jälkikiristys jäänyt pois tänä päivänä niin en tiedä mutta monasti oli viimeinen kiristys lämpimänä!Se mitä saabissa on niin se sitten on niin ja en siten halua ketään ohjata toimimaan väärin ja jos opuksissa lukee niin kuin lukee, ihan hyvä
kaku9-5 kirjoitti:Mulla tämä saabi ollut vielä niin vähän aikaa ettei ole mitään tarvetta miettiä kannenpultteja vaan totesin mikä on yleinen käytäntö nykyään kun kansia kiristellään En tiedä onko enään nykyautoja joiden kannet kiristetään puhtaasti momenttiin? Jos joku ei tiedä mikä venymäpultti on, niin sen ajatus on että varmistetaan kannen/kansien riittävä ja tasainen kiristys..on tunteeton esim.epäpuhtauksille kierteissä..ruoste tai muu vastaava! Yleensä kansi esikiristetään esim 10Nm ja sen jälkeen useassa otteessa astekiristys jolloin pultti venytetään myötörajalle ja siksi pultit on aina vaihdettava kansiremontin tai vastaavan yhteydessä..kerran venytetyt on ei veny uudelleen vaan saavutetaan murtoraja..jos nyt näin hienosti puhutaan Onko jälkikiristys jäänyt pois tänä päivänä niin en tiedä mutta monasti oli viimeinen kiristys lämpimänä!Se mitä saabissa on niin se sitten on niin ja en siten halua ketään ohjata toimimaan väärin ja jos opuksissa lukee niin kuin lukee, ihan hyvä
WIS:sta kävin katsomassa kun halusin itsekkin tietää miten on ja siellä oli tosiaan 40Nm,60Nm ja 90 astetta jolloin siirrytään jo pultin myötörajalle! En tiedä sitten kun puhutaan että pultit löystyy mahdollisesti jossain vaiheessa niin minkähän verran niitä on kiristelty koska mahdottomia ei varmaan uskaltaisi kiristellä enään?
No mielellään momenttiavaimella kokeilet siihen 60Nm. HUOM!
älä aukaise pultteja kirstääksesi ne uudestaan.
Koska pultit harvoin avautuvat itsekseen, mutta kuten kaku 9-5 mainitsi niin saattavat tosiaan joustaa.
Kun kiristät ja elleivät ne pultit pyörähdä siis kiristy 60 kympissä silloin on kaikki ok.
Tuohon pulttien vaihtoon aina. Saabin merkkiverstaat eivät vaihda pultteja, ellei niissä ole näkyvää vikaa tai vika ilmene kantta asennettaessa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2 kirjoitti:No mielellään momenttiavaimella kokeilet siihen 60Nm. HUOM!
älä aukaise pultteja kirstääksesi ne uudestaan.
Koska pultit harvoin avautuvat itsekseen, mutta kuten kaku 9-5 mainitsi niin saattavat tosiaan joustaa.
Kun kiristät ja elleivät ne pultit pyörähdä siis kiristy 60 kympissä silloin on kaikki ok.
Tuohon pulttien vaihtoon aina. Saabin merkkiverstaat eivät vaihda pultteja, ellei niissä ole näkyvää vikaa tai vika ilmene kantta asennettaessa.
Hyvä tietää tuokin ja eroja merkkien kohdallakin on näköjään..jos olisin eilen jäänyt auton alle olisi tuokin tieto jäänyt saamatta
Ykkösestä aloitetaan löysäämällä se, ja kiristämällä 40Nm ja niin edespäin koko kierros. Seuraava vaihe samassa järjestyksessä 60Nm. Kolmas vaihe samassa järjestyksessä 90 asteen kulmakiristys.
Saabin kansipultteja ei ole suunniteltu lopullisesti venyviksi kiristyksen yhteydessä, ovat laadukasta jousiterästä ja uudelleenkäytettäviä. Muiden merkkien kiristyskäytäntöjä tai venymisiä on turhaa sekoittaa tähän aiheeseen.
Kannattaa löysätä ja tehdä jälkikiristyksen nimellä kulkeva toimenpide vaihe vaiheelta oikein, pelkästään kuuttakymmentä nyytönia naksuttelemalla ei tule hullua hurskaammaksi niiden kannenpulttien keskinäisistä kireyseroista jotka eivät vielä ole kokonaan löystyneet, ja niiden pulttien osalta jotka ovat mahdollisesti edellisen kulmakiristyksen jäljiltä yli 60Nm, kulmakiristys edellistä momenttia tuntematta voi olla kohtalokas. Käytä "Etsi":ä.