16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Kesäkumien osto kun tulee ajankohtaiseksi, niin on käynyt mielessä päivittää vannekokoa noista naarmuuntuneista Saabin alkuperäisistä 5-puolaisista 15" aluista vähän isommaksi. Auto on alustaltaan vakio, ja korkeuden suhteen saa vakioksi jäädäkin, kun mökkiteitä tulee sen verran suhailtua. Lisäksi autossa ei ole korinvärisiä helmoja, vaan karvalakkimallin mustat helmat. Kysymys kuuluu nyt siis, että näyttääkö OG9-3 aivan traktorilta 17" vanteilla ja vakiolalustalla? 16" mennee hyvin, koska Turbojubileethan on vakioalustalla ja 16" kiekoilla:
http://194.18.30.201/www/saabfinlandnew ... 10-01C.jpg
Oma arvioni olisi, että kannattaa pitäytyä max 16" vanteissa. Mitä muut sanoo, ja mielellään voi laittaa kuvia, jos on hyvännäköisiä 17" aluilla varustettuja vakiokorkuisia kolkkeja muilla.
Ja toinen kysymys koskee noiden vanhojen aluvanteiden kunnostamista. Hetihän syntyi ajatus, että jos nuo kanttikivien aikaansaamat naarmut kittaisi ja vanteet maalaisi ihan spraylla (+ spraylakka), niin siitä saisi ihan nätit alut talvikumeihin. Vai olisiko tämä turhaa vaivaa? Irtoaako vanteet reunasta (siitä, mihin ne kanttikivet raapii) kittaukset heti renkaita asentaessa? Eli onko täytehitsaus ainoa toimiva tapa kunnostaa vanhat aluvanteet?
http://194.18.30.201/www/saabfinlandnew ... 10-01C.jpg
Oma arvioni olisi, että kannattaa pitäytyä max 16" vanteissa. Mitä muut sanoo, ja mielellään voi laittaa kuvia, jos on hyvännäköisiä 17" aluilla varustettuja vakiokorkuisia kolkkeja muilla.
Ja toinen kysymys koskee noiden vanhojen aluvanteiden kunnostamista. Hetihän syntyi ajatus, että jos nuo kanttikivien aikaansaamat naarmut kittaisi ja vanteet maalaisi ihan spraylla (+ spraylakka), niin siitä saisi ihan nätit alut talvikumeihin. Vai olisiko tämä turhaa vaivaa? Irtoaako vanteet reunasta (siitä, mihin ne kanttikivet raapii) kittaukset heti renkaita asentaessa? Eli onko täytehitsaus ainoa toimiva tapa kunnostaa vanhat aluvanteet?
Viimeksi muokannut AZP, Ma Helmi 11, 2013 23:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Suosittelen: hiekkapuhallus + polttomaalaus vanhoille vanteille. Kustantaa n. 100 €.
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Juuri teetätin kuulapuhalluksen ja polttimaalauksen/lakkauksen vanhoihin vanteisiini.
Kaikki vanteet oli ajettu enempi tai vähempi rotvalli-ihottumaan joten ne piti sorvauttaakin. Yksi vanne oli jo kieroksikin vääntynyt. Sorvaus maksoi 3:n vanteen reunafiksauksen ja 1:den suoraksi oikaisu 50€. Kuulapuhallus ja polttomaalaus maksoi 140€. Nyt vanteet ovat todellakin uutta vastaavassa kunnossa. Riippuu tietenkin vanteista, mutta kyllä ainakin hiukan kalliimpien kunnostus jo kannattaa.
Kaikki vanteet oli ajettu enempi tai vähempi rotvalli-ihottumaan joten ne piti sorvauttaakin. Yksi vanne oli jo kieroksikin vääntynyt. Sorvaus maksoi 3:n vanteen reunafiksauksen ja 1:den suoraksi oikaisu 50€. Kuulapuhallus ja polttomaalaus maksoi 140€. Nyt vanteet ovat todellakin uutta vastaavassa kunnossa. Riippuu tietenkin vanteista, mutta kyllä ainakin hiukan kalliimpien kunnostus jo kannattaa.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
195/55-16 on sitten hyvä järkivaihtoehto ja suositukseni rengaskooksi. (kun alkuperäisvanteissa pysytään)
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Mainostatko sen verran jotta mistäkustapäin Mansea(?) näitä palveluita noihin hintoihin ostit?Jonenii kirjoitti:Sorvaus maksoi 3:n vanteen reunafiksauksen ja 1:den suoraksi oikaisu 50€. Kuulapuhallus ja polttomaalaus maksoi 140€. Nyt vanteet ovat todellakin uutta vastaavassa kunnossa. Riippuu tietenkin vanteista, mutta kyllä ainakin hiukan kalliimpien kunnostus jo kannattaa.
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Mielipiteitähän tässä haettiin, ja omani on että semmoisia kolkkeja tuskin löytyy Oma suositukseni rengas- ja vannekooksi taas on 205/55 16.AZP kirjoitti: Oma arvioni olisi, että kannattaa pitäytyä max 16" vanteissa. Mitä muut sanoo, ja mielellään voi laittaa kuvia, jos on hyvännäköisiä 17" aluilla varustettuja vakiokorkuisia kolkkeja muilla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
En tiedä työn laadusta, mutta tarjous tuli kysyttyä.Minuteman kirjoitti:Mainostatko sen verran jotta mistäkustapäin Mansea(?) näitä palveluita noihin hintoihin ostit?Jonenii kirjoitti:Sorvaus maksoi 3:n vanteen reunafiksauksen ja 1:den suoraksi oikaisu 50€. Kuulapuhallus ja polttomaalaus maksoi 140€. Nyt vanteet ovat todellakin uutta vastaavassa kunnossa. Riippuu tietenkin vanteista, mutta kyllä ainakin hiukan kalliimpien kunnostus jo kannattaa.
Haapanen Pirkkalasta. Raepuhallus ja maalaus 35€/kpl ja lakkaus 10€/kpl.
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Jep, tässä vaihtoehtoja punnittuani taidan tällä viikolla hommata nämä:
http://www.nettivanne.fi/vanteet/Alumii ... x110-et40/
Ja nämä:
http://www.camskill.co.uk/products.php? ... s291p12906
Katsoo sitten, mitä niille vanhoille aluille teen. Joko menee myyntiin tai kunnostuksen kautta talvivanteiksi.
Peltivanteita olen hiekkapuhalluttanut 10 €/kpl sisältäen pohjamaalauksen. Noissa 15" aluissa ei pinta kyllä vaatisi puhallusta, suurempi ongelma on ne kanttarien tekemät syvät kolot vanteen huulessa. Ne ajattelin kitata sileäksi, mutta pysyykö?
http://www.nettivanne.fi/vanteet/Alumii ... x110-et40/
Ja nämä:
http://www.camskill.co.uk/products.php? ... s291p12906
Katsoo sitten, mitä niille vanhoille aluille teen. Joko menee myyntiin tai kunnostuksen kautta talvivanteiksi.
Peltivanteita olen hiekkapuhalluttanut 10 €/kpl sisältäen pohjamaalauksen. Noissa 15" aluissa ei pinta kyllä vaatisi puhallusta, suurempi ongelma on ne kanttarien tekemät syvät kolot vanteen huulessa. Ne ajattelin kitata sileäksi, mutta pysyykö?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Sorvaiksen teki Metallisorvaamo Sunila Ky, Kaskimäenkatu 5, 032656613apu,apupoika kirjoitti:En tiedä työn laadusta, mutta tarjous tuli kysyttyä.Minuteman kirjoitti:Mainostatko sen verran jotta mistäkustapäin Mansea(?) näitä palveluita noihin hintoihin ostit?Jonenii kirjoitti:Sorvaus maksoi 3:n vanteen reunafiksauksen ja 1:den suoraksi oikaisu 50€. Kuulapuhallus ja polttomaalaus maksoi 140€. Nyt vanteet ovat todellakin uutta vastaavassa kunnossa. Riippuu tietenkin vanteista, mutta kyllä ainakin hiukan kalliimpien kunnostus jo kannattaa.
Haapanen Pirkkalasta. Raepuhallus ja maalaus 35€/kpl ja lakkaus 10€/kpl.
ja puhalluksen/maalauksen juurikin tuo edellä mainittu Haapanen Pirkkalassa. Työn jälki on kyllä hyvä.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Jees, kiitokset Jonenii sekä apu,apupoika. Hinnat ovat varsin edullisia suhteessa työmäärään eli tuli hieman uutta perspektiiviä tuohon vanteiden omatoimiseen hinkkaamiseen.
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
Pulverimaalaus on oikea nimitys toimenpiteelle. Millaisen maalauksen tuolla hinnalla sai ja oliko tuo teräskuulapuhallus?Jonenii kirjoitti:Kuulapuhallus ja polttomaalaus maksoi 140€.
Jos ei mitään kallista erikoismaalia tarvitse olla, niin meillä päin tuollaisen puhalluksen ja maalauksen saa reilusti alle satasen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: 16" tai 17" vanteet ja vakioalusta + alujen kunnostuksesta
No juu ei toi ammattisanasto oikein ole hallussa .baasenar kirjoitti:Pulverimaalaus on oikea nimitys toimenpiteelle. Millaisen maalauksen tuolla hinnalla sai ja oliko tuo teräskuulapuhallus?Jonenii kirjoitti:Kuulapuhallus ja polttomaalaus maksoi 140€.
Jos ei mitään kallista erikoismaalia tarvitse olla, niin meillä päin tuollaisen puhalluksen ja maalauksen saa reilusti alle satasen.
Tuolla hinnalla sai ihan laadukkaan teräsraepuhalluksen ja jauhemaalauksen.
Hinta siellä teillä päin on kyllä kohdillaan verrattuna tänne. Matkakuluihin vaan taitaisi mennä paljon enempi kuin tuo erotus .
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260