nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja t8 »

Välillä toimii hyvin ja välillä puutuu hetkeksi, ei tahdo nostaa kierroksia, tyhjäkäyntiä käy hyvin. Varsinkin kylmänä kuuluu outo resonointiääni.
Tyhjäkäynnillä kuuluu (ainakin välillä) dieselmäistä naputusta, ääni tihenee kun painaa hieman kaasua ja häviää sitten. Ääni kuluu jostain kannen seutuvilta, paininko siellä jumittaa?
DI-kasettiko se aiheuttaa tuon puutumisen?
EDIT. Tuli mieleen että voisiko olla bensapumppu? Viikonloppuna koitin ottaa pumppua irti, koska mittari jämähti puoleen väliin. En saanut sitä rinkulaa irti, mutta virtapiuhat ja bensaletkut oli irti. Pumpun kantta koputtelemalla mittari alkoi toimia. Edu näytti että autolla pääsee vielä 40km. Onkohan pumppu vetässy roskat liikkeelle ja tukkinu suodattimen? Täytynee mitata bensanpaineetkin.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

onko tulpat vaihdettu milloin viimeksi ?
laitoithan letkut kunnolla paikoilleen.
noihin ääniin:
millaiset öljyt koneessa ja milloin vaihdettu, onhan sitä varmasti riittävästi?
tasapainoketju voi aiheuttaa ääntä myöskin. nokkaketju jos ei riittävän tiukalla eikä tietenkään ole mahdotonta että joku apulaite rulla olisi rikkoutumassa.
di kasetti aiheuttaa pätkimistä.
suodatinkin voi olla tukossa ja aiheuttaa puutumista
onhan noita vaihtoehtoja mutta aloita vaikka nyt näistä aluksi
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja t8 »

jusa_71 kirjoitti:onko tulpat vaihdettu milloin viimeksi ?
laitoithan letkut kunnolla paikoilleen.
noihin ääniin:
millaiset öljyt koneessa ja milloin vaihdettu, onhan sitä varmasti riittävästi?
tasapainoketju voi aiheuttaa ääntä myöskin. nokkaketju jos ei riittävän tiukalla eikä tietenkään ole mahdotonta että joku apulaite rulla olisi rikkoutumassa.
di kasetti aiheuttaa pätkimistä.
suodatinkin voi olla tukossa ja aiheuttaa puutumista
onhan noita vaihtoehtoja mutta aloita vaikka nyt näistä aluksi
Tulpat ollu aika kauan, mutta ajettu alle 10tkm, näyttivät olevan kunnossa.
Omasta mielestä letkut meni kunnolla kiinni ja tuleehan siihen päälle vielä se muovi.
Öljyt Shell 5W-40, vaihdettu viime kesänä, ajettu n.5tkm.
Kävin parin kilsan testilenkillä, bensan paineet 2.5-3.5 mittarin mukaan riippuen kaasun asennosta. Toimi muutenkin niinkuin tavallisesti, vaikka kiihdyttelin paljon. Pihassa kuului taas terävää naputusta kannesta. Kuului muutaman sekunnin ja hiljeni. Kohta alkoi taas.
Tuli mieleen että voisikohan kosteus aiheuttaa tuon puutumisen, vesipumppurempan jäljiltä puuttuu sisälokarin etuosa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös ton ikäisessä ole ihan mekaaninen tuo nakutuksen tunnistus(mikki siellä lohkon takakyljessä)? Eli voiko toi venttiilikopasta kuuluva naputus(ketju, nostimet tjs.) näyttää nakuttamiselta moottorinohjaukselle joka puuttuu peliin?
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo nakutus tulee varmaankin nostimista, mitkä vaativat pesua tai vaihtoa.
Puutuminen on taas oire jostain muusta, enkä usko että nakutunnistus, joka ainakin uudemmissa on DI-kassussa, voisi erehtyä pitämään nostinääntä nakutuksena.
Onko tulpat oikeantyyppiset?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

j0ne kirjoitti:Eikös ton ikäisessä ole ihan mekaaninen tuo nakutuksen tunnistus(mikki siellä lohkon takakyljessä)? Eli voiko toi venttiilikopasta kuuluva naputus(ketju, nostimet tjs.) näyttää nakuttamiselta moottorinohjaukselle joka puuttuu peliin?
Kyllä se tuon ikäisissä LH-vehkeissä pietsosähköinen "mikki" on, eli oikein paha kolkutus rikkinäisestä nostimesta voi aiheuttaa väärän nakutustunnistuksen.

Uudemmissa Trionic:eissa nakutustunnistus hoituu kasetin tehtävänä.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja t8 »

Tänään auto toimi hyvin. Starttaus vaan kesti normaalia pitempään. Tulpat on muistaakseni bcpr7es-11. Onkos tuon ikäisessä tonnarissa normaalia kun tyhjäkäynnillä polkasee kaasua, niin ikään kuin rykäisee/pätkäsee ennen kuin kiekat nousee?
Jakopääremppa tehdään piakkoin, laahaimetkin tilasin jo reilu vuosi sitten ja eilen laitoin ketjun tulemaan.
Jos jollakin on ehjä punainen di-kasetti niin saapi tarjota.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja t8 »

Viikon auto toimi hyvin, eilen taas alotti kiukuttelun. Jännä homma että tasan samoissa kohdissa olin ajamassa kuin viimeksikin. Säksätti vielä pihassa tyhjäkäynnillä, kaasua kun hieman polkaisi niin tuntu vaan empivän eikä nostanu kunnolla kiekkoja. Tänään aamulla ei ollut mitään ongelmia. Tyhjäkäynti tuntuu seilaavan n. sadan kiekan verran. Täytyy kokeilla toisella immulla, mutta voiko suutin aiheuttaa tuollaista? Voiko tuon suuttimen mahdollisuuden testata nyppimällä vuorotellen suuttimista piuhoja irti vian ollessa päällä?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

t8 kirjoitti:Voiko tuon suuttimen mahdollisuuden testata nyppimällä vuorotellen suuttimista piuhoja irti vian ollessa päällä?
Kyllä lyhytaikaisesti voi mutta kannattaa henkisesti varautua pieneen poksutteluun putkessa sekä CE-valon syttymiseen.

Tuli vielä mieleen että rikkinäinen eli kokonaan kokoonpuristunut venttiilinpainin/met sallii paininkupin laahain- eli yläpinnan maata jopa n.5-6mm etäisyydellä nokka-akselin perusympyrästä eli säksätyksen ohella venttiili ei avaudu oikein ja tarpeeksi paljon = käyntihäiriöitä. Melko pienellä vaivalla avaisi venttiilikopan ja silmäilisi/kokeilisi painimet, esim. ruuvitaltalla varovasti nokka-akselin ja kupin välistä kampeamalla. Helposti kokoonpuristuva on rikki tai sen takaiskuventtiilin välissä roska. Tämä kannattaa tehdä pienen ajolenkin jälkeen, pitkään seistessään ehjäkin painin tyhjenee hiljalleen nokan jäätyä sitä sattuvasti painamaan.
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: nakuttaa eikä vastaa kaasuun

Viesti Kirjoittaja t8 »

Eli lauantaina auto hyytyi kämpän lähelle, pysyi huonosti käynnissä kun pumppasi kaasua. Kun sammutti ja starttasi uudellee, kävi entistä huonommin kunnes ei enää luvannutkaan. Luulin bensapumpun porsineen, kun ei kuulunut mitään ääntä, joten vaihdoin sen ja auto lähti heti käyntiin. Pihassa nakutti. Putsasin painimet, yhden huonon vaihdoin uuteen (sisäosa ei meinannut lähteä irti). Tänään alkoi taas hyytyä kevyessä kiihdytyksessä. Kesti muutaman sekunnin, aivan kuin painaisi jarrua ja kaasua yhtäaikaa. Lämmöt nousi samalla lähelle punarajaa, mutta laski nopeasti normaaliin. Pihassa auto kävi taas hyvin. Imm, polttoainesuodatin ja Di-kasettikin on vaihdettu, mutta ilman vaikutusta. Voisiko vika olla kampiakselin asentotunnistimessa? Tämä kyllä käy tyhjäkäyntiä. Tämmöisen vihjeen vaan näin viime öisessä unessa :mrgreen:
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Vastaa Viestiin