Minkä kokonen asuntovaunu
Minkä kokonen asuntovaunu
Olis tarkoitus ostaa asuntovaunu minkä kokonen saa vaunu olla siis painoinen kiinnostaa kun ei mitään hajua suurin minkä voisin kytkeä auto on saab 9-5 2,3t wagon siis vetoautona olisko tietoo
Re: Minkä kokonen asuntovaunu
Eikös kaikilla 9-5:lla saa vetää vaunua jonka paino on 1450kg jos B-kortti
ja maximissaan 1800kg.
ja maximissaan 1800kg.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Minkä kokonen asuntovaunu
Vaunujen painot ilmoitetaan vaunun rekisteriotteessa aina reilusti alakanttiin,näin saadaan isonkin vaunun paino pieneksi.Sit kun pakkaat kaikki mahdollinen ja mahdoton vaunuun tuleekin loppupainoksi jotain järkyttävää.Eli ei kannata ostaa aivan suurinta vaunua jota kulkineella saa vetää.Kannattaa käydä punnitsemassa vaunu tyhjänä esim. konttorilla tai jossain.Käytettyyn vaunuun kertyy kosteutta joskus yllättävän paljon.Siinä melkein tärkeimmät.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Minkä kokonen asuntovaunu
core: On noita femmojakin eri kokonaismassalla. Esim toi mun farkkuautomaattidiesel on muistaakseni vähän painavampi.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen.
Kannattaa käydä vetämässä koelenkki sen vaunun kanssa. Ne isommat vaunut ottaa tuulta aika kovasti. Eli vaikka yhdistelmä olisikin laillinen, voi se olla aika rasittava ajaa pidempää matkaa jos koko ajan pitää korjata kun vaunu meinaa viedä autoa.
Maksimileveät (2,5m) vaunut on mielestäni aika ikäviä vetää, kun se vaunu on niin paljon leveämpi kuin veturi. Ja pikkuteillä voi tulla ongelmia jos pitää vaikka mökille päästä. Kapeampiakin löytyy uusistakin. Pituus taas ei ole niin hankala, melkeinpä mitä pidempi sitä vakaampi vaunu.
Mutta ei kannata ahnehtia mahdollisimman isoa vaunua.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen.
Kannattaa käydä vetämässä koelenkki sen vaunun kanssa. Ne isommat vaunut ottaa tuulta aika kovasti. Eli vaikka yhdistelmä olisikin laillinen, voi se olla aika rasittava ajaa pidempää matkaa jos koko ajan pitää korjata kun vaunu meinaa viedä autoa.
Maksimileveät (2,5m) vaunut on mielestäni aika ikäviä vetää, kun se vaunu on niin paljon leveämpi kuin veturi. Ja pikkuteillä voi tulla ongelmia jos pitää vaikka mökille päästä. Kapeampiakin löytyy uusistakin. Pituus taas ei ole niin hankala, melkeinpä mitä pidempi sitä vakaampi vaunu.
Mutta ei kannata ahnehtia mahdollisimman isoa vaunua.
Re: Minkä kokonen asuntovaunu
vfr: Joskus 80-luvulla massojen kans oli villiä mutta nykyisin tyypityspapereissa on OIKEAT massat ja koska kaikki vaunumallit eivät ole tyypitettyä, myyjäliike joutuu hoitamaan asiat katsastuskonttorilla jolloin se myös punnitaan. Jos joku sitten lataa matkamökkiin 500 kg tavaraa niin se on omaa tyhmyyttä.
Mutta asiaan - suurin, mitä femmalla vedin oli Soliferin Finlandia 740, jonka kok. paino oli 2000 kg ja hienosti tuli. Tosin lastina ei ollut kuin kahden hengen yöpymistarpeet joten vetopaino oli about 1700-1750 kg. Mutta kuten tuossa edellä jo mainittiin niin kannattaa valita juuri sen kokoinen vaunu, jossa riittää kiinteät vuoteet omalle perheelle, antaa naapurin reteillä sillä isommalla. Yleisin kokoluokka on noin 5.5 metriä.
Leveydellä ei ole mitään merkitystä, paitsi jos lähtee pohjois-Norjan kapeille ränneille. Tärkeintä on ostaa KUNNON vetopeilit, Bilteman kympin lärväkkeet kannattaa ihan oikeesti jättää hyllyyn.
Jos haet viime vuosituhannen vaunua, niin keskieurooppalaiset halkolaatikot on vedettävyydeltään hanurista, nykyisin niidenkin tilanne on vähän parempi.
Mutta asiaan - suurin, mitä femmalla vedin oli Soliferin Finlandia 740, jonka kok. paino oli 2000 kg ja hienosti tuli. Tosin lastina ei ollut kuin kahden hengen yöpymistarpeet joten vetopaino oli about 1700-1750 kg. Mutta kuten tuossa edellä jo mainittiin niin kannattaa valita juuri sen kokoinen vaunu, jossa riittää kiinteät vuoteet omalle perheelle, antaa naapurin reteillä sillä isommalla. Yleisin kokoluokka on noin 5.5 metriä.
Leveydellä ei ole mitään merkitystä, paitsi jos lähtee pohjois-Norjan kapeille ränneille. Tärkeintä on ostaa KUNNON vetopeilit, Bilteman kympin lärväkkeet kannattaa ihan oikeesti jättää hyllyyn.
Jos haet viime vuosituhannen vaunua, niin keskieurooppalaiset halkolaatikot on vedettävyydeltään hanurista, nykyisin niidenkin tilanne on vähän parempi.