Alkoi savuttamaan pahasti
Alkoi savuttamaan pahasti
No niin arvon raatillaiset.
Eli ajelin tossa tänään 400km ihan ongelmitta ja yhtäkkiä alkoi vm2001 2.0T automaatti
savuttamaan aika rankasti. Ongelma tuntui esiintyvän ns. moottorijarruksessa
(siis kun kiihdyttää ja höllää kaasua) alkaa savua pöllyämään. tasaisessa kiihdytyksessä
ei ongelmaa. Kun auton pysäyttää ja antaa olla tyhjäkäynnillä niin savuttaa.
Pysäytin auton ja pidin tupakkitauon että auto olisi jäähtynyt hiukan, mutta sama vika
jatkui. Savu ei ole mustaa mutta jotain vaaleaa kaiketi. Täytyy vielä kun auto seisoo tuossa jonkusen tunnin niin käydä kokeilee uudelleen. Eli pistäkääs kaikkia veikkauksia kehiin. Varmaan ei kannattane ajaa tuota 400 kilometriä takaisin kotiin.
Että tämmöistä taas mulla nyt tällä kertaa
Eli ajelin tossa tänään 400km ihan ongelmitta ja yhtäkkiä alkoi vm2001 2.0T automaatti
savuttamaan aika rankasti. Ongelma tuntui esiintyvän ns. moottorijarruksessa
(siis kun kiihdyttää ja höllää kaasua) alkaa savua pöllyämään. tasaisessa kiihdytyksessä
ei ongelmaa. Kun auton pysäyttää ja antaa olla tyhjäkäynnillä niin savuttaa.
Pysäytin auton ja pidin tupakkitauon että auto olisi jäähtynyt hiukan, mutta sama vika
jatkui. Savu ei ole mustaa mutta jotain vaaleaa kaiketi. Täytyy vielä kun auto seisoo tuossa jonkusen tunnin niin käydä kokeilee uudelleen. Eli pistäkääs kaikkia veikkauksia kehiin. Varmaan ei kannattane ajaa tuota 400 kilometriä takaisin kotiin.
Että tämmöistä taas mulla nyt tällä kertaa
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Jos turbo on menny, niin se tekee juurikin tuollaista.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Hitto, kun sattui just pääsiäinen tähän saumaan. Mikään korjaamokaan ei ole auki edes huomenna. Voe, voe...
Kellään tietoo Kuopion lähistöllä jotain paikkaa mikä olis auki? Tai joku joka osaisi
asiaa tutkailla?
Käyn tuossa illan mittaan vielä katsomassa nesteet ja öljyt ym. ja kokeilen hiukan pyrittää moottoria, että tuleeko vika samantien uudelleen esiin.
Kellään tietoo Kuopion lähistöllä jotain paikkaa mikä olis auki? Tai joku joka osaisi
asiaa tutkailla?
Käyn tuossa illan mittaan vielä katsomassa nesteet ja öljyt ym. ja kokeilen hiukan pyrittää moottoria, että tuleeko vika samantien uudelleen esiin.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Eli näyttäs siltä ett öljyä on ja jäähdytin nesteet ok. Käynnistin auton ja samat savut tuli koko tienoolle. Ja muuten moottori kävi ok.
Ilmeisesti tuolla ei uskalla ajaa metriäkään ettei tule isompaa remppaa.
Tähän mennessä siis veikkaukset turbo, olisko jotain muita arvauksia?
Ilmeisesti tuolla ei uskalla ajaa metriäkään ettei tule isompaa remppaa.
Tähän mennessä siis veikkaukset turbo, olisko jotain muita arvauksia?
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Täältä yksi ääni lisää turbolle. Jollakin ilveellähän auto on kotiin saatava, joten itse ajaisin. Toisaalta taas jos kone kilahtaa niin sitten hinuri olisi ollut paljon halvempi.
Jos ajamaan päädyt niin muutaman kymmenen kilometrin välein on syytä öljymäärä tarkastaa. Jos öljynpainevalo pääsee vilahtamaan niin silloin ollaan jo heikoilla koneen laakerien kanssa. Lisäksi on aina olemassa vaara, että ahtimesta lähtee tavaraa öljyn kiertoon mukaan ja sitä kautta tekee tuhojaan koneessa. Koko koneen uusiminenhan on luonnollisesti paljon kalliimpaa kuin pelkän ahtimen.
Jos ajamaan päädyt niin muutaman kymmenen kilometrin välein on syytä öljymäärä tarkastaa. Jos öljynpainevalo pääsee vilahtamaan niin silloin ollaan jo heikoilla koneen laakerien kanssa. Lisäksi on aina olemassa vaara, että ahtimesta lähtee tavaraa öljyn kiertoon mukaan ja sitä kautta tekee tuhojaan koneessa. Koko koneen uusiminenhan on luonnollisesti paljon kalliimpaa kuin pelkän ahtimen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Ota läppäkotelolle tuleva muovinen paineputki irti ja kurkkaa miten märkänä moottoriöljystä läppäkotelo ja paineputki on. Jos lähes tiputtaa rasvaa niin turbo on finaalissa ja saattaa näyttää tältä
Turha liata konetta ja kattia sen enempää siinä tapauksessa.
Turha liata konetta ja kattia sen enempää siinä tapauksessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
http://www.fin-turbo.fi/
Tuo liike sijaitsee Kuopiossa, mutta aukioloajat on perjantaille. Tietystihän voi kokeilla soittaa, josko he vastaisivat. Heillä ainakin oli mitsun ahtimia tarjolla kun kesällä kyselin.
Tuo liike sijaitsee Kuopiossa, mutta aukioloajat on perjantaille. Tietystihän voi kokeilla soittaa, josko he vastaisivat. Heillä ainakin oli mitsun ahtimia tarjolla kun kesällä kyselin.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Sen verran korjaamossa katsoivat että turbo on kunnossa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Siis sauhu pelkästään vaaleaa? Haiseeko se miltään? Katoaako jäähdytysnestettä? Luulisi, että palamalla katoava öljy on väriltään jotain muuta kuin vaaleaa...
Voiko kannentiiviste tehdä tämmöistä? Osaako viisaammat sanoa?
Voiko kannentiiviste tehdä tämmöistä? Osaako viisaammat sanoa?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Haiskahtaa aika voimakkaasti aika mielenkiintoiselta. Ehkä hiukkasen joltain palaneelta.
Ja jos öljyä olis niin olis savu ilmeisesti tummaa.
Kyllähän se tietty kansipahvi voi olla.
Korjaamoon mukaan nesteet oli ok, mutta voineeko pienikin vuoto tuon tehdä?
Savua ainakin tulee aika rajusti. Koko tienoo oli perässä savusta joka kuitenkin haihtui
pikkuhiljaa.
Aika huonolta näyttää tilanne
Ja jos öljyä olis niin olis savu ilmeisesti tummaa.
Kyllähän se tietty kansipahvi voi olla.
Korjaamoon mukaan nesteet oli ok, mutta voineeko pienikin vuoto tuon tehdä?
Savua ainakin tulee aika rajusti. Koko tienoo oli perässä savusta joka kuitenkin haihtui
pikkuhiljaa.
Aika huonolta näyttää tilanne
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Jos öljy palaa savu on sinertävää. Haiseeko imelälle/makealle? Miltäs öljy näyttää, jos kurkkaat mittatikkua? Onko havaittavissa vaaleaa/harmaata seassa?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
Harmaalta se savu enemmänkin näyttää. Ei haise makealle mun mielestä. Jotenkin palaneen sekaiselle. Vaikea selittää. Ja savuttaa kokoajan, eli tyhjäkäynnilläkin.
Korjaaja epäili ettei olis tullut pistoolista dieseliä, mutta toisaalta tankkasin kuitenkin
melkein tankin täyteen E10:ä. Joten olis varmaan pätkinyt aika pahasti.
Auto on nyt pajalla tutkittavana, joten kovasti selvitellään vikaa.
Korjaaja epäili ettei olis tullut pistoolista dieseliä, mutta toisaalta tankkasin kuitenkin
melkein tankin täyteen E10:ä. Joten olis varmaan pätkinyt aika pahasti.
Auto on nyt pajalla tutkittavana, joten kovasti selvitellään vikaa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
OK. No ei varmaan öljyä sitten. Dieselillä ei bensakoneella pitkälle pötkitä. Kerran eräs työkaverini tankkasi bensa pösöön epähuomiossa dieseliä ja matka jatkui tuon jälkeen alle kilometrin (oli tosin aika tyhjä tankki). Ihmetteli kylläkin edullista tankkauskuittia
Eipä sinne palotilaan oikein muuta kuin öljyä tai jäähdytinnestettä voi mennä. Toivottavasti ei mitään pahenpaa ole käynyt. Kuopiosta on turhan pitkä matka tänne etelään, jos kone oireilee tuohon malliin (t: ex-kalakukko)
Eipä sinne palotilaan oikein muuta kuin öljyä tai jäähdytinnestettä voi mennä. Toivottavasti ei mitään pahenpaa ole käynyt. Kuopiosta on turhan pitkä matka tänne etelään, jos kone oireilee tuohon malliin (t: ex-kalakukko)
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Alkoi savuttamaan pahasti
90% varmuudella se o ahdin.
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203