Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Kohta kortin saava uusi saabisti kaipailee apua. Eli auto on lastutettu 9000 cs 2.3t vm. -94. Ostin auton vuodenvaihteessa, josta lähtien ollut pihassa seisonnassa. Ostaessa ei ollut muuta vikaa kuin venttiilikopantiivisteen vuoto, joka korjattu jo.
Nyt kun autolla on ajeltu hieman ilmaantui nykimistä alle 3000 kierroksen. Toimii hyvin silloin kun kierrokset ovat yli 3000 ja vetoja tuntuu olevan. Toinen vika on kaasua hellitettäessä ilmansuodattimen kotelosta kuuluu pauke/köhinä (vaikea kuvailla ääntä).
Kerran ajossa sytytti CE-valon ja herjasi lambda-anturia, mutta ei ole sen jälkeen sitä herjannut :roll:
Autoon olen juuri tehnyt huollon jossa vaihdettu kaikki suodattimet.
Missähän vika voisi olla?

Kiitoksia jo nyt neuvoista!
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja mestari »

mitä muuta tehtiin huollossa?

tulpat?
oikeatkin vielä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Eli huollossa vaihdettiin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin, polttoainesuodatin, öljyt ja öljynsuodatin ja ngk-tulpat olivat samat mitä ollut ennenkin.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jokuman kirjoitti:Toimii hyvin silloin kun kierrokset ovat yli 3000 ja vetoja tuntuu olevan. Toinen vika on kaasua hellitettäessä ilmansuodattimen kotelosta kuuluu pauke/köhinä (vaikea kuvailla ääntä).
Autossahan ei ole asennettuna "vapaavirtaussuodatinta" tai ulospuhaltavaa vinkuventtiiliä alkuperäisen kierrättävän By-Pass:in tilalla?
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Vaparia ei ole. By-passin tilalla on pro-turbon säädettävä dump-venttiili. Ei kait se voi syynä olla? Tuo nykiminen on tosissaan sellanen vika että välillä on päällä välillä taas ei :roll: Voisiko tuo olla imuilmanlämpötila-anturi, kun sattuu olemaan teippi patentilla paikallaan ja mitähän maksaa uusi?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jumittava dumppi voi olla syypää, ei päästä kaasua hellitettäessä ahtoputkistoon syntyvää paineiskua ulos vaan äkkiä suljetulta kaasuläpältä kulkee paineaalto takaisin ahtimen kompressorisiiville ja ahdin sakkaa verraten väkivaltaisesti. Yskii ja sotkee ilmamassamittausta niissä malleissa joissa mitataan, voi hajottaa ahtimen siivet pitkään rääkätessä.

Minä suosittelisin oikean By-Pass- venttiilin asennusta.
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Dumppi kyllä toimii hyvin, aukeaa pienilläkin ahdoilla.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jokuman kirjoitti:Voisiko tuo olla imuilmanlämpötila-anturi, kun sattuu olemaan teippi patentilla paikallaan ja mitähän maksaa uusi?
Ja joo, tottakai voi. Minkähänlaisella teippipatentilla ja miten? Johdotusta teippailtu vai koko anturi ahtoputkeen teipillä ranetettu? Uusi maksaa merkkitiskillä Perkeleesti, tarvikeliikkeissä saatavuus huonoa. Bosch:in maahantuojaliikkeiltä voi saada hedelmällisimmän & edullisimman tuloksen kyselyihin.

Silti suosittelisin ensitöiksi sen dumpin hylkäämistä paremmin toimivan By-passin eduksi.
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Ihan sähköteipillä kiinnitetty koko anturi ahtoputkeen edellisen omistajan toimesta. Voihan se tuo dumppikin olla, mutta mietin vaan miten ei tehnyt mitään kun auto ostettiin ja ajoa oli 400km silloin :?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se dumppi voi alkaa takertelemaan ahtimen läpipäästämästä ja ahtoputkistoon kulkeutuneesta öljystä, riippuen siitä minkälaisilla toleransseilla tarvikesuhautin on tehty. Ahtoputkistosta löytyvä pieni öljyhuntu on ehjällä ahtimella- ja koneellakin ihan normaalia.

Näillä tiedoilla kuitenkin tärkeämpää olisi saada imuilman lämpötila-anturin liitos tiiviiksi, rikotut kierteet, puuttuva tiiviste tai muuten ranetettu liitos sallii ilman kulkea imu/ahtotilanteesta riippuen anturin ohitse hallitsemattomasti ja näin anturin virheellisesti mittaamaksi.
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Kiitos neuvoista! Pitää koittaa pääsiäisen jälkeen etsiä jostain tuo anturi. Ilmoittelen sitten hävisikö vika :wink:
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Kävin eilen kaverin kanssa kokeilemassa autoa, niin n.10 km ajon jälkeen rupesi taas nykimään, paukkumaan putkessa ja putkenpäästä tuli nestettä ja hieman savua :roll: Olisiko sittenkin lambda, miten voi mitata lambdan?
Tuosta imuilmanlämpö anturista oli vain liitin hajonnut eli on tiiviisti paikallaan eikä vuoda ilmaa ohi.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

paukkumaan putkessa ja putkenpäästä tuli nestettä ja hieman savua
tarkoitatko vaalean harmaata savua...?
Mutta jos sitä nestettä ja savua tulee putkesta, kun moottori on normaali
lämmöissä.
Niin epäilenpä tällöin että johonkin pyttyyn/pyttyihin pääsee jäähdytinnestettä.
Ja jos tulppa/tulpat "kastuu" niin tällöin kyllä ilmenee nykimistä.

Onko kansipahvi milloin vaihdettu..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jokuman
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 19:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja jokuman »

Kyllä vaaleaa/harmaata savua oli. Tiivisteen vaihdosta minulla ei ole tietoa. Kuinka kalliiksi tulee itse tehtynä ja onko miten vaikea työ tässä autossa?
Eikö voi lambda olla, jos seokset menee sekaisin tms?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tonnari nykii, neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos lambda temppuilee ja seokset menee rikkaalle, tulee putkesta mustaa savua. Harmaa on selvä merkki vesivuodosta.


Itse tehtynä kansipahvin vaihto ei tule kovinkaan kalliiksi, pahvi maksaa moponetissä jotain ~35 euroa. Toki yllätyksiä voi aina tulla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin