Öljynvaihto ongelmaa..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
unmasked
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 21:57

Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja unmasked »

Hei toverit! Tuossa vaihtelin 9-3 vm -00 öljyjä, mutta yritykseksi jäi. Ilmeisesti jossain vaiheessa auton elämänkaarta on öljypohjan pulttia (vai mikä sen virallinen nimi on, kuitenkin se minkä avaamalla öljy tulee pihalle :D) on runnottu sen verran kova kouraisesti, että se muistuttaa lähinnä ympyrää. Yritin hellästi sitä avata, mutta jouduin totetamaan tilanteen hyödyttömäksi. Eli kyssäri kuuluukin, onko tuolle tehtävissä mitään kotikonstein? Vai kannattaako suosiolla ajaa ammattimiehen huollettavaksi? Myllynä on ihan tämä perus kahen litran bensakone. Työkaluja kyllä löytyy, ja hitsiä yms, ja taitoakin jonkin verran :) Eli jos joku ystävällisesti osaisi vinkata jonkin kotokonstin, niin säästäisi taas pitkän sentin. Kiitos.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Hitsaamalla iso mutteri mälvätyn propunkannan päähän, tai naputtelemalla pienellä ruuvimeisselillä ja vasaralla tiivisteprikka välistä pois, tai leikkaamalla Dremelillä tai sen kopiolla propunkannan laippa pois jolloin näissä kahdessa viimeksimainitsemassani tapauksessa "veto loppuu" propusta jolloin se enää ei olekaan niin kireällä.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja baasenar »

unmasked kirjoitti:Hei toverit! Tuossa vaihtelin 9-3 vm -00 öljyjä, mutta yritykseksi jäi. Ilmeisesti jossain vaiheessa auton elämänkaarta on öljypohjan pulttia (vai mikä sen virallinen nimi on, kuitenkin se minkä avaamalla öljy tulee pihalle :D) on runnottu sen verran kova kouraisesti, että se muistuttaa lähinnä ympyrää. Yritin hellästi sitä avata, mutta jouduin totetamaan tilanteen hyödyttömäksi. Eli kyssäri kuuluukin, onko tuolle tehtävissä mitään kotikonstein? Vai kannattaako suosiolla ajaa ammattimiehen huollettavaksi? Myllynä on ihan tämä perus kahen litran bensakone. Työkaluja kyllä löytyy, ja hitsiä yms, ja taitoakin jonkin verran :) Eli jos joku ystävällisesti osaisi vinkata jonkin kotokonstin, niin säästäisi taas pitkän sentin. Kiitos.
Jos sulta löytyy järeät lukkopihdit, niin niillä voisit ensin kokeilla. Jos ei lähde, niin sitten hitsaat siihen vaikka M 16 -mutterin (ei kuumasinkittyä) ja kierrät tulpan 24 mm avaimella auki.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
unmasked
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 21:57

Re: Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja unmasked »

Lukkopihtejä ei löytyny niin järeitä, että oisivat asiaa auttaneet, pitäneepi kokeilla tolla hitsityylillä. Kiitoksia vastauksista!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
unmasked
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 21:57

Re: Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja unmasked »

Jep, homma hoitu hitsaamalla. Kiitoksia kaikille vinkeistä.
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja Anza »

Itellä kävi samanlainen homma tuossa jokunen öljynvaihto sitten. Eli tuo alkuperäinen proppu oli niin pehmeää, että nylppääntyi pyöreäksi.
Avainkokoa en sen kummemmin muista, mutta päättelin propun pehmeydestä sen, että siihen ei ole kovin kummonen hakata paria milliä pienempi kiintolenkki kiinni. Eikä ollutkaan. Loppupeleissä irrotin sen kolkuttelemalla vasaralla 10 tai 11mm kiintolenkin kiinni kantaan ja varovasti vasaralla naputtelemalla proppu auki. On tosiaan niin pehmeää, ettei tarvinnut eden kummosia voimia käyttää, että sai pienemmän lenkin paukuteltua pohjaan asti.
9-3 SE 2.0l -99
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Öljynvaihto ongelmaa..

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

niin siinä käy kun käyttää paskoja työkaluja :wink:
rakenteluksi menee herkästi.
ja proppu uusiksi.
varoitukseksi kumminkin

jos hakkaatte avaimia öljyproppuun niin varokaa sitten että ei öljypohja halkea :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin