Kansi kalkattaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Kansi kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pieni alustus: Auto jätti tien päälle. Ylläri. Käynnistyi uudestaan ja rupesi käymään n. 10s jälkeen todella vaivalloisesti ja sammui taas. Käynnistyi taas uudestaan ilman ongelmia ja jälleen 10 sekunnin kuluttua halusi sammua. Matkaa oli takana 0-keliaamuna n. 700 metriä, eli kone ei ollut lämmin. Ei väliä antoiko hanaa vai jättikö tyhjäkäynnille, aina sama lopputulos.
Tämän vaivan syyksi on alettu epäillä 3 vuotta ja 70 000 km sitten vaihdettua motonetin "Walbroa", koska korviin on kantautunut uutisia, joiden mukaan etanoli ei tekisi sille välttämättä ihan hyvääkään. Tämä ei kuitenkaan ole se suurin huolenaihe tällä hetkellä.

Pari viikkoa myöhemmin eli perjantaina kävin uudestaan auton kanssa keskustelun asiasta ja tällä kertaa hän päätti jälleen käynnistyä ja jopa jäädä käyntiin. Ongelma oli kuitenkin järkyttävä kalkatus kannessa, minkä takia sammutin auton aika nopeasti, kun ääni ei loppunut. Öljynpaineen merkkivalo loimotti iloisesti. Öljynpaineen merkkivalo on aiemminkin muistuttanut olemassaolostaan vilkahtamalla silloin tällöin matkan aikana sammuen kuitenkin saman tien. Välillä se on myös käynnistyksen jälkeen jäänyt vähän pidemmäksi aikaa palamaan sammuen kuitenkin itsestään.
Öljyä on mittatikun mukaan tarpeeksi. Etanoli on sitä saattanut vähän ohentaa, mutta se kuitenkin pysyy hyvin tikussa kiinni sekä tuoksuu, näyttää ja tuntuu öljyltä. Sehän ei toki vielä kerro, että se olisi kunnossa...
Auton alle ei jää öljypisaroita (pitäisikö huolestua?) eikä auto myöskään käydessään savuta. Ei ole suihkinut ja ruiskinut öljyä ympäri konehuonetta, mutta ainakin venakopan kannen tiiviste pitäisi jäljistä päätellen uusia.
Jäähdytinnestettä ei ole tarvinnut muutamaan kuukauteen lisätä (pitäisikö huolestua?).

Jostain syystä painetta ei kuitenkaan ole ja niinpä kansi kalkattaa, rallattaa ja kolisee kuin viimeistä päivää. Öljypumppu ei kuulemma kovin herkästi mene miksikään, mutta mihinkäs ne paineet sitten katoaa? Lähinnä vinkkejä, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos vaikka joskus saan itseäni niskasta kiinni ja naapureiden iloksi rupean suorittamaan purkutoimenpiteitä kannelle?

Potilashan on tämä todellinen maanantaikappale NG900 2.0T.
vellu87
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 17, 2011 20:32
Paikkakunta: harjavalta

Re: Kansi kalkattaa

Viesti Kirjoittaja vellu87 »

paas kurkaten se ölypumpun koppa,siinä on pari öljyuraa ja jos ne ei kohtaa niin öljy ei kierrä kannessa. se aukee kun otat kampuran siimapyörän pois ja sitten isoilla seekeripihdeillä koppa pois. kopassa on kyl nuoli ja lohkossa samaten. ne ainaski kohdalleen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kansi kalkattaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ex:s anopin 9-3:ses samat oireet.. alakerta totaali vainaa.... nyt rokkaa vaihtomoottorin turvin taas.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kansi kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

vellu87 kirjoitti:paas kurkaten se ölypumpun koppa,siinä on pari öljyuraa ja jos ne ei kohtaa niin öljy ei kierrä kannessa. se aukee kun otat kampuran siimapyörän pois ja sitten isoilla seekeripihdeillä koppa pois. kopassa on kyl nuoli ja lohkossa samaten. ne ainaski kohdalleen
Onko mitään järkiperäistä tai henkimaailman syytä, miksi nuo urat olisivat luiskahtaneet paikoiltaan? Tuo lienee kuitenkin helpoimmasta päästä tarkistaa, joten joskohan tuossa viikonloppuna (todennäköisesti räntäsateessa) ehtisi kurkata.
nalleolut kirjoitti:ex:s anopin 9-3:ses samat oireet.. alakerta totaali vainaa.... nyt rokkaa vaihtomoottorin turvin taas.
Ei saa pelotella... hemmetin ooppelit kun ei mitään kestä. :lol:
Toisaalta, jos tuon moottorinkin vielä vaihtaa, niin ei taida enää kovin montaa alkuperäistä osaa tässä kiesissä. Lienee vaihdelaatikko ainoa. :D
vellu87
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 17, 2011 20:32
Paikkakunta: harjavalta

Re: Kansi kalkattaa

Viesti Kirjoittaja vellu87 »

niin no,mulla hajos ne siimapyörän pultit ja sitten joku pulteist osu siihen koppaan ja se pyörähti.. on siin' kumminkin sellanen pieni lukitustappi kyl... mist niist mitää tietää :D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kansi kalkattaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tää on ihan tuttu vika, hihnapyörän torxit piilopuolella alkaa kiertyä ulospäin, osuu öpumpun kanteen ja alkaa sorvaus. Tuleeko öljyä rankemmin jakopään suunnasta auton alle kuin normaalisti ?
Helppo tarkastaa, oikea eturengas pois, hihnapyörän edestä suojamuovi pois, moniurahihna löysälle, 27mm normaalikierteinen pultti pois, hihnapyörä pois ja työmaa on näkyvissä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kansi kalkattaa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Öljyä ei tule auton alle lainkaan. Pitäisikö huolestua? :mrgreen:
Kolmen viikon tauon jälkeen kävin kääntämässä auton taas käyntiin. Edelleen sama traktorimölinä sieltä kannesta kuuluu, mutta kone kuitenkin käy. Seuraavaksi ajattelin riipasta tuosta bilteman kautta hakemaan työkaluja ja kurkkia, mitä kaikkea on tapahtunut.
Jos tuo Vesan mainitsema sorvaaminen on alkanut ja on aiheuttanut tuon öljynkierron estymisen, niin mitä korjaavia toimenpiteitä on olemassa?
Vastaa Viestiin