Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Tervehdys,
Kesän ja katsastuksen lähestyessä, olisi tarkoitus maalata uusi "hieman" isompi IC mustaksi. Pomppaa niin pahasti silmille sieltä, että tulee varmasti katsastussedältä sanomista.
Kun en tyhjentävää vastausta omaan pohdiskeluun löytänyt, niin kysymys olisi, että millä maalilla se kannattaa maalata? Ja mitä pohjatöitä pitäisi tehdä? Varmaan ei kannata hirveän paksu kerrosta laittaa, kun se vähän poistaa sen isomman jäähyn hyödyt!
Projektit ovat sitten mukavia.
Kesän ja katsastuksen lähestyessä, olisi tarkoitus maalata uusi "hieman" isompi IC mustaksi. Pomppaa niin pahasti silmille sieltä, että tulee varmasti katsastussedältä sanomista.
Kun en tyhjentävää vastausta omaan pohdiskeluun löytänyt, niin kysymys olisi, että millä maalilla se kannattaa maalata? Ja mitä pohjatöitä pitäisi tehdä? Varmaan ei kannata hirveän paksu kerrosta laittaa, kun se vähän poistaa sen isomman jäähyn hyödyt!
Projektit ovat sitten mukavia.
Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Eipä sillä värillä juurikaan merkitystä ole, jollet tykitä siihen niin paljon kamaa että toimii eristeenä tai tukit ilmaraot.
Paukkupullolla jos maalaat niin tuskin saat aikaan heikentävää vaikutusta, miranolilla ja pensselillä tai telalla voisit ehkä saada tukittua virtauksen (siis ulkoilman puolella se kennoa jäähdyttävä virtaus).
Mattapinta säteilee lämpöä enemmän kun kiiltävä, mutta ensisijainen jäähdytys IC:ssä tapahtuu limavirtauksen vaikutuksesta jolloin värillä ei todellakaan ole mitään merkitystä.
Paukkupullolla jos maalaat niin tuskin saat aikaan heikentävää vaikutusta, miranolilla ja pensselillä tai telalla voisit ehkä saada tukittua virtauksen (siis ulkoilman puolella se kennoa jäähdyttävä virtaus).
Mattapinta säteilee lämpöä enemmän kun kiiltävä, mutta ensisijainen jäähdytys IC:ssä tapahtuu limavirtauksen vaikutuksesta jolloin värillä ei todellakaan ole mitään merkitystä.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Tyylikäs pahvi eteen jos katsastus jännittää.
Itse kun kävin kuukausi sitten katsastamassa Saabin isolla coolerilla, niin pistin näkösuojaa "talven viimoja vastaan", kuten syylärin eteen ennen laitettiin pahvia. Pahvin sijasta käytin jotain siistiä ja tihetä polyeteeni verkkoa. Tiedä sitten vaikuttiko lopputulokseen, mutta leima tuli.
Itse kun kävin kuukausi sitten katsastamassa Saabin isolla coolerilla, niin pistin näkösuojaa "talven viimoja vastaan", kuten syylärin eteen ennen laitettiin pahvia. Pahvin sijasta käytin jotain siistiä ja tihetä polyeteeni verkkoa. Tiedä sitten vaikuttiko lopputulokseen, mutta leima tuli.
Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Kysy mieluummin jostain eloksointifirmasta mitä maksaa jos eloksoivat sen mustaksi tai minkä värin sitten haluatkin, luulisin ettei tuo homma ole niin kallista. Anodisointi eli eloksointi on ohut pintakäsittely kerros joka suojaa korroosiolta.
Tässä ainakin yks sellainen firma http://www.eloksointi.fi/ joka sitä tekee.
Tässä ainakin yks sellainen firma http://www.eloksointi.fi/ joka sitä tekee.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Suheellisen helppoa tuo anodisointi on tehdä myös itse. Tosin tuon kokoisella kappaleella saakin olla jo suht iso astia missä sen tekee. Ite en oo käytännössä toteuttanut, mutta teoriaa luin hetken, josta selvis ettei mahdottomia välineitä tuo toimenpide vaadi.
Mitkäs on muuten kriteerit tuon jäähyn koolle katastuksessa? Onko tyyliin ettei saa olla yhtään isompi vakiosta, vai miten se katsotaan?
Mitkäs on muuten kriteerit tuon jäähyn koolle katastuksessa? Onko tyyliin ettei saa olla yhtään isompi vakiosta, vai miten se katsotaan?
Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Taidan turvautua maalaukseen pullo kädessä. Hieman nopeampaa, kuin viedä sitä jonnekin. Etenkin kun on vain yksi auto
.
Mutta mitä siihen laillisuuteen tulee, niin tästä on keskusteltu paljon ja periaatteessa ei saisi olla mitään muuta kuin orkis osa siinä. Turbomoottorilla varustetun auton moottorin mikä tahansa muuttaminen on moottorinvaihtoon verrattava tekijä. yms blaah blaah blaah. Kaikki kiva on kielletty.
Mut siksi pitäisi toi jäähy laittaa mustaksi. Riski realisoitui, kun menin laitattamaan uudet kesänakit alle, kaveri totes heti alkuun, että on muuten iso jäähy
. Että katsastusmies saattaa sanoa myös asiasta jotain, joka ei ole kehu.

Mutta mitä siihen laillisuuteen tulee, niin tästä on keskusteltu paljon ja periaatteessa ei saisi olla mitään muuta kuin orkis osa siinä. Turbomoottorilla varustetun auton moottorin mikä tahansa muuttaminen on moottorinvaihtoon verrattava tekijä. yms blaah blaah blaah. Kaikki kiva on kielletty.
Mut siksi pitäisi toi jäähy laittaa mustaksi. Riski realisoitui, kun menin laitattamaan uudet kesänakit alle, kaveri totes heti alkuun, että on muuten iso jäähy

Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Ei tosiaankaan vaadi isoja altaita metrikanttiinsa kolmesta neljään altaaseen niin homma on aivan tehdas verionen. Ja ukokaa minua toimenpide on satayks kertaa parempi ku maalaus.jeippo kirjoitti:Suheellisen helppoa tuo anodisointi on tehdä myös itse. Tosin tuon kokoisella kappaleella saakin olla jo suht iso astia missä sen tekee. Ite en oo käytännössä toteuttanut, mutta teoriaa luin hetken, josta selvis ettei mahdottomia välineitä tuo toimenpide vaadi.
Mitkäs on muuten kriteerit tuon jäähyn koolle katastuksessa? Onko tyyliin ettei saa olla yhtään isompi vakiosta, vai miten se katsotaan?


Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
Ei se paukkupullolla maalaus ole todellakaan vaikeaa. Otetaan purkista korkki pois ja ennen etusormen koukistusta suunnataan se maalisuihku niille coolerin näkyville alueille.
Ei siis tarvi edes takapuolelta ja syvälle ripojen väliin maalia suihkia kun ne on tummia alueita joka tapauksessa.
Pitoa parantaa jos pesee vaikka jarrukliinerillä enimmät rasvat pois pinnoilta. Itsellä pysyi kolmatta vuotta motonetin mattamusta ihan tolla tekniikalla hyvin pinnassa.
Ei siis tarvi edes takapuolelta ja syvälle ripojen väliin maalia suihkia kun ne on tummia alueita joka tapauksessa.
Pitoa parantaa jos pesee vaikka jarrukliinerillä enimmät rasvat pois pinnoilta. Itsellä pysyi kolmatta vuotta motonetin mattamusta ihan tolla tekniikalla hyvin pinnassa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24616
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Välijäähdyttimen maalaus mustaksi
american hotrodis oli hyvä ku ne huijas sitä yhtä et spray pulloa pitää ravistaa niin kauan et lakkaa helisemästä.... hahahahahhah
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659