Herätetääs vanha ketju henkiin...
Eli ostin uuden keskuslukituksen kauko-ohjainsarjan, jossa on myös takakontin sähkölukon avaustoiminto.
Millainen moottori tuolla takakontissa on? Ovissahan on moottori joka toimii napaisuutta vaihtamalla, jolloin moottori työntää tankoa ylös tai alas.
Onko joku asentanut kauko-ohjattavan takakontin avaussysteemin, vedetäänkö ohjainyksiköltä piuhat takakonttiin asti vai saako asennuksen toimimaan kuljettajan oven avausnapin johdotuksiin tehtävällä liitännällä???
Takakontin sähkölukko
Re: Takakontin sähkölukko
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Takakontin sähkölukko
Takaluukussa on avaussolenoidi, joka vetää lukon auki kun tarjotaan jännitettä. Palautuu jousivoimalla, ja nappi jarruttaa palautumista avauksen jälkeen maadoittamalla moottorin käämin aina silloin kun nappia ei paineta.
Avausnapin johtoihin kytkeminen esim. kuskin A-pilarin juuressa riittää. Tarvitaan vaihtorele, joka irrottaa napin moottorista siksi aikaa kun kauko-ohjaimen kautta tarjotaan avaussolenoidille virtaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=98951

Avausnapin johtoihin kytkeminen esim. kuskin A-pilarin juuressa riittää. Tarvitaan vaihtorele, joka irrottaa napin moottorista siksi aikaa kun kauko-ohjaimen kautta tarjotaan avaussolenoidille virtaa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=98951

Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 21, 2012 08:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Takakontin sähkölukko
Yritin saada siitä sähkökaaviopiirustuksesta tolkkua ja eikös se riitä kun liittää kauko-ohjainyksiköltä lähtevän + 12 V avaussignaalin violetin (VT) väriseen johtimeen joka lähtee ovinapin takaa...?jus kirjoitti:Takaluukussa on avaussolenoidi, joka vetää lukon auki kun tarjotaan jännitettä. Palautuu jousivoimalla, ja nappi jarruttaa palautumista avauksen jälkeen maadoittamalla moottorin käämin aina silloin kun nappia ei paineta.
Avausnapin johtoihin kytkeminen esim. kuskin A-pilarin juuressa riittää. Tarvitaan vaihtorele, joka irrottaa napin moottorista siksi aikaa kun kauko-ohjaimen kautta tarjotaan avaussolenoidille virtaa.
...vai kärähtääkö tuo ovinapin kytkin kun sinne tulee (-) maa ja se on asennossa jossa se päästää juurikin tuon maavirran läpi violettijohtoa myöden avausmoottorille päin?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Takakontin sähkölukko
Voi kärähtää ennemmin se kauko-ohjain jollei siinä ole virranrajoitusta. Tarvitset vaihtokärkisen releen, jota ohjaat kaukosäätimeltä. Rele vaihtaa vetäessään violettiin johtoon napilta tulevan ohjauksen tilalle jatkuvan jännitteen.
Re: Takakontin sähkölukko
No niin, takakontin sähkölukon kauko-ohjausjärjestelmä asennettu! Vieläpä toimivasti, ainakin toistaiseksi.
Aikaa meni räpeltäessä melko kauan, johtoja on melkoinen nippu tuollaisessa jälkiasenteisessa keskuslukon kauko-ohjainsysteemissä ja iso prosentti niistä pitäisi saada vielä oikein kytkettyä saumattoman toimivuuden takaamiseksi!
Iso kiitos nimimerkille "jus" tuosta vaihtoreleen tarpeellisuuden ilmoittamisesta. Olisin voinut tosissaan yrittää kytkeä ilman sitä...
Motonetissa yritin oikeanlaista relettä etsiessäni ja ostaessani kysyä vähän neuvoa noista releen kytkennöistä, mutta oli kyllä enemmän kuin hakusessa "pojilla" relekytkennät ja koko vekottimen toiminta siellä!?! Googlellahan tuo releen kytkentä löytyy ja onhan siinä kyljessäkin melko selkeä kaavio ja vielä voi yleismittarilla varmistaa että menee oikein.
Aikaa meni räpeltäessä melko kauan, johtoja on melkoinen nippu tuollaisessa jälkiasenteisessa keskuslukon kauko-ohjainsysteemissä ja iso prosentti niistä pitäisi saada vielä oikein kytkettyä saumattoman toimivuuden takaamiseksi!
Iso kiitos nimimerkille "jus" tuosta vaihtoreleen tarpeellisuuden ilmoittamisesta. Olisin voinut tosissaan yrittää kytkeä ilman sitä...
Motonetissa yritin oikeanlaista relettä etsiessäni ja ostaessani kysyä vähän neuvoa noista releen kytkennöistä, mutta oli kyllä enemmän kuin hakusessa "pojilla" relekytkennät ja koko vekottimen toiminta siellä!?! Googlellahan tuo releen kytkentä löytyy ja onhan siinä kyljessäkin melko selkeä kaavio ja vielä voi yleismittarilla varmistaa että menee oikein.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i