Tonnari otti ja sammui kesken ajon?? Vika korjattu!
Tonnari otti ja sammui kesken ajon?? Vika korjattu!
Elikkäs tuo meidän 9000(-95 2.3t cde) otti ja hyytyi kesken ajon. Aluksi kuuntelin että pa-pumppu on hiljaa kun virrat laittaa päälle. Sulakkeen tarkastus ehjä oli. Seuraavaksi tavaratilaan ja luukku auki ja pumpun johtosarjan liitos auki ja lampulla testaamaan mutta ei tullut virtaa?? Takaisin sulakkeille, virtaa ei tullut sinnekkään eli sulakkeelle 14. (polttoainepumppu 20A). Sitten siirryin kone huoneen puolelle ja pa-pumpun releelle, sinne tuli virta ja sitä tuli kahteen napaan eli akulta ja ohjausjännite, mutta itse maadoitus puuttui relesokkelilta. Eli kun kopukynällä kokeili sen toinen pään ollessa akun - navassa niin valo paloi mutta kun kytkin kynän relesokkeliin releen maapuolelle niin ei tullut valoa joten siitä totesin että maadoitus puuttuu. Liekko katkos jossain??? Onko mahdollista jotta moottorin ohjainyksikön kautta tapahtuisi maadoitus?? Minulla on tuo suomen kielin korjausopas mutta siinä on huonot sähkökuvat( tai ei vastaa tätä meidän autoa)... Olisikohan tietoa paremmista kaavioista.... Antakaahan tietoa ja hyviä neuvoja jotta saadaan Saapatti liikenteeseen. Iso KIITOS kaikille vastanneille ja neuvoja antaville.
Tuossa kaahlailin voorumia ja löysin semmoista tietoa jotta moottorin ohjain yksikkö ohjailee pa-pumpun relettä maatto puolelta... Ja ohjaa sitä saadessaan syttö tietoa.?? Jotta vika voisi olla mahdollisesti DI-kasetissa onko näin? Voi lukemani perusteella hajota ilman ennakko varoituksia ajossa??
Tuossa kaahlailin voorumia ja löysin semmoista tietoa jotta moottorin ohjain yksikkö ohjailee pa-pumpun relettä maatto puolelta... Ja ohjaa sitä saadessaan syttö tietoa.?? Jotta vika voisi olla mahdollisesti DI-kasetissa onko näin? Voi lukemani perusteella hajota ilman ennakko varoituksia ajossa??
Viimeksi muokannut riihijus, Ma Touko 09, 2011 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon eikä käyntiin??
Syötin virtaa hyppyjohdolla suoraan pumpun sulakkeelle ja pumppu hurisee tankissa. Pitänee huomenna katsastaa kipinät tulpista. Uskallanko ottaa ja laittaa irtaallaan boksiin, maadoittaa ne sarjaan autonrunkoon ja sen jälkeen startata?? Vai onko jokin muu konsti olemassa??
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon eikä käyntiin??
Juu, mutta ehdottomasti sormet irti kasetista eikä kohelia tai kuuroa kaveria virta-avaimen ääreen jos itse olet katselemassa kipinöitä, kasetti mielellään oikeinpäin testatessa, ja pitää muistaa että DI voi suorittaa jälkipuhdistuspolton käynnistysyrityksen jälkeen sytytysvirta poiskytkettynäkin, varminta on ottaa akun miinuskaapeli irti ennenkuin kasettiin uudelleen kosketaan. Jännitteet ovat kovempia kuin perinteisten jakajasytkien ja oikeasti hengenvaarallisia.riihijus kirjoitti:Uskallanko ottaa ja laittaa irtaallaan boksiin, maadoittaa ne sarjaan autonrunkoon ja sen jälkeen startata??
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon eikä käyntiin??
Eikös se ollut niin että bensapumppu saa virtaa vasta sitten kun kone pyörii.
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon eikä käyntiin??
Jossain bensapumpun painepuolella (välillä pumppu - moottori) on kai jonkinlainen painekytkin, jonka perusteella pumppu pyörii, jos painetta ei ole riittävästi kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle. Pumppu sammuu hetken kuluttua, jos ei startata. Jos edellisestä käytöstä ei ole pitkä aika ja takaiskuventtiili on hyvässä kunnossa eikä putkistossa ole vuotoja niin pumppu ei välttämättä käynnisty kun virrat kääntää päälle, vaan vasta kun starttaa. Ainakin omassa systeemi toimii näin.
Kasettia en minäkään suosittele koekäyttämään nurinpäin, koska käämit saattavat ylikuumentua muuntajaöljyn mahdollisesti valuessa pois niitä suojaamasta. En suosittele kääntämään kasettia nurinpäin muutenkaan. Jos kääntää kasetin nurinpäin, täytyy sitä pitää oikeinpäin riittävän kauan ennenkuin kasettia käyttää, että muuntajaöljyt ehtii valua takaisin.
Ja kasettiahan ei saa käyttää ilman (oikeanlaisia) sytytystulppia tai se saattaa hajota.
Kasettia en minäkään suosittele koekäyttämään nurinpäin, koska käämit saattavat ylikuumentua muuntajaöljyn mahdollisesti valuessa pois niitä suojaamasta. En suosittele kääntämään kasettia nurinpäin muutenkaan. Jos kääntää kasetin nurinpäin, täytyy sitä pitää oikeinpäin riittävän kauan ennenkuin kasettia käyttää, että muuntajaöljyt ehtii valua takaisin.
Ja kasettiahan ei saa käyttää ilman (oikeanlaisia) sytytystulppia tai se saattaa hajota.
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon eikä käyntiin??
Juu, mutta ehdottomasti sormet irti kasetista eikä kohelia tai kuuroa kaveria virta-avaimen ääreen jos itse olet katselemassa kipinöitä, kasetti mielellään oikeinpäin testatessa, ja pitää muistaa että DI voi suorittaa jälkipuhdistuspolton käynnistysyrityksen jälkeen sytytysvirta poiskytkettynäkin, varminta on ottaa akun miinuskaapeli irti ennenkuin kasettiin uudelleen kosketaan. Jännitteet ovat kovempia kuin perinteisten jakajasytkien ja oikeasti hengenvaarallisia.
Jees! Testailen iltapäivällä ja yritän olla varovainen??
Eikös se ollut niin että bensapumppu saa virtaa vasta sitten kun kone pyörii.
Tämänkin testasin, laittamalla kopukynän sulakkeelle starttauksen yhteydessä mutta eipä tullut virtaa vaikka kone starttasi hyvin ja akussa on puhtia???
Jossain bensapumpun painepuolella (välillä pumppu - moottori) on kai jonkinlainen painekytkin, jonka perusteella pumppu pyörii, jos painetta ei ole riittävästi kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle. Pumppu sammuu hetken kuluttua, jos ei startata. Jos edellisestä käytöstä ei ole pitkä aika ja takaiskuventtiili on hyvässä kunnossa eikä putkistossa ole vuotoja niin pumppu ei välttämättä käynnisty kun virrat kääntää päälle, vaan vasta kun starttaa. Ainakin omassa systeemi toimii näin.
Tosiaankin tuon korjaus oppaan mukaan siellä releen ohjauksen välissä painekytkin. Mutta missähän se kytkin on?? ja mitä painetta se haistelee?? pa-painetta vaiko ahtopainetta?? Kirjan mukaan se on jossain turbon lähettyvillä..... mene ja tiedä sitten??
Tuommoista vielä jotta, on ollut keskustelua että minkä väristä DI-kasettia pitäisi käyttää....?? Niin että mitä eroja niissä on?? Tällä hetkellä on musta ja on ollut siitä asti kun auto on meillä ollut eli palttiarallaa kolme vuotta ja tähän asti on toiminut. Moottorin virkaa tuossa on suorittanut 2.3t(147kw) ?
Jees! Testailen iltapäivällä ja yritän olla varovainen??
Eikös se ollut niin että bensapumppu saa virtaa vasta sitten kun kone pyörii.
Tämänkin testasin, laittamalla kopukynän sulakkeelle starttauksen yhteydessä mutta eipä tullut virtaa vaikka kone starttasi hyvin ja akussa on puhtia???
Jossain bensapumpun painepuolella (välillä pumppu - moottori) on kai jonkinlainen painekytkin, jonka perusteella pumppu pyörii, jos painetta ei ole riittävästi kun virta-avaimesta kääntää virrat päälle. Pumppu sammuu hetken kuluttua, jos ei startata. Jos edellisestä käytöstä ei ole pitkä aika ja takaiskuventtiili on hyvässä kunnossa eikä putkistossa ole vuotoja niin pumppu ei välttämättä käynnisty kun virrat kääntää päälle, vaan vasta kun starttaa. Ainakin omassa systeemi toimii näin.
Tosiaankin tuon korjaus oppaan mukaan siellä releen ohjauksen välissä painekytkin. Mutta missähän se kytkin on?? ja mitä painetta se haistelee?? pa-painetta vaiko ahtopainetta?? Kirjan mukaan se on jossain turbon lähettyvillä..... mene ja tiedä sitten??
Tuommoista vielä jotta, on ollut keskustelua että minkä väristä DI-kasettia pitäisi käyttää....?? Niin että mitä eroja niissä on?? Tällä hetkellä on musta ja on ollut siitä asti kun auto on meillä ollut eli palttiarallaa kolme vuotta ja tähän asti on toiminut. Moottorin virkaa tuossa on suorittanut 2.3t(147kw) ?
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon eikä käyntiin??
Minkälaisesta korjausoppaasta katsot kytkentäkaaviota?
Vanhoissa tonnareissa on painekytkin bensapumpun releen ohjauksessa. Se katkaisee sähköt bensapumpulta jos ahtopaineet näyttävät nousevan hallitsemattomasti.
Bensanpaineen mukaan toimivaa painekatkaisijaa pumpun ohjauksessa ei ole missään vuosimallissa. Bensanpaineensäädin päästää paluuputkea pitkin takaisin tankkiin kaiken bensan jota ei tarvittu polttoaineensuihkutuksessa. Siksi ei tarvita painekatkaisijaa pumpun ohjaamiseen.
Trionic ilmeisesti kytkee pumpun käyntiin hetkeksi kun virrat kytketään.
Vanhemmissa tonnareissa oleva LH-ruisku pyörittää pumppua vasta kun moottori pyörii ja tulee sytytyspulsseja.
Vanhoissa tonnareissa on painekytkin bensapumpun releen ohjauksessa. Se katkaisee sähköt bensapumpulta jos ahtopaineet näyttävät nousevan hallitsemattomasti.
Bensanpaineen mukaan toimivaa painekatkaisijaa pumpun ohjauksessa ei ole missään vuosimallissa. Bensanpaineensäädin päästää paluuputkea pitkin takaisin tankkiin kaiken bensan jota ei tarvittu polttoaineensuihkutuksessa. Siksi ei tarvita painekatkaisijaa pumpun ohjaamiseen.
Trionic ilmeisesti kytkee pumpun käyntiin hetkeksi kun virrat kytketään.
Vanhemmissa tonnareissa oleva LH-ruisku pyörittää pumppua vasta kun moottori pyörii ja tulee sytytyspulsseja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon eikä käyntiin??
Nyt pitää hippasen korjata aikaisempia lausontoja. Testasin vielä kertaalleen jotta tuleeko sulakkeelle virta starttauksen yhteydessä ja sinnehän tulee henki ei aivan heti kun kone alkaa pyörimään mutta pikku viiveellä ja tarkistin vielä avustajan startatessa että mitä tapahtuu tankissa ja pumppukin hurisee??
Ja niin testasin myös kipinöinnin boksi irtaalla ja tulpat siinä kiinni ollen, kipinöintiä tosin oli havattavissa mutta ei mitään hirviää leiskuntaa...
Jatkellaan tutkimista ja lisää vinkkejä kaivataan, niin korjaus opas on Alfamerin tuotantoa.
Ja niin testasin myös kipinöinnin boksi irtaalla ja tulpat siinä kiinni ollen, kipinöintiä tosin oli havattavissa mutta ei mitään hirviää leiskuntaa...
Jatkellaan tutkimista ja lisää vinkkejä kaivataan, niin korjaus opas on Alfamerin tuotantoa.
Viimeksi muokannut riihijus, Ma Touko 09, 2011 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!
Re: Tonnari otti ja sammui kesken ajon?? Vika korjattu!
Noniin! sain kuin sainkin Saapatin takaisin elävien kirjoihin. Mikä oli vikana? Vika löytyi sittenkin tankista ja siellä tarkemmin pa-pumpulta. Pumpulta lähtevä letku joka menee siihen tankin päällä olevaan kanteen oli irronnut pumpusta
mikälie senkin irrottanut ajan myötä?? Mutta letku takaisin kiinni pumppuun kamat takaisin paikoilleen tankkiin ja hippasen pitempi startti ja vot`kone hörähti käyntiin....
Että tämmöistä tällä kertaan ja toisella kertaan jotain muuta


Että tämmöistä tällä kertaan ja toisella kertaan jotain muuta

Koskaan ei ole aikaa tehdä sitä kunnolla mutta aina löytyy aikaa tehdä se uudestaan!!!!