Kutvonen ei ollut valmis lopettamaan talviuniaan vaan päätti valuttaa bensat kaasarista jonnekin muualle kuin pitäisi, moottori siis ei lähtenyt käyntiin. Vm. 73 ja Fordin kaasari.
Onkos tämmöiseen jotain quick fixiä kokeiltavaksi vai pitäisikö suosiolla irrottaa kaasari ja käydä se kunnolla läpi?
taikka jäljistä päätellen neulaventtilin akuutti auki jääminen.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kaasutinekspertiltä saa vielä tiivisteitä ja kalvoja.
Saakos neulaventtiilin putsattua koko kaasutinta irrottamatta? Sinisestä raamatusta ei ihan ilmennyt. Tietty helpostihan se kaasarikin irtoaa muistaakseni.
--T
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
kansi irtoaa kätevällä ranneliikkeellä kyllä
irroitat ensin pensaletkun ja 3 ruuvia jakajan kannen välittömästä läheisyydestä ja tiimellyksestä jotka ovat bi kotelon sivuilla.
samalla tullaan irroittaneeksi huohotusletkukin
tarkastetaan neulavenan toiminta ja roskattomuus
tarkastetaan kohon pinnan asento ja säädetään tarvittaessa
tarkastetaan kiihdytinpiirin toiminta ja päivitetään tarvittaessa
kurkataan myös siihen poraukseen ja varmistetaan kuulan ja tapin oikeaoppinen järjestys
kasataan kansi paikalleen
tutkastaan samalla kiihdytinkalvon kunto sekä toiminta
käynnistetään ajoneuvo kevyesti avaimesta vääntämällä
nautitaan v4 soundista
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Kun olet irrottanut kaasarin kannen, niin älä missään tapauksessa ns. "kaasuttele", eli rämppää kaasuläppäakselia. Käy nimittäin niin (mikäli kaasari normikunnossa) että kiihdytyspumpun kanavassa oleva 4mm kuula, ja sen päällä oleva messinkipainotappi lentää ylös, ja pahimmillaan moottorin sisuksiin. Töfföä kaasarin kurkkuun suojaksi !
kyl maar noi immenkalvot on ollut sen veran kulahtaneita että en ole saanut tappia nouseen minkäälaisella elsmuamisella vielä. ainoastaan kun paineilmalla on töhäyttänyt niin konehuoneessa on kilissyt..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Yleensä joo aika haperoita. Vinkkinä vielä, että jos pidemmälle reissulle lähtee, eikä kehtaa etukäteen tarkastaa, niin yksi hyvä olisi paree olla matkassa. Se on suht helppo vaihtaa tienpäällä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Edistinpä tätä kaasariongelman korjaamista taas pitkän tauon jälkeen. Vaihdoin uudet tiivisteet, tsekkailin neulaventtiilin ja vaihdoin kiihdytyspumpun kalvon.
Mutta takaiskuna ei lähde vieläkään käyntiin. Bensaa tulee pumpusta kyllä. Kiihdytyspumpun kohdalta tiputtaa vähän bensaa, joka valuu pumpun vartta pitkin. Epäilykset kohdistuvat siis sinne päin.
Olenko nyt siis tumpeloinut jotain kiihdytyspumpun kalvon vaihdossa vai tuleeko mieleen mitä muuta tässä on voinut sählätä?
--T
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
tarkistitko kiihd. kalvon kannen käyryyden ja oikaisu luonnollisesti odottaessa, ennen asennusta.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Bensan viimeinenkin valutus loppui kun kiristin ruuvit kunnolla. Mutta ei käynnisty edelleenkään. Otetaanpa kertaus:
1. Talven jälkeen käynnistettäessä valutti bensat kaasuttimesta tallin lattialle.
2. Irrotin kaasuttimen yläosan, bi-kotelon ja kiihdytyspumpun kannen, putsasin osat ja laitoin uudet tiivisteet.
3. Laitoin osat kasaan ja bensavuoto on poissa. Mutta moottori ei siis käynnisty, ei edes lupaa. Bensansuodattimesta katsoen bensaa näkyy tulevan bensapumpulta.
Mieleeni tulee kaksi vaihtoehtoa:
A) Olen sählännyt jotain kaasuttimen kokoamisessa (onko vinkkejä mitkä olisivat tyypillisimmät mokat?)
B) Autoon on tullut joku ihan toinen vika, minkä takia auto ei käynnisty.
Kaikenlaiset vihjeet ja teoriat ovat nyt tervetulleita!
--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
mitä teit kohon välittömässä läheisyydessä ja tiimellyksessä olevalle neulaventtiilille kun kaasarin kansi oli kourassa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,