Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Kirjoittelin tänne jo viime kesänä..ja autohan ei ole ollut kokonaan kunnossa siitä lähtien hetkeäkään..
Tällä hetkellä vika on seuraavanlainen: kun käynnistät kylmänä niin kaikki tuntuisi olevan ok. Kun käynnistät lämpimänä niin käynnistyy ensinnäkin tuskalla ja käynti ontuvaa ja röpöttelee eikä kestä kaasua painaa (tukehtuu)...kun on jollakin ilveellä päässyt liikenteeseen niin meno on tuskallista, koska ei tuota kaasua passaa oikein lattiaan painaa.. Check engine vilkkuu 6 kertaa.. lambda on vaihdettu (bosch).
Ja just ennen tätä ongelmaa vaihdoin map-anturin..tämän jälkeen vilkkui ensin 3kertaa sitten perään 4kertaa..vaihdoin tuon imusarjassa olevan lämpöanturin (jo toistamiseen)..tuon map-anturin vaihdoin kun ei lämpimänä enää lähteny ollenkaan käyntiin..
en tiedä mikä on vikana, mutta ei se ainakaan tuo lambda-anturi ole..
asentoanturikin on vaihdettu...imuilman anturi vaihdettu.....se toinen lämpöanturi vaihdettu..alipaineletkuja tarkistettu ja vaihdettu...bensapumppu vaihdettu...bensan suodatin vaihdettu..sytkäkasettikin on kokeiltu...ilmansuodatin vaihdettu..tulpat vaihdettu...
bensan kulutus 14l/ 100km..
siis kylmänä toimii hyvin...
-97 cs ilman turboa..
Tällä hetkellä vika on seuraavanlainen: kun käynnistät kylmänä niin kaikki tuntuisi olevan ok. Kun käynnistät lämpimänä niin käynnistyy ensinnäkin tuskalla ja käynti ontuvaa ja röpöttelee eikä kestä kaasua painaa (tukehtuu)...kun on jollakin ilveellä päässyt liikenteeseen niin meno on tuskallista, koska ei tuota kaasua passaa oikein lattiaan painaa.. Check engine vilkkuu 6 kertaa.. lambda on vaihdettu (bosch).
Ja just ennen tätä ongelmaa vaihdoin map-anturin..tämän jälkeen vilkkui ensin 3kertaa sitten perään 4kertaa..vaihdoin tuon imusarjassa olevan lämpöanturin (jo toistamiseen)..tuon map-anturin vaihdoin kun ei lämpimänä enää lähteny ollenkaan käyntiin..
en tiedä mikä on vikana, mutta ei se ainakaan tuo lambda-anturi ole..
asentoanturikin on vaihdettu...imuilman anturi vaihdettu.....se toinen lämpöanturi vaihdettu..alipaineletkuja tarkistettu ja vaihdettu...bensapumppu vaihdettu...bensan suodatin vaihdettu..sytkäkasettikin on kokeiltu...ilmansuodatin vaihdettu..tulpat vaihdettu...
bensan kulutus 14l/ 100km..
siis kylmänä toimii hyvin...
-97 cs ilman turboa..
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Logia tuosta pitäis ottaa että näkis miksi trionic säätää rikkaalle.
Jos moottorin lämpötila viittaisi kylmään koneeseen ja anturia on vaihdettu kuin sukkia niin tarkista kaapelointi, ainakin yhdessä tonnarissa oli juuri sen anturin kaapelointivika
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13747.pdf
Jos moottorin lämpötila viittaisi kylmään koneeseen ja anturia on vaihdettu kuin sukkia niin tarkista kaapelointi, ainakin yhdessä tonnarissa oli juuri sen anturin kaapelointivika
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13747.pdf
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
..puhutko nyt tuosta lämpöanturista joka on siellä imusarjassa? viime kesänä kävin ottamassa vikakoodilistan ja ei siitä kyllä mitään apua ollut..heh kaiken huipuksi se vikakoodilukija osannu mitään sanoa vaikka merkkikorjaamolla käytiin.. ilmoitteli vaan sitä lambdaa...noita antureita vaihtelin noitten hälyjen mukaan..tosin nekin näyttelee minusta mitä sattuu..ja lopulta taas tuota 6 vilkahdusta...
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Onko bensan paineita mitattu? Korkeilla bensanpaineilla antaa liikaa bensaa. Kylmänä saattaa moottorin ohjaus pystyä korjaamaan riittävästi.
Onko autoon tehty kansiremonttia tai onko imusarja ollut irti? Tyhjäkäyntimoottorin ja ruiskusuuttimen liittimet sopivat ristiin ja yltävät hyvin paikalleen.
Pakoputki voi olla myös tukossa (katalysaattori tukkeutunut/hajonnut palasiksi ja tukkinut äänenvaimentimen), jolloin sylinterien täytös ei toimi oikein. Tämä ja kylmänä toimiminen ei oikein täsmää.
Onko autoon tehty kansiremonttia tai onko imusarja ollut irti? Tyhjäkäyntimoottorin ja ruiskusuuttimen liittimet sopivat ristiin ja yltävät hyvin paikalleen.
Pakoputki voi olla myös tukossa (katalysaattori tukkeutunut/hajonnut palasiksi ja tukkinut äänenvaimentimen), jolloin sylinterien täytös ei toimi oikein. Tämä ja kylmänä toimiminen ei oikein täsmää.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Näkiskö tuosta jollain perus OBD kikkareella mitä arvoja anturit antavat että onko siltä puolen ok, lähinnä moottorinlämpö, MAP ja lambda. Onko vaikutusta jos repii eri antureiden johtoja irti? Välkyttääkö aina tuota 6:n vilauksen CE:ta?
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
tuo bensanpaine vaikuttais minusta aika loogiselta,koska jouduin klemmareilla kiristämään noita liitoksia..kun tuppasivat vuotamaan..eikä mitenkään vähäisesti...tämä siis sen jälkeen kun vaihdoin tuon map-anturin...
mitähän tuolle seuraavaksi tekisi? ei ole tehty mittään isompaa remonttia ainoastaan vaihtelin noita antureita..
mitähän tuolle seuraavaksi tekisi? ei ole tehty mittään isompaa remonttia ainoastaan vaihtelin noita antureita..
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Onko autoon tehty bensapumppu remonttia ennen ongelmia? Kysymys liittyy lähinnä bensapumppuun tuleviin liittimiin, joissa toisessa on takaisku eli olisiko katkennut ja laitettu väärä tilalle.
Mitä klemmareita olet joutunut laittamaan? Ennen jakotukkia vai jakotukin jälkeen? Toisessa päässä (apukuskin puoli) on bensanpaineen säädin ja siitä lähtee vapaa putki tankkiin.
Mitä klemmareita olet joutunut laittamaan? Ennen jakotukkia vai jakotukin jälkeen? Toisessa päässä (apukuskin puoli) on bensanpaineen säädin ja siitä lähtee vapaa putki tankkiin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
..bensapumppu on vaihdettu..sekä se iso suodatin sieltä auton alta...itseasiassa itse ajattelin kanssa tuota samaa, että letkut olisivat ristissä...pitänee tarkistaa tutkia itse...vaihtajalle sanoin asiasta heti pumpunvaihdon jälkeen ja väitti niin kivenkovaan, että ei voi mennä ristiin ja ettei auto kävisi ollenkaan jos olisivat väärinpäin...
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
No ainakin tuli tarkastettua nuo letkujen liitokset ja ei mitään huomauttamista niissä...tuon takaiskuventtiili on vaihdettu, mutta miten se voi olla väärä...toinen liitoshan on vain avoin letkuliitos...
tutkin myös sulakkeita...iroiitelin ja laittelin paikoilleen..ihan kuin ois vähän aikaa toiminu ok..mutta 40min kun olin ajellut niin check engine syttyi ja ne 6 vilkkua....
tutkin myös sulakkeita...iroiitelin ja laittelin paikoilleen..ihan kuin ois vähän aikaa toiminu ok..mutta 40min kun olin ajellut niin check engine syttyi ja ne 6 vilkkua....

Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
no nyt tutkin liitoksia ja vaihtelin muutaman sulakkeen...kävin koeajolenkillä ja taas noin puolen tunnin jälkeen syttyi check engine vaikka auto toimi niinkuin pitääkin....ajoin parkkiin ja ja sain ne tutut 6 vilkkua otin akkukaapelin toviksi pois ja sen jälkeen tutkinkatsoin taas vilkkuja ei minkäänlaisia..ja lähdin taas kokeilemaan ei mitään erityistä havaittavissa tosin bensankulutus on edelleen suuri..auto parkkiin ja katsoin vilkkuja 3 kertaa pieni tauko kun kävin kaupassa ja sen jälkeen auto kyllä käynnistyi helposti, mutta tuttu nykiminen ja tukehtumisoireet palanneet...ajoin autolla kuiteskin kotipihaan.. tarkistin taas vilkut ensin 3kertaa ja sitten 6 kertaa ja tämä toistuu kokoajan.. pitää vissiin tutkia sen lämpöanturit piuhat..kovin ohuetkinhan nuo ovat...
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Kyllähän tuo syystä tai toisesta haluaa ilmeisesti käydä hiton rikkaalla.
Onko MAP-anturin johdot ja liitin ok(ja letku)? Voitko testata toisella MAP-anturilla?
Onko MAP-anturin johdot ja liitin ok(ja letku)? Voitko testata toisella MAP-anturilla?
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
Tarkistappas imusarjan ja bensanpaine säätimen välinen letku, mulla oli samoja oireita kun se oli hankautunut moottorituen pulttia vasten puhki.
Myös suuttimet voi olla syynä, vuotavat suuttimet tekee tuollaista myös.
V-M
Myös suuttimet voi olla syynä, vuotavat suuttimet tekee tuollaista myös.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
taas pähkäilyä saabin ympärillä... tutkin tuota kaasuläppää noin päällisin puolin.. vetelin vaijerista yms.. no vilkut on nyt muuttunut 3x ja sen jälk. 5x... bensan kulutus on minusta lisääntynyt....no ajaessa ei ce valo pala ennenkuin moottori lämmennyt..voiko tuolle kaasuläpälle tehdä jotain.. näytti päällisin puolin aika paskaselta..
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
taas pähkäilin konepellin alla..mihinkähän tuo imusarjasta lähtevä letku menee..edestä katsottuna oikeanpuoleisin paksumpi, kun näyttäis menevän jonnekin lokasuojan sisään..no otin "imuilman lämpöanturin irti" tai mikä tuon kappaleen oikea nimi onkaan..autohan rupesi toimimaan tosi hyvin..kunnes taas parkkiin puoleksi tunniksi ja käynnistyminen tosi vaikeata..röpöttää ja on kuin ei kävisi kaikilla pytyillä..ja kun lopulta käynti tasaantui niin kiihdyttäessä lievää nykimistä..(anturi irti edelleen) kulutus 50km ajon jälkeen 14,9l (kaupunkiajoa n. 30km). Kylmänä siis toimii edelleen normaalisti, jopa check engine valo on poissa vähän aikaa ja kulutus vaikuttaisi olevan normaalia (tosin nuo lyhyet mittaukset ovat enemmän suuntaa antavia), mutta silti tuntuisi, että kulutus olisi matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä normaalia kovempi (mututuntuma)..
Re: Ei oikein halua käydä lämpimänä... syö bensaa sikana yms..
..nuo välkyt ensin kolme ja sitten kuusi..tosin tuossa välillä nuo jälkimmäiset oli viisi..en enää hirveesti usko noihin välähdyksiin..