Renkaiden leveys ja kulutus
Renkaiden leveys ja kulutus
Eli voiko renkaiden leveys vaikuttaa kulutukseen.. Tuli vaan mieleen ku vaihdoin viikonloppuna nastarenkaat alle, niin kulutus putos aika roimasti..
Eli torstaina menin kesärenkailla Mikkelistä Jyväskylään, niin kulutus oli 9.5L/100km. No tänään sama reissu toisin päin nastarenkailla, kulutus 8.2L/100km. Kesärenkaat on 215 leveet ja talvirenkaat 185 leveet..
Eli voiko renkaiden leveys vaikuttaa noin radikaalisti kulutukseen..?
Eli torstaina menin kesärenkailla Mikkelistä Jyväskylään, niin kulutus oli 9.5L/100km. No tänään sama reissu toisin päin nastarenkailla, kulutus 8.2L/100km. Kesärenkaat on 215 leveet ja talvirenkaat 185 leveet..
Eli voiko renkaiden leveys vaikuttaa noin radikaalisti kulutukseen..?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
-
- "Turbo"
Kyllähän se yleensä on leveällä renkaalla isompi vierintävastus kapeeseen verrattuna. Tulee jo esiin fillarinrengastasolla vrt esim. "naistenpyörä" vs. maastopyörä.
Kumiseoksen pehmeys vaikuttaa myös, eli mitä pehmeempi seos, sitä isompi vastus, noin yleensä.
Rengaspaineet voi olla yksi tekijä.
Sitten se, että ajelit reitin päinvastaiseen suuntaan , voi vaikuttaa tolla 150 km matkalla jo ton 1,3 litraa. Jos toiseen suuntaan on jyrkempiä ylämäkiä, ei kulutuksen kasvua saa kompensoitua alamäissä.
Tsekkaapa reitti kahteen kertaan samoin päin, niin verrokkiarvot on todellisemmat.
Mullon mökki abt 150 km Jyväskylästä Lahteen päin. Sinne mennessä keskikulutus on suurempi joka kerta. Korkeuseroa himan ja mökin välillä on n. 50 m, ja ylämäet profiililtaan jyrkempiä.
Tosin mennessä on kaljakopat täysiä, tullessa tyhjiä
Kumiseoksen pehmeys vaikuttaa myös, eli mitä pehmeempi seos, sitä isompi vastus, noin yleensä.
Rengaspaineet voi olla yksi tekijä.
Sitten se, että ajelit reitin päinvastaiseen suuntaan , voi vaikuttaa tolla 150 km matkalla jo ton 1,3 litraa. Jos toiseen suuntaan on jyrkempiä ylämäkiä, ei kulutuksen kasvua saa kompensoitua alamäissä.
Tsekkaapa reitti kahteen kertaan samoin päin, niin verrokkiarvot on todellisemmat.
Mullon mökki abt 150 km Jyväskylästä Lahteen päin. Sinne mennessä keskikulutus on suurempi joka kerta. Korkeuseroa himan ja mökin välillä on n. 50 m, ja ylämäet profiililtaan jyrkempiä.
Tosin mennessä on kaljakopat täysiä, tullessa tyhjiä

ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
-
- "Hirsch"
Joo noista leveistä renkaista ei normaali ajossa ole juuri muuta hyötyä kuin ulkonäkö. Tämä siis oma mielipide. Itselläni ei nouse kulutus juuri koskaan yli 9 litran ja on nytkin noin 8.5 litraa. Käytän 185 levyistä rengasta kesät ja talvet. Ei kannata suoraan uskoa ajotietokoneen ilmoittamaan kulutukseen ,vaan mitata kulutus muilla keinoilla.
Kuten tuossa aikaisemmassa todettiin niin ajomaasto ja olosuhteet voivat lisäksi heilauttaa kulutusta suuntaan tai toiseen. Myös muu liikenne vaikuttaa kulutukseen radikaalisti.
Kuten tuossa aikaisemmassa todettiin niin ajomaasto ja olosuhteet voivat lisäksi heilauttaa kulutusta suuntaan tai toiseen. Myös muu liikenne vaikuttaa kulutukseen radikaalisti.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Kyllähän renkaan leveys lisää ilmanvastustakin. Muistelen erään BMW-merkkisen auton virittäjän repineen pelihousunsa, kun monien viritysten, alustan parannusten, renkaiden levennysten ja penkittämällä todistettujen lisäheppojen jälkeen hävisi kiihtyvyydessä samanlaisella vakio kuntoiselle autolle, jossa oli kapeat vakiokokoiset renkaat... 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tämä menee nyt mainoksen puolelle mutta, jos edelleen vertaa maastopyörä ja maastopyörä Michelinin renkailladartsiartsi kirjoitti:Tulee jo esiin fillarinrengastasolla vrt esim. "naistenpyörä" vs. maastopyörä.

Niin, asiaan. Itse en ole huomannut mitään eroa kulutuksessa. Tosin alla on ollut jo kohta kolme vuotta 195-leveät pullat alla kesät talvet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pitää paikkaansa, itse olen huomannut, että halkaisijalla ja leveydellä on yllättävän paljon vaikutusta kulutukseen. 15" ja 17" ero voi olla hyvinkin 1.0l/100km.
Ja isommilla renkailla auto kiihtyy heikommin, koska kehän halkaisija on kasvanut sekä yleensä myös renkaan pinta-ala tiehen, heikkotehoisilla autoilla (ei Saabit
) eron huomaa todella helposti...

Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Juu mutta molemmat renkaat on 15":t.. No pitää tässä ajella ja tankkailla, niin näkee sen todellisen eron.. Mut oon mä saanu kumminkin kulutusta alaspäin, ku kolme viikkoo sitten oli maantiekulutus 13L/100km..LR kirjoitti:Pitää paikkaansa, itse olen huomannut, että halkaisijalla ja leveydellä on yllättävän paljon vaikutusta kulutukseen. 15" ja 17" ero voi olla hyvinkin 1.0l/100km.Ja isommilla renkailla auto kiihtyy heikommin, koska kehän halkaisija on kasvanut sekä yleensä myös renkaan pinta-ala tiehen, heikkotehoisilla autoilla (ei Saabit
Mut pitää palata asiaan, ku saan vähän lisää noita testi ajoja..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
No nastarenkaat on nokian hakkapeliitta 2 185/65-15. Ja kesärenkaat on kumhon valmistamat ja koko on 215/65-15 tai 215/60-15, en muista..9-5T kirjoitti:Kerro vielä profiili sillä saman tuumaisista löytyy myös samankorkuisia. Jos kulutus muuttuu oikeasti syyllinen on rengas mutta korkeusero ei vaikuta kulutukseen vain laskennassa tulee virhe.hakuba2 kirjoitti:Juu mutta molemmat renkaat on 15":t.. No pitää tässä ajella ja tankkailla, niin näkee sen todellisen eron.. Mut oon mä saanu kumminkin kulutusta alaspäin, ku kolme viikkoo sitten oli maantiekulutus 13L/100km..LR kirjoitti:Pitää paikkaansa, itse olen huomannut, että halkaisijalla ja leveydellä on yllättävän paljon vaikutusta kulutukseen. 15" ja 17" ero voi olla hyvinkin 1.0l/100km.Ja isommilla renkailla auto kiihtyy heikommin, koska kehän halkaisija on kasvanut sekä yleensä myös renkaan pinta-ala tiehen, heikkotehoisilla autoilla (ei Saabit
Mut pitää palata asiaan, ku saan vähän lisää noita testi ajoja..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
Kyllä rengas vaikuttaa kulutukseen radikaalisti. viimeisin oma kokemus on kun vaihdoin keväällä ostamani TOYO-kesärenkaat 195/65-15 Gislaved NF3 185/65-15 talvirenkaisiin. Kulku on heti perstuntumaltakin kevyempää ja auto kulkee huomattavasti paremmin. Jo aiemmin tullut todettua nämä vinkuintian kummit sopimattomiksi pohjoisiin oloihin ja oikeisiin autoihin, mutta piti sitä tyhymän taas kokeilla kun halvalla sai (200e/kierros alle laitettuna)
. Että jos joku tarttee edulliset myyntikumit autoonsa niin halavalla lähtee...
Mitä tulee pyöränkumeihin, niin siellä tosiaan Michelin tuntuu olevan "omalla metriluvullaan" muuihin verrattuna. Mulla kun oli aiemmin peukalontissa alkuperäisasennuksena michelinin nappulakumit, niin olipa lysti polkea. Ikä kuitenkin raastaa myös misukan kumiseoksesta 10:ssä vuodessa parhaan terän ja ilmat tuli pihalle ja nappulat irtosi, joten piti hankkia uudet kumit. Ostin sitten sairaanhintaiset continentalin renkaat, jotka oli tarkoitettu lähinnä tiellä ajamiseen ja vain satunnaiseen maastokäyttöön. Ne ovat suoraan sanottuna täysin perseestä verrattuna michelinin renkaisiin, aivan uskomattoman raskaat polkea ja kunnon paineilla täristää niin
:sti. Jotta kyllä francoise sentään osaa muutakin tehdä kuin punaviiniä ja juustoa...

Mitä tulee pyöränkumeihin, niin siellä tosiaan Michelin tuntuu olevan "omalla metriluvullaan" muuihin verrattuna. Mulla kun oli aiemmin peukalontissa alkuperäisasennuksena michelinin nappulakumit, niin olipa lysti polkea. Ikä kuitenkin raastaa myös misukan kumiseoksesta 10:ssä vuodessa parhaan terän ja ilmat tuli pihalle ja nappulat irtosi, joten piti hankkia uudet kumit. Ostin sitten sairaanhintaiset continentalin renkaat, jotka oli tarkoitettu lähinnä tiellä ajamiseen ja vain satunnaiseen maastokäyttöön. Ne ovat suoraan sanottuna täysin perseestä verrattuna michelinin renkaisiin, aivan uskomattoman raskaat polkea ja kunnon paineilla täristää niin

Ekat Michelinit meni mulla yhdessä vuodessa. Nykyiset ovat olleet alla jo kohta kolme vuotta, koska vahvistivat edelleen pyöränrenkaan runkoa, kestävät nykyään paremmin omasta mielestä vääntöä (metsässä tuikassa paikassa keula pystyssä ja pitäis vielä kääntää pyörää, niin kestävät). Pito niissä on talvella mageeta, tosin viime talvena oli havaittavissa jo tasaista, mutta hallittavaa luisuaajn kirjoitti:Mitä tulee pyöränkumeihin, niin siellä tosiaan Michelin tuntuu olevan "omalla metriluvullaan" muuihin verrattuna. Mulla kun oli aiemmin peukalontissa alkuperäisasennuksena michelinin nappulakumit, niin olipa lysti polkea. Ikä kuitenkin raastaa myös misukan kumiseoksesta 10:ssä vuodessa parhaan terän ja ilmat tuli pihalle ja nappulat irtosi, joten piti hankkia uudet kumit. Ostin sitten sairaanhintaiset continentalin renkaat, jotka oli tarkoitettu lähinnä tiellä ajamiseen ja vain satunnaiseen maastokäyttöön. Ne ovat suoraan sanottuna täysin perseestä verrattuna michelinin renkaisiin, aivan uskomattoman raskaat polkea ja kunnon paineilla täristää niin:sti. Jotta kyllä francoise sentään osaa muutakin tehdä kuin punaviiniä ja juustoa...

-dimebak-
Olen kulutusta laskiessani huomioinut vierimiskehän pituuden muutoksen.
Niin ja mä ajan tuota työmatkaani sekä kesällä että talvella yhtä lujaa, talvella ehkä jopa kovempaa...
Nuo TOYOt on vierintävastukseltaan aivan käsittämättömät kumit. ihan kuin olisi räkää vanteella... silti ne kiljuu ja ulvoo kuin parhaat elokuvarenkaat, ...ja mummot pui nyrkkiä ja vetää nitroo, kun mä lähden risteyksestä..
Niin ja mä ajan tuota työmatkaani sekä kesällä että talvella yhtä lujaa, talvella ehkä jopa kovempaa...
Nuo TOYOt on vierintävastukseltaan aivan käsittämättömät kumit. ihan kuin olisi räkää vanteella... silti ne kiljuu ja ulvoo kuin parhaat elokuvarenkaat, ...ja mummot pui nyrkkiä ja vetää nitroo, kun mä lähden risteyksestä..