5W takavalopoltin LEDeillä kokemuksia?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

5W takavalopoltin LEDeillä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Tuollainen pisti silmään taannoin Motonetin hyllyssä. Hinta oli noin kolminkertainen tavalliseen hehkulankamalliin verrattuna -vaan onhan LEDi kirkkaampi ja pitkäikäisempi....vai onko?
Onko kokemuksia?
Yhden kannan sisälle oli k.o. mallissa sullottu peräti neljä LEDiä... 8O
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: 5W takavalopoltin LEDeillä kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Saabsick kirjoitti:Tuollainen pisti silmään taannoin Motonetin hyllyssä. Hinta oli noin kolminkertainen tavalliseen hehkulankamalliin verrattuna -vaan onhan LEDi kirkkaampi ja pitkäikäisempi....vai onko?
Onko kokemuksia?
Yhden kannan sisälle oli k.o. mallissa sullottu peräti neljä LEDiä... 8O
Jos autossa on järjestelmä, joka informoi rikinäisestä polttimosta, saattaa tulla ongelmia turhien vikailmoitusten muodossa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eikä vaan saata vaan tulee. Resistanssia kun ei diodista pysty mittaamaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Teemu kirjoitti:Eikä vaan saata vaan tulee. Resistanssia kun ei diodista pysty mittaamaan.
Onko mittaus ihan konkreettinen resistanssimittaus vaiko kulutetun virran tarkkailu?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Teemu kirjoitti:Eikä vaan saata vaan tulee. Resistanssia kun ei diodista pysty mittaamaan.
Ei se ledi ilman sarjassa olevaa vastusta siinä lampun kannassa ole.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Jussi kirjoitti:
Teemu kirjoitti:Eikä vaan saata vaan tulee. Resistanssia kun ei diodista pysty mittaamaan.
Ei se ledi ilman sarjassa olevaa vastusta siinä lampun kannassa ole.
Jep, mutta olipa vastusta sarjassa taikka ei, niin diodin yli on hankala mitata.. virta kulkee vain toiseen suuntaan.

Suomeksi sanottuna mittaustulos toiseen suuntaan on yhtä kuin piuha poikki, toiseen suuntaan mittaustulos riippuu useammasta asiasta elikkäs tulos muodostuu diodin kynnysjännitteestä+vastuksesta...

Edit: Paitsi jos lamppu on mallia joka käy molemmin päin, silloin lampun kannassa on neljä diodia+vastukset+ledit..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Anna mä arvaan, tootta kaikki insinöörejä.. :D No ainakaan noita LED lamppuja ei kannata laittaa autoon joka infoo rikkinäisestä polttimosta, OG satkussa sitä ei ole ja silloin k.o. rajoitus ei päde, jess... no sitten vielä tuo kestävyys: onko aavistusta/ kokemusta kestääkö moinen värkki autossa meidän oloissa?? Meinaan sen polttimon hinnalla uusii vaikka kaikki takavalot perinteisillä polttimoilla... :wink:
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Saabsick kirjoitti:Anna mä arvaan, tootta kaikki insinöörejä.. :D No ainakaan noita LED lamppuja ei kannata laittaa autoon joka infoo rikkinäisestä polttimosta, OG satkussa sitä ei ole ja silloin k.o. rajoitus ei päde, jess... no sitten vielä tuo kestävyys: onko aavistusta/ kokemusta kestääkö moinen värkki autossa meidän oloissa?? Meinaan sen polttimon hinnalla uusii vaikka kaikki takavalot perinteisillä polttimoilla... :wink:
Juu kaukana inssistä.. ;)

Kestävyyttä veikkaisin hyväksi, ellei ledeistä ole yritetty väkisin repiä "liikaa" kirkkautta liian pienillä etuvastuksilla mutta sensijaan väittäisin että superkirkkaillakin ledeillä valoteho jää onnettomaksi perinteiseen ratkaisuun nähden. Miksikö? Siksi että kirkkaissa ledeissä valokeila on hyvinkin kapea(abt.20 astetta, jopa alle), tietty tätä voidaan korjata valoa hajottavilla linsseillä, joista periaatteessa takavalon lasikin muodostuu mutta kun valoteho kohdistuu hyvin pistemäiselle alueelle takavalon lasia..

Oma veikkaukseni siis on, että ledilamppu näyttää pistemäiselle valolähteelle valaisimen lasin läpi, eikä valaise koko valoa.
Jäämme odottelemaan ensimmäisen rohkean kokemuksia... :wink:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Saabsick kirjoitti:Anna mä arvaan, tootta kaikki insinöörejä.. :D No ainakaan noita LED lamppuja ei kannata laittaa autoon joka infoo rikkinäisestä polttimosta, OG satkussa sitä ei ole ja silloin k.o. rajoitus ei päde, jess... no sitten vielä tuo kestävyys: onko aavistusta/ kokemusta kestääkö moinen värkki autossa meidän oloissa?? Meinaan sen polttimon hinnalla uusii vaikka kaikki takavalot perinteisillä polttimoilla... :wink:

LEDin Kestävyydestä. Rakensin kotonani ovikellon painikkeeseen merkkivalon ledistä.
Vuosi taisi olla 1985 - ja edelleen palaa yötäpäivää sama LED...
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Noinniin eiköhän noi LEDit ole kytketty siltaan, eli kumpikin polariteetti käy ja 2 LEDiä palaa kerrallaan... paitsi, että tietysti ne on tehty niin että siellä on erillinen tasasuuntaaja ja kaikki 4 palaa samaan aikaan.

En ihan usko, että polttimoiden eheys testataan mittaamalla resistanssi piiristä vaan sieltä mitataan virta, joka kulkee piirissä virran ollessa kytkettynä. Ja oikeastaan siellä on sarjassa vastus, jonka yli oleva jännitehäviö mitataan... vai onko jollakulla oikeen tieto, että siellä on impedanssimittari, joka mittoo vastuksia....?

Aattelin vaan, että kun vastusmittaus tehdään yleensä muutaman millivoltin jännitteellä, niin sehän hukkuu jo hapettuneisiin liittimiin...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin