Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Onko kokemusta? Kelpaako brittiläisille autovuokraamoille vanhempi isokokoinen muovinen ajokortti? Kaikki vuokraamot eivät hyväksy vanhaa pahvikorttia, ja tuosta isostakin puuttuu myöntämispäivämäärä.
Wienin tieliikennesopimuksen mukaan ajamiseen kelpaa vanha pahvinenkin, mutta saattaa pysäytettäessä aiheuttaa turhaa viivytystä EU-korttiin verrattuna.
Wienin tieliikennesopimuksen mukaan ajamiseen kelpaa vanha pahvinenkin, mutta saattaa pysäytettäessä aiheuttaa turhaa viivytystä EU-korttiin verrattuna.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Ainakin mun korttini on kelvannut Japania myöten...
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Minkälainen kortti? Pahvi? A7-muovi? EU?
Autovuokraamot vaativat, että kortti on ollut voimassa vähintään vuoden ja haluavat lisäksi korttiin sen numeron. Sitäkään ei ole isossa muovikortissa.
Kansainvälinen ajokortti maksaa 32e ja on voimassa 3 vuotta.
Ajokortin vaihto EU-kortiksi maksaa 40 euroa ja se on voimassa 2034 asti.
Kummankohan sitä hakisi...
Autovuokraamot vaativat, että kortti on ollut voimassa vähintään vuoden ja haluavat lisäksi korttiin sen numeron. Sitäkään ei ole isossa muovikortissa.
Kansainvälinen ajokortti maksaa 32e ja on voimassa 3 vuotta.
Ajokortin vaihto EU-kortiksi maksaa 40 euroa ja se on voimassa 2034 asti.
Kummankohan sitä hakisi...

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Silloin tällöin oli vuokratessa ongelmana tuo ajokortin numero jota ei tosiaan ollut pahvisessa eikä isossa muovisessakaan. Jossain veiheessa opin merkkaamaan aina ajokortin numeroksi hetun eikä tainnut herättää suurempaa ihmettelyä useimmiten Ranskassa, Saksassa tai USA:ssa. Kovin monista muista maista ei noilta numerottomilta ajoilta taida olla kokemuksia. Pieni kortti tuli ekaa kertaa häviämisen takia 2000-luvun alkupuolella ja myöhemmin uusiksi class upgraden johdosta.
Niin ja tuohon vielä lisäisin että onhan siinä muovisessakin jokaiselle luokalle erikseen myöntämispäivä joten ei kai siitä tarvitse välittää jos uuden kortin hankkii ennen reissua.
Niin ja tuohon vielä lisäisin että onhan siinä muovisessakin jokaiselle luokalle erikseen myöntämispäivä joten ei kai siitä tarvitse välittää jos uuden kortin hankkii ennen reissua.
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Iso muovi... jäi näköjään kohtuu oleellinen tieto kertomattaSvc kirjoitti:Minkälainen kortti? Pahvi? A7-muovi? EU?

En ole käytännössä törmännyt ongelmiin vuokraamojen kanssa. Vanha pahvinen kortti varmaan voisi olla ongelma, mutta isompi muovikortti on tosiaan kelvannut ihan mainiosti nettisivuilta luetuista pelotteluista huolimatta.Svc kirjoitti:Autovuokraamot vaativat, että kortti on ollut voimassa vähintään vuoden ja haluavat lisäksi korttiin sen numeron.
Eikös tuo kansainvälinen kortti ole se autoliiton kautta hankittava läpyskä, jolla ei käytännössä ole ainakaan EU:n sisällä mitään virkaa... eikä oikein kait enää muuallakaan?Svc kirjoitti:Kansainvälinen ajokortti maksaa 32e ja on voimassa 3 vuotta.
Ajokortin vaihto EU-kortiksi maksaa 40 euroa ja se on voimassa 2034 asti.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Juuri se. Kyllä se joissain maissa on edelleen jopa pakollinen. Euroopassa kyllä tarpeeton.Jussi kirjoitti:Eikös tuo kansainvälinen kortti ole se autoliiton kautta hankittava läpyskä, jolla ei käytännössä ole ainakaan EU:n sisällä mitään virkaa... eikä oikein kait enää muuallakaan?
http://www.autoliitto.fi/matkalla_ja_li ... jokorttia/
"Automatkailun kansainvälinen kattojärjestö FIA suosittelee kansainvälisen ajokortin hankkimista sellaisiin maihin, joissa viranomaisilla on vaikeuksia ymmärtää matkailijan kansallista ajokorttia."
Pitäisiköhän tähän vielä jatkaa, että "...ilman asianmukaista korvausta".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Tosiaan Autoliiton mukaanhan kannattaa olla kansainvälinen kortti varmaan kaikkialla pohjoismaiden ulkopuolella koska nehän sitä myyvät.
EU:n alueella pienen EU-mallisen kortin kanssa ei varmasti ole ongelmia joten parempi hankkia kerralla sellainen eikä näitä Autoliiton lappusia vuodeksi kerrallaan.
Itse olen hankkinut KV. kortin Thaimaata ja Dubaita varten varmuuden vuoksi mutta kummassakaan ei vuokratessa ainakaan siitä mitään kyselty.
EU:n alueella pienen EU-mallisen kortin kanssa ei varmasti ole ongelmia joten parempi hankkia kerralla sellainen eikä näitä Autoliiton lappusia vuodeksi kerrallaan.
Itse olen hankkinut KV. kortin Thaimaata ja Dubaita varten varmuuden vuoksi mutta kummassakaan ei vuokratessa ainakaan siitä mitään kyselty.
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Riippuu missä liikkuu. EU-alueella EU-kortti varmaan on ihan ok, mutta muualla saattaa aiheuttaa ihmettelyä. On toki tähän asti kelvannut, mutta esim. USA:ssa on vuokraamossa kyselty että mikäs näistä on se ajokortin numeroKansainvälinen ajokortti maksaa 32e ja on voimassa 3 vuotta.
Ajokortin vaihto EU-kortiksi maksaa 40 euroa ja se on voimassa 2034 asti.
Kummankohan sitä hakisi...

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Suomalainen ajokortti Britanniassa?
Tuosta kv. ajokortista muuten vielä, ainakin mulla väitettiin ettei tuo svc:n mainitsema 3 vuoden kortti kelpaisi Thaimaassa ja Dubaissa ja niinpä Autoliitto on viimeisten viiden vuoden aikana myynyt mulle 3 vuoden korttia.