Penanen kirjoitti:Tuo Hessun mainitsema kolo kuuluu siihen levyyn.
Useimmiten ne kolot on kuitenkin sen verran pienet, että kitkapinta pysyy kuitenkin kokonaan levyn päällä. Silloin tietysti kolon kohdallekin syntyy pieni pykälä, muttei niin iso kuin muualle.
EDIT: Linkin korjaus
Viimeksi muokannut jus, Ti Marras 12, 2013 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Löytyipä siis selitys sille kolollekin eli heitänpä levyt paikoilleen vaan. Kumma ettei ole tullut eteen muissa autoissa vaikka ongelma ja mahdollinen ratkaisu on varmaankin ihan sama kaikissa.
Mikä aiheuttaa sen että jarru jää laahaamaan ja pitää jarruttaessakin kauheaa rahinaa ?
Vaihdoin jarrulevyn ja palat, mutta ei auttanut mitään. Satulat on vaihdettu joskus 4 vuotta sitten, mutta väljää tuntus olevan kun siitä kehyksestä ottaa kiinni ja vääntelee. En tosin tiedä miten paljon siellä kuuluu väljää olla ja mihin suuntaan. Ei kolahda eteen eikä taakse jarruttaessa. Käsijarru pelaa ja palauttaa, jos sillä jarruttaa vauhdissa rahinaa ei kuulu. Miksi näin ?
Auto on 900 -87.
sietäs vaikka rempan yhteydessä ajaa jyrsintapilla männän rungosta eli siitä valusta se ura suoraksi ja tehdä sen mukaan sitten ne pellit itse ikeeseen. englantilaisessa satulassa on todellakin niitä pellinliruja nähty
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Jos jarru laahaa, ei kolahda peruuttaessa jarruttaessa, jarrusatula nousee ylös heti auton alkaessa liikkuessa taaksepäin.
Laahaavaan jarruun auttaa ruosteiden putsaus ja uudet tiivisteet. Jarrumännät palautuvat jarrutuksen jälkeen lähinnä tiivistekumien elastisuuden voimalla. Jos männät ja satulan sylinterin reunat on ruosteessa, männät ei jaksa palautua. Taaempi mäntä jonka päässä on käsijarrumekanismi, on herkempi jumittumaan. Kokeilitko paloja vaihtaessa liikkuuko ne molemmat männät? Eli toista mäntää sisään painaessa toinen tulee ulos.
Satulan kehyksessä ei kuuluisi olla käsin tuntuvaa välystä, mutta käytännössä silti yleensä on ja siitä ei yleensä muuta seuraa kuin klonks taaksepäin jarruttaessa.
Rahina jarrutuksen yhteydessä viittaisi siihen että jossain välissä on jotain mitä ei pitäisi tai joku liikkuu jarruttaessa sinne minne ei pitäisi. Paljonko sitä klappia on, pääseekö satulan liukuva kiilautumaan kiinni jarrulevyyn tms. hurjaa?
Jos jarruletkut on sisältä rikki, seurauksena voi olla jarrujen laahaamista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00