Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Auto toimii, kiihtyy ja kulkee täysin normaalisti. Viime lauantaina lähdettiin painamaan Tampereelta Helsinki-Vantaalle pienellä kiireellä. Ekat parikymmentä kilometriä meni ruuhkasella motarilla, mut sitten kun baana aukes ja pääsi vähän ajamaankin tapahtui seuraavaa, ja kuskia rupes kiristään, että tähänkö väliin saappi päätti sitten temput tehdä...

Eli: alkumatkasta cruisella 125-130 mittarissa. Liikenne väheni ja löin cruisen jonnekin 135-140 välille. Parin kilometrin jälkeen sytty Check Engine. Auto tuntu kuitenkin toimivan normaalisti, vedot tallella, ei ylimääräsiä ääniä. Noh, seuraavasta rampista kuitenkin varuiks sivuun. Sammutus, käynnistys, valo edelleen päällä. Pelti auki, konetilasa kaikki näytti normaalilta. Otin sit akunkengän irti ja pidin muutaman minnuutin irti ja käyntiin ja valo tietenkin sammunut.

Takas motarille, täysi kiihdytys ja kiihtyy kuten pitääkin. Ahdot nousee normaalisti jne. Ajelin siinä sit vähän rauhallisemmin useemman kymmenen kilsaa ~125 nopeutta ilman valoja. Pari kertaa himmasin vauhdin 80 ja kokeilin täyskaasukiihdytystä takas 130, normaalsti vetää. Nostin sit nopeuden takas tonne 130-140 ja muutaman kilsan jälkeen taas syttyi valo. Rampista sivuun, akunkenkä irti, valo pois. Loput 30 kilsaa ajelin alle 130 ja valo ei syttynyt.

Auto seisoi viikon Roooman matkan verran, ja lähti takas tullessa käyntiin normaalisti, ilman ikävää oranssia killitystä. Ajelitiin eilen takas Tampereelle 120-130 cruisella eikä valo syttynyt kertaakaan. Tänään kaupunkiajoa ilman valoja.

Kulutusta seurailin mennessä ja tullessa ja SIDI kertoi normaaleja lukemia. Takaisin tullessa vähän alle 130 nopeudella tais olla 8,2L/100km.

Onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia, että nopeuden myötä sytyttää?

Voisiko vanhan tulpat esim. oireilla noin, koska epäilen että niillä alkaa olemaan kilometrejä jo takana. Ettei antais kunnon kipinää isommilla kierroksilla pitkään ajaessa. Itse ajanut tuolla jo yli 40tkm, ja edellinen vaihto varmaan auton ruotsin ajoilta. Mikäs noilla muuten vaihtoväli?

Huomasin myös, että käyttöhihna vaikutti ehkä inasen löysältä, voisiko tuo sytytellä valoja? Mutta luulis että silloin syttyis ekana esim. laturin valo jo luistaa...

Auto katsastettu 16.5 ja päästöt oli helposti rajoissa. Mutta edellisen omistajan vaihtama tarvike lambda arveluttaa, voisko olla..?

Ennen ei ole tämä Saabi valoa mun aikana sytytellyt. Techiin vien kun saan valon päälle ja ehdin, sillähän tuo varmaan selviää, mutta ajattelin kysellä jos jotain vinkkiä löytyisi niin sais saabisti mielenrauhan. :)
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Katsopas vikakoodi(t) http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=97836
Villi veikkaus että MAPin alipaineletku huonona ja antaa koodin 2.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Haiskahtaa lambdavialta. Edellisessä Trionic 5 tonnarissani viallinen lamda teki just noin. CE ei syttynyt muuten, mutta motarilla kovempaa ajellessa syttyi vähän ajan päästä. Uudella Boschin lamdalla vika hävisi. Mutta kuten todettua, kannattaa lukea vikakoodit.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Minä veikkaisin myös lambda-vikaa.

Onko mahdollista, että putkistossa on pieni vuoto?
Anturiin pääsisi siten hiukan ylimääräistä happea.

Joka tapauksessa vikavalon palaessa testeriin, niin sittenpä näkee, että viittaako veikattuun lambda-anturiin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Ei pahalla, mutta miksi testeriin kun riittävän tarkan vikakoodin saa ilmaiseksikin?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Putkistossa tuskin vuotoa kun pakokaasutestissä jäännöshappi oli ihan minimaalinen. Ja jos jostain vuotaa, niin joustokappaleesta saattais (on vähän ottanut siipeensä aikojen saatossa), mut sehän on muistaakseni lambdan jälkeen. Missäs kohtaa tuossa on map? Kun vapari on itselle tutumpi, ja siinähän on tuo mötikkä muistaakseni heti ilmanputsarikotelon jälkeen putkessa. Tuossa en mielestäni nähnyt siinä mitään anturia.

Mutta pitää lähtee nyt kokeilemaan jos sais valon päälle ja katsoo cellin vilkutukset ja käydät vaik kysymässä jos ehtisivät metroautossa lukea koodit. Taitaa olla Treen seudulla ainoa paikka mistä löytyy laitteet? Vai saako nuo koodit peruslukijallakin ja kuinka (riittävän) tarkasti?

Ja toivotaan ettei tule poliiseja vastaan... :|
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

MAP on kiinni kallistuksenvakaajassa apukuskin puolella. Mielestäni saat riittävän tarkan koodin CEL välähdysten perusteella. Noiden tarvikelambdojen kanssa on lukemani perusteella ollut ongelmia, eli se kannattanee vaihtaa orkkikseen. Lisäksi katsoa kaikki alipaineletkut ja että tulpat ovat ohjekirjan suosituksen mukaiset.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

sain valon syttymään. taas 120-130 ajoa motarilla 10-15km, ilman valoa. lempäälän jälkeen baana aukes ja cruise 150kmh nopeuteen ja 5km ajon jälkeen check enginet... auto parkkiin, ja mun nähdäkseni toi vilkuttaa 6 kertaa, eli lambdaan viittais.
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siksi testeriin, että vikakoodin lukemisen lisäksi voi seurata reaaliaikaisia datatietoja. Etenkin tässä tapauksessa niistä voi olla hyötyä, koska ongelma ilmenee vain määrätyissä olosuhteissa. Toki voihan sen lambdan vaihtaa ihan ce-vilkuttelujen perusteellakin. Vikakoodi ei aina anna yksiselitteisesti vikapaikkaa, vaan voi olla johdannainen jostain muusta ongelmasta.

Putkistossa ei saa olla lähelläkään lambda-anturia vuotoa. Aivan sama onko se vuoto ennen vai jälkeen anturin. Ylimääräistä happea pääsee putkistoon vähän sekoittamaan anturia pakokaasun painesykäysten vaikutuksesta. Se riittää, koska anturi reagoi äärimmäisen herkästi vähäisiinkin seossuhteen (happipitoisuuksien) muutoksiin.

On hyvin todennäköistä, että tarvikelambda on vian aiheuttaja, mutta myös mahdollinen putkistovuodon vaikutus on otettava huomioon.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

http://www.e-ville.com/obd-kaapelit/272 ... -327-.html

osta jostain tollanen ni jatkossa voit ne koodit lukee ja kattoo antureide toiminta
9-3.1972
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

55e köyhempänä tiedän kertoa: p0135, esilämmitys, etummainen happianturi, virta-arvojen ulkopuolella.

Eli näillä näkymin vjbremer sai kymmenen pistettä vikadiagnoosista. :D

Tuon perusteella vois vissiin varmaan sanoa aikalailla varmaks, että lambdahan se siellä...? Ettei mene rahat hukkaan.

Metroautossa lambdan listahinta 390e(!), mutta päästiin lopulta sopuhintaan 330e asennuksineen ja testeineen (osalle jäi 220e). Tilaustavaraa, menis ens viikkoon.

Soittelin kuitenkin PCS:lle josta löytyy hyllystä Boschilainen orkkisliittimillä 175e. Käyn hakemassa ja vaihdan itse. Kun käy samalla kertaa vähän morjestamassa sukulaisia keski-suomen suunnalla, niin kannattaa tohon hintaan jo hakea. :)

PCS:n Riku kertoi tuota samaa tarinaa noista tarvikelambdoista, jotka tarvii johdottaa itse. Aina ei toimi ollenkaan ja jos toimii, niin ei kovin pitkään. Kaverin vapari ng900:ssa kesti 30tkm. Tähän omaan edellinen omistaja vaihtanut ton tarvikkeen viime kesänä, noin 50-60tkm sitten.

Ja se93tbo: tuollainen kaapeli on ollut harkinnassa hommata. Noissa vissiin tulee joku alkeellinen softa mukana ja koodit löytyy googlella?
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

http://www.scantool.net/downloads/archi ... -software/

tos se softa

sit hommaat ton WIS 9-3 9400 vaix t o r r e nt ina ;)
9-3.1972
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

tack! ;)
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
Mataz
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: To Loka 28, 2010 22:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Vika tuntuis olevan tiessään. En ainakaan saanut valoa houkuteltua päälle, vaikka yritys oli kova ajaessa Jyväskylästä takas Tampereelle tossa äsken. ;)

Tuollainen sinne tuli PCS:ltä haettua.

Lambdan paketti

Kuvasta saa etiketistä lambdan tiedot, jos joku joskus tarvii... Tämä siis 185hv punakasettiseen sopiva Boschilainen suoraan alkuperäiseen liittimeen.

Auto tuntuis jotenkin muutenkin toimivan pehmeämmin kuin entisellä kilkkeellä koskaan. Tyhjäkäynti tuntuu tasaisemmalta, ja kun nostaa kaasun tasakaasulla maantiellä (tai nappaa cruisen pois) ei töksähdä, kuten ennen vähän tuppasi tekemään. Katkaisee vedon tasaisemmin. Tai sitten se on kuskin korvien välissä... :D
2010 9-3 SC TiD Vector A6
Krooninen saabismi kulkee suvussa!
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster"
suopitar
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 1736
Liittynyt: To Syys 27, 2007 14:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: Check enginee pukkaa yli 130 nopeudessa

Viesti Kirjoittaja suopitar »

Tarvike lambadat on jostain.. Niitä saanut asiakkaiden autoista vaihtaa boschilaisiin paljon.
Rempan yhteydessä halusivat ostaa usein sen halvimman vaihtoehdon, vaikka sanottiin ettei kannata. Mutta asiakashan se on AINA oikeassa ja tarvikelambda ostettiin.
Auto tuli alle vuoden takaisin saman vian kanssa ja silloin asiakkaat jopa kuuntelivat ja alkuperäisen sai hommata viimein heidän autoon. Näitä tapauksia ei ollut pelkästään yksi vaan useampia.
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Saab 9-5 2,3
Kirsi Jokela
0451255333
Vastaa Viestiin