Bypass ohjausventtiili

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja mökö »

Saakohan tuota bypassin magneettiventtiiliä varaosana mistään. Menin rikkomaan siitä yhden nipan kun pyöräytin letkua irti. Aika hapettunutta tavaraa taitaa kuitenkin olla kun ihan sormin pyöräytin.
Mirko Sorri
mökö
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Touko 13, 2010 21:57

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja mökö »

Juurikin tuota tulipellissa sijaitsevaa murikkaa tarkoitin. No täytyy varmaan kävellä laakkosen marmorille tänään ja hintakin on sitten kohdallaan (myyjän kannalta). Kiitos vastauksista.
Mirko Sorri
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Juu ei kestä, varsinkaan kun neuvotaan väärin :D

Automatik ajattelin T7 mankkuvenaa (johtuen nipoista, joita tossa on tarjolla rikottavaksi), vaikkakin kysyit juuri oikein.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Lehti
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Marras 23, 2009 17:38
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja Lehti »

Moro kaikki! Syttyykö sillon CE merkkivalo palaan jos tossa bypassin ohjaus solenoidissa on vikaa? Vai voiko olla viallinen vaikka ei mikään merkkivalo palaiskaan?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kokemuksia on omasta tapauksesta, jossa venttiilin sähköliitin oli jäänyt pienen ropauksen jäljiltä irti, sytytti vikavalon. Kaverilla irronnut alipaineletku ei sytyttänyt vikavaloa ja kesti hetken aikaa löytää itse vika.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Jatketaas tätä vanhaa ketjua.
Eli tarviikos sitä bypassin mankkuvenaa uusia, jos sen voi ohittaa. Eli sähköliitin vain kiinni, niin ei tule vikailmoa. Ja tuon jutun mukaan nopeampi reagointi kaasuun?
Onko kukaan kokeillut, millaista melua tuo bypass pitää modauksen jälkeen?

http://www.saab-tuners.com/index.php?op ... 09&lang=en
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Tänään kokeilin. Tuntuu ainakin ettei auto kulje niinkuin pitää. Ja tietyillä kierroksilla
kuului sellainen ikäänkuin vonkuna. Luultavasti bypassin kalvo resonoi.
Ainakin se tuli ensimmäisenä mieleen.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mulla on tuo ohitus ollut käytössä noin vuoden päivät.
Ei mitään havaittavaa haittaa, jos ei mainittavaa hyötyäkään, ellei hyödyksi laske parin hapertuvan letkunpätkän vaihtumista parempiin.

Käytössä oli pitkään orggis muovinen bypass, nyt pari viikkoa ollut alumiininen mäntämalli.
Kumpikaan ei ole meteliä pitänyt, tai sitten mulla on vain huono kuulo :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja NoNI »

"Tänään kokeilin. Tuntuu ainakin ettei auto kulje niinkuin pitää. Ja tietyillä kierroksilla
kuului sellainen ikäänkuin vonkuna. Luultavasti bypassin kalvo resonoi.
Ainakin se tuli ensimmäisenä mieleen."

Oho kokeilitpa nopsaan :D

Eli teit kuvan mukaan, irrotit mankulta bypassille tulevan letkun ja kiinnitit sen suoraan läppäkotelon luo kohtaan, josta lähtee letku mankun oikealle puolelle, poistit tämän letkun ja myös irrotit mankun vasemmalta puolelta läppäkotelon luo menevän letkun, jätit sen kiinni koteloon, mutta tulppasit sen.

Pysyinköhän itsekään mukana :roll:

Varmaan bypassin kalvo resonoi, ainakin jutussa oli kuvattu lisäävän sen ääntä pienillä kaasupolkimen asennoilla. Täytyy itsekin testata kunhan kerkiän, itse olen tuon bypassin vaihtanut forgen alumiiniseen, joten saa nähdä tai siis kuulla kuinka sen sisällä mäntä heiluu..

Mutta muuten auto toimi, paitsi siis ei tuntunut kulkevan?
Oliko ääni tasoltaa selvästi kuuluvaa, rasittavaa?
Huomasitko reagoiko auto kaasupolkimeen mitenkän mielestäsi nopeammin?

Osaako joku selventää onko tuollaisella muutoksella mitään järkeä, jos siis mankku muuten toimii? Lähinnä tulee mieleen, että alkuperäinen bypassin kalvo ei varmaan tykkää pitemmän päälle "väristä" siellä, saattaa revetä (talvella?). Tai niinhän se tekee ilmeisesti muutenkin :)
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass ohjausventtiili

Viesti Kirjoittaja NoNI »

Termos kirjoitti:Mulla on tuo ohitus ollut käytössä noin vuoden päivät.
Ei mitään havaittavaa haittaa, jos ei mainittavaa hyötyäkään, ellei hyödyksi laske parin hapertuvan letkunpätkän vaihtumista parempiin.

Käytössä oli pitkään orggis muovinen bypass, nyt pari viikkoa ollut alumiininen mäntämalli.
Kumpikaan ei ole meteliä pitänyt, tai sitten mulla on vain huono kuulo :roll:
No niin, samaan aikaan tuossa runoilin.

Eli tuota hyötypuolta juuri mietin. Ise vaihdoin juuri eilen tuon bypassin ja samalla sen letkun ja illalla netistä tutkailin tuota muutoshommaa. Ainakin tosiaan siis vähemmän hapertuvia letkuja ja noiden muiden letkujen vaihtaminen on mielestäni muutenkin hankalaa, kyllähän ne pian pois nyppää, mutta takaisin saa näprätä. Ainakin tuo elkpartsin silikoninen vajaa 4mm on sen verran tiukka.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
Vastaa Viestiin