OG 9-3 takajarrut

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

OG 9-3 takajarrut

Viesti Kirjoittaja vfr »

Ois tarkoitus vaihtaa taakse levyt,palat,kengät,mäntien kumit ja käsijarruvaijeri.
onko mitään vinkkejä vaijerin vaihtoon,mitä pitää purkaa/vastaavaa.
Ja muitakin niksejä takajarruihin liittyen otetaan vastaan.
Remontti on tehtävä autokatoksessa hiekan päällä. :?:
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG 9-3 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Käsijarruvaijereiden uusimisessa ehkäpä suurin haaste on saada toisen vaijerin vaihtamiseksi (kulkee tankin yli, pohjalevyä vasten) vaadittava polttoainetankin maltillinen pudotus tapahtumaan niiden tankin kiinnityspantojensa ryydyttyä takimmaisiin kiinnityspultteihinsa, kierrettä on riittämiin ruostuakseen ajan kanssa. Esityö M8 kierrepakalla ja irrotusöljyllä palkitsee tekijänsä.

Kannattaa jo ennen purkamista painaa muistiin tai valokuvata se että kumman puoleinen vaijeri kuuluu ylä- tai alapuolelle siinä auton pohjassa, pakoputken vierellä käsijarrukahvan tienoilla sijaitsevassa tasauskappaleasetelmassa, väärä sijoitus aiheuttaa vaijereiden tasauskappaleen vinoutuman, käyttövoiman jakaantumisen väärin ja varsinaisissa käsijarrurummuissa sijaitsevan säädön mahdottomuuden.

Kiinnittämällä vanhoihin vaijereihin narut, ja vetämällä uudet paikoilleen samoja reittejä samoilla naruilla säästyy paljolta pohtimiselta. (Rohkeasti edellyttäen että edellinen seppä on vetänyt ne oikein..)

Varsinaisesta käsijarrurummuista säätöpyöristään käsin tapahtuvasta säädöstä löytyy kosolti juttua "Etsi":llä.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: OG 9-3 takajarrut

Viesti Kirjoittaja vfr »

Riittääkö tankin pantojen löysäys vai pitääkö tankki puottaa kokonaan alas että saa
vaijerin tankin yli.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG 9-3 takajarrut

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Löysääminen riittää, ei tarvitse pudottaa koko helahoitoa.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: OG 9-3 takajarrut

Viesti Kirjoittaja vfr »

OK,kiitos.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG 9-3 takajarrut

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Tätä saittia lukeville vielä lisätietoa: Ei tarvitse välttämättä edes pudottaa tankkia, kyllä se sieltä tulee oikeaa reittiä, kunhan naruttaa uuden (ja tietysti ensin toiseen suuntaan poistettavan vanhan) vaijerin oikein. Haasteellisinta on saada tankin takapuolelle kuuluva muovinen kiinnityskappale tankin yli, muuten itse vaijeri kyllä tulee ilman mitään ongelmaa. Allekirjoittanut tarvitsi apumiehen vetämään narusta vaijeria ja itse työnsi auton alta käsin tuon kiinnityspolan tankin yli lyhyellä astalolla jollaiseksi käy esim. vanhan vaijerin kuori. Pola solahti oikeale paikalleen toisella yrittämällä. Tankin kiinnityspannat näyttivät nimittäin siltä, että ne eivät olisi selvinneet hengissä siitä avauksesta!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Vastaa Viestiin