Ois tarkoitus vaihtaa taakse levyt,palat,kengät,mäntien kumit ja käsijarruvaijeri.
onko mitään vinkkejä vaijerin vaihtoon,mitä pitää purkaa/vastaavaa.
Ja muitakin niksejä takajarruihin liittyen otetaan vastaan.
Remontti on tehtävä autokatoksessa hiekan päällä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Käsijarruvaijereiden uusimisessa ehkäpä suurin haaste on saada toisen vaijerin vaihtamiseksi (kulkee tankin yli, pohjalevyä vasten) vaadittava polttoainetankin maltillinen pudotus tapahtumaan niiden tankin kiinnityspantojensa ryydyttyä takimmaisiin kiinnityspultteihinsa, kierrettä on riittämiin ruostuakseen ajan kanssa. Esityö M8 kierrepakalla ja irrotusöljyllä palkitsee tekijänsä.
Kannattaa jo ennen purkamista painaa muistiin tai valokuvata se että kumman puoleinen vaijeri kuuluu ylä- tai alapuolelle siinä auton pohjassa, pakoputken vierellä käsijarrukahvan tienoilla sijaitsevassa tasauskappaleasetelmassa, väärä sijoitus aiheuttaa vaijereiden tasauskappaleen vinoutuman, käyttövoiman jakaantumisen väärin ja varsinaisissa käsijarrurummuissa sijaitsevan säädön mahdottomuuden.
Kiinnittämällä vanhoihin vaijereihin narut, ja vetämällä uudet paikoilleen samoja reittejä samoilla naruilla säästyy paljolta pohtimiselta. (Rohkeasti edellyttäen että edellinen seppä on vetänyt ne oikein..)
Varsinaisesta käsijarrurummuista säätöpyöristään käsin tapahtuvasta säädöstä löytyy kosolti juttua "Etsi":llä.
Tätä saittia lukeville vielä lisätietoa: Ei tarvitse välttämättä edes pudottaa tankkia, kyllä se sieltä tulee oikeaa reittiä, kunhan naruttaa uuden (ja tietysti ensin toiseen suuntaan poistettavan vanhan) vaijerin oikein. Haasteellisinta on saada tankin takapuolelle kuuluva muovinen kiinnityskappale tankin yli, muuten itse vaijeri kyllä tulee ilman mitään ongelmaa. Allekirjoittanut tarvitsi apumiehen vetämään narusta vaijeria ja itse työnsi auton alta käsin tuon kiinnityspolan tankin yli lyhyellä astalolla jollaiseksi käy esim. vanhan vaijerin kuori. Pola solahti oikeale paikalleen toisella yrittämällä. Tankin kiinnityspannat näyttivät nimittäin siltä, että ne eivät olisi selvinneet hengissä siitä avauksesta!
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)