Vilkku jäi päälle
Vilkku jäi päälle
Mitähän pitäs ruveta vaihtelemaan/vääntelemään, kun suuntavilkku jäi pysyvästi vilkuttelemaan vasemmalle eikä asetu ennenkuin viiksi on yläasennossa. Ajoneuvoni on Saab 9-3 ss 1,8i
Re: Vilkku jäi päälle
Olisikohan CIM -yksikössä.
Tässä viestiketjussa samantapaista ongelmaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=viiksi
Tässä viestiketjussa samantapaista ongelmaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=viiksi
9-3 SC 1.8t -06
Re: Vilkku jäi päälle
Kokeile ensin akun irroitusta joksikin aikaa. Saattaa olla CIM vain resetoinnin tarpeessa jonkin jumittumisen vuoksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vilkku jäi päälle
Lukaisin tuon vanhemmankin ketjun. Mulla oli kanssa edellisessä TiDS:ssä yhden ainoan kerran semmoinen että motarilla jäi vilkku päälle vasemmalle. En muista menikö itsestään vai jäikö ohituksen jälkeen soimaan. Taisi lakata kun käytti viikseä vastakkaiseen suuntaan. Käytin auton takuuhuollossa ja vaihtoivat varoiksi jotakin. Ei ilmennyt sen jälkeen. Kyseinen vika ei liittynyt vilkun automaattiseen palautumiseen eikä isomman käännöksen tekemiseen.
9-3 SC 2.0T XWD A6 Vector -09
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Menneisyydessä: 9-3 1.9 TiDS -08, 9-3 2.0t -02, 900i -86 ... ja jotain ajoneuvoja
Re: Vilkku jäi päälle
Jeps, vilkku pelailee aina välillä eli voi toimia päivänkin ihan ok. Mutta sitten pari päivää jumissa vasuriin, soittelin naapuri kaupunkiin Deltalle ja käskivät vilkasta vilkun relettä, joka löytyy mistä? Akun irtikytkentä ei paljoa ongelmaan apua tuonut vai onko siinä joku aikamäärä minkä se cim tarttee vähintään olla ilman virtaa boottautuakseen?
Re: Vilkku jäi päälle
Voi, voi ja vielä kerran voi
Ei ole mitään vilkkurelettä . Mitä ihmettä ne siellä Deltta-autossa oikein meinaa. Taitaa olla "ulkona DELTTAILEMASSA" koko porukka . Eikö sen pitäisi olla ns. merkkiliike?
9-3SS/SC:ssä vilkkuja ohjaa edessä moottoritilan- ja takana peräkontin sähkökeskus. Toiminto hoidetaan ihan sähkökeskuksen sisällä täysin elektronisesti ilman mitään perinteisiä vilkkureleitä. Sähkökeskukset saavat i-väylän kautta tiedon vilkun kytkemisestä cim-yksiköltä, johon viiksikytkin on integroitu. Tikittävä ääni-informaatio syöteään audio-järjestelmän kautta etukaiuttimeen. Audiojärjestelmä on myös poiminut vilkku-tiedon väylästä.
Kyllä koko vilkkujärjestelmän kattavat ongelmat ovat pääsääntöisesti lähtöisin cim-yksiköstä.
Ei ole mitään vilkkurelettä . Mitä ihmettä ne siellä Deltta-autossa oikein meinaa. Taitaa olla "ulkona DELTTAILEMASSA" koko porukka . Eikö sen pitäisi olla ns. merkkiliike?
9-3SS/SC:ssä vilkkuja ohjaa edessä moottoritilan- ja takana peräkontin sähkökeskus. Toiminto hoidetaan ihan sähkökeskuksen sisällä täysin elektronisesti ilman mitään perinteisiä vilkkureleitä. Sähkökeskukset saavat i-väylän kautta tiedon vilkun kytkemisestä cim-yksiköltä, johon viiksikytkin on integroitu. Tikittävä ääni-informaatio syöteään audio-järjestelmän kautta etukaiuttimeen. Audiojärjestelmä on myös poiminut vilkku-tiedon väylästä.
Kyllä koko vilkkujärjestelmän kattavat ongelmat ovat pääsääntöisesti lähtöisin cim-yksiköstä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vilkku jäi päälle
Joo tuntuu olevan vähän sielläkin asiantuntemus hakusessa. Tuossa kaverin luona boschilla päästiin katsomaan ne vikalistat ja ilmotteli vähän siihen malliin että viiksessä olis jotain mekaanista eli tais olla suuntavilkku vasen häiriö tms. Hätävilkut toimii ainakin ihan ok. Kannattaako nyt sitten ruveta metsästämään vilkun viiksee ja sitä cim-yksikköö vai mitenkä? Tietääkö kukaan hintoja ja saako niitä mistään purkuosina kun eivät enää tuolta Deltalta vastaa puhelimeen
Re: Vilkku jäi päälle
Viiksi on vain cim-yksikön "mekaaninen jatke" vilkun osalta. Sähköiset toiminnot (kytkimet) siinä on vain vakionopeussäädintä varten. Toisin sanoen, kuten jo aiemmin mainitsin, vilkkuun liittyvät toiminnot (kytkimet) ovat cim-yksikön sisällä. Viiksen vaihtamien ei auta mitään, kun vilkkutoimintojen kannalta se on vain käyttövipu.
Nyt kannattaa viedä auto sellaisen paikkaan, jossa sitä osataan oikeasti tutkia. On hyvin todennäköistä, että vika on cim-yksikössä. Voi olla korjattavissa tai sitten osa vaihtoon, mutta ensin pitää vähän tutkia. Kyse ei kuitenkaan ole ihan muutaman kympin osasta. Vaihtohomma, jos tarvitaan, on sitten tehtävä paikassa, jossa on Tech2 käytössä. Vanha pitää "irroittaa" ja uusi "naittaa" autoon. Toimenpide ei sitten onnistu ilman tuota maagista laitetta.
Nyt kannattaa viedä auto sellaisen paikkaan, jossa sitä osataan oikeasti tutkia. On hyvin todennäköistä, että vika on cim-yksikössä. Voi olla korjattavissa tai sitten osa vaihtoon, mutta ensin pitää vähän tutkia. Kyse ei kuitenkaan ole ihan muutaman kympin osasta. Vaihtohomma, jos tarvitaan, on sitten tehtävä paikassa, jossa on Tech2 käytössä. Vanha pitää "irroittaa" ja uusi "naittaa" autoon. Toimenpide ei sitten onnistu ilman tuota maagista laitetta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Vilkku jäi päälle
Saab CIM viiksillä ja ilman.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 105
- Liittynyt: To Touko 12, 2011 23:10
- Paikkakunta: Oulu
Re: Vilkku jäi päälle
hei!
mulla vilkku palautuu oudosti silloin tällöin, siis saattaa palauttaa vilkun pois päältä kesken ratin pyörityksen, esim. risteyksessä laitat vilkun päälle se pelaa normisti, mutta kun ajaa risteysalueelle ja kääntää parikiekkaa risteävälle tielle päin, niin saattaa siinä vaiheessa jo ottaa vilkun pois päältä. samoin rattilukon toiminnassa on jotain häikkää, välillä ei mene päälle... tänään techillä käytettyäni, asentaja sanoi että cim-yksikössä saattaa olla häikkää. joten onkohan kallis remontti tulossa? yleensä pelaa hyvin ja rattilukko napsahtaa päälle normaalisti jokus ei.
mulla vilkku palautuu oudosti silloin tällöin, siis saattaa palauttaa vilkun pois päältä kesken ratin pyörityksen, esim. risteyksessä laitat vilkun päälle se pelaa normisti, mutta kun ajaa risteysalueelle ja kääntää parikiekkaa risteävälle tielle päin, niin saattaa siinä vaiheessa jo ottaa vilkun pois päältä. samoin rattilukon toiminnassa on jotain häikkää, välillä ei mene päälle... tänään techillä käytettyäni, asentaja sanoi että cim-yksikössä saattaa olla häikkää. joten onkohan kallis remontti tulossa? yleensä pelaa hyvin ja rattilukko napsahtaa päälle normaalisti jokus ei.
Re: Vilkku jäi päälle
Jos joudut vaihtamaan cim'in käytettyyn niin hommaa sellainen jossa avaimet ovat mukana, vanhoja avaimiasi ei pystytä ohjelmoimaan siihen uuteen cim'iin.
Katso esimerkiksi vaikka täältä sieltä löytyy käytettyjä cim'ejä avaimineen.
Täällä ruotsissa uuden cim'in hinta on jotakuinkin 2500-3000 kruunua plus yhden avaimen hinta yhteensä noin neljä tonnia kruunuissa.
Katso esimerkiksi vaikka täältä sieltä löytyy käytettyjä cim'ejä avaimineen.
Täällä ruotsissa uuden cim'in hinta on jotakuinkin 2500-3000 kruunua plus yhden avaimen hinta yhteensä noin neljä tonnia kruunuissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vilkku jäi päälle
Ai, kun on ihanan kallista... 935e cim-yksiköstä ja semmoset 200e töistä menisi tuolla Delta-autolla. Onko joku saanut jostain halvemmalla uudet cimit saabbiin? Tänään ilmotti ajotietokone ensimmäisen kerran että left dip beam failure, jospa ongelman tunnistaminen olisi ensiaskel parantumiseen.
Re: Vilkku jäi päälle
Millä veetulla se cim voi maksaa 935€ eli melkein 9000 kruunua, johan se sit maksaa ku kivitalo stadissa.Jomatala kirjoitti:Ai, kun on ihanan kallista... 935e cim-yksiköstä ja semmoset 200e töistä menisi tuolla Delta-autolla. Onko joku saanut jostain halvemmalla uudet cimit saabbiin? Tänään ilmotti ajotietokone ensimmäisen kerran että left dip beam failure, jospa ongelman tunnistaminen olisi ensiaskel parantumiseen.
Tilaa täältä ennen esimerkiksi tämä: http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... d=21626916
1625kr plus rahti 240kr = 1865 kruunua eli jotain vähän yli 200 euroa, siinä tulee mukana 2kpl. avaimiakin koska ne joudut hommaamaan kuitenkin jos cim'in joudut vaihtamaan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Vilkku jäi päälle
Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun kun oire on sama.. Eli vilkku alkoi temppuilla vasuriin käännyttäessä jo aikaa sitten. Ensin ihan satunnaisesti siten ettei pysynyt päällä ja tietysti silloin kun vein huoltoon, että olisivat korjanneet myyjäliikkeen takuuseen, toimi kuin unelma No nyt on tultu siihen että vasemmalle käännyttäessä vilkkua pitää pitää alhaalla, oikealle (ylös) pelaa ihan normaalisti. Tänään merkkihuollosta kysäisin ja diagnoosi oli että cim on vaihdettava.. 620€ ja tunti työtä Kai se on uskottava että vika on siinä mutta olisiko kellään tietoa, eikö näitä saa mistään edullisemmin? Kun tuntuu olevan jonkin sortin tyyppivikakin.. Kiitos jo etukäteen.
#5984
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
9-3 Cabriolet TiD Vector -07, 96 -79
ex 9-5 TiD4 Vector A -11, 9-5 TiD4 Vector A -10, 9-3 SC TTiD Vector A -08, 9-3 SC TiDS Linear -08, 9-3 2.0t Turbojubilee -03, 99 GL Special -83, 96 -76
Re: Vilkku jäi päälle
Uuden CIM:n (ESP-autoihin) saa Skandix.de:stä hintaan n. 400€ kotiin kannettuna. Homma ei myöskään ole mahdoton itse tehtäväksi, mikäli Tech2 on käytössä. En oo kirehtinyt noiden kanssa, niin 1-2 tuntia on mennyt. 50€ on ollut kuulemma sopuhinta vaihtotyöstä.
Ja toisin kuten tossa aiemmin on kerrottu, niin vanhat avaimet voi koodata uuteen CIM:iin.
Ja toisin kuten tossa aiemmin on kerrottu, niin vanhat avaimet voi koodata uuteen CIM:iin.