99:n muuttaminen avoksi

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
tmp78
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 16:56

99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja tmp78 »

On laillista muuttaa koppiauto avoksi ja onko vielä saatavissa "muutossarjaa"?
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Re: 99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Enpä jaksa uskoa, että enää onnistuu. Se oli joskus vanhaan hyvään aikaan.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Jos sais :saab:in omat suunnitelmat satkun muuttamisesta avoks ja niitä soveltais 99:iin, vois idea mennä paremmin läpi? Muuten varmaan aika turhaa yrittää vahvistaa koria ja leikata kattoa pois jos tieliikenteeseen haluaa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaikki 99 avot jotka liikenteessä suomessa on tehty 900:sen piirustusten mukaan.. paitsi tuulilasikarmin vahvistus... se lienee kaikissa 99:seis tekemättä siksi turvakaari.

joo tuskin onnistuu tänä päivänä puhtaalta pöydältä rakennus..mut aina kannattaa yrittää...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: 99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

mulla oli aikoinaan viralliset ja hyväksytyt laput tohon hommaan, tilasin ne helsingistä saabin suomen edustajalta tjsp, tiedä sit miten n oi hommat on muuttunnu.....
9-3.1972
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998 kirjoitti:21 § Korimuutokset

5. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin muuttaminen vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota seuraavin edellytyksin:

a) kori ja mahdollinen runko tai pohjalevy muutetaan kaikilta osin vastaamaan avoautoversiota; tällöin umpi- ja avoautoversioiden teknisistä eroista on esitettävä luotettava selvitys;

b) tuulilasinkehys vastaa lujuudeltaan avoautoversion tuulilasinkehystä; jollei tätä voida osoittaa tai jos avoautoversiossa on ollut turvakaari, turvakaari on asennettava myös muutettuun autoon, jolloin turvakaaren on oltava alkuperäisen tai 24 §:ssä säädetyn mukainen; ja

c) etuistuimen reunimmaisilla istumapaikoilla tulee olla kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla vähintään lantiovyöt; jos autossa on ollut kolmipisteturvavyöt myös takaistuimella, sellaiset tulee olla myös muutetussa autossa.
Tuo "mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota" taitaa olla se mihin kompastuu. Vai lasketaanko 99 ja 900 samaan mallisarjaan? Riippuuko ihan katsurin heräämistyylistä tms?

Toki poikkeuslupaa voi hakea Trafilta http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aetaan.htm mutta se on 380 euroa riippumatta siitä hyväksytäänkö vai ei.
tmp78
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 16:56

Re: 99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja tmp78 »

aikoinaan myyntiin 99 muutossarjaa alle 500 mummomarkan...
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99:n muuttaminen avoksi

Viesti Kirjoittaja Jope »

liteFun kirjoitti:Tuo "mallisarjaan kuuluvaa avoautoversiota" taitaa olla se mihin kompastuu. Vai lasketaanko 99 ja 900 samaan mallisarjaan? Riippuuko ihan katsurin heräämistyylistä tms?
Ei tosiaan, LTJ:stä se katsotaan hyvinkin yksiselitteisesti.

Ja eivät tosiaan ole samaa mallisarjaa. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin