Ilmastoinnin teho

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja melberi »

Tuli tuossa kovimmilla helteillä huomattua, että viilennysteho ei enää riitä kunnolla. Tein sitten sen Saabin ohjeen mukaisen testin missä mitataan keskimmäisen kojelautasuuttimen sisältä lämpötila ilmastoinnin viilentäessä täydellä teholla. Tulos 13 C ja vaatimushan on alle 7 C.

Kävin sitten ilmastoinnin täyttöhuollossa epäillen vajausta kylmäaineissa, mutta raportin mukaan systeemistä otettiin enemmän ainetta pois kuin laitettiin sisään. Pois tuli 900 g ja sisään oikea määrä 875 g. En tiedä milloin auton ilmastointiin on viimeeksi koskettu. Ylitäytetty?

Uusi mittaus ja tuloksena 10 C tai 9.2 C, kun suljin muut ritilät. Lisäksi ulkona oli 20 C, kun edellisellä kerralla oli 25 C.

Mikä mahtaa olla vialla? Auto on vm. 99 9-5 automaatti-ilmastoinnilla.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja et »

Kokeile nyt vaikka kädellä tai mittaa jollain mittarilla onko lämpötila ennen kuivainta sama kuin jälkeen. Onko ajonopeudella vaikutusta eli lauduttaako lauhdutin?
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja mikan »

Täysin hakuammuntaa, kun en ole femman ilmankiertoon tutustunut. Mutta voisiko syynä olla, että joku läppä ei mene ihan ääriasentoon ja osa ilmasta kiertää lämmityslaitteen kennon kautta?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja core2 »

mikan kirjoitti:Täysin hakuammuntaa, kun en ole femman ilmankiertoon tutustunut. Mutta voisiko syynä olla, että joku läppä ei mene ihan ääriasentoon ja osa ilmasta kiertää lämmityslaitteen kennon kautta?

t. Mika
Hänen 9-5 on vuosimallia -99 joten ACC hoitaa lämpökennon pois-sulkemisen automaattisesti sulkuventtiilin avulla. Tämä venttiili poistettiin muistaakseni MY05:stä lähtien kustannus syistä, näissä malleissa on melkein mahdotonta saada
6°c lämpötiloja mittauksen yhteydessä, mutta jos ulkolämpötila on 25°c niin 13°c sekin tuntuu kylmältä silloin, vaikka se onkin liian korkea lämpö.

Saabin ACC:n jäähdytetyn ilman mittaus suoritetaan kojelaudan keskimmäisestä suukappaleesta siten, että mittausantura työnnetään noin 100-150 mm syvyyteen, kaikkien suukappaleiden auki ollessa (myös takana), moottorin kierrosluvun ollessa noin 2000r/min. mittausta jatketaan niinkauan kun lämpötila ei enään laske. Jos mittaustulos osuu 7°c - 12°c välille on tämä hyväksytty tulos hiukan riippuen auton vuosimallista jota mitataan.

"melberi" teetä ACC laitteiston tutkinta jossain jossa se osataan tehdä oikein eikä vain mitata, että onko kylmäaineita tarpeeksi, vaan koko toiminto.
Ps. voit (ellet ole sitä jo tehnyt.) tehdä ACC:n kalibroinnin ekaks, ja tsekata jos se auttaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja melberi »

core2 kirjoitti: Hänen 9-5 on vuosimallia -99 joten ACC hoitaa lämpökennon pois-sulkemisen automaattisesti sulkuventtiilin avulla. Tämä venttiili poistettiin muistaakseni MY05:stä lähtien kustannus syistä, näissä malleissa on melkein mahdotonta saada
6°c lämpötiloja mittauksen yhteydessä, mutta jos ulkolämpötila on 25°c niin 13°c sekin tuntuu kylmältä silloin, vaikka se onkin liian korkea lämpö.
Kokeilin nyt ohittaa sen lämpöhanan magneettiventtiilin eli imusarjalta tuleva letku suoraan lämpöhanaan kiinni. WIS:n mukaan alipaine sulkee hanan ja kierron lämpökennolle. Tulos: ei muutosta.

Ehkä se lämpöhana on sökö? Lämpökennolle lähtevät letkut olivat kuumat. Hanan vaihdoin pian auton hankinnan jälkeen viime syksynä, kun siinä oli se tyypillinen pieni vuoto. Motonetin tarvikeosan siihen tulin laittaneeksi.

Ilmastoinnin kennolle tulevasta putkesta mittasin 55 C ja kuivaimen jälkeen 30 C. Tuulettimet puhisivat, mutta eivät varmaankaan täysillä. En tiedä auttaako ajoviima, mutta ilmastoinnin vajavainen teho havaittiin juuri normaaliajossa kovilla helteillä.

edit: Unohtui mainita, tein kalibraatiot ennen mittauksia, ei vikakoodeja.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja core2 »

Käytäpä pirssi jossain verstaalla joka osaa hoitaa ton homman, en kyllä osaa neuvoa täältäkäsin mikä verstas, täytyy kait olla joku saab valtuutettu verstas jotta tieto ja taito? löytyy. On meinaan häikkää ellei kennon sulkuventtiili sulje lämpöä. Myös paineet systeemissä on oltava kohdallaan muuten on sekaisin koko sydeemi.

PS: Tai sit tuo tänne ni järjestetään homma. :wink:

EDIT: koeta saada auto Tech'iin kiinni se ehkä kertoo enemmän?
Vantaalta ainakin löytyy eräs heppu joka on haka Tech'in kanssa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja et »

melberi kirjoitti:Ilmastoinnin kennolle tulevasta putkesta mittasin 55 C ja kuivaimen jälkeen 30 C. Tuulettimet puhisivat, mutta eivät varmaankaan täysillä. En tiedä auttaako ajoviima, mutta ilmastoinnin vajavainen teho havaittiin juuri normaaliajossa kovilla helteillä.
Kompuralta lähtee kuumakaasuputki lauhdutinkennolle missä on korkein lämpötila. Lauhduttimessa kylmäaine nesteytyy (luovuttaa lämpöä) ja nestelinjassa on kuivain minkä molemmat puolet on oltava samanlämpöiset että tietää kuivaimen olevan kunnossa. Nestelinja päättyy paisuntaventtiiliin ennen höyrystinkennoa missä paine alennetaan höyrystimelle eli tulee kylmää (kylmin paikka koko laitokses). Höyrystimessä nesteenä oleva kylmäaine höyrystyy (ottaa lämpöä itseensä) ja menee imulinjassa kompuralle.

Paisuntaventtiilille kylmäaineen on tultava aina nesteenä ja kompressorille höyrynä. Tukossa oleva kuivain voi sekoittaa paisuntaventtiiliä ja nestepisarat kompurassa antaa mäntäpistiäisen männille.

Eli lauhduttimen ja höyrystimen on oltava puhtaita roskista, kuivaimen on oltava kunnossa, paisuntaventtiilin toimittava ja kompuralla imuputki on oltava kylmä ja kuumakaasu kuuma. Painemittari näyttää paineet mutta lämpötunnon omaavat kädetkin todentaa aika paljon. Kuivaimen päällä saattaa olla näkölasi missä ei saa mennä kuplia. Jos menee kuplaa niin vajaatäyttö.

Epäilyttää tämän kylmähuoltofirman asiantuntemus mistä puhuttiin ekas viestis tai sitten kyseises autos on vain onneton kylmästöinti joka johtuu valmistajasta. Onko se joskus tuottanut kunnolla kylmää?

Mikan esittämä kysymys oli erittäin hyvä mutta core2 jo tavallaan vastasi siihen. Vielä odottais läppien toiminnoista ja ilman kiertokulusta kommentteja.
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja melberi »

Kiitos neuvoista. Irrotin lämpöhanan ja kokeilin toimintaa. Toimii ihan oikein, mutta paha sanoa sulkeutuuko se riittävän herkästi kun ei ole vertailukohtaa.

Lämpötilat kuivainta ennen ja jälkeen samat.

Täytyy nyt harkita vaihtoehtoja, jäähdytysteho riittää muilla kuin kovimmilla helteillä eikä houkuttele minkään tuntemattoman vian etsintä/diagnosointi tuntitaksalla huollossa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ilmastoinnin teho

Viesti Kirjoittaja core2 »

melberi kirjoitti: eikä houkuttele minkään tuntemattoman vian etsintä/diagnosointi tuntitaksalla huollossa.
Tutustu tähän sivustoon: http://www.ugsaabistit.net/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl ja pistä viesti sinne ysifemma vitjaan et voi meinaan käyttää YV:tä ennenkuin olet kirjoittanut viestin, sen jälkeen vaikka YV nimimerkille "Mimmi" hän pystyy lukemaan viat Tech'illä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin