Jäähdytysneste
Re: Jäähdytysneste
Auto oli tutkittavana ja mitään vuotoja ei löytynyt. Perin kummallista kun olen kuitenkin lisännyt nyt yhteensä 8dl nestettä. Liikkeestä neuvoivat seuraamaan tilannetta.
nyt 2003 9-3 SS 1,8t
aikanaan 1983 900 GLS
aikanaan 1983 900 GLS
Re: Jäähdytysneste
Juu, sama homma. Lisäilin itsekkin hieman nestettä tässä viime viikolla. Vuotoja ei ole mutta aina sillointällöin joutuu lisäämään. Jos paisuntasäiliön korkki ei maksa paljoa niin voisi koittaa sitä vaikka...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Jäähdytysneste
Nyt näyttää nestepinta olevan kylmämerkin kohdalla lämpimänä.
Joutuu ilmeisesti jonkun desin lisäämään tai alkaa varmaan kohta pimputtelemaan hälyjä.
Joutuu ilmeisesti jonkun desin lisäämään tai alkaa varmaan kohta pimputtelemaan hälyjä.
Re: Jäähdytysneste
Löysin vuotokohdan viimein. Kuljettajan puolelta jäähdyttimen yläältä letkulähtö vuotaa. Löytyi moottoritilaa pestessä kun nostin erästä johtosarjaa. Jäähdyttimen vaihdoksi menee..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jäähdytysneste
Käytetään nyt sitten tätä ketjua...
Onko tuon jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkin avauksessa joku niksi?! Korkki oli aluksi tiukassa, ja kun lähdin kietämään auki, niin tahmeasti pyöri pari kierrosta ja sitten taas rupes jumittaa. Onko se korkki samantyyppinen kuin joisssain kodin kemikaaleissa (puristettava samalla kun kiertää tjsp...)?
Pieni sihaus kuului, kun sain vähän höllättyä korkkia, mutta enempää ei uskalla vääntää, kun tuntuu, että koko säiliö irtoaa rintapellistä.
EDIT: no nih, aukes, ja ihan vaan pyörittämällä. Olihan pirulainen tiukassa!
Onko tuon jäähdytysnesteen paisuntasäiliön korkin avauksessa joku niksi?! Korkki oli aluksi tiukassa, ja kun lähdin kietämään auki, niin tahmeasti pyöri pari kierrosta ja sitten taas rupes jumittaa. Onko se korkki samantyyppinen kuin joisssain kodin kemikaaleissa (puristettava samalla kun kiertää tjsp...)?
Pieni sihaus kuului, kun sain vähän höllättyä korkkia, mutta enempää ei uskalla vääntää, kun tuntuu, että koko säiliö irtoaa rintapellistä.
EDIT: no nih, aukes, ja ihan vaan pyörittämällä. Olihan pirulainen tiukassa!
Re: Jäähdytysneste
Edellisessä viestissä tuskailin tuon täyttökorkin kans. Syy sen avaamiseen oli n. 1,5 dl nestekato kuukauden aikana. Nyrkkipaja vaihtoi termostaatin, kun oli hivenen vuotanut sieltä. Nyt tuntuu, että lämpöviisarikin tapitaa hienosti puolivälissä. Lisäksi keulasta piti riisua viimasuojia vähemmäksi, kun rupes viisari karkaamaan normitasosta ylöspäin. Aiemmin keula oli 90 %:sti tukossa, nyt ehkä 50 %... Lämpenemisnopeuteen en osaa sanoa suurta eroa vielä tässä vaiheessa.
Myöskin jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvi oli poikki(?) tai löysällä ja kierteet rikki(?). Siitä pääsi kans vähän vuotamaan. Mikä lie senkin rikkonut.
Myöskin jäähdytysjärjestelmän ilmausruuvi oli poikki(?) tai löysällä ja kierteet rikki(?). Siitä pääsi kans vähän vuotamaan. Mikä lie senkin rikkonut.
Re: Jäähdytysneste
Apuva!
Tänään pitäisi lähteä iltapäivällä työntämään kohti Helsinkiä ja sid alkoi varoittelemaan jäähdytysnesteen määrästä. Mietityttää uskaltaako lähteä reissuun vain nesteen lisäyksen jälkeen. Mitkähän olisivat mahdollisia vuodon paikkoja ja pysyykö ne itse silmämääräisesti huomaamaan? G12 punainenhan on kai oikea aine mitä lisätään?
Tänään pitäisi lähteä iltapäivällä työntämään kohti Helsinkiä ja sid alkoi varoittelemaan jäähdytysnesteen määrästä. Mietityttää uskaltaako lähteä reissuun vain nesteen lisäyksen jälkeen. Mitkähän olisivat mahdollisia vuodon paikkoja ja pysyykö ne itse silmämääräisesti huomaamaan? G12 punainenhan on kai oikea aine mitä lisätään?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Jäähdytysneste
Jos sinulla no punaista jäähdytinnestettä niin vain punaista lisätään.
Vihreää ja sinistä saa keskenään sekoitella. Punaiseen ei näitä saa sekoittaa.
Otat jäähdytysnestepöntön mukaan reissuun. Teet valmiiksi 50/50 seosta, tai ostat käyttövalmista jäähynestettä mukaan. Seurailet moottorin lämpöjä ja SIDiä jos ilmoitusta pukkaa alhaisesta jäähytasosta.
Jäähdytin on yksi vaihtoehto, jos ulkona tuoksuu kovin voimakkaasti jäähdytysneste (makea käry). Sen vuotoa voi olla vaikea diagnosoida kun se haihtuu kuumalta pinnalta pois, voit koittaa kurkkia sinne jäähdyttimen päätyihin että miltä näyttää näkyykö vuotoja. Jäähdytysletkut toki ja liitokset, turbon vesikierto/liitokset.
Vuotaako parkkipaikalle? Jos niin mistä päin konetta tippoja on tullut?
Vesipumppukin voi olla yksi vikapaikka, onko apulaitehihnapuoleinen pääty märkä koneesta? Jos vesipumppu vuotaa paljon, niin harkitsisin reissuun lähtemistä tässä tapauksessa.
Jos ei suurempia ulkopuolisia vuotoja näy, niin matkaan vain. Voit halutessasi käydä tekemässä kemiallisen kannentiivistekokeen, maksaa n.20e ja se otetaan jäähdytysnesteestä. Ei näissä kannen tiivistevikoja ole kyllä ollut, mutta oman mielenrauhan varmistamiseksi tein itsekkin aikanaan tuon.
Ja minulla oli tosiaan jäähdytin syyllinen.. Mutta paljon vanhemmassa ja bensakoneessa.
Jos et ole aiemmin joutunut lisäämään, niin suosittelisin tarkkaile vielä tilannetta. Onko autosi ollut juuri huollossa? Esim. jäähdytysnesteiden vaihdossa? Koska tällöin jäähyjärjestelmään jää ilmaan ja on luonnollista että nestepinta laskee järjestelmän ilmaantuessa itsekseen.
Edit:
tosiaan huomasin hieman jälkikäteen että diisseli kyseessä, ja siksi hieman lisäilin.
Ja jos oikein epäilyttää, käy kysymässä jonkun korjaamon mielipide matkaan lähtemisestä.
Vihreää ja sinistä saa keskenään sekoitella. Punaiseen ei näitä saa sekoittaa.
Otat jäähdytysnestepöntön mukaan reissuun. Teet valmiiksi 50/50 seosta, tai ostat käyttövalmista jäähynestettä mukaan. Seurailet moottorin lämpöjä ja SIDiä jos ilmoitusta pukkaa alhaisesta jäähytasosta.
Jäähdytin on yksi vaihtoehto, jos ulkona tuoksuu kovin voimakkaasti jäähdytysneste (makea käry). Sen vuotoa voi olla vaikea diagnosoida kun se haihtuu kuumalta pinnalta pois, voit koittaa kurkkia sinne jäähdyttimen päätyihin että miltä näyttää näkyykö vuotoja. Jäähdytysletkut toki ja liitokset, turbon vesikierto/liitokset.
Vuotaako parkkipaikalle? Jos niin mistä päin konetta tippoja on tullut?
Vesipumppukin voi olla yksi vikapaikka, onko apulaitehihnapuoleinen pääty märkä koneesta? Jos vesipumppu vuotaa paljon, niin harkitsisin reissuun lähtemistä tässä tapauksessa.
Jos ei suurempia ulkopuolisia vuotoja näy, niin matkaan vain. Voit halutessasi käydä tekemässä kemiallisen kannentiivistekokeen, maksaa n.20e ja se otetaan jäähdytysnesteestä. Ei näissä kannen tiivistevikoja ole kyllä ollut, mutta oman mielenrauhan varmistamiseksi tein itsekkin aikanaan tuon.
Ja minulla oli tosiaan jäähdytin syyllinen.. Mutta paljon vanhemmassa ja bensakoneessa.
Jos et ole aiemmin joutunut lisäämään, niin suosittelisin tarkkaile vielä tilannetta. Onko autosi ollut juuri huollossa? Esim. jäähdytysnesteiden vaihdossa? Koska tällöin jäähyjärjestelmään jää ilmaan ja on luonnollista että nestepinta laskee järjestelmän ilmaantuessa itsekseen.
Edit:
tosiaan huomasin hieman jälkikäteen että diisseli kyseessä, ja siksi hieman lisäilin.
Ja jos oikein epäilyttää, käy kysymässä jonkun korjaamon mielipide matkaan lähtemisestä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jäähdytysneste
Kiitoksia vastauksesta!
Juu punaiset nesteet on. En ole ainakaan huomannut makeaa hajua enkä punaista lätäkköä auton alla. Paisuntasäiliö on vajautunut pari senttiä normitasosta. Olikohan tässä konetyypissä DTR 1,9TTid se paisuntaäiliön halkeiluongelma, mistä opel-foorumilla on ollut puhetta? No ensiapuna pitää ainakin lisätä nestettä ja seurata tilannetta.
Juu punaiset nesteet on. En ole ainakaan huomannut makeaa hajua enkä punaista lätäkköä auton alla. Paisuntasäiliö on vajautunut pari senttiä normitasosta. Olikohan tässä konetyypissä DTR 1,9TTid se paisuntaäiliön halkeiluongelma, mistä opel-foorumilla on ollut puhetta? No ensiapuna pitää ainakin lisätä nestettä ja seurata tilannetta.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Jäähdytysneste
Morjensta ja hyvää Joulua!
Olen melkoinen urvelo aivan perushuoltotoimissakin ja en löytänyt täältä, enkä myöskään googlella vastausta seuraavaan kysymykseen:
Voinko lisätä jäähdytysnestettä suoraan pullosta ja toisesta pullosta saman verran vettä, vai onko nuo sekoitettava etukäteen?
Aika ajoin auto siis valittaa "coolant level low" ja onhan siellä paisuntasäiliössä ainetta hieman alle alarajan. Ilmeisesti ulkolämpötila vaikuttaa siihen, että sid ei herjaa tuosta koko ajan? Auto on kyllä menossa 180tkm huoltoon piakkoin, jossa varmaan sitten selvitellään vuotaako se jostakin vai onko ainetta vain "haihtunut", jos se edes mahdollista on.
P.S. Joskus ennenkin olen maininnut, että minulla Saabismista 1/3 on Saabismia, 1/3 itse autoa ominaisuuksiltaan ja 1/3 tätä mahtavaa foorumia. Kiitos siis kaikille alan avuliaille ammattilaisille!
Olen melkoinen urvelo aivan perushuoltotoimissakin ja en löytänyt täältä, enkä myöskään googlella vastausta seuraavaan kysymykseen:
Voinko lisätä jäähdytysnestettä suoraan pullosta ja toisesta pullosta saman verran vettä, vai onko nuo sekoitettava etukäteen?
Aika ajoin auto siis valittaa "coolant level low" ja onhan siellä paisuntasäiliössä ainetta hieman alle alarajan. Ilmeisesti ulkolämpötila vaikuttaa siihen, että sid ei herjaa tuosta koko ajan? Auto on kyllä menossa 180tkm huoltoon piakkoin, jossa varmaan sitten selvitellään vuotaako se jostakin vai onko ainetta vain "haihtunut", jos se edes mahdollista on.
P.S. Joskus ennenkin olen maininnut, että minulla Saabismista 1/3 on Saabismia, 1/3 itse autoa ominaisuuksiltaan ja 1/3 tätä mahtavaa foorumia. Kiitos siis kaikille alan avuliaille ammattilaisille!
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Jäähdytysneste
Minä ainakin olen aina laittanut kohtuullisen pieniä määriä (litran pullosta) jäähdytysnestettä ja vettä erikseen. Kyllä ne siellä järjestelmässä sekoittuvat.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Jäähdytysneste
Säiliössä on merkki, missä nestepinnan pitää vähintään olla, kun kone on kylmä. Jos ainetta katoilee, niin jostain vuotaa.2.polvi kirjoitti:Aika ajoin auto siis valittaa "coolant level low" ja onhan siellä paisuntasäiliössä ainetta hieman alle alarajan. Ilmeisesti ulkolämpötila vaikuttaa siihen, että sid ei herjaa tuosta koko ajan? Auto on kyllä menossa 180tkm huoltoon piakkoin, jossa varmaan sitten selvitellään vuotaako se jostakin vai onko ainetta vain "haihtunut", jos se edes mahdollista on.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: La Touko 07, 2011 09:14
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jäähdytysneste
Viimeisen puolen vuoden aikana jouduin lisäämään kaksi kertaa jäähdytysnestettä ja aloin tutkia vuotopaikkaa. Moottorin etupää oli kuivalla kelillä ajonkin jälkeen kosteana ja eipäilys kohdistui siis vesipumpun tiivisteeseen. Käytin eilen auto Tallinnan Saabantilla ja siellä todettiin, että kyllä se tiiviste vuotaa ja on pyöritellyt hihnapään moottorista jäähdytysnesteeseen. Nyt on uusi pumppu ja hihna pyörineen.
Eli jos nestepinta vajuu vähääkään niin kannattaa tsekata myös tuo vesipumpun tiiviste (itselläni nestettä hävisi ainoastaan ~0,2 litraa/kk). Ehjä järjestelmä ei vuoda.
Eli jos nestepinta vajuu vähääkään niin kannattaa tsekata myös tuo vesipumpun tiiviste (itselläni nestettä hävisi ainoastaan ~0,2 litraa/kk). Ehjä järjestelmä ei vuoda.
9-3 SS 1,8t Vector bsr stg2 vm. 2004
Re: Jäähdytysneste
Tuli hankittua tuollanen -03 9-3 Aero ja nyt näyttäisi vuotavan jäähdytysnestettä kuskinpuolelta aikalailla samasta kohtaa missä paisuntasäiliö on, mutta ei kuitenkaan paisari vuoda. Myyjäliike lupaili korjata asian, mutta halusin näin etukäteen hieman tiedustella, että missä mahdollisesti vuoto vois olla?
Saab 9-3ss aero -03
Re: Jäähdytysneste
Vuoto oli tässä lohkolämmittimen stefassa joka oli tullut tiensä päähän. Uusi tiiviste ja nesteet pysyy sisällä.Keltsu kirjoitti:Tuli hankittua tuollanen -03 9-3 Aero ja nyt näyttäisi vuotavan jäähdytysnestettä kuskinpuolelta aikalailla samasta kohtaa missä paisuntasäiliö on, mutta ei kuitenkaan paisari vuoda. Myyjäliike lupaili korjata asian, mutta halusin näin etukäteen hieman tiedustella, että missä mahdollisesti vuoto vois olla?
Saab 9-3ss aero -03